نوع گفتار در خواب

علت حرف زدن در خواب چیست و نوع گفتار در خواب چگونه است؟

حرف زدن در خواب، یک اختلال خواب به حساب می آید و بصورت ناهشیار انجام می شود. آیا می دانید که نوع گفتار در خواب به چه شکل است و یا علت حرف زدن در خواب چیست؟ در ادامه مطلب، به بررسی این مسائل می پردازیم.

آیا از حرف زدن و نوع گفتار در خواب نگرانی دارید؟ این مسأله کاملاً قابل توجیه است چرا که طبق تحقیقات انجام‌شده در فرانسه، حرف‌هایی که در خواب می‌زنید می‌تواند خیلی منفی تر از زمانی باشد که بیدار هستید.

در  تحقیقات، دانشمندان به این نتیجه دست یافته‌اند که کلمه نه در خواب، 4 بار بیشتر از بیداری گفته می‌شود و همچنین حرف F یا ف در خواب 800 برابر بیشتر از زمان بیداری، گفته می‌شود. در طول این تحقیقات 900 خواب متفاوت از 230 فرد بزرگ‌سال مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه به دست آمده نشان می‌داد که حرف زدن در خواب یک اتفاق نادر است و بیشتر افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند از اختلالات خواب یا پارازومنیا، نوعی از رفتار نامطلوب هنگام خواب، رنج می برند.

فاکتور های مد نظر در آزمایشات، لغات، سکوت، لحن، ادب و زبان توهین‌آمیز بوده است. نتایج به دست آمده با بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی زبان فرانسوی مقایسه شده تا مشخص شود که این صحبت‌ها در خواب چگونه از نظر فرم و محتوا با داده‌های اصلی آزمایش ارتباط پیدا می‌کنند. محققان به این نتیجه رسیدند که 59 درصد از آزمایشات انجام‌شده منجر به صحبت‌های غیرقابل‌درک یا غیرکلامی می‌شود که می‌توان به زمزمه کردن، خندیدن یا حرف‌های نامفهوم اشاره کرد. از این تحقیقات نتایج جالبی به دست آمده. از جمله این که صحبت‌های گفته‌شده در خواب آن دسته از افرادی که کلماتی مفهوم و قابل‌درک به‌کاربرده بودند، بیشتر تحاجمی و توهین‌آمیز بوده است. 24 درصد از صحبت‌ها حاوی محتوای منفی، 22 درصد دارای زبان زشت و زننده و تقریباً نزدیک به 10 درصد از کلمه “نه” در خواب استفاده می‌کردند.(به طور مقایسه، 2.5 درصد بیشتر از زمان بیداری)

علت حرف زدن در خواب

حرف F یا ف، پر تکرارترین حرف موجود در هنگام خواب است. با این حال در زمانی بیداری حرف F یا ف تنها حدود 0.003 درصد از کل صحبت‌های ما را تشکیل می‌دهد اما در زمان خواب میزان استفاده از این حرف به 2.5 درصد می‌رسد. در کل، 10 درصد از کل کلمات به کار برده در خواب، ناسزا و بدگویی بوده است. دلیل بالا بودن میزان کلمات منفی در زمان حرف زدن در خواب چیست؟ این مسئله به نظریه شبیه‌سازی تهدید برمی‌گردد. نظریه‌ای که نشان می‌دهد رویاها، شبیه‌سازی یک نوع تمرین برای مقابله با تهدیدات روزمره زندگی است، که تنهایی یک نوع تکامل ذهنی به شمار می رود.

دکتر ایزابل آرنولف در این مورد گفت:

اگرچه جامعه آماری این آزمایش فرانسوی ها بودند، اما یافته‌های مطالعه دلیل بر این نیست که فرانسوی ها نسبت به دیگر جوامع بی‌ادب و بد اخلاق هستند. در حقیقت تحقیقات یافته‌های بی‌نظیری را به صورت گسترده به ما نشان می‌دهد.

دکتر آرنولف اضافه کرد:

اگر چه اکثر صحبت ها در خواب، شامل حرف‌های تند و زننده می‌شد اما نوع گفتار بیشتر شبیه به حالت بیداری بود. انسان ها در زمان صحبت کردن در خواب، از دستور زبان معمولی روزانه و الگوهای گفتاری عادی استفاده می‌کند.

دکتر کارل بازیل، مدیریت بخش خواب و صرع دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک که در مطالعات مربوط به حرف زدن در خواب حضور نداشت به این نکته اشاره کرد که گفتار در زمان خواب بسیار پیچیده‌تر از انتظار بوده است و مغز در هنگام خواب عملکردی به مراتب قوی تر از بیداری دارد.

یکی دیگر از یافته‌های این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از دستور زبان رایج در هنگام خواب، دلیل فعال بودن سیستم عصبی بدن است. از سوی دیگر وجود تعداد زیادی از حرف های نامفهوم نشان داد که مغز، بدن را از حرکت در خواب باز می دارد. مطالعه در مورد صحبت کردن در خواب مشخص کرد که مغز دارای عملیات بسیار پیچیده، حتی در زمان خواب است و این نشانه ها دانشمندان را قادر می‌سازد که از هدف و روند رویاها درک بیشتری داشته باشند. حتی اگر نشان‌دهنده شخصیت دوست نداشتنی ما باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. منم اینطوری شدم البته از بچگی پارازومنیا بام بوده راه میرفتم میخندیدم احساس میکردم یه چیزی رو قفسه سینمه نمیتونم نفس بکشم جوری که انگار فلج بودم یا توخواب دعوا میکردم و فحش میدادم

  2. انقد دغدغه ها زیاد هست که لغات توهین آمیز گفتن دیگ طبیعیه.فقط تو خاب دسگیرمون نکنن.ب جرم آزادی بیان در عالم خاب هههههه

  3. ما هر کیو دیدیم خور و پوف میکنه فقط

  4. پس به همین دلیله میگن قبل خواب کارایی ک ب نظر مهم تر میان رو بررسی کنید تو ذهنتون.همیشه فک میکردم عملکرد ذهنی تو خاب تا حدی کند تره حتی متوقف میشه

  5. وای اینو بیان تو ایران ببینیم کی بی ادب تره خخخ

  6. من یه دوست داشتم از وقتی خوابش میبرد حرف میزد تا وقطی بیدار میشد
    بیدار که میشد خسته و کوفته بود