دوربین موبایل

بهترین گوشی‌ها از نظر دوربین در سال 2017؛ بهترین دوربین موبایل متعلق به کدام گوشی ها است؟

در این مطلب بهترین گوشی ها از نظر دوربین در سال 2017 را معرفی خواهیم کرد. از آنجایی که دوربین اهمیت زیادی در یک گوشی هوشمند دارد، آشنایی با بهترین دوربین موبایل برای خرید به ما کمک می‌کند.

امروزه دوربین موبایل، یکی از اصلی‌ترین فاکتورها حین انتخاب یک گوشی هوشمند است. کاربران تنها برای عکاسی حرفه‌ای و مقاصد خاص از دوربین‌های عکاسی استفاده کرده و برای ثبت لحظات خود، تنها به دوربین موبایل خود تکیه می‌کنند.

طی چند سال اخیر، گوشی‌سازان با پی بردن به نیاز کاربران، بیش از پیش بر روی توانمندسازی دوربین محصولات خود تمرکز کرده‌اند. تمرکز آن‌ها بیشتر بر روی بهبود کیفیت و رزولوشن دوربین جلویی دستگاه بوده است، چرا که کاربران علاقه بسیار زیادی به عکاسی سلفی نشان می‌دهند. امروز تمامی گوشی های هوشمند به دوربین‌های چند مگاپیکسلی مجهز می‌شوند. در این شرایط چطور می‌توان دست به انتخاب زد؟

معرفی بهترین دوربین موبایل

کیفیت عکس‌های ثبت شده، فاکتوری است که می‌توان بر اساس آن بهترین موارد را غربال کرد. در این مطلب مشخص می‌کنیم بهترین دوربین موبایل متعلق به کدام مدل‌ها است. یکی از ویژگی‌های این مطلب، نمایش چهار تصویر نمونه برای هر مدل است که می‌تواند ملاکی بسیار خوب به منظور ارزیابی باشد.

گوگل پیکسل 2 / پیکسل 2 ایکس ال

ویژگی‌های اصلی: عکاسی محاسباتی، ارائه بهترین کیفیت تصویر ممکن تا امروز در یک دوربین موبایل، وجود حالت عکاسی پرتره با وجود داشتن یک سنسور

دوربین موبایل

گوشی های سری پیکسل گوگل در سال 2016، توانایی خارق‌العاده‌ای در عکاسی داشتند. گوگل این قابلیت را در محصولات سال جاری نیز حفظ کرد و حتی آن‌ را به میزان زیادی بهبود بخشید. گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال را باید به جرات مالک بهترین دوربین موبایل در سال 2017 خطاب کنیم. سنسورهای دوربین این محصولات از “1/2.3 در مدل‌های پیشین اکنون به “1/2.6 تغییر پیدا کرده که تغییر مهمی است. استفاده از پیکسل‌های دوگانه باعث شده فوکوس خودکار در مدل‌های جدید سریع‌تر باشد.

در گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال، از 12 میلیون عامل تشخیص فاز به منظور ارزیابی عمق صحنه استفاده می‌شود، به همین دلیل آن‌ها قادر هستند با وجود داشتن یک سنسور، تصاویر پرتره ثبت کنند. این در حالی است که تا پیش از این، اعمال افکت بوکه، محو کردن پس‌زمینه و ثبت تصاویر پرتره تنها در گوشی های موبایل مجهز به دوربین دوگانه امکان‌پذیر بود.

مجموعه عظیمی از میلیون‌ها تصویر در کتابخانه بخش نرم افزاری دوربین موبایل گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال وجود دارد. به لطف آن‌ها، تشخیص صحیح سوژه و پس‌زمینه ممکن شده و میزان اشتباه حین ثبت تصویر به حداقل می‌رسد. پس به عنوان نمونه دیگر حین ثبت عکس پرتره، دوربین بعد از فوکوس کردن بر روی صورت کاربر، به طور اشتباه کلاه وی را جزوی از پس‌زمینه تلقی نکرده و آن را محو نمی‌کند.

