سیستم عامل اندروید

بررسی سیستم عامل اندروید و تفاوت آن در گوشی‌‌های برندهای مختلف (قسمت سوم)

سیستم عامل اندروید به جای شباهت، در اصل نقطه تفاوت گوشی ها و تبلت های شرکت‌های مختلف است. سیستم عامل موبایل گوگل پلتفرمی متن باز است و می‌توان بر اساس نیاز در آن دست برد.

از نظر برخی کاربران، گوشی‌سازان اندرویدی فقط با محصولات شرکت اپل که به سیستم عامل موبایل کاملا متفاوت آی او اس مجهز هستند رقابت می‌کنند. اما به لطف پروژه متن باز اندروید می‌توان در این سیستم عامل دست برد و تغییرات بسیار زیادی را اعمال کرد. پس شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند و تبلت مجهز به اندروید نه تنها با آیفون‌ها و آیپدها، بلکه بین خود نیز رقابتی سنگین از نظر قابلیت‌های نرم افزاری دارند.

گوگل به عنوان اصلی‌ترین توسعه‌دهنده اندروید هر سال نسخه‌ای جدید از اندروید را با اپلیکیشن‌ها، ابزارها و قابلیت‌های پیش‌فرض توسعه داده و برای دانلود در اختیار همگان قرار می‌دهد. این سیستم عامل را تحت عنوان اندروید خام می‌شناسند که نمی‌توان اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را از روی آن حذف کرد، اما می‌توان بسته به نیاز آن را سفارشی‌سازی و قابلیت‌ها، برنامه‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به این سیستم عامل اضافه کرد. همچنین می‌توان رابط کاربری و لانچر آن را تغییر داد. به این ترتیب سیستم عامل اندروید در گوشی ها و تبلت های هر برند، ظاهری کاملا متفاوت خواهد داشت.

سیستم عامل اندروید

در این قسمت قصد داریم ویژگی‌های سیستم عامل اندروید در گوشی های چند مورد از معروف‌ترین برندهای دنیا را بررسی کنیم. این قسمت در ادامه دو قسمت پیشین تنظیم شده است. پس ابتدا دو مطلب پیشین را به ترتیب مطالعه کرده و سپس در این قسمت همراه ما باشید.

ال جی

ال جی طی چند سال اخیر پرچمداران قدرتمندی روانه بازار کرده است. این شرکت نیز اندروید خام را سفارشی‌سازی کرده و اپلیکیشن‌هایی را اضافه بر موارد پیش‌فرض سیستم عامل اندروید در آن‌ قرار می‌دهد. با این حال، حتی در پرچمداران 2017 آن نیز ویژگی نرم افزاری منحصربه‌فردی همچون موارد نام برده در گوشی های سامسونگ و اچ تی سی و تبلت های آمازون دیده نمی‌شود.

نوار شناور، یکی از قابلیت‌های سیستم عامل اندروید ال جی وی 30 به عنوان جدیدترین پرچمدار این شرکت است. به لطف این نوار که محل قرارگیری آن قابل تغییر است، می‌توان مجموعه‌ای از ابزارهای دلخواه را همیشه دم دست داشت.

سیستم عامل اندروید

می‌توان آیتم‌های قرار گرفته بر روی نوار شناور را تا حد زیادی سفارشی‌سازی کرد و کنترل‌های موزیک، مخاطب‌های مورد علاقه و بخش‌هایی از تنظیمات را بر روی آن قرار داد. کاربر با ایجاد میانبرهایی بر روی این نوار قادر خواهد بود اعمالی همچون گرفتن اسکرین شات را خیلی سریع انجام بدهد.

سیستم عامل اندروید

در رابط کاربری پرچمداران اخیر ال جی قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن نیز در نظر گرفته شده است. به لطف این ویژگی که سامسونگ نیز در پرچمداران تازه وارد خود از آن بهره می‌برد، می‌توان به ازای مصرف انرژی بسیار پایین، نمایشگر را در حالت قفل، با نوری کم روشن نگه داشت تا اطلاعاتی همچون ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن‌ها همیشه قابل مشاهده باشند.

سیستم عامل اندروید

سایر قابلیت‌های سیستم عامل اندروید در رابط کاربری ال جی مربوط به بخش مدیا است. ال جی وی 30 جزو برترین گوشی های موبایل در زمینه پخش موسیقی بوده و توانایی‌های خارق‌العاده‌ای در عکاسی دارد. یکی از قابلیت‌های آن در عکس برداری Graphy نام دارد که به لطف آن می‌توان از بین چندین پیکربندی مختلف برای عکاسی دست به انتخاب زد. در این پیکربندی‌ها، نور، میزان گشودگی دریچه دیافراگم، سرعت شاتر و دیگر موارد بسته به حالت انتخاب شده تنظیم می‌شوند.

