راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

کاهش مصرف باتری گوشی های هوشمند از دغدغه‌های اصلی هر کاربر اندرویدی است. در ادامه، با مهمترین ترفندهای کاهش مصرف باتری در گوشی های اندرویدی آشنا می‌شوید.

طول عمر باتری گوشی های هوشمند را می‌توان مهمترین نقطه‌ی ضعف آنها دانست. هرچند تکنولوژی این گجت‌ها در دهه‌ی اخیر با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده، اما هنوز هم راه حل مناسبی برای کاهش مصرف باتری گوشی های امروزی پیدا نشده است. با این حال، روش‌هایی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آنها، شارژدهی باتری اسمارت فون ها را تا حد زیادی بهبود داد.

اگر به تازگی موبایل اندرویدی خریده‌اید و به دنبال ترفندهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی جدید خود هستید، مطلب امروز گجت نیوز را از دست ندهید.

ترفندهای کاهش مصرف باتری گوشی های اندرویدی

1- نور گوشی را کم کنید

اگرچه کم کردن نور نمایشگر از پیش پا افتاده‌ترین روش های کاهش مصرف باتری گوشی است، اما نور موبایل بسیاری از کاربران در اکثر مواقع بیشتر از حد مورد نیاز آنهاست.

شاید قابلیت «روشنایی خودکار» (Auto-brightness) را بتوان اصلی‌ترین مقصر دانست. ممکن است فکر کنید نور صفحه نمایش گوشی کم است، اما فعال بودن این گزینه، به معنی تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر خواهد بود. در برخی مواقع، نور تنظیمی بیشتر از حد مورد نیاز برای دیدن محتویات است.

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

بر اساس نسخه اندروید گوشی، می‌توانید اسلایدر تنظیم نور نمایشگر و یا روشنایی خودکار را در بخش نوتیفیکیشن‌ها بیابید. در غیر این صورت، در منوی Settings، گزینه‌ی Display را انتخاب کنید تا به این بخش دسترسی داشته باشید. در برخی نسخه‌های سیستم عامل اندروید، Auto-brightness را با عنوان adaptive brightness نیز نوشته‌اند. این گزینه را غیر فعال کنید و اسلایدر نمایشگر را در کمترین حالت ممکن قرار دهید. تنها در صورتی به زیاد بودن روشنایی صفحه نمایش نیاز پیدا می‌کنید که بخواهید در نور روز با اسمارت فون خود کار کنید. در این صورت، می‌توان به صورت موقت نور را زیاد کرد.

2- خدمات مبتنی بر مکان را غیر فعال کنید

حی اگر از خدمات مبتنی بر مکان (Location Services) استفاده نکنید، باز هم این سرویس جهت رهگیری مکان شما فعال بوده و در واقع، در حال تغذیه از باتری موبایل شماست.

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

می‌توان از قسمت اعلان‌ها و یا منوی Settings به این تنظیمات دسترسی داشت. در منوی Settings گزینه‌ی Location را انتخاب کنید و آن را بر روی Battery Saving قرار دهید. همچنین می‌توان با انتخاب گزینه‌ی Off، به طور کامل این سرویس را خاموش کرد.

البته برخی از اپلیکیشن‌ها به شناسایی مکان شما برای انجام خدمات بهتر نیاز دارند؛ در این صورت، می‌توان موقتا این ویژگی را فعال کرد. اما در سایر موارد، بهتر است Location Services را خاموش نگه دارید.

3- صدا و لرزش کیبورد را خاموش کنید

در تنظیمات گوشی اندرویدی شما، امکان خاموش کردن صدای صفحه‌کلید و ویبره‌ی آن وجود دارد. نحوه‌ی دسترسی به این بخش در نسخه‌های مختلف اندروید یا گوشی هایی با برندهای مختلف، متفاوت است. اگرچه این صدا و ویبره ممکن است میزان زیادی از باتری شما را مصرف نکند، اما در صورت استفاده‌ی مداوم و طولانی‌مدت، قطعا بی‌تاثیر نخواهد بود.

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

ساده‌ترین راه حذف صدا و لرزش کیبورد و کاهش مصرف باتری گوشی های اندرویدی، رفتن به تنظیمات کیبورد در هنگام تایپ است. برای این کار، آیکون چرخ‌دنده و یا آچار موجود در کنار کلیدها را لمس کنید و یا در منوی Settings، به بخش Languages & input وارد شوید و پس از آن، Virtual keyboard را انتخاب کنید.

در بسیاری از گوشی های اندرویدی، صفحه کلید پیش‌فرض، همان کیبورد مخصوص گوگل، یعنی Gboard است. با ورود به تنظیمات این صفحه کلید مجازی، می‌توانید گزینه‌های Sound on keypress و Vibrate on keypress را غیر فعال کنید.

