هوش مصنوعی هواوی میت 10

هوش مصنوعی هواوی میت 10 چگونه تجربه‌ی کاربری شما را متحول می‌کند؟ [قسمت دوم]

هوش مصنوعی هواوی میت 10 یکی از اصلی‌ترین قابلیت های سخت افزاری پرچمداران جدید هواوی محسوب می‌شود و در این بررسی دو قسمتی قصد داریم امکانات پردازنده‌ جدید کایرین 970 در این گوشی ها و واحد پردازش عصبی (NPU) آن را معرفی کنیم.

در قسمت اول این مقاله به معرفی مشخصات پردازنده جدید Kirini 970 و قابلیت‌هایی که برخورداری از یک واحد پردازش عصبی مجزا به آن اضافه‌ می‌کند، پرداختیم. چیپست ۲.۴ گیگاهرتزی جدید هواوی یک غول سخت افزاری است که از توان پردازشی بسیار بالایی برخوردار است و علاوه بر آمار و ارقام، در کاربری‌های روزانه نیز عملکرد سریعی از خود برجای می‌گذارد. در قسمت دوم مقاله‌ی معرفی امکانات هوش مصنوعی در هواوی میت 10 قصد داریم تعدادی از قابلیت‌های جذابی که این پردازنده‌ی جدید به پرچمداران ۲۰۱۷ هواوی اضافه می‌‌کند را معرفی کنیم.

بهینه‌سازی دائم و بهبود شرایط دستگاه

یکی از ویژگ‌های جذاب هوش مصنوعی در میت 10 (Huawi Mate 10) و میت 10 پرو این است که دیوایس به طور پیوسته، رفتار کاربر و عادات او هنگام استفاده از نرم افزارهای مختلف را رصد می‌کند و با تحلیل این داده‌ها، به طور خودکار بهترین تنظیماتی که می‌توانند کمترین فشار را به دیوایس وارد کنند را اعمال می‌کند. با همکاری ورژن هشتم رابط کاربری اختصاصی EMUI، پردازنده‌ی هواوی مودهای مختلف را به طور هوشمند برای شما فعال می‌کند و پیشنهاداتی را برای بهبود تجربه‌ی کاربری‌تان ارائه خواهد داد.

این بهینه‌سازی بر روی منابع شارژ باتری نیز نظارت می‌کند و با تخصیص حافظه‌ی متناسب بر روی اپلیکیشن‌هایی که بیشتر استفاده می‌شوند، امکان اجرای سریع‌تر و بهینه شدن مصرف باتری رابط کاربری به شکل کلی را فراهم می‌کند.

دوربین میت 10 از هر گوشی دیگری هوشمندتر است

هوش مصنوعی هواوی میت 10

حالت عکاسی خودکار را پیش از این نیز در تعدادی از گوشی های هوشمند دیده بودیم، اما حالا این سطح هوشمندی در دوربین هواوی میت 10 به بالاترین حد خود رسیده است و بدون این که کاربر متوجه تغییر خاصی شود، ده‌ها الگوریتم مختلف در پشت صحنه به اجرا درمی‌آیند تا تجربه‌ی عکاسی با موبایل را سریع‌تر و دقیق‌تر تجربه کنید.

دوربین دوگانه‌ی سری میت 10 بالاترین امتیاز را از وب‌سایت‌های بررسی تخصصی دوربین دریافت کرده است و علاوه بر ترکیب دوگانه با لنزهای فوق سریع f1./8 که با همکاری برند خوشنام لایکا ساخته شده است، بخش بزرگی از این امتیاز مدیون هوش مصنوعی فوق‌العاده‌ی این دوربین است. در واقع واحد پردازش تصاویر دوگانه و موتور هوش مصنوعی در کایرین 970 با همکاری این دوربین دوگانه‌ی ۲۰ و ۱۲ مگاپیکسلی، می‌توانند سوژه‌های مختلف را شناسایی کنند و با توجه به شرایط محیط عکاسی، نوع سوژه و حرکاتی که آن سوژه در محیط دارد، بهترین شرایط ممکن از نظر نور، رنگ‌دهی، سرعت شاتر و قاب‌بندی را به طور خودکار اعمال کنند. بعد از کمی کار کردن با این قابلیت، شما نیز تایید خواهید کرد که این یکی از بهترین عکاسی‌های خودکاری بوده است که با یک گوشی موبایل به انجام رسانده‌اید.