سیستم عامل اندروید

علاوه بر این موارد پیش‌فرض، می‌توان حالت‌های عکاسی متفاوتی را به صورت دستی برای استفاده در زمان‌های دیگر ایجاد کرد.

سیستم عامل اندروید

Cineffect نیز قابلیت تقریبا مشابهی است، با این تفاوت که به جای عکس، فیلترهایی را در زمان فیلم برداری اعمال می‌کند. تمامی این موارد سبب می‌شوند پرچمدار ال جی از نظر قابلیت‌های نرم افزاری در بخش چند رسانه‌ای، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

سیستم عامل اندروید

شیائومی

یکی از دلایل افزایش سرعت پیشرفت شیائومی در بازار موبایل، افزودن قابلیت‌هایی منحصربه‌فرد به رابط کاربری سیستم عامل اندروید در گوشی های خود است. رابط کاربری MIUI به طور مستمر در حال پیشرفت بوده و هر نسخه جدید آن با نسخه‌ پیشین تفاوت‌های زیادی دارد.

در نسخه 8 رابط MIUI قابلیت جالبی تحت عنوان Dual Apps وجود دارد که می‌توان به لطف آن برای هر اپلیکیشن چندین پروفایل ایجاد کرد، حتی اگر آن برنامه به صورت پیش‌فرض برای پشتیبانی از چند پروفایل توسعه پیدا نکرده باشند. به عبارت دیگر در نسخه MIUI 8 می‌توان اپلیکیشن‌ها را کلون کرد.

به عنوان نمونه، در حالت عادی امکان داشتن چندین تلگرام بر روی گوشی وجود ندارد و در زمان نیاز به لاگین به حساب کاربری دیگر، به خاطر وجود تنها یک اپلیکیشن تلگرام باید درون آن از حساب کنونی خارج و به حساب دیگر وارد شد. اما ویژگی Dual Apps اجازه می‌دهد از یک اپلیکیشن کپی‌سازی کرده و آن را تحت عنوان برنامه‌ای جدید و متفاوت نصب کنید. به این ترتیب داشتن هر تعداد حساب کاربری تلگرام، واتس اپ، اسکایپ و دیگر بازی‌ها و برنامه‌ها به صورت همزمان ممکن می‌شود.

در صفحه تنظیمات مربوط به این قابلیت در MIUI 8، لیستی از برنامه‌های پشتیبانی‌شونده ذکر می‌شود.

سیستم عامل اندروید

اپلیکیشن‌های کپی شده، دارای آیکون‌های متفاوتی خواهند بود و روی هم رفته، با آن‌ها به عنوان اپلیکیشن‌هایی مستقل برخورد خواهد شد. برنامه اصلی دارای همان آیکون استاندارد بوده و برنامه‌ کلون شده، به همراه علامتی در کنار آیکون آن نشان داده می‌شود.

سیستم عامل اندروید

اما قابلیت Second Space در رابط کاربری شیائومی، مفهوم پیشین را چند پله بالاتر برده و محیط‌های کاملا مجزا ایجاد می‌کند. این ویژگی به لطف Good Technology تصاحب شده از بلک بری ممکن شده است و با آن می‌توان محیط‌هایی مستقل برای خود (همچون محیط کاری و شخصی) در دستگاه اندرویدی ایجاد کرد.

سیستم عامل اندروید

در زمان ایجاد محیطی جدید، کاربر قادر است فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها را از محیط اصلی به محیط جدید وارد کند. سپس می‌توان تنها با استفاده از یک آیکون بین محیط‌ها جابه‌جا شد.

سیستم عامل اندروید

یکی دیگر از ابزارهای سیستم عامل اندروید در رابط کاربری شیائومی، اپلیکیشن Mi Mover است که اجازه می‌دهد کاربر، به راحتی به یک گوشی شیائومی جدید مهاجرت کند. با استفاده از آن می‌توان به انتقال مواردی نظیر داده‌های سیستمی، مخاطب‌ها، پیامک‌ها، تاریخچه تماس، اپلیکیشن‌ها و داده‌های اپلیکیشن‌ها و همچنین انواع فایل‌ها نظیر تصاویر، ویدیوها، موسیقی‌ها و اسناد پرداخت.

به محض ایجاد ارتباط میان فرستنده و گیرنده، می‌توان داده‌های مورد نظر برای انتقال را انتخاب کرد. این داده‌ها بر اساس مجموعه و یا حتی به صورت تکی قابل انتخاب هستند.