4- بلوتوث، Wi-Fi و NFC را خاموش نگه دارید

بلوتوث، Wi-Fi و NFC از مهمترین ابزار موجود در اسمارت فون ها هستند؛ با این حال، می‌توانند از دلایل کاهش شارژدهی باتری گوشی های هوشمند نیز باشند. پس هر زمان که از این قابلیت‌ها استفاده‌ای ندارید، آنها را خاموش کنید.

جهت غیر فعال کردن هر سه گزینه، می‌توان از بخش نوتیفیکیشن‌ها اقدام کرد. به علاوه اینکه، وای‌فای و بلوتوث را می‌توان در بخش Wireless & networks واقع در تنظیمات گوشی یافت. جهت دسترسی به NFC نیز می‌توان پس از ورود به Wireless & networks، به بخش More وارد شد.

5- از سرویس LTE 4G استفاده نکنید

اگرچه یکی از مهمترین و جذاب‌ترین بخش‌های اسمارت فون ها، اینترنت پرسرعت بر بستر LTE 4G است، اما به یاد داشته باشید عدم استفاده از آن می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف باتری گوشی شما داشته باشد.

شبکه 4G نسبت به 2G یا 3G باتری بیشتری مصرف می‌کند. می‌توان در زمان‌هایی که نیازی به استفاده از اینترنت گوشی نیست، شبکه را در حالت 2G یا 3G قرار داد.

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

جهت خاموش کردن LTE 4G، از منوی Settings به بخش Wireless & networks بروید و از قسمت More، گزینه‌ی Cellular Networks را انتخاب کنید. پس از آن، حالت شبکه را از 4G به 2G یا 3G تغییر دهید. ممکن است این کار در بخش نوتیفیکیشن‌ها نیز امکان‌پذیر باشد.

6- «اوکی گوگل» را غیر فعال کنید

امروزه بیشتر گوشی های هوشمند به دستیار مجازی گوگل (Google Assistant) مجهز هستند؛ قابلیتی که توسط آن می‌توان فرمان‌های صوتی متنوعی به موبایل داد. اگرچه این سرویس، کار را برای کاربر راحت کرده، اما با توجه به فعال‌بودن مداوم و آماده‌باش جهت شنیدن فرمان “Ok Google” از شما، بخش قابل توجهی از مصرف باتری را به خود اختصاص می‌دهد.

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

اگر استفاده‌ی چندانی از گوگل اسیستنت ندارید، بهتر است جهت کاهش مصرف باتری گوشی اندرویدی خود، آن را خاموش کنید. برای این کار، ابتدا اپلیکیشن گوگل (Google App) را اجرا کنید. در قسمت بالا سمت چپ سه‌دکمه را لمس کنید و وارد بخش Settingsشوید. در این منو، پس از ورود به Google Assistant و رفتن به بخش‌های Settings و Devices، گزینه Phone را انتخاب و از آنجا، Ok Google را خاموش کنید.

7- از تصویر پس‌زمینه‌ی مشکی استفاده کنید

اگر اسمارت فون شما به صفحه نمایش OLED مجهز است، می‌توان با استفاده از یک تصویر پس‌زمینه‌ی مشکی، پیکسل‌های سیاه نمایشگر را خاموش کرد و بدین ترتیب، گام مهمی در کاهش مصرف باتری گوشی برداشت.

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

به یاد داشته باشید اگر از پنل LCD در موبایل شما استفاده شده، این روش جواب‌گو نخواهد بود. برای اینکه بدانید دیوایس شما از چه نوع نمایشگری استفاده می‌کند، کافی است نام آن را در گوگل جستجو کنید. نام‌هایی همچون AMOLED یا P-AMOLED همگی نشان‌دهنده‌ای نمایشگر LED هستند.

به عنوان مثال، گوشی های پرچمداری نظیر گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال، گلکسی اس 8، گلکسی اس 8 پلاس و گلکسی نوت 8 و ال جی وی 30 همگی به پنل LED مجهز هستند اما اچ تی سی یو 11 و وان پلاس 5 صفحه نمایشی از نوع LCD دارند.

برخی از اسمارت فون ها حالتی تحت عنوان “Dark Mode” یا «حالت تاریک» دارند. اپلیکیشن‌هایی نظیر توییتر یا تلگرام نیز در بخش تنظیمات خود، «حالت شب» یا “night mode” را قرار داده‌اند که با فعال‌کردن آن، همه‌ی منوهای نرم افزار تاریک می‌شود. این نوع نمایش علاوه بر اینکه تاثیر زیادی در راحتی چشم کاربر دارد، به کاهش مصرف باتری گوشی نیز کمک خواهد کرد.

8- گوشی را در حالت پرواز قرار دهید

با اینکه قراردادن اسمارت فون در حالت پرواز، باعث عدم کارایی آن می‌شود، اما فعال‌کردن آن در مناطقی با پوشش شبکه ضعیف، بهترین راه برای کاهش مصرف باتری گوشی است.