دوربین هوشمند هواوی میت 10 قادر است ۱۳ نوع مختلف از سوژه‌ها شامل غذا، متن، آسمان آبی، محیط برفی، سگ، گربه، ساحل، گیاه، گل، غروب، آسمان شب و صحنه‌ی تئاتر را تشخیص دهد و شرایط عکاسی مناسب آن سوژه را به طور خودکار تنظیم کند. همانطور که می‌بینید، این سیستم حتی قادر است بین سگ و گربه نیز تمایز قائل شود که طبق گفته‌ی مدیران هواوی، این موضوع به دلیل تفاوت نوع انعکاس چشم‌های این دو حیوان و البته تفاوت در اندازه‌ی عمومی و بافت موهای آنهاست که در شرایط نوری متفاوت، نیاز به تنظیمات جداگانه برای ثبت بهترین تصویر با شفافیت و اشباع رنگی متناسب دارند.

هوش مصنوعی هواوی میت 10

علاوه بر اینها، واحد پردازش تصاویر دوگانه در کایرین 970 به دوربین پرچمداران امسال هواوی این امکان را می‌دهد که با بهره‌گیری از پتانسیل بالای سیستم فوکوس چهار‌گانه‌ی متشکل از فوکوس لیزری، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز، تشخیص عمق میدان و تشخیص کنتراست، همواره بر روی سوژه متمرکز شود و با پیش‌بینی مسیر و نوع حرکات سوژه، بتواند به سرعت فوکوس خودکار را بر روی آن اعمال کند تا هنگامی که کاربر برای ثبت عکس، دکمه‌ی شاتر را لمس کرد، هیچ قسمتی از تصویر تار نشود.

به طور کلی تجربه‌ی عکاسی شما با دوربین این موبایل جذاب، بسیار آسان و سریع خواهد بود و با افزایش اشباع رنگ‌ها به طور هوشمند، تغییر در سطح گستره‌ی دینامیکی برای بهبود جزئیات در سایه‌روشن‌ها، تشخیص کادر چهره و اعمال رنگ‌بندی برای ثبت بهترین‌ پرتر‌ه‌ها، دنبال کردن هوشمند سوژه‌های پرتحرک نظیر کودکان و حیوانات خانگی و البته کاهش نویز در شرایط نوری نامناسب نظیر عکاسی در شب، عکس‌هایی متفاوت را ثبت خواهید کرد.

مسیریابی هوشمند و برطرف کردن محدودیت‌ها

هوش مصنوعی هواوی میت 10

اگر از نقشه‌های همراه مبتنی بر جی پی اس استفاده کرده باشید، قطعا می‌دانید که به سبب محدودیت ارتباط این نرم افزارها با ماهواره‌های مسیریابی، لازم است که همواره ارتباط مستقیم بین آنها برقرار باشد تا نقشه‌یابی به شکل دقیق ادامه پیدا کند. اما حالا در کایرین 970 قابلیت جدید و جذابی گنجانده شده که اجازه می‌دهد حتی هنگام ورود به پل‌های چند طبقه، مسیر‌های تو در تو و تونل‌های طولانی که امر مسیریابی را با مشکل مواجه می‌کنند، عملیات دنبال کردن نقشه ادامه پیدا کند.

در واقع هوش مصنوعی پرچمداران جدید هواوی با وجود قطع ارتباط با منبع ارسال‌کننده‌ی اطلاعات، از داده‌هایی که توسط سنسورهایی نظیر ژیروسکوپ و شتاب‌سنج داخلی دیوایس به آن می‌رسد، مسیر درست را با دقت بسیار بالا حدس می‌زند و مسیریابی را ادامه می‌دهد.

پردازش حروف و ترجمه‌ی هوشمند متون

هوش مصنوعی هواوی میت 10

یکی دیگر از امکانات کرین 970 ، واحد پردازش تصویر پیشرفته‌ی آن است که با تشخیص حروف در زبان‌های مختلف، قادر است آن را به زبان مورد نظر شما و به شکل زنده، ترجمه کند. این سیستم با همکاری مهندسان مایکروسافت توسعه یافته است و عملیات تشخیص و خواندن متون از طریق دوربین را با سرعت بالایی انجام می‌دهد.