گرفتن عکس‌های پرتره خارق‌العاده تنها بخشی از توانایی دوربین موبایل پیکسل‌های سال 2017 است. عکس‌های ثبت شده با آن‌ها حتی در زمان عدم وجود نور طبیعی کافی جزییات زیادی داشته و علاوه بر وجود نویز کم، رنگ‌ها به بهترین وجه ممکن نمایش داده می‌شوند. در سال 2018، ارائه یک گوشی هوشمند که بتواند این دوربین موبایل را شکست بدهد بسیار دشوار خواهد بود.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / گلکسی اس 8

ویژگی‌های اصلی: کیفیت بالای تصاویر، امکان عکاسی پرتره (فقط گلکسی نوت 8)

دوربین موبایل

گلکسی اس 8 یکی از زیباترین گوشی های سال 2017 است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به عکاسی گزینه‌ای بسیار مناسب باشد. دوربین موبایل آن از نظر کاهش نویز، اندازه سنسور، تثبیت‌کنندگی نوری تصویر و بسیاری دیگر از فاکتورها در زمره بهترین مدل‌ها در بازار قرار می‌گیرد. می‌توان به منظور عکاسی در زمان عدم وجود نور طبیعی کافی بر روی آن حساب باز کرد.

این وضعیت در گلکسی نون 8 بهتر شد. این مدل، نخستین گوشی موبایل برترین گوشی‌ساز دنیا است که به یک دوربین دوگانه مجهز شده است. سامسونگ خیلی دیر به جمع استفاده‌کنندگان از ماژول‌های دوربین دوگانه پیوست، اما در این زمینه فوق‌العاده قدرتمند ظاهر شد. اکنون در کنار سنسور دارای زاویه باز گلکسی اس 8، در پرچمدار سری Note یک سنسور تله فوتو نیز قرار گرفته است. پس می‌توان با این پرچمدار سامسونگ تصاویر پرتره زیبایی ثبت کرد. تنها نقطه ضعف آن، کاهش جزیی توانایی حین عکاسی در شب در مقایسه با گوگل پیکسل 2 است.

ال جی وی 30 / جی 6

ویژگی‌های اصلی: امکان عکاسی زاویه باز، داشتن گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6

دوربین موبایل

ال جی برای اولین مرتبه، در دوربین سلفی یکی از محصولات خود از دو سنسور استفاده کرد. پس از وی 10، این شرکت حین توسعه جی 5 به عنوان پرچمدار سال 2016 از یک سنسور عادی در کنار یک سنسور دارای زاویه بسیار باز استفاده کرد. با وارد شدن به سال 2017 شاهد استفاده از چنین دوربینی بر روی هر دو پرچمدار شرکت بوده‌ایم.

ال جی وی 30 همانند سایر پرچمداران اخیر ال جی از یک سنسور دارای زاویه فوق‌العاده باز در کنار یک سنسور عادی استفاده می‌کند. اصلی‌ترین کاربرد این دوربین، عکاسی از مناظر باز است، چرا که می‌تواند اشیای بسیار بیشتری را در مقایسه با حالت عادی در قاب تصویر جای دهد.

بعد از معرفی پرچمدار نیمه دوم سال ال جی، برای نخستین مرتبه در یک دوربین موبایل شاهد استفاده از گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6 بودیم. به لطف آن نور بسیار زیادی از محیط دریافت می‌شود، به همین دلیل عکاسی در تاریک‌ترین شرایط نیز ممکن خواهد بود. اما از نظر کیفیت کلی تصویر، تفاوت آن‌چنانی میان عکس‌های ثبت شده با ال جی وی 30 و ال جی جی 6 وجود ندارد. اگر تراشه قدرتمند اسنپدراگون 835 و صفحه نمایش 6 اینچی دارای پنل OLED وی 30 برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید قابلیت‌های دوربین آن را در جی 6 داشته باشید.

اپل آیفون 10 / آیفون 8 پلاس

ویژگی‌های اصلی: کیفیت بالای تصاویر ثبت شده، امکان عکاسی پرتره، حالت عکاسی Portrait Lighting

دوربین موبایل

اپل نخستین شرکتی بود که از ساختار یک سنسور عادی در کنار یک سنسور تله فوتو در دوربین یک گوشی هوشمند استفاده کرد. این شرکت همچنان به این روال پایبند بوده و بعد از آیفون 7 پلاس، در آیفون 8 پلاس و آیفون 10 نیز چنین دوربینی را به کار برده است.

تفاوتی بین انتخاب آیفون 8 پلاس و یا آیفون 10 وجود ندارد، چرا که دوربین موبایل هر دو مدل، تصاویر خارق‌العاده‌ای ثبت می‌کند. طی دو مقایسه کیفیت عکس دوربین موبایل چند مدل در گجت نیوز که به کمک کاربران برگزار شد، کاربران مشخص کردند نه تنها حالت عکاسی پرتره آیفون 10 از گلکسی نوت 8 بهتر است، بلکه پرچمدار اپل در حالت کلی نیز دوربین موبایل بهتری در مقایسه با پرچمدار سامسونگ و همچنین ال جی وی 30 دارد.