قرارگرفتن در مناطقی با پوشش شبکه ضعیف باعث می‌شود موبایل شما نهایت تلاش خود را جهت ایجاد ارتباط با دکل‌های مخابراتی انجام دهد. این کار موجب هدررفت باتری موبایل خواهد شد. پس بهتر است در این‌گونه مناطق، اسمارت فون خود را در حالت پرواز (plane Mode) قرار دهید.

9- اپلیکیشن های پرمصرف را بشناسید

اگر باتری گوشی شما به سرعت خالی می‌شود و دلیل آن را نمی‌دانید، روش زیر را امتحان کنید.

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

از بخش تنظیمات اسمارت فون اندرویدی خود، گزینه Battery را انتخاب کنید تا لیستی از اپلیکیشن‌هایی را که از باتری شما مصرف می‌کنند، ببینید. همچنین می‌توان در این بخش تنظیماتی را اعمال کرد تا در صورت مصرف بیش از حد یک اپلیکیشن، هشدارهای لازم داده شود.

10- از نسخه سبک‌تر اپلیکیشن‌ها استفاده کنید

متاسفانه برخی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی، بیشترین مصرف باتری را به خود اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال، فیس‌بوک و فیس‌بوک مسنجر را می‌توان نام برد که خوشبختانه جایگزین‌های بهتری برای آنها وجود دارد.

 

بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها، نسخه‌ای سبک‌تر از نرم افزار خود را با نام لایت (Lite) عرضه کرده‌اند که قابلیت‌های مهم اپلیکیشن اصلی را نیز داراست.

11- برنامه‌های اخیر را نبندید

بسیاری از کاربران معتقدند که زدن دکمه recent apps و بستن همه‌ی اپلیکیشن‌هایی که اخیرا اجرا شده‌اند، باعث کاهش مصرف باتری گوشی خواهد شد. اما آیا واقعا این‌گونه است؟

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

متاسفانه خیر؛ توجه کنید که این برنامه‌ها در حال اجرا نیستند و فقط بخش کوچکی از حافظه رم را اشغال کرده‌اند تا با دستور شما، در کمترین زمان ممکن مجددا اجرا شوند. بنابراین، بستن آنها باعث می‌شود تا در آینده، بخشی از ظرفیت باتری جهت اجرا، مصرف شود.

12- از اپلیکیشن‌های مدیریت وظایف استفاده نکنید

یکی از مهمترین اقدامات اپلیکیشن‌های مدیریت وظایف (Task Killer)، بستن همه اپلیکیشن‌های در حال اجرای شماست. بنابراین، نصب این‌گونه ابزار باعث کاهش عمر باتری اسمارت فون خواهد شد.

13- زمان روشن‌ماندن نمایشگر را مدیریت کنید

صفحه نمایش گوشی های هوشمند، بیشترین مصرف باتری را به خود اختصاص می‌دهند. اگرچه کاهش نور می‌تواند در کاهش مصرف باتری گوشی تاثیرگذار باشد، اما هیچ چیز موثرتر از خاموش‌کردن نمایشگر نیست.

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

زمانی که از گوشی استفاده نمی‌کنید، صفحه نمایش آن را خاموش کنید. راحت‌ترین کار، زدن دکمه پاور است. با این حال، جهت مدیریت بهتر، مراحل زیر را نیز دنبال کنید.

در منوی تنظیمات، Display را انتخاب کنید و به بخش Sleep بروید. در این قسمت، گزینه‌ی 30 ثانیه یا 1 دقیقه را انتخاب کنید تا نمایشگر گوشی شما پس از این زمان، به صورت خودکار خاموش شود.

14- از ویجت یا تصاویر پس‌زمینه زنده در صفحه هوم استفاده نکنید

در برخی گوشی های اندرویدی، امکان قراردادن تصاویر پس‌زمینه زنده (Live Backgrounds) در صفحه هوم وجود دارد. اما همین قابلیت جذاب، یکی از عمده دلایل کاهش عمر باتری گوشی است. بنابراین، بهترین کار استفاده از تصاویر پس‌زمینه‌ی سیاه یا ثابت است.

راه‌کارهایی جهت کاهش مصرف باتری گوشی برای کاربران مبتدی اندروید

ویجت‌ها نیز ابزاری مفید برای بهره‌گیری بهتر از قابلیت‌های اندروید هستند اما اگر به آپدیت مداوم نیاز داشته باشند (مانند ویجت‌های آب و هوا)، باتری موبایل شما را مصرف می‌کنند.

15- از این اپلیکیشن جایگزین استفاده کنید

اگر هیچ‌کدام از راه‌کارهای بالا رضایت شما را جلب نکرد، می‌توانید از نرم افزارهای جایگزین استفاده کنید. اپلیکیشن Naptime برنامه‌ای اندرویدی مخصوص کاربران مبتدی است و می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در کاهش مصرف باتری گوشی شما داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. یه مرتبه بگو ، گوشیو خاموش کن بنداز سطل آشغال