زلزله ملارد

زلزله ملارد در بامداد چهارشنبه چه پیام‌هایی به همراه داشت؟

زلزله ملارد در بامداد چهارشنبه 6 دی 1396 به بزرگای 4.2 ریشتر باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی شد. اما این زمین لرزه، پیام‌هایی را با خود به همراه داشت که کارشناسان و مسئولان به آن‌ها اشاره می‌کنند.

زلزله ملارد در بامداد چهارشنبه 6 دی 1396 با شدت 4.2 ریشتر مجددا موجب ترس و وحشت تهرانی‌ها به خصوص ساکنان ملارد، کرج، شهریار و شهرهای اطراف آن شد و نگرانی‌هایی را به وجود آورد. بیشتر مردم نگران این بودند که شاید این زمین لرزه 4.2 ریشتری، پیش لرزه یک زلزله بزرگ‌تر باشد و به همین دلیل بسیاری از شهروندان، شب را بیرون از خانه خود سپری کردند.

البته این نگرانی‌ها از هفته گذشته و پس از زلزله 5.2 ریشتری به وجود آمده بود. کارشناسان و مسئولان از دو جهت نگران بودند. اول این که ممکن بود این لرزش، پیش لرزه یک زلزله بزرگ دیگر باشد و دوم این که با توجه به مرکز زلزله در گسل اشتهارد در شمال غربی تهران، این احتمال می‌رفت که گسل شمال تهران نیز فعال شود.

زلزله ملارد

این نگرانی‌ها وقتی بیشتر شد که پس از زلزله هفته گذشته، پس لرزه‌ی قوی‌تری نیامد و مشخص نبود این زلزله اصلی بوده یا پیش لرزه. زلزله ملارد در بامداد چهارشنبه تا حدودی خیال کارشناسان را راحت کرد و صاحب‌نظران بر این باورند که این زلزله 4.2 ریشتری، پس لرزه‌ی زلزله هفته گذشته بوده و با این حساب، زمین لرزه 5.2 ریشتری هفته پیش، زلزله اصلی بود و زلزله بزرگ‌تری در راه نخواهد بود.

علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه با تاکید بر پس لرزه بودن زلزله 4.2 ریشتری ملارد، عنوان کرد که گسل غرب تهران فعال شده است. وی در ادامه افزود:

بر اساس منطق و علم زلزله شناسی، در پس لرزه‌هایی که پس از زلزله اصلی رخ می‌دهد باید پس لرزه‌ای با نیم تا یک ریشتر کمتر از زلزله اصلی رخ دهد و به این صورت، انرژی آزاد شده زمین تخلیه شود. در زلزله 5.2 ریشتری تهران و البرز ما شاهد این مورد نبودیم و پس لرزه‌هایی با فاصله 2 تا 3 ریشتر ثبت شده است. پس لرزه اخیر ملارد تا حد قابل توجهی نگرانی ما را از این بابت برطرف کرد. پس لرزه بامداد چهارشنبه، دقیقا روی همان موقعیت زلزله 5.2 ریشتری رخ داد.

بیت اللهی همچنین اضافه کرد این که پیش‌بینی کنیم این پس لرزه، آغاز فعالیت گسل شمال تهران بوده و ممکن است زلزله بزرگ‌تری اتفاق بیفتد اصلا بر مبنای مشاهدات علمی نخواهد بود. همین‌طور این که گفته می‌شود با وقوع این زلزله، دیگر رخ دادن زمین لرزه‌ای با بزرگای بیشتر از 4 و 5 قابل تصور نیست هم درست نیست.

به گفته رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، خطر بالقوه زلزله در اقصی نقاط کشور، امری مستمر و دائمی است. همه احتمال خطر را می‌دانیم و طبق آن نیز باید برنامه‌های ساخت و ساز و توسعه‌ای را در دستور کارمان قرار دهیم. چنین زلزله‌های خفیفی در واقع مانور زلزله است و مسئولان باید با مشاهده آن‌ها رویکردهای صحیح و اجرایی را اتخاذ و در این کار سرمایه‌گذاری کنند تا خطرات را به حداقل ممکن برسانند. زلزله 5.2 ریشتری هفته گذشته که منشا اصلی آن گسل ماهدشت بود، فعالیت گسل زلزله غرب تهران را نشان می‌دهد و مردم و مسئولان باید برای خطرات احتمالی آمادگی داشته باشند.

زلزله ملارد ارتباطی به گسل های تهران ندارد

نکته دیگر به وضعیت گسل های تهران مربوط می‌شود. صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این باره می‌گوید طبق بررسی‌های انجام شده، زلزله‌های اخیر ارتباطی به گسل های تهران نداشته و در انتهای گسل اشتهارد رخ داده است. شهردار تهران هم اعلام کرد زلزله بامداد چهارشنبه در انتهای گسل اشتهارد بوده و در این گسل هنوز تنش لرزه‌ای به چشم می‌خورد؛ به همین دلیل مردمی که در این محدوده به خصوص ملارد سکونت دارند باید آمادگی داشته باشند. وی نیز تاکید کرد که در گسل شمال تهران هیچ تنش و لرزه غیر عادی ثبت نشده ولی با این حال ما باید آمادگی خود را حفظ کنیم و تمام دستگاه‌های عضو ستاد بحران نیز در آمادگی کامل هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. جالبه هیچ کس صداش‌ رو درنیاورد ،?

  2. این چی بود راستی این همه زلزله تو بازه یک ماهه جریانش چی بود

  3. مطمعنا پیام صلح و دوستی نبوده مرگ بر زلزله