بلک فرایدی در ایران

و باز هم داستان تکراری و مضحک بلک فرایدی در ایران ؛ محصولاتی که از ابتدا ناموجود ارائه شدند؟!

بلک فرایدی در ایران همراه با سایر کشورهای جهان برگزار شد. اما آیا فروشگاه های آنلاین داخلی توانستند در روز جمعه سیاه آن چه وعده داده بودند را عملی کنند؟ آیا کاربران از حراج جمعه سیاه راضی بوده‌اند؟

در فرهنگ آمریکا و از سال‌ها قبل، یک روز بعد از روز شکرگزاری که با آخرین جمعه ماه نوامبر (یازدهمین ماه میلادی) مصادف است، تحت عنوان جمعه سیاه شناخته می‌شود. این عبارت برای اولین مرتبه در سال 1951 در یکی از رسانه‌ها به کار رفت، اما پیش از آن نیز وجود داشت. همانند برخی دیگر از رویدادهای تقویم آمریکا و غرب همچون ولنتاین، این مورد نیز به تقویم ما وارد شده است. البته اگر در آخرین جمعه ماه نوامبر به فروشگاهی مراجعه کرده و درخواست کالاهایی با تخفیف زیاد کنید، احتمالا بعد از مشاهده لبخند فروشنده مجبور به ترک محل خواهید بود!

بلک فرایدی در ایران تنها در برخی فروشگاه های آنلاین همانند بزرگترین آن‌ها یعنی دیجی کالا و بامیلو برگزار می‌شود. در سال گذشته بعد از برگزاری بلک فرایدی در ایران ، موجی از نارضایتی در شبکه‌های اجتماعی پراکنده شد. تقریبا تمامی کاربران از روال کار ناراضی بوده و کمتر کسی از خریدهای خود طی جمعه سیاه اظهار خوشحالی می‌کرد. متاسفانه این داستان امسال نیز تکرار شد.

بلک فرایدی در ایران

پیش از همه باید از مشکلات فنی یاد کنیم. اگر قرار باشد به خاطر حجم بالای کاربر یک وب سایت از دسترس خارج شود، وب سایت‌هایی همچون آمازون آمریکا باید به طور کل تعطیل باشند! در روز بلک فرایدی اصطلاحی تحت عنوان “Doorbuster” کاملا متداول است. یعنی سال‌ها است همه فروشگاه‌ها می‌دانند در آخرین جمعه ماه نوامبر، به خاطر هجوم مردم به منظور خرید کالاهای مورد نیاز خود با تخفیف‌هایی باورنکردنی، احتمال «شکستن» (Buster) «درب» (Door) فروشگاه وجود دارد! این اتفاق تقریبا همه ساله رخ داده و ظاهر فروشگاه‌ها یک روز بعد از بلک فرایدی، شبیه به مناطق جنگ زده است!

بلک فرایدی در ایران

هجوم افراد و اشتیاق آن‌ها برای خرید بخشی جدایی ناپذیر از بلک فرایدی است، پس نمی‌توان ادعا کرد حضور فراوان آن‌ها، یک فروشگاه اعم از فیزیکی و یا مجازی را غافلگیر کرده است. حال با علم بر این موضوع، آیا نباید در کنار تبلیغات گسترده به منظور اطلاع‌رسانی به مردم برای حضور در بلک فرایدی در ایران ، کمی از تمرکز خود را بر روی برطرف کردن محدودیت‌های فنی قرار داد؟

شاید بتوان کالاهای بدون مصرف عرضه شده، تمام شدن موجودی برخی محصولات مناسب زیر یک دقیقه و دیگر مشکلات را تحمل کرد، اما کاربران امروز دیگر صبر و حوصله کافی برای ساعت‌ها رفرش کردن یک صفحه وب را ندارند. برخلاف سال گذشته، دیجی کالا طی بلک فرایدی امسال کمتر با مشکلات این‌چنینی مواجه بود و ارور سرور در آن کمتر دیده شد. با این حال برای ورود به صفحات مجموعه کالاها و یا صفحه مخصوص یک کالا، باید چند دقیقه‌ای منتظر می‌ماندیم!