سازندگان وعده‌ داده‌اند که با عرضه‌ی به‌روزرسانی‌های تکمیلی در آینده، این سیستم قابلیت‌های بیشتری ارائه خواهد داد و می‌تواند ترجمه‌ی دقیق‌تری را به زبان‌های بیشتر انجام دهد. برخلاف نرم افزارهای رایج، عملیات پردازش حروف در اینجا به لطف هوش مصنوعی قرار گرفته داخل واحد پردازش عصبی میت 10 و میت 10 پرو انجام می‌شود، بنابراین می‌توانید روی سرعت بالای آن و البته کاهش مصرف باتری هنگام استفاده از این قابلیت حساب کنید.

بهبود کیفیت صدا و حذف موارد ناخواسته

تحلیل و تشخیص صوتی، یکی از پایه‌های اساسی ادراک محیطی مبتنی بر هوش مصنوعی است. واحد NPU در سری جدید میت نیز این کار را به شکل بسیار پیشرفته‌ای انجام می‌دهد و تمامی سیگنال‌های صوتی ورودی به دیوایس، از فیلتر این مغز متفکر می‌گذرند. اینجاست که به طور خودکار، تمام صداها تحلیل و پردازش می‌شوند تا شدت آنها تنظیم شود، نویزهای محیطی و دیگر موارد زائد از روی آنها حذف شود و البته نرم افزارهایی نظیر دستیار صوتی هوشمند گوگل نیز بتوانند صدای شما را حتی در محیط‌های شلوغ، به راحتی تشخیص دهند.

همانطور که در مطلب معرفی امکانات صوتی میت 10 به این موضوع پرداختیم، کیفیت مکالمات با بهره‌گیری از این قابلیت بسیار بهبود خواهند یافت و با تنظیم شدت صدا و شفافیت سیگنال‌های ارسالی از هر دو طرف مکالمه، مکالمه‌های لذت‌بخشی را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

اما این تنها شروع ماجراست!

هوش مصنوعی هواوی میت 10

قطعا در هرکدام از مقالاتی که درباره‌ی آینده‌ی تکنولوژی بخوانید، بر روی دو فناوری هوش مصنوعی و وافعیت افزوده، بیش از هر موضوع دیگری پافشاری می‌شود و کارشناسان معتقدند که این دو، بال‌های پرواز تکنولوژی جهان در آینده‌‌ای نه چندان دور خواهند بود. هواوی با معرفی کیرین ۹۷۰ موفق شده است که به معنای واقعی کلمه، هوش مصنوعی و پردازش عصبی را به گوشی های موبایل بیاورد و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ی این حوزه را در ابعادی به کوچکی یک گوشی موبایل، عرضه کند.

در حال حاضر، بیشتر امکانات و قابلیت‌های این چیپست در پشت صحنه احرا می‌شوند و شاید برای کاربران معمولی، آنچنان که باید و شاید، قابل لمس نیست. اما طبق گفته‌ی مدیران هواوی، این تنها آغاز راه است و در آینده با همکاری میلیون‌ها توسعه‌دهنده و البته با بهره‌گیری بازخوردهای دریافتی از کاربران این شرکت در سراسر جهان، شاهد اضافه شدن قابلیت‌های بیشتری به این سیستم هوشمند هستیم که می‌تواند تجربه‌ی کاربری و روشی که ما با گجت‌های هوشمند اطرافمان تعامل داریم را برای همیشه متحول کند.

کایرین 970 یک پلتفرم باز با پشتیبانی از فریمورک‌های یادگیری ماشینی TensorFlow و Caffe است که رابط‌های برنامه‌نویسی آن نیز در اختیار برترین توسعه‌دهندگان جهان قرار داده شده است. بنابراین تنها اندکی صبر لازم است تا شاهد عرضه‌ی اپلیکیشن‌های فوق‌العاد‌ه‌ای باشیم که از توان سخت افزاری این غول پردازشی، نهایت استفاده را ببرند و طعم برخورداری از هوش مصنوعی را به شکلی ملموس‌تر، برایمان زنده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. اگه اون ترجمش کار کنه خیلی کاربردی میشه

  2. kheili jaye pishraft dare halahalaha

  3. دوربینش بی تنظیره واقعا

  4. ممنون خیلی از سوالامو جواب داد

  5. تنها چیزی که توش چینی ها یکه تاز و بی همتان تبلیغاته

  6. دوستم ک ازش داره و دیدم خیلی گووشی خوبیه

  7. گوشی خیلی عالی ای هست

  8. سلام
    اگه کسی اطلاعی از باتریش داره بگه . . .
    ( عدد و رقم نمیخوام )

  9. اینطور ک میگن خیلی هوشمندو عالیه?