سیستم عامل اندروید

شیائومی برخلاف سامسونگ در تلاش است اکوسیستم خود را به گسترده وسیع‌تری از وسایل دیجیتالی گسترش بدهد. اپلیکیشن Mi Home جزوی از این برنامه بوده و با استفاده از آن، اتصال به سایر دستگاه‌های هوشمند Mi در خانه ممکن می‌شود. به عنوان نمونه‌ای از این دستگاه‌ها در حال حاضر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات شبکه همچون دستگاه گیت وی که نقش زبان شبکه و کنترل‌کننده ورودی‌ها و خروجی‌ها را ایفا می‌کند
  • دستگاه‌های برقی و مخصوصا کلیدها همانند کلید برق
  • سنسورها همانند سنسورهای کنترل‌کننده باز / بسته بودن درب‌ها و پنجره‌ها، سنسورهای کنترل‌کننده میزان دما و سنسورهای تشخیص حرکت
  • تصفیه‌کننده‌های هوا و آب

سیستم عامل اندروید

این اپلیکیشن به کاربر اجازه می‌دهد دستگاه‌های متصل شده را کنترل کرده و بر آن‌ها نظارت داشته باشد. سایر قابلیت‌ها، به دستگاه‌های هوشمندی که به گوشی موبایل متصل شده‌اند بستگی دارد. به عنوان نمونه تنها کاری که می‌توان با کلید برق انجام داد روشن و یا خاموش کردن است. همچنین می‌توان عمر فیلتر تصفیه‌کننده هوا را از طریق Mi Home متوجه شد. کاربر قادر است برای برخی اعمال، میان‌برهایی در صفحه اصلی برنامه ایجاد کند سرعت انجام آن‌ها افزایش یاید.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب سیستم عامل اندروید در گوشی های شیائومی، شیوه متفاوت و کاربردی گرفتن اسکرین شات است. به عبارت دیگر، اسکرین شات دیگر منحصر به صفحه کنونی نشده و به عنوان نمونه، در زمان نیاز به گرفتن عکس از یک وب سایت، می‌توان کل صفحه را درون یک اسکرین شات جای داد و بعدها با اسکرول کردن، کل صفحه را مرور کرد.

سیستم عامل اندروید

موتورولا

موتورولا قبل از اینکه گوشی های هوشمند تبدیل به دستگاه‌هایی متداول شوند، دو گوشی موبایل تاشوی بسیار خارق‌العاده یعنی Star-TAC و Moto RAZR را به دنیای تکنولوژی معرفی کرد. حتی بعد از معرفی آیفون نیز سری Droid جزو اولین‌ها در دنیای اندروید محسوب می‌شد. بعد از تصاحب موتورولا توسط لنوو، استراتژی کار آن تغییر کرد. در حال حاضر این شرکت بیش از قابلیت‌های نرم افزاری، بر روی ویژگی‌های سخت افزاری محصولات خود متمرکز شده است.

گوشی های سری موتو نخستین دستگاه‌های ماژولار نیستند، اما موتورولا با سرمایه‌گذاری زیادی بر روی آن‌ها و داشتن استراتژی مناسب توانسته کاربران زیادی را به خرید آن‌ها مجاب کند. کاربران با خرید ماژول‌هایی به صورت جداگانه و بر اساس نیاز خود، توانایی گوشی هوشمندشان را در زمینه‌هایی خاص افزایش می‌دهند و یا قابلیتی کاملا جدید را به آن می‌افزایند.

سیستم عامل اندروید

افزایش توان گوشی هوشمند در بخش باتری، پخش موسیقی، عکس برداری و فیلم برداری و همچنین افزوده شدن قابلیت‌هایی نوین به آن همچون امکان پخش محتوا بر روی سطوح مختلف (ماژول پروژکتور)، ویژگی‌هایی سخت افزاری هستند، اما اغلب این ماژول‌ها برای انعطاف‌پذیری و عملکرد بر اساس نیاز کاربر، اغلب همراه با اپلیکیشن‌هایی مستقل عرضه می‌شوند.

به عنوان نمونه، ماژول تازه معرفی شده Moto Gamepad به اپلیکیشن Moto Game Explorer متصل شده و لیستی از بازی‌هایی که از این گیم پد پشتیبانی می‌کنند را به نمایش می‌گذارد. بعد از انتخاب بازی، به صفحه خرید و دانلود آن در گوگل پلی استور منتقل خواهید شد.

سیستم عامل اندروید

از نظر تغییرات مربوط به سیستم عامل، گوشی زد 2 فورس شامل مجموعه‌ای از تنظیمات برای Moto Actions است. می‌توان این ژست‌های خاص که بر روی برخی دیگر از محصولات سری Moto نیز وجود دارند را فعال و یا غیر فعال کرد.

