لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری

سفر به اعماق لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری با انیمیشن ناسا (گجت تی وی)

ناسا در انیمیشنی جدید، ما را به سفری شگفت انگیز به اعماق لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری برده است. در ادامه با ویدیویی دوبله گجت نیوز از اسرار لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری ، همراه باشید.

معروف ترین و بزرگترین طوفان در منظومه شمسی لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری است. اگرچه این طوفان تنها یک نقطه کوچک بر روی سیاره مشتری بوده، اما در مقایسه با کره زمین، این طوفان عظیم الجثه به راحتی سیاره آبی ما را می‌بلعد. در ماه جولای، ناسا فضاپیمای خود را با نام جونو بر فراز این لکه پرواز داد و سپس ناسا از اطلاعات بدست آمده برای شبیه ساز پرواز جونو به داخل لکه سرخ بزرگ استفاده کرد.

جونو فضاپیمای ماجراجو ناسا که به دور سیاره مشتری می چرخد، اخیرا بر فراز این لکه سرخ بزرگ پرواز کرده است. لکه سرخ بزرگ طوفانی است که صدها سال قدمت داشته و قطری 3 برابر کره زمین دارد. جونو با پرواز بر فراز این گردباد در حال چرخش، اطلاعات دقیقی از دما و عمق این لکه سرخ بزرگ بدست آورده است.

ناسا با استفاده از اطلاعات بدست آمده، پرواز جونو را بر فراز این گرد باد عظیم شبیه سازی کرده تا دید دقیق تری از سفر بدرون این گردباد عظیم الجثه داشته باشد. این طوفان عمقی 50 الی 100 برابر بیشتر از عمیق ترین اقیانوس های کره زمین دارد و هر چه قدر به عمق آن نزدیک تر میشویم دما بشدت افزایش می‌یابد.

به نقل از اندی اینگرسل پژوهشگر و محقق حول اطلاعات بدست آمده از جونو :

گرمای سطح درونی لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری می تواند دلیل اصلی گرد بادهای عظیم و همیشه خروشانی باشد که ما بر روی لایه خارجی سیاره مشتری میبینیم.

سرعت بادهای  لکه سرخ سیاره مشتری، شدیدتر از بزرگ ترین طوفان های پر خطر کره زمین است؛ پس با این تفاصیل فضاپیمای جونو ناسا، بهتر است فاصله خود را از این لکه سرخ بزرگ حفط کرده و از دور به تحقیقات خود حول سیاره مشتری و لکه سرخ بزرگ آن بپردازد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. خیلی جالب بود ولی میتونستید یا صدا گذاری کنید یا اگه زیرنویس هست باید اونو پایین بزارید ، نه با یه کادر سیاه بزرگ وسط تصاویر به این زیبایی .
    با تشکر

  2. شاید عادت ماهیاتشه

  3. تشکر، خسته نباشید

    همونطور که وعده دادید بخش آیا میدانید های علمی و بیوگرافی فراموش نکنید

  4. عالی بود و دیدنی مرسی از لطفتون

  5. جالب بود و زیبا خصوصا اینکه خیلی رنگای قشنگی داشت

  6. چه رنگبندی باحالی? فیلم عالی ای بود باز بذارید

  7. عالی بود لطفا باز ادامه بدید اما کمی طولانی ترش کنید

  8. عالی بود اما اگه میشه به بحث شیمی هم بپردازید

  9. جالب بود!

    لطفا توی گجت تی وی به مباحث جالب فیزیک هم سر بزنید