واکنش پدر علم زلزله شناسی ایران به خبر احتمال وقوع زلزله 7.5 ریشتری در تهران

واکنش پدر علم زلزله شناسی ایران به خبر احتمال وقوع زلزله 7.5 ریشتری در تهران

انتشار خبری مبنی بر احتمال وقوع زلزله 7.5 ریشتری در تهران به نقل از مهدی زارع استاد پزوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، موجب واکنش پدر علم زلزله شناسی ایران، پروفسور عکاشه شد.

پدر زلزله شناسی ایران، پروفسور عکاشه در مصاحبه ای با ایلنا، ضمن اشاره به گسل شمال تهران و اینکه می‌گویند این گسل دائما در حال ذخیره انرژی است، گفت:

گسل شمال تهران توانایی بروز زلزله 7.5 ریشتری را دارد و بی‌شک اگر زلزله شمال تهران رخ دهد میلیون ها نفر جان خود را از دست خواهند داد، بارها این موضوع را به مردم و مسئولان تذکر داده ایم. ولی علم نمی‌تواند زمان دقیقی را برای این حادثه پیش بینی کند.

وی همچنین در واکنش به خبر منتشر شده در خصوص احتمال وقوع زلزله 7.5 ریشتری در تهران از 2 تا 16 هفته آینده، در صورت گسیخته شدن گسل های مجاور کرج گفت:

زلزله پدیده ای نیست که بتوان آن را در کوتاه مدت پیش بینی کرد و در بازه زمانی روز، ماه و سال در مورد آن اظهار نظر کرد

او با اشاره به زلزله هایی که در این مدت اتفاق افتاده، اعلام کرد:

تهران آبستن حوادث است. اما نمی‌توان این زمین لرزه ها را نشانگری برای وقوع زلزله 7.5 ریشتری دانست.

عکاشه همچنین خاطرنشان کرد، زلزله ممکن است امروز، یک ماه دیگر، یک سال دیگر و یا سالهای آینده رخ دهد، ولی سست بودن گسل اشتهارد و حرکت های گسل جنوب البرز لزوما به این معنی نیست که حتما باید گسل شمال تهران هم حرکت کند، اما نباید فراموش کنیم زلزله در کنار ما و بیخ گوش ما وجود دارد.

طی سالیان گذشته جنوب شرق تهران حداقل 10 بار بر اثر زلزله نابود شده است. عکاشه با اشاره به زلزله 185 سال پیش تهران افزود:

در این زلزله 45 هزار نفر در منطقه شمیرانات کشته شدند؛ در حقیقت تهران بسیار مستعد زلزله است اما تشخیص زمان وقوع این زلزله از لحاظ علمی امکان پذیر نیست.

او همچنین با اشاره به ریتم زلزله خیزی 200 ساله تهران، اعلام کرد از 200 سال این زلزله ریتمیک در تهران 185 سال گذشته است و بدون شک تهران مجددا زلزله خواهد آمد.

پدر علم زلزله شناسی ایران در پاسخ به سوال در مورد دومینویی بودن زلزله در ایران گفت:

حالت دومینو یک فرضیه و مدل است و مدل نمی‌تواند قاعده باشد. اینکه گفته شده انرژی زلزله 29 آذر، انرژی گسل شمال تهران را بیشتر کرده در حد حدسیات است و حدس و گمان در زمین شانسی معنی ندارد.

وی همچنین ادامه داد اصولا علم زمین شناسی و گسل های تهران چنان پیجیده است که نمی‌توان آن را در آزمایشگاه به وسیله مدل ایجاد کرد. مدل های آزمایشگاهی هیچ گاه با مدل هایی که در زمین وجود دارد یکسان نخواهد بود.

اما ذکر یک نکته ضروری است، و آن هم این است که مردم و مسئولان باید در شهری مثل تهران و شهرهای زلزله خیز دیگر همیشه آماده باشند و نسبت به ساخت و ساز، ساختمان های عظیم در این شهرها و معابر تنگ و باریک با حسایست بیشتری برخورد کنند.