بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

بهترین، عجیب ترین و مهم ترین ربات های سال 2017

ربات های سال 2017 لیستی تهیه‌شده توسط وب سایت The Verge است که شامل مجموعه‌ای از مهم‌ترین دستگاه‌های رباتیک مختلف معرفی‌شده در سال جاری میلادی می‌شود.

در میان اتفاقات عمدتا ناگوار سالی که در ماه آخر آن به سر می‌بریم، مانند زلزله‌های اخیر در کشور، طوفان‌های شدید در قاره آمریکا، قحطی در قاره آفریقا و مواردی از این دست، می‌توان گفت که پیشرفت‌ها و دستاوردهای گزارش‌شده در حوزه رباتیک به اعتقاد بسیاری متخصصان،‌ تا حدودی امیدوارکننده و شادی‌بخش بودند.

از ربات انسان نمای سوفیا گرفته که در مصاحبه‌ای ایده‌های ایلان ماسک، میلیاردر معروف،‌ در مورد خطرات هوش مصنوعی را به تمسخر گرفت،‌ تا ربات اطلس که با انجام حرکات آکروباتیک، برای مدت قابل‌توجهی در صدر اخبار سرویس‌های اطلاع‌رسانی قرار داشت. در همین رابطه، قصد داریم تا لیستی از عجیب‌ترین، بدترین و بهترین ربات های سال 2017 میلادی را با یکدیگر مرور کنیم:

جالب‌توجه‌ترین ربات های سال 2017

1. ربات آسیب‌رسان‌

 

همانطور که در ویدیوی بالا دیدیم، ربات ساخته‌شده توسط این دانشجوی 19 ساله به نام مایکل ریوز (Michael Reeves)، به کمک تکنولوژی تشخیص چهره قادر است تا نور لیزر را در چشم فردی که در مقابلش ایستاده بتاباند. به گفته خود ریوز زبان برنامه‌ریزی استفاده‌شده برای توسعه این وسیله سی شارپ بوده و پایگاه داده‌ای به کار رفته برای تشخیص چهره هم در اختیار عموم قرار ندارد.

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

2. غیراجتماعی‌ترین ربات

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

ربات امنیتی شیک و نسبتا زیبایی که در بالا می‌بینیم، نایت اسکوپ کی 5 (Knightscope K5) نام دارد و برای جایگزینی بعضی از وظایف سبک نگهبان‌های فروشگاه‌ها و اماکن عمومی ساخته‌شده است.‌ البته در طول فعالیت، این ربات مشکلات زیادی را به وجود آورده بود و عملکرد آن بازده صد درصدی نداشت؛ گزارش شده بود که کی 5 با عابران برخورد می‌کند، برخی از مشتریان مغازه‌ها آن را کتک زده‌اند و در آخر هم عکس‌های خودکشی این مامور امنیتی که خود را در حوض یک مرکز خرید انداخته بود، توجه زیادی را به خود جلب کرد.

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017 بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

پس از انتشار این تصاویر عده زیادی از مردم به نوعی عاشق این ربات شدن،‌ اما با توسعه ورژن جدید آن که برای دور کردن افراد بی‌خانمان از بخشی از مناطق سان‌فرانسیسکو ساخته شده بود، این علاقه تبدیل به نفرت شد و باعث شد تا کی 5 یکی از جالب‌توجه‌ترین ربات های سال 2017 باشد.

3. رباتی بی‌مصرف و در عین حال بسیار گران‌قیمت

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

ربات بعدی که موردانتقاد شدیدی از سوی اکثر صاحب‌نظران قرار گرفته بود، سالی (Sally) نام دارد و فقط برای درست کردن سالاد طراحی شده است؛ جدا از این بحث که برای آماده شدن هر سالادی توسط این ربات، مواد اولیه باید تا حدی خورد شوند،‌ قیمت در نظر گرفته شده برای سالی 30 هزار دلار است.