بلک فرایدی در ایران

اما مشکلات فنی در وب سایت بامیلو صدای همه را در آورد. از همان ساعات ابتدایی، کاربران دائما در این وب سایت با خطای سرور مواجه شده و قادر به باز کردن صفحه محصولات نبودند. این روال چه در ابتدای ساعات روز و چه در میانه‌های طرح دیده می‌شد. این فروشگاه تلاش زیادی برای افزایش تعداد کاربران کانال تلگرام خود به منظور گرفتن ورودی بیشتر طی برگزاری بلک فرایدی در ایران داشت، اما امیدوار بودیم با علم بر اتفاقات پدید آمده در سال گذشته، کمی بر روی از میان برداشتن محدودیت‌های فنی تمرکز می‌کرد.

بلک فرایدی در ایران

این موضوع سبب شد کاربران از خرید کردن دلهره بگیرند. وقتی سرور این‌چنین با مشکل مواجه است، چطور می‌توان انتظار داشت بعد از پرداخت مبلغ در درگاه بانکی، عملیات موفقیت‌آمیز تلقی شده و بتوان مجددا به وب سایت بازگشت! این مشکل سبب شد کاربرانی که به خاطر هیاهوی تبلیغاتی، مدت‌ها منتظر فرا رسیدن جمعه سیاه بودند، بعد از ساعت‌ها رفرش کردن وب سایت و صفحات مختلف از خرید منصرف شوند.

یکی دیگر از مشکلات آزاردهنده فروشگاه بامیلو، اجبار برای نصب اپلیکیشن موبایل آن برای استفاده از برخی تخفیف‌ها بود. بهتر بود شرکت برای ترغیب کردن کاربران به استفاده از نرم افزار اندروید و آی او اس فروشگاه خود، راهکارهای دیگری پیدا می‌کرد و در روز جمعه سیاه که کاربران برای خرید دستپاچه هستند، چاقو بر روی گلوی آن‌ها قرار نمی‌داد.

بلک فرایدی در ایران

بلک فرایدی در ایران و تکرار فروش کالاهای بی‌مصرف!

کاربران بعد از شنیدن نام بلک فرایدی، به احتمال زیاد تصمیم می‌گیرند گوشی موبایل، تبلت، مودم، کنسول بازی، تلویزیون، مانیتور، سخت افزارهای سیستم کامپیوتری و یا دوربین عکاسی و سایر وسایل دیجیتال مورد نیازشان را خریداری کنند. شاید در کنار این موارد، پوشاک دارای تخفیف مناسب را هم به سبد خرید اضافه کنند. این در حالی است که محصولات دیجیتال به جای حضور پرشور، ضعیف‌ترین حضور را در بلک فرایدی در ایران دارند. تنوع، میزان تخفیف و از همه بدتر موجودی کالاهای دیجیتال فوق‌العاده پایین بوده و هیچ سنخیتی با فلسفه بلک فرایدی ندارند.

دیدن قیمت فروش 500 هزار تومان برای کنسول پلی استیشن 4 سونی، سبب افزایش ضربان قلب اغلب ما می‌شود. اما آیا کسی توانسته کنسول را با چنین قیمتی خریداری کند؟ به نظر می‌رسد موجودی این دسته از کالاهای محبوب دارای تخفیف عالی، عددی دو رقمی است! البته بعد از ناموجود شدن، نام آن‌ها از لیست محصولات حذف نشده و همچنان آنجا باقی می‌ماند، گویا قرار است کاربران با دیدن آن‌ها حسابی حسرت به دل باقی بمانند!

بلک فرایدی در ایران

آیفون ایکس نیز در کمتر از دو دقیقه ناموجود شد. جالب است حتی در صورت موجود بودن نیز این گوشی موبایل ارزش خریدی نداشت. با چانه زدن در فروشگاه‌ها به صورت حضوری، مطمئنا می‌توان تخفیف بیشتری در مقایسه با تخفیف اعمال شده در وب سایت‌های آنلاین ایران از فروشنده گرفت! آیا کاربران تا این اندازه در عطش خرید آیفون 10 با قیمت 6 میلیون تومانی آن هستند؟

بلک فرایدی در ایران

بعد از اعلام موجود شدن چند قلم کالا همچون کنسول بازی سونی در کانال تلگرام بامیلو، با مراجعه به وب سایت در کسری از ثانیه موجودی آن به صفر رسیده بود. این مشکل را حتی کاربران دارای اینترنت با پهنای باند بسیار بالا نیز مشاهده کرده‌اند.