مهمترین قابلیت دوربین آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس در مقایسه با پرچمدار مجهز به دوربین دوگانه سال 2016، بهره بردن از حالت عکاسی Portrait Lighting است که ثبت تصاویر پرتره حرفه‌ای‌تری را ممکن می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آیفون 10، امکان عکاسی پرتره با دوربین سلفی است.

هواوی میت 10 / میت 10 پرو

ویژگی‌های اصلی: امکان ثبت تصاویر سیاه و سفید استثنایی، امکان عکاسی هوشمند به لطف تشخیص اشیا

دوربین موبایل

هواوی از همان ابتدا روال مشخصی را برای پیاده‌سازی دوربین دوگانه در نظر گرفت و همچنان به آن پایبند مانده است. تمامی محصولات دارای دوربین دوگانه این شرکت (به استثنای نوا 2 پلاس) به یک سنسور عادی در کنار یک سنسور سیاه و سفید مجهز شده‌اند. به لطف این ترکیب می‌توان تصاویر سیاه و سفید بسیار باکیفیت و دارای رزولوشن بالایی را ثبت کرد. عکس‌های 20 مگاپیکسلی سیاه و سفید ثبت شده با پرچمداران برترین گوشی‌ساز چینی جلوه هنری خاصی دارند. برای گرفتن بهترین نتیجه، باید سوژه‌های مناسبی را برای عکاسی سیاه و سفید انتخاب کنید.

یکی از مزایای این دوربین دوگانه، امکان عکاسی پرتره با وجود عدم حضور سنسور تله فوتو است. اگرچه خود سنسور و لنزهای لایکا در هواوی میت 10 و میت 10 پرو تفاوت آن‌چنانی با پی 10 و پی 10 پلاس نداشته‌اند، اما در عوض به لطف استفاده از تراشه مجهز به هوش مصنوعی کایرین 970، شاهد تحولی اساسی در عکاسی هستیم. دوربین موبایل هواوی میت 10 و میت 10 پرو می‌تواند اشیای پیرامون را تشخیص داده و طبق آن، بهترین حالت عکاسی ممکن را انتخاب کند.

یکی دیگر از توانایی‌های دوربین این دو محصول، ثبت عکس‌های باورنکردنی در تاریکی شب است. به لطف گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6 دوربین موبایل میت 10 و میت 10 پرو، نقطه ضعف همیشگی دوربین‌های موبایل حین ثبت عکس در تاریکی کاملا از بین رفته است.

اچ تی سی یو 11 / یو 11 پلاس

ویژگی‌های اصلی: کیفیت بالا، توانایی بالا برای عکاسی در شب

دوربین موبایل

دوربین پرچمداران اچ تی سی در سال جاری، در زمینه کیفیت عکس‌های ثبت شده فوق‌العاده ظاهر شدند. بعد از معرفی اچ تی سی یو 11، مرجع معتبر DxOMark اعلام کرد این گوشی، به بهترین دوربین موبایل تا امروز مجهز شده است. هر چند بعد از این محصول چند گوشی هوشمند ساخت سایر شرکت‌ها توانستند امتیازهای بیشتری در وب سایت DxOMark به دست بیاورند، اما اچ تی سی یو 11 و همچنین اچ تی سی یو 11 پلاس همچنان جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند.

هر دو محصول دوربین یکسانی داشته و برخلاف اغلب پرچمداران سال، به یک سنسور مجهز شده‌اند. یکی از توانایی‌های شگفت‌انگیز این دوربین، ثبت تصاویر عالی و بدون نویز در تاریکی شب است.

نوکیا 8

ویژگی‌های اصلی: امکان عکاسی پرتره

دوربین موبایل

اچ ام دی گلوبال بعد از خرید حق استفاده از برند نوکیا وعده داد چند گوشی شامل یک یا دو پرچمدار در سال 2017 عرضه کند. نوکیا 8 همان پرچمدار وعده داده شده است و از لحاظ بسیاری از قابلیت‌ها، با بهترین اندرویدی‌های سال جاری در یک رده قرار می‌گیرد. دوربین دوگانه نوکیا 8 متشکل از یک سنسور رنگی عادی و یک سنسور سیاه و سفید است، اما در مقایسه با دوربین پرچمداران هواوی رزولوشن کمتری دارد. رزولوشن هر دو سنسور آن 13 مگاپیکسل است.

