پهپاد ماگما

پهپاد ماگما ؛ انقلابی در صنعت هوانوردی نظامی و غیر نظامی

کمپانی BAE Systems و دانشگاه منچستر پهپادی آزمایشی به نام پهپاد ماگما (MAGMA) ساخته‌اند که فاقد هرگونه سطوح کنترلی متحرک است و تنها با استفاده از جریان هوا کنترل می‌شود.

امروزه هواگردها برای پرواز کردن به سطح کنترلی بال‌ها و دم خود متکی هستند. اما با استفاده از یک تکنولوژی جدید، هواگردها در آینده قادر خواهند بود بدون نیاز به هر گونه سطوح کنترلی متحرک پرواز کنند. در این روش هواگرد با استفاده از جریان هوای فراصوت که توسط یک موتور جت در پشت هواگرد و دریچه‌های باریک بر روی بال تولید می‌شود، قادر به تغییر مسیر خواهد بود.

پهپاد ماگما
برای آزمایش این تکنولوژی، تیمی از دانشگاه منچستر و کمپانی BAE Systems پهپاد ماگما را ساخته‌اند. این پهپاد از یک سیستم دمش جریان هوای منحصر به فرد برای پرواز کردن استفاده می‌کند. این پهپاد در ماه‌های آینده تحت آزمایشات مختلف قرار خواهد گرفت تا عملکرد این سیستم کنترل پرواز نوین را نمایش دهد. هدف نهایی این آزمایشات به پرواز درآوردن این پهپاد بدون استفاده از هر گونه سطوح کنترلی متحرک خواهد بود.

پهپاد ماگما
دو تکنولوژی جدید کنترل با استفاده از جریان هوا بر روی بال و کنترل بردار رانش مایع در ساخت پهپاد ماگما استفاده شده است. سیستم کنترل با استفاده از جریان هوا بر روی بال، با مکش مقداری از هوای عبوری از موتور هواگرد، آن را از طریق دریچه‌های باریک که بر روی بال تعبیه شده، با سرعت فراصوت بر روی سطح انتهای بال (لبه فرار) می‌دمد و از این طریق یک نیروی کنترلی ایجاد می‌کند. این سیستم جایگزینی برای سطوح کنترلی متحرک بال‌ها است. تکنولوژی دوم، کنترل بردار رانش مایع، از دمش جریان هوا برای منحرف کردن خروجی موتور هواگرد استفاده میکند. این روش مانند کنترل بردار رانش معمولی عمل می-کند، با این تفاوت که به خروجی‌های مکانیکی پیچیده برای کنترل هواپیما نیازی نیست.

پهپاد ماگما

سیستم کنترل بردار رانش معمول که در برخی جنگنده‌ها و موشک‌ها استفاده می‌شود

این تکنولوژی­‌های جدید نیاز به قطعات مکانیکی پیشرفته معمول که سطوح کنترلی را به حرکت در می‌­آورند را از بین می‌­برد. به گفته سازندگان این پهپاد، این مسئله می‌­تواند علاوه بر بهبود مانور پذیری، وزن و هزینه تعمیرات و نگه­داری را نیز کاهش دهد. در نهایت هواگردهای آینده که از این تکنولوژی بهره‌مند باشند سبک‌­تر، پنهان­کارتر، سریع‌­تر و کم مصرف‌­تر خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. این همه تکنولوژی و هزینه و وقتو دمو دسگاهی که میزارن واسه قتل انسان هاست ها تشویق نفرماید

    • متاسفانه یا خوشبختانه باید بگم ک همین جنگ افزار ها هستن ک باعث پیشرفت همه چیزم یشن اگر جنگ جهانی دوم نبود هیچ وقت کامپیوتر شکل نمیگرفت فقط همین یدونه فک کنم کافی باشه.
      البته منم نمیگم ک باید جنگ باشه تا پشرفت کنیم میگم گویا انسان ها راه دیگه ای رو بلد نیستن.