قلعه تاریخی 3000 ساله

کشف قلعه تاریخی 3000 ساله در زیر آب‌های دریاچه وان ترکیه

کشف قلعه تاریخی 3000 ساله آنهم از زیر آب‌ها، بیشتر شبیه به افسانه‌ها می‌ماند؛ اما این بار محققان باستان شناس یک اثر تاریخی را در زیر آب‌های دریاچه وان ترکیه پیدا کرده‌اند.

همیشه نام آثار باستانی مرموز که به علت‌های عجیب و غریب غرق شده‌اند را در افسانه‌های قدیمی می‌شنویم. کشف یک افسانه تاریخی معمولا غیر ممکن است اما امروز باستان شناسان دانشگاه “ون یوزونکی ییل” اعلام کرده‌اند که در یک اتفاق باور نکردی توانسته‌اند با کمک تیمی از غواصان موفق به کشف قلعه تاریخی 3000 در زیر آب‌های دریاچه وان ترکیه شوند.

وقتی افسانه‌ها به حقیقت می‌پیوندند

قلعه تاریخی

رئیس تیم  غواصی در این پروژه گفته بود که ما در ابتدا به دنبال کشف یک موجود دریایی ناشناخته در این دریاچه بودیم که ناگهان به صورت اتفاقی با این قلعه شگفت‌انگیز مواجه شدیم. تا قبل از این اتفاق همیشه در میان مردم شایعات مبنی بر زندگی حیوانات عجیب و غریب در زیر دریاچه وجود داشت، اما باستان شناسان و مورخان به ما گفته بودند که به کشف خاصی در اینجا دست نخواهید یافت. محققان معتقدند هستند که این قلعه مربوط به عصر آهن و نشانه‌هایی از تمدن گم شده “اورارتو” است و به نام پادشاهی ون نیز شناخته شده که در بین قرن‌های 9 تا 6 قبل از میلاد در این منطقه رشد کرده است.

طبق تحقیقات تکمیلی پیرامون این قلعه تاریخی 3000 ساله ، باستان شناسان اعلام کردند که سطح آب این دریاچه در آن دوران بسیار پایین بوده است و کم کم در گذر این سال‌ها بالاتر آمده و روی قلعه را کاملاً گرفته، هرچند که هنوز با اطمینان نمی‌توان گفت علت وجود این قلعه در زیر دریاچه وان چیست.

در جست و جوی تمدن، قلعه تاریخی 3000 ساله

دریاچه وان

البته شواهد نشان می‌دهد که به دلیل شرایط منطقه در طول تاریخ، اقوام مختلفی در مجاورت با دریاچه زندگی می‌کردند و همین امر باستان شناسان را تشویق کرده تا به کشف رازهای اسرار آمیز این دریاچه بپردازند و تا حدودی نیز در این کار موفق بوده‌اند. مثلا در سال گذشته تیم اکتشاف در یک منطقه 4 کیلومتر مربعی از دریاچه موفق به کشف دیوارهای stalagmites (دیوارهای قندیل مانند) شدند که در اصطلاح به آن‌ها underwater fairy chimneys میگویند. در ادامه نیز توانستند تکه‌های از سنگ قبرهای شکسته متعلق به دوران سلجوقیان را پیدا کنند که قدمت آن‌ها به 1000 سال قبل باز می‌گردد.

در اوایل سال جاری نیز تیم تحقیقاتی اعلام کرد بقایایی از یک کشتی روسی را کشف کرده که در سال  1948 در این دریاچه غرق شده است. ریس تیم غواصی اعلام کرده است که محل دقیق قلعه مشخص شده و عکاسی از بنا انجام شده است و ما تمام اطلاعات را در اختیار باستان شناسان قرار دادیم و این منطقه حالا آماده شروع تحقیقات است. تیم باستان‌شناسی نیز به صورت هم‌زمان در حال جستجو در کف دریاچه و در روی زمین و اطراف دریاچه هستند تا بتوانند شواهد و اطلاعات بیشتری درباره مردمانی که در این ناحیه زندگی می‌کردند به دست آورند.