Phaethon 3200 - سیارک خطرناک نزدیک به زمین

Phaethon 3200، سیارک خطرناک نزدیک به زمین از آن چیزی که فکر می کردیم بزرگ تر است

تصاویر جدید نشان می دهد که سیارک خطرناک نزدیک به زمین که Phaeton 3200 نام دارد از آن چه که قبلا تصور می شد بزرگ تر است.

Phaethon 3200، سیارک خطرناک نزدیک به زمین که دومین سیارک عظیم نزدیک زمین است، در عکس‌های جدید از آن چیزی که قبلاً تصور می‌شد بزرگ تر به نظر می‌رسد. البته نباید زیاد ترسید چرا که دانشمندان آمار و ارقام دقیقی از نحوه  مسیر حرکتی این سیارک دارند و حداقل تا 400 سال آینده به زمین برخورد نخواهد کرد.

با این حال، مشاهدات جدید از دانشمندان ناسا به ما در درک بیشتر ماهیت Phaethon 3200 و چگونگی نوع برخورد این سیارک غول‌آسا با سیاره ما (اگر برخوردی وجود داشته باشد) کمک خواهد کرد.

اندازه گیری های تازه که از رصدخانه سیاره‌ای Arecibo در پورتوریکو محاسبه شده است نشان می‌دهد قطر سیارک 5.8 کیلومتر با 5.5 مایل است، یعنی حدود 1 کیلومتر یا 0.6 مایل بزرگ‌تر از مشاهدات قبلی.

پاتریک تیلور یکی از دانشمندان از انجمن تحقیقات فضایی (USRA) در مریلند می‌گوید:

مشاهدات جدید در مورد این سیارک خطرناک نزدیک به زمین نشان می‌دهد که ممکن است  این جرم آسمانی شبیه به سیارک Bennu باشد که هدف فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا است، و درعین‌حال ۱۰۰۰ Bennu در این سیارک جدید جا خواهد شد!

تصاویر جدید گرفته‌شده که با رزولوشن بالا هستند و هر پیکسل آن برابر با 75 متر است ویژگی تاریک و دایره‌ای را در نزدیکی یکی از قطب‌های سیارک نشان داده‌اند.

این ویژگی تاریک می‌تواند یک دهانه یا یک تو رفتگی خاص در سیارک باشد که مانع از بازتاب رادار اسکن از Arecibo به زمین می‌شود.

برای اینکه این سیارک‌ها به عنوان سیارک خطرناک به حساب بیایند، این نوع سنگ‌های فضایی باید اندازه خاصی داشته باشند و مدارهای آن‌ها باید بتواند سیارک را به اندازه کافی نزدیک به زمین بیاورند، حتی اگر فرصتی برای برخورد مستقیم در آینده نزدیک وجود داشته باشد. هنوز هم نباید از این سیارک بترسید، به ویژه با وجود سیارکی مانند 3200 Phaethon، که دارای حرکات پایدار است و می‌توان آن را تا ۱۰۰ سال دیگر پیش‌بینی کرد.

این گفته‌ها زمانی محقق شد که Phaethon 3200 در ماه دسامبر به نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین یعنی 10.3 میلیون کیلومتر (6.4 میلیون مایل) رسید. این فاصله 27 برابر فاصله زمین تا ماه است. این سیارک که در سال ۱۹۸۳ کشف شد تا سال ۲۰۹۳ به زمین نزدیک نخواهد شد.

رصدخانه Arecibo به تازگی و پس از اثر ویرانگر طوفان ماریا به پورتوریکو و مردم آن، قوی‌ترین طوفان یک قرن پیش فعال شد. این مرکز دارای قدرتمندترین رادار نجومی در زمین است که برای مطالعه شکل، اندازه و چرخش سیارک‌ها و برای تعیین نوع جایگاه آن‌ها و مسیر هر سیارک ساخته شده است.

یکی از اعضای  Arcibo، جوآن اشمیتز از USRA می‌گوید: Arecibo یک دارایی جهانی مهم است و برای فعالیت های دفاعی سیاره‌ای به دلیل توانایی های منحصر به فرد آن، عالی است. ما به شدت روی این مرکز کار کردیم تا پس از طوفان شدید ماریا در پورتوریکو بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. “قطر سیارک 5.8 کیلومتر با 5.5 مایل است،”
    مگه شما ضریب تبدیل مایل وکیلومتر نمی دونید

  2. افتادم یا سال 2012 ماجرای نابودی زمین…!

    «حتی اگر فرصتی برای برخورد مستقیم در آینده نزدیک وجود داشته باشد. هنوز هم نباید از این سیارک بترسید» حله پس!

  3. لطفا به جای این سیارک میارکا یکم از اخبار تخت گرا ها بزارین روشن شیم