اما فارغ از مشکل کم بودن تنوع محصولات دیجیتال و همچنین موجودی آن‌ها در بلک فرایدی در ایران ، باید به تخفیف‌های پایین آن‌ها اشاره کنیم. فلسفه جمعه سیاه اعمال تخفیف‌هایی باور نکردنی تا حد 40 الی 50 درصد است. البته در فروشگاه‌های آنلاین ایرانی حتی تخفیف‌های 70 درصدی نیز مشاهده کردیم، اما آ‌ن‌ها به کالاهایی اعمال شده بودند که ارزش خرید بالایی نداشتند. آیا نباید بر اساس وعده برای رفع نیاز کاربران تلاش کرد؟ شاید هدف اصلی، فروش محصولات دارای محبوبیت کمتر به بهانه بوق و کرنای تبلیغات بلک فرایدی در ایران بوده است.

در تصویر زیر نمونه‌ای از تخفیف‌های اعمال شده در بلک فرایدی سایر کشورها را مشاهده می‌کنیم. این تخفیف بر روی محصولاتی اعمال شده است که در حالت عادی نیز فروش خوبی دارند، پس هدف فروشنده افزایش سودآوری نبوده و هدف اصلی، کمک به رفع خواسته‌های مشتریان است.

بلک فرایدی در ایران

در برخی موارد، در حقیقت هیج تخفیفی اعمال نشده بود. نمونه‌ای از تخفیف‌های اعمال شده بر روی محصولات دیجیتال، طی یک بلک فرایدی به معنای واقعی را در عکس بالا مشاهده می‌کنیم. در بدترین حالت باید حداقل 30 درصد تخفیف برای محصول قائل شد، در حالی که قیمت برخی محصولات دیجیتال بعد از اعمال تخفیف به قیمت کف بازار می‌رسید!

بلک فرایدی در ایران

در برخی موارد دیگر، قیمت‌ها به صورت نجومی افزایش پیدا کرده و سپس با تخفیفی استثنایی و باورنکردنی، به قیمت اصلی خود برمی‌گشت.

بلک فرایدی در ایران

به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان به تخفیف‌های پایین تبلت‌ها و گوشی‌ها در دیجی کالا اشاره کرد. تخفیف 7 درصدی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، مخصوصا اگر در حال صحبت پیرامون بلک فرایدی باشیم!

بلک فرایدی در ایران

در وب سایت دیجی کالا چندین گوشی موبایل دارای تخفیف بالا نیز مشاهده شد، اما هیچ‌کدام ارزش خرید نداشتند. کاربران به دنبال خرید گوشی های هوشمند مناسب به ازای مبالغ پایین هستند. کدام یک از مدل‌های زیر جزو محصولات برتر هستند؟

بلک فرایدی در ایران

البته نباید از گفتن حقیقت بگذریم. تخفیف‌های فوق‌العاده‌ای نیز در مواردی دیده شد. به عنوان نمونه‌، محدودیتی برای خرید دستمال مرطوب و یا سنگ پای برقی وجود نداشت. کالاهای کم و در برخی موارد بدون مصرف محدودیتی از نظر تعداد نداشته و تخفیف‌‌های بسیاری خوبی نیز بر روی آن‌ها اعمال شده بود.

در نهایت باز هم به فلسفه برپایی بلک فرایدی برمی‌گردیم. در تقویم میلادی، آخرین جمعه ماه نوامبر، تقریبا یک ماه مانده به تعطیلات کریسمس است و مردم خود را برای فرا رسیدن سال جدید آماده می‌کنند. در حالی که بلک فرایدی در ایران چهار ماه مانده به تعطیلات نوروزی برگزار می‌شود.

در صورت برگزار شدن جمعه سیاه به روال صحیح آن، در دسترس بودن وب سایت‌ها و اعمال تخفیف‌های خوب، می‌توان بدون در نظر گرفتن زمان، از آن به عنوان فرصتی شگفت‌انگیز برای خرید استفاده کرد، اما متاسفانه این موارد هنوز در کشور ما رعایت نمی‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. چه نیازی هست که با اسم یه فرهنگی که داره با منطق درست اجرا می شه بیان تو مملکت ما سر ما کلاه بذارن در حالیکه خودشون هم نفهمیدن اصلا این روز برای چیه. بعد هم هر چی جنس بنجول و تو انبار مونده هستو بذارن تو سایت و به اسم بلک فرایدی ??? قالب کنن.
    یکی نیست بگه اگر واقعا به فکر کمک به خرید مردم هستین خودتون یه روز رو با اسم مناسب مشخص کنین و واقعا تخفیف بدین. اگرم نمی تونین بیخود می کنین به شعور مردم توهین می کنین.
    هنوز خیلی مونده تا بعضی چیزا تو این کشور جا بیافته.
    فقط باید بگم که متاسفم.