سیستم عامل اندروید

همانند قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن در گوشی های ال جی، به لطف Moto Display نیز آپدیت‌ها و اطلاعات در زمان آماده به کار و قفل بودن گوشی بر روی نمایشگر نشان داده می‌شوند.

سیستم عامل اندروید

به عنوان آخرین ویژگی مهم سیستم عامل اندروید در گوشی های موتورولا باید به دستیار آن با نام موتو ویس اشاره کنیم. این یک دستیار، همچون سامسونگ بیکسبی و آمازون الکسا مجهز به هوش مصنوعی نیست. در عوض، آن را به عنوان راهی متفاوت برای فعال کردن گوگل اسیستنت حتی در زمان قفل بودن نمایشگر می‌شناسند. یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی و مهم موتو ویس، خواندن پیام‌های متنی در زمان رانندگی است.

سیستم عامل اندروید

گوگل

حتی گوشی های اخیر خود گوگل نیز از اندروید خام استفاده نمی‌کنند. با این حال، آن‌ها هم از نظر ظاهری و هم از نظر قابلیت‌ها شباهت زیادی با اندروید خام دارند. برخلاف سایر دستگاه‌های اندرویدی ساخته شده توسط برندهای دیگر، دستیار مجازی گوگل در گوشی های موبایل این شرکت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

گوگل بعد از خرید بخشی از اچ تی سی، قابلیت اج سنس را با نام اکتیو اچ در دو گوشی موبایل سال 2017 خود یعنی گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال به کار برد تا با فشردن کناره‌های دستگاه، دستیار گوگل اسیستنت فراخوانی شود.

متاسفانه در اینجا نمی‌توان ژست فشردن کناره‌های دستگاه را پیکربندی کرد تا به این ترتیب اعمال متفاوتی انجام شود. این موضوع نشان می‌دهد گوگل در دو گوشی موبایل جدید خود، تاکید بیشتری بر روی استفاده از دستیار مجازی‌اش دارد، چرا که برای فراخوانی آن، تکنولوژی و شیوه متفاوتی به کار برده است.

سیستم عامل اندروید

یکی دیگر از قابلیت‌های سیستم عامل اندروید در گوشی های پیکسل جدید، Google Lens نام دارد. به لطف این ویژگی می‌توان از طریق نمایش یک شی در دوربین، اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورد. گوشی به کمک هوش مصنوعی و داده‌های تجمیع شده در سرور گوگل، شی مورد نظر را تشخیص داده و اطلاعاتی را پیرامون آن در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

این قابلیت تقریبا با بیکسبی ویژن در پرچمداران سامسونگ مشابه است. می‌توان از اشیایی عکس گرفت تا در ادامه قیمت فروش آن‌ها را متوجه شد و یا لینک‌هایی را برای خرید آنلاین دریافت کرد. گوگل لنز قادر است بناهای معروف را تشخیص داده و اطلاعات آن‌ها را بر روی موتور جستجو گوگل نمایش بدهد.

سیستم عامل اندروید

به عنوان یکی دیگر از قابلیت‌های منحصربه‌فرد گوشی های پیکسل باید به Now Playing اشاره کرد. به لطف آن، در هر زمان که موزیکی در اطراف پخش شود، حتی در زمان آماده به کار و قفل بودن گوشی نیز اطلاعات آن بر روی صفحه نمایش نشان داده خواهد شد. برخلاف سرویس‌های مشابه، به خاطر دیتابیس غنی پیکسل‌ها از موزیک‌های محبوب، معمولا نیازی نیست برای یافتن اطلاعات موسیقی از اتصال اینترنت استفاده کرد.

سیستم عامل اندروید

تنوع، چاشنی سیستم عامل اندروید است

تا پیش از این تصور می‌کردیم آی او اس در یک سمت و اندروید در سویی دیگر قرار دارد، اما اکنون می‌دانیم در دنیای اندروید نیز رقابت بزرگی در جریان است و نسخه‌های سفارشی‌سازی شده اندروید، در مقابل یکدیگر و همچنین در مقابل آی او اس قرار می‌گیرند.

سیستم عامل اندروید در واقع یک بستر بسیار توانمند و پراستعداد است و هر شرکت بسته به میزان خلاقیت و تلاش خود می‌تواند از آن بهره ببرد. پس اکنون باید اعتراف کنیم اندروید بیش از نقطه اشتراک، تفاوت بین دستگاه‌های گوشی‌سازهای مختلف را سبب می‌شود.