اولین ابر ماه سال 2018

اولین ابر ماه سال 2018 فردا در آسمان شب ؛ سوپرمون فرداشب متفاوت است

اولین سوپرمون سال 2018 به زودی رخ خواهد داد. در اولین ابر ماه سال 2018 تنها قمر طبیعی سیاره زمین، به نزدیک‌ترین فاصله خود با ما رسیده و صحنه‌ای شگفت‌آور پدید می‌آورد. برای مشاهده ابر ماه آتی زمان زیادی در اختیار ندارید!

اگرچه از ابر ماه 2017 کمتر از یک ماه می‌گذرد، اما تنها دو روز دیگر و در اولین روز سال جدید میلادی (یازدهم دی ماه) می‌توان یک سوپرمون دیگر را نیز تماشا کرد. در روز دوشنبه یازدهم دی ماه مصادف با اولین ژانویه، نه تنها ماه کامل خواهد بود، بلکه این اتفاق با سوپرمون نیز مصادف شده است. اولین ابر ماه سال 2018 با مورد پیشین خود فاصله زمانی زیادی ندارد.

در فرهنگ‌های مختلف، به نخستین ماه کامل هر سال نام‌های متفاوتی اطلاق می‌شود. در برخی مناطق، اولین ماه کامل سال را ماه گرگ خطاب می‌کنند، چرا که گرگ‌ها در زمان وقوع آن سر خود را به سمت آسمان گرفته و زوزه می‌کشند. اما اکنون ماه نه تنها کامل می‌شود، بلکه در نزدیکترین فاصله ممکن با زمین نیز قرار خواهد گرفت. به طور کلی، در زمانی که تنها قمر طبیعی زمین در حالت بدر، به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از زمین رسیده و در مقایسه با همیشه، بسیار درخشان‌تر و بزرگتر دیده می‌شود، سوپرمون رخ می‌دهد. بیان تفاوت بین سوپرمون و زمان عادی کامل شدن ماه همیشه به راحتی امکان‌پذیر نیست.

اولین ابر ماه سال 2018

مشاهده ماه در زمانی که در مقایسه با همیشه به ما نزدیکتر است، لذت خاصی دارد. رغبت افراد برای تماشای آن، وقتی بدانند این سوپرمون یکی از سه موردی است که در یک ردیف رخ داده‌اند، بیشتر می شود. نخستین مورد در سوم دسامبر 2017 (دوازدهم آذر) رخ داد و دومین مورد در روز اول ژانویه 2018 (یازدهم دی) و آخرین مورد در این ردیف روز سی و یکم ژانویه (یازدهم بهمن) رخ می‌دهند. طبق گفته‌های ناسا، اولین ابر ماه سال 2018 فوق‌العاده دیدنی خواهد بود.

اولین ابر ماه سال 2018

اعجاب سوپرمون‌های متوالی

این در حالی است که در اغلب مواقع، بین دو سوپرمون چیزی حدود 400 روز فاصله وجود دارد. ماه، هر چهار هفته و یا به طور دقیقتر، هر بیست و هفت روز و هفت ساعت یک مرتبه، به نزدیک‌ترین فاصله ممکن با زمین می‌رسد. البته تنها قمر طبیعی زمین، طی این زمان یک دفعه نیز در دورترین فاصله ممکن با سیاره زمین قرار می‌گیرد که در این زمان میکرومون رخ می‌دهد. با وجود تکرار تقریبا سریع زمان رسیدن ماه به کمترین فاصله خود با زمین، این اتفاق همیشه با بدر ماه مصادف نیست تا بلکه ابر ماه تشکیل شود.

ماه درون یک مدار بیضی به دور کره زمین گردش می‌کند، به همین دلیل فاصله آن به طور متناوب در حال تغییر است. حین سوپرمون، فاصله آن با زمین به حدود 350 هزار کیلومتر است، در حالی که این میزان در دورترین فاصله ممکن به بیش از 400 هزار کیلومتر خواهد رسید.

اولین ابر ماه سال 2018

دومین ماه کاملی که در یک ماه پدید می‌آید (همانند ماه کامل روز سی و یکم ژانویه)، ماه آبی (بلومون) خوانده می‌شود. مشاهده دو ماه کامل طی یک ماه، هر دو و نیم سال یک مرتبه رخ می‌دهد. اعجاب رویداد روز سی و یکم ژانویه 2018 این است که با ابر ماه آبی (سوپر بلومون) مواجه خواهیم شد! بر اساس گفته‌های ناسا، در این حالت ویژگی‌های یک ماه گرفتی کامل را مشاهده می‌کنیم، زمانی که ماه با زمین و خورشید در یک خط قرار گرفته و سیاره خاکی، از رسیدن نور خورشید به آن جلوگیری می‌کند. این اتفاق تقریبا هر دو سال یک مرتبه رخ می‌دهد.

اولین ابر ماه سال 2018

طبق توضیح ناسا، ماه روشنایی خود را از دست داده و به شکل عجیبی کدر می‌شود، اما نور خفیف و ضعیف‌تر از همیشه خورشید، راه خود را از طریق اتمسفر زمین به آن پیدا می‌کند. به خاطر نحوه شکسته شدن نور توسط اتمسفر زمین، این نور معمولا به رنگ قرمز در آمده و به سطح ماه می‌رسد. به همین دلیل ماه گرفتگی‌های کامل اغلب ماه خونی نام می‌گیرند.

ماه گرفتگی روز سی و یکم ژانویه، حین غروب آفتاب قابل مشاهده خواهد بود. افراد ساکن در شرق ایالات متحده آمریکا، جایی که ماه گرفتگی در آن‌جا جزیی است، برای دیدن ماه گرفتگی کامل باید صبح خیلی زود از خواب برخیزند. پیشنهاد می‌کنیم اولین ابر ماه سال 2018 را هرگز از دست ندهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. من نمیدونم چرا بعضی از این اشخاصی که از فقرشون رنج میبرن تا یکی میخواد چیزی بگه میرن جنبه های رفاهیش رو ورق میزنن و همه ضعف روحی و روانی و مالیشون رو ابراز می کنن
    یاد بگیرید همیشه به جای کوبیدن و مسخره کردن بقیه تلاش کنید تا بیشتر داشته باشید و فرد ثروتمندی باشید نه اینکه با عقده و حسد همیشه فحاشی کنید و حرفهایی بزنید که باعث رسوا شدن خودتون بشه .
    من که این حرکت شما رو نپسندیدم Alireza22 .
    جالبه که بدونی من بچه پولدار و قشر مرفه نیستم ولی میدونم در مسیری قرار دارم که با تلاش و زحمت به ثروت و رفاهی که منتظرشم می رسم . امیدوارم اون روز شما تو مسیر من نباشید که بهم بگی بچه پولدااااار

    موفق باشی

  2. ماه پشت ابر نمیمونه

  3. خبر داشتم واسه فردا هتل توچال اتاق رزرو کردم هم اسکیه هم تماشای ماه