در اینجا نیز با وجود عدم استفاده از سنسور تله فوتو، امکان عکاسی پرتره وجود دارد. عکس‌های ثبت شده در طول روز کیفیت بسیار خوبی دارند. در تاریکی شب نیز می‌توان تصاویر قابل قبولی ثبت کرد. ویژگی خاصی در این دوربین موبایل وجود نداشته و نمی‌توان آن را در زمینه‌ای مشخص، برتر از سایر محصولات دانست، اما در هر صورت کیفیت بسیار خوب و هم سطحی با دیگر پرچمداران دارد.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / اکسپریا ایکس زد 1

ویژگی‌های اصلی: داشتن وضوح تصویر بسیار بالا

دوربین موبایل

اصلی‌ترین دلیل برتری دوربین پرچمداران و حتی میان‌رده‌های سونی در مقایسه با سایر پرچمداران، داشتن رزولوشن بیشتر است. میان‌رده‌های این شرکت اغلب دارای دوربین‌های 23 مگاپیکسلی هستند. رزولوشون 19 مگاپیکسلی دوربین Motion Eye که در پرچمداران سال 2017 سونی به کار رفته، همچنان در مقایسه با وضوح تصویر دوربین سایر گوشی ها بسیار بیشتر است. البته باید سنسور سیاه و سفید 20 مگاپیکسلی پرچمداران هواوی را استثنا قرار دهیم. دوربین این محصول نیز عادی و دارای یک سنسور است.

عملکرد دوربین موبایل Motion Eye که ابتدا در اکسپریا ایکس زد پریمیوم و سپس در پرچمدار نیمه دوم سال سونی یعنی اکسپریا ایکس زد 1 به کار رفت، در روشنایی روز فوق‌العاده است، اما متاسفانه در زمان عدم وجود نور طبیعی، عملکرد ایده‌آلی ندارد.

شیائومی می 6

ویژگی‌های اصلی: قیمت مناسب، امکان عکاسی پرتره، توانایی بزرگنمایی تا 2 برابر بدون کاهش کیفیت

دوربین موبایل

نخستین پرچمدار شیائومی در سال جاری، در میان انبوهی از مدل‌های معرفی شده فراموش شد. شیائومی می 6 یکی از دیگر از دوربین‌ های موبایل مجهز به توانایی بزرگنمایی اپتیکال تا 2 برابر است. ساختار دوربین این گوشی موبایل همانند آیفون‌های 2017 و گلکسی نوت 8 بوده و می‌تواند عکس‌های پرتره زیبایی ثبت کند.

نه تنها بیشتر قابلیت‌ها، بلکه کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین موبایل پرچمدار سامسونگ و آیفون را نیز می‌توان در دوربین شیائومی می 6 به دست آورد. این در حالی است که قیمت آن به مراتب از گلکسی نوت 8 و مخصوصا آیفون 10 کمتر است.

موتورولا موتو زد 2 پلی

ویژگی‌های اصلی: قیمت مناسب، امکان افزایش توانایی‌های آن با افزودن ماژول

دوربین موبایل

مشخصات فنی موتو زد 2 پلی در حد و اندازه میان‌رده‌ها است، اما دوربین موبایل 12 مگاپیکسلی آن به جرات در رده پرچمداران سال 2017 قرار می‌گیرد. گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7 سبب می‌شود ثبت عکس‌های باکیفیت حتی در زمان عدم وجود نور طبیعی کافی ممکن شود. به لطف ماژولار بودن محصولات سری Moto می‌توان با اضافه کردن ماژول‌های مخصوص دوربین، توانایی این موتو زد 2 پلی در بخش عکاسی یا فیلم برداری را افزایش داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. کل عالم و ادم میدونن امسال سایتی که برسی تخصصی دوربین های موبایل رو انجام میدن رتبه اول با امتیاز 88 رو به گوشی های پیکسل دادن دومین رتبه با امتیاز 97 رو به میت ده و ده پرو دادن و در رتبه های بعتی با امتیاز 94 رو به ایفونی ها و نوت هشت و و در مرحله بعد به بقیه گوشی ها

  2. سونی از همه بهتره. چون صفحش کیفیتش پایینه کیفیت دوربینش تو صفه خودش کمه وگر نه اگر آمو لد بود مثه گوگل پیکسل بود

  3. متاسفا به دلیل مسایل امنیتی وایبر در ایران فیلتر شدکار درستی هم بود اما من در یک سایت پر باز بیننده خوانندم که چیزی شبیه وایبر که ازطریق وای فای با همدیگر تماس بگیرند در حیطه درون مرزی قرار است انجام شود به نوعی میشود اسمش رو وایبر ایرانی گذاشت در شرف ساخت است…باتشکر

  4. خوب واضه طبق نظر سنجی خود دوستانه ان رویدیم به ایفون رای دادن پس معلومه که از همه بیتره
    پیشاپیش شب یلداتونم مبارک قرضو قوله هاتون ۳ چارک