  2. کاملا دروغی بزرگ بود من خودم با هزارتا بدبختی تونستم PS4 رو قبل اتمام موجودی به سبد کالا اضافه کنم ولی وقتی در حال تکمیل خرید بودم به مرحله آخر که رسید زمانی که خواستم پول واریز کنم خطا در ارتباط داد رفرش که کردم از سبد کالام حذف شده بود

  3. سلام
    بله گجت نیوز عزیز : این سیاست فروشگاهای مجازیه. قیمت رو حبابی با گفتن دلار گرون شده میبرن بالا و بعد میزارن رویه تخفیف با همون قیمت اصلی به فروش میرسونن . در حالی که اگه برین بازار راحت میتونین اون کالا رو از فروشنده یا نمایندگی ارزون تر هم بخرین. این بلک فرایدی تو ایران بیشتر بلک به معنیه خر کردنه مردمه فرایدی هم کسانی که دوس ندارن برا خرید بیرون برن.

  4. من خودم از مشتری های چند ساله دی جی کالا و با میلو هستم…میتونم به جرات قسم بخورم تمام تخفیفات اصلی دروغ محضه…بنده در تخفیفات داغ تابستون دی جی کالا کل روز روز رو پشت سیستم با اینترنت پر سرعت 12 مگ بودم…گوشی موبایل سامسونگ با نصف قیمت عرضه شد و من به محض کلیک کردن روی اون;با اتمام موجودی روبرو شدم…این قضیه برای PS4 هم اتفاق افتاد..برای موضوع جمعه سیاه هم کل این دو روز رو وقت گذاشتم و متوجه شدم که کلا کالاهای با تخفیف زیاد و ارزش خرید بالا کلا تبلیغاتی و پوچه…
    متاسفانه ایران از 100 درصد کشورداری و شهروندی و خدمات نسبت به کشورهای دیگه;1 درصدش رو هم یاد نگرفته

  5. سلام در مورد مشکلات و اختلال در سایتهای فروشگاهی ایرانی نویسنده کاملا درست فرمودن ….حتی در روزهای عادی هم بعضی هاشون این مشگلات رو دارن..

    ولی در مورد قیمت ها در چنین روزهای که همه انتضار دارن مشابه کشورهای دیگه باشه اصلا موافق نیستم و این نشان از بی خبری نویسنده از بازار ایران هست یا اینکه مشکلشون چیز دیگه ای هست ..

    همه ما میدونیم که بازار ایران با کل دنیا فرق داره ..خرید فروش واردات و پخش طبق هیچ ضوابطی و مقراتی انجام نمیشه و واسطه گری و قاچاق هم به شدت زیاده ….و اکثر محصولاتی که تو این سایتها فروخته میشن از راه درست و مستقیم از تولید کننده خریداری نشده …چطور این فروشگاها میتونن تخفیفها زیادی بدن
    کسی که نه تولید کننده نه وارد کننده اصلی هست…

    و معمولا این سایتها از تامین کننده درخواست تخفیف برای مشتریان میکنن و لی هیچ یک از این تامین کننده ها به خاطر ضررهای سنگین موافق این تخفیفها نیستن و حداکثر خواهان کثر سود خود هستن نه ضرر ..

    و این رو خدمت تمام دوستان عزیز عرض کنم که تولید کنندگان همیشه نسبت به نوع محصول تولیدی سودها ی بالای دارن میتونه از 40 درصد تا 60 درصد باشه …و دقیقا همین تولید کنندگان هستن که این تخفیفها رو میدن
    و باید این رو هم بدونیم که ما عضو تجارت جهانی نیستیم و یکی از دلایل نبودن تخفیفها و بالا بودن قیمتها همینه

  6. بلک‌اش برا ماست، فرای‌دی‌اش برا ازمابهترون!
    گرگ و میش، وضع خوبی نیست
    فرهنگ دین‌دیناری باید اصلاح شود

  7. باتشکر فراوان از نویسنده با فهم شعور که حرف دل مارو زدی

  8. هییییییییی از کشور هم شانس نداشتیم …

  9. گجت نیوذ را افتادی تو هم
    بلاخره انتقادای ما جواب دادا