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

کسانی هم که برای بررسی بیشتر، با این دستگاه کار کرده‌اند، نیمه اتوماتیک بودن سالی را بزرگ‌ترین ضعف آن اعلام کرده‌اند و معتقدند که پرداختن چند ده هزار دلار برای رباتی که فقط مواد غذایی را با هم مخلوط می‌کند، به هیچ وجه عاقلانه نیست.

4. ریزنقش‌ترین ربات

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

زنبور رباتیک RoboBee ورژن پیشرفته یک ربات است که چند سال پیش توسط محققان دانشگاه هاروارد ساخته شده بود. با وجود اینکه قابلیت‌های شیرجه زدن در آب،‌ شنا کردن، خارج شدن از آب و پرواز برای دستگاهی به این کوچکی باعث شد تا بسیار از سرویس‌های خبری مطالب مختلفی را در مورد RoboBee و آینده امیدوارکننده حوزه رباتیک منتشر کنند، بسیاری از منتقدان، به این ربات به چشم یک زنگ خطر نگاه کردند؛ این افراد که به صورت کلی معتقدند، آینده پیش روی بشر به واسطه پیشرفت‌های غیرقابل‌کنترل علم و تکنولوژی تاریک خواهد بود، ساخت چنین رباتی را قدمی فراتر در راه نقض حریم خصوصی شهروندان می‌دانند.

 

5. هالیوودی‌ترین ربات

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

مورد بعدی از لیست مهم ‌ترین ربات های سال 2017 مربوط به کمپانی سارکوس رباتیکس (Sarcos Robotics) است که با بازوهای بلند و قدرتمندش، برای انجام کارهای ساختمانی، امدادرسانی و انواع فعالیت‌هایی که به دستان رباتیک بلند و قوی نیاز دارد،‌ ساخته شده است.

 

این ربات که گاردین جی تی (Guardian GT) نام گرفته، توانایی حمل وزن تقریبی 500 کیلوگرم را دارد و سیستم کنترل آن یکی از جالب‌توجه‌ترین بخش‌هایش است؛ همانطور که در ویدیو بالا دیدیم، هدایت‌کننده با استفاده از وسایل دقیق و ظریفی که به دور دستان پیچیده می‌شوند، می‌تواند بازوهای گاردین را به راحتی کنترل کنند.

6. با استعدادترین ربات

 

ربات پینگ پنگ بازی که ویدیوی آن را دیدیم، فورفیوس (Forpheus) نام دارد و توسط کمپانی رباتیک ژاپنی اومرون (Omron) ساخته شده است. این دستگاه در سال 2014 برای اولین بار معرفی شده و در میان رقیب‌های مشابه،‌ به واسطه استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) و سیستم موتوری 5 محوره، به خوبی شناخته شده است و به نوعی حرف اول را میزند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی اورمون،‌ سیستم شبیه به مغز این مورد از ربات های سال 2017 در یک هزارم ثانیه تعیین می‌کند که زمان و جهت ضربه زدن به توپ پینگ پنگ باید چگونه باشد؛ بنابراین، در صورت نبود یک حریف تمرینی، ورزشکاران حرفه و علاقه‌مندان به تنیس روی میز می‌توانند به خوبی خود را با فورفیوس سرگرم کنند.

7. ترسناک‌ترین ربات

 

ربات ساخته‌شده توسط کمپانی هانکوک میرای (Hankook Mirae) از کره جنوبی، متود-2 (Method-2)‌ نام گرفته و همانطور که در ویدیو دیدیم،‌ به آنچه که در فیلم‌های علمی تخیلی از جنگ ربات‌ها می‌بینیم،‌ به شدت شبیه است.

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

جف بزوس در کابین هدایت متود-2

طراح این ربات هم یکی از کسانی‌ست که در پروژه ساخت فیلم ترانسفورمرز 4 همکاری داشته و تا پیش از انتشار کلیپ بالا و سواری گرفتن جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان، از محصول هنکوک میرای، بسیاری ربات متود-2 را تنها یک حقه سینمایی می‌دانستند. پس این طور که به نظر می‌رسد تا فرا رسیدن روزی که قدرت‌های جهانی جنگ‌های خود را با ربات‌ها انجام دهند، فاصله زیادی نداریم.

