زندگی در زمین تخت

توضیح نیل دگراس تایسون درباره ادعای تخت بودن زمین: زندگی در زمین تخت چگونه است؟

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که زندگی در زمین تخت چگونه خواهد بود؟ به راستی آیا این ادعای مضحک، اصلا امکان‌پذیر است؟ نیل دگراس تایسون توضیح می‌دهد!

همانطور که شاهد بودید، چندی پیش ایلان ماسک (Elon Musk) به عنوان بنیان‌گذار شرکت‌های اسپیس ایکس (SpaceX) و تسلا (Tesla) نسبت به ادعای زمین تخت گرایان واکنش نشان داد و گفت چرا در دنیا، هیچ بحثی در رابطه با تخت بودن سیاره مریخ مطرح نیست؟ کمی بعد از آن، نیل دگراس تایسون (Neil deGrasse Tyson)، استاد فیزیکدان آمریکایی، واکنش طنزی را به ادعای زمین تخت گرایان نشان داد. او با انتشار تصویر زیر در حساب توییتر رسمی خود، پدیده ماه گرفتگی از دیدگاه زمین تخت گرایان را به تمسخر گرفت. به راستی اگر زمین تخت بود، پدیده‌‌ای همچون ماه گرفتگی را چگونه باید توضیح داد؟

اگر زمین مسطح بود، تعداد بسیاری از فعالیت‌های روزمره ما تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت. تخت بودن زمین نه تنها ماه گرفتگی را تغییر می‌داد، بلکه انجام بسیاری از ورزش‌ها و یا حتی رویش گیاهان را نیز دچار مشکل می‌کرد. به طور کلی می‌توان گفت که زندگی در زمین تخت ، تفاوت فوق‌العاده چشم‌گیری در مقایسه با زندگی در کره زمین دارد!

زندگی در زمین تخت چگونه است؟

احتمالا برای شما هم جالب است که بدانید تفاوت زندگی در زمین تخت با حالت کنونی شامل چه مواردی می‌شود. امروزه تصور کردن زمین به هر شکل دیگری به جز هندسه کروی، امری غیرممکن است! اما بخش قابل توجهی از تاریخ، انسان‌ها زمین را یک دیسک تخت تصور می‌کردند.

مفهومی که اجداد ما مورد نظر قرار نداده بودند، «گرانش» بود. اثرات گرانشی، کلید اصلی حل این معمای بسیار مهم است و با نگاهی دقیق به این مفهوم، می‌توان به کروی بودن زمین و یا تخت بودن آن پی برد. فایل ویدیویی زیر، زندگی در زمین تخت و تفاوت‌های آن با مدل کروی زمین را نشان می‌دهد.

در یک کره، کشش گرانشی تقریبا در تمامی نواحی یکسان است. ولی در یک دیسک تخت، رفتار گرانش با نزدیک شدن به لبه‌ها تغییر می‌کند. کشش گرانشی در مرکز زمین تخت ، درست مشابه با یک کره است. ولی زمانی که شما به سمت لبه‌ها حرکت کنید، کشش گرانشی زمین، رفتاری یک طرفه و عجیب و غریب رو از خود نشان خواهد داد.

این موضوع، بسیاری از ورزش‌های معمول و رایج در دنیا را به کلی خراب می‌کند! به عنوان مثال، یک توپ بعد از پرتاب منحرف شده و به طرف مرکز زمین تخت حرکت خواهد کرد. علاوه بر این، تفاوت در کشش گرانشی مرکز و لبه‌ها در مدل زمین تخت سبب می‌شود که پرتاب توپ‌ها به سمت بالا، در این دو ناحیه تفاوت چشم‌گیری باهم داشته باشند.

اما این مشکلات، تنها شروع ماجرا هستند. از آنجا که ساقه گیاهان برخلاف گرانش رشد می‌کنند، ساختارها در مدل زمین تخت شکل و شمایل عجیبی را به خود می‌گرفت. اگر زمین تخت بود، درختان همگی به سمت لبه‌های زمین رشد کرده و از مرکز زمین فاصله می‌گرفتند.

در مدل زمین تخت، حرکت به سمت لبه‌ها امری سخت و طاقت‌فرسا است. در واقع هر گامی که به سمت لبه‌ها برمی‌دارید، کشش گرانشی را قوی‌تر کرده و هر قدم نیازمند انرژی بیشتری خواهد بود. حال زمانی که به لبه زمین می‌رسید، کشش گرانشی مرکز درست مشابه با سقوط از یک ارتفاع بسیار بلند است! در چنین شرایطی حتی اگر بتوانید بر این کشش گرانشی غلبه کنید، تازه به حالتی قرار گرفته‌اید که در مدل کروی زمین با آن سر و کار داریم. همانطور که مشاهده می‌شود، در نقشه زمین تخت قطب جنوب در مرکز زمین قرار گرفته و قطب جنوب اطراف زمین را فرا گرفته است.

زندگی در زمین تخت

این رفتار عجیب گرانشی بر روی اقیانوس‌ها نیز تاثیرگذار است. اگر زمین تخت بود، تمامی منابع آبی به سمت مرکز زمین حرکت کرده و لبه‌ها خالی از آب می‌شدند. با این حساب، زمانی که شما به سمت مرکز زمین حرکت می‌کردید، رفته رفته به ارتفاع اقیانوس‌ها افزوده می‌شود و مرکز دنیا نسبت به سایر نقاط، شهری پرآب بود.

بنابراین، زمانی که یک سیب از درخت به زمین افتاد، مطمئن باشید که زمین کروی است؛ چرا که اگر زمین تخت بود، احتمالا سیب به صورت شما برخورد می‌کرد!