8. انسان‌نماترین ربات

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

شاید خبرسازترین محصول حوزه رباتیک امسال و به اعتقاد متخصصان، یکی از نگران‌کننده‌ترین ربات های سال 2017 ربات انسان نمای سوفیا (Sophia)‌ باشد که با سخنرانی در سازمان ملل، قبول پیشنهاد شهروندی از سوی عربستان سعودی و اقدامات شگفت‌انگیز دیگر،‌ توجه زیادی را به خود جلب کرد.

 

البته برخلاف ظاهر فریبنده و صحبت‌های جنجال‌برانگیز سوفیا در مصاحبه‌هایش،‌ این ربات هنوز با دستیارهای هوشمندی مانند سیری (Siri) در یک سطح است و حالت‌های صورت و رفتار انسان گونه سوفیا، تنها برای پیشرفته‌تر نشان دادن آن در نظر گرفته شده‌اند.

9. رباتی که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

در کمال تعجب، از آنجایی که بسیاری از افراد تحمل آزمایش کولونوسکوپی را ندارند، سالانه ‌عده زیادی به دلیل تشخیص دیرهنگام سرطان روده بزرگ می‌میرند و دانشمندان هم به دنبال راحت‌تر و بدون درد کردن این روش آزمایش هستند.

این مورد از لیست جالب‌توجه‌ترین ربات های سال 2017 توسط دانشمندان دانشگاه کلرادو ساخته شده است و با حرکت کرم مانندش، بررسی داخل روده بزرگ آزمایش‌شوندگان را به مراتب راحت‌تر می‌کند. مارک رنشلر (Mark Rentschler)، طراح این ربات، می‌گوید که اگر سرطان روده در مراحل اولیه تشخیص داده شود،‌ احتمال مرگ بیمار نزدیک به صفر خواهد بود و از طرف دیگر،‌ پس از پیشرفته‌تر شدن دستگاه ساخته شده و کوچک‌تر کردن ابعاد ربات،‌ انجام آزمایش کولونوسکوپی بسیار راحت‌تر خواهد شد.

10. عجیب‌ترین ربات

بهترین، بدترین و عجیب ترین ربات های سال 2017

تاثیرات نوازش و نگهداری از حیوانات خانگی برای کاهش استرس و اضطراب مدت‌هاست که موردتوجه قرار می‌گیرد؛‌ در همین رابطه،‌ شرکت ژاپنی یوکای (Yukai) در ماه‌های گذشته رباتی به نام کوبو (Qoobo) را معرفی کرد که عملا یک گربه بدون سر است!

مدیران یوکای ربات خود را با این تصور ساخته‌اند که داشتن یک حیوان خانگی بدون آزار و اذیت که نیازی به نگهداری ندارد، خواسته بسیاری از شهروندان قرن بیست و یکمی است. کمپین حمایت مالی از کوبو هم مدتی پیش در وب سایت کیک استارتر (Kickstarter) راه‌اندازی شده بود و اینطور که به نظر می‌رسد، تاکنون نیمی از سرمایه در نظر گرفته شده برای تولید انبوه این ربات جمع‌آوری شده است.

11. چابک‌ترین ربات

 

و اما مورد آخر از لیست جالب‌توجه‌ترین و عجیب ترین ربات های سال 2017 به آدمکی شگفت‌انگیز به نام اطلس (Atlas) اختصاص دارد. این ربات که ساخته شرکت بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) است،‌ با انجام حرکات آکروباتیک و قابلیت‌های منحصر به فردش توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

البته آدمک ساخته‌شده ورژن پیشرفته یک ربات دیگر است و هدف از طراحی آن، استفاده در شرایط ضروری که جان انسان در خطر بوده و احتیاج به تجهیزات پیشرفته‌ای برای امدادرسانی وجود دارد،‌ اعلام شده است.