مضرات الکل- افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف الکل

با مصرف الکل ، خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند

تحقیقات جدید نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف الکل هستند. مصرف الکل می تواند به طور آهسته روی سلول های بنیادین خون و دی ان ای (DNA) تاثیر منفی بگذارد و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.

در طی چندین دهه کارشناسان موفق شدند تا عوارض مصرف الکل روی بدن را کشف کنند. این ماده می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد، اما دلیل این امر چیست و این مسئله چگونه رخ می‌دهد؟ در حال حاضر یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کمبریج برای اولین بار توانست نشان دهد که چگونه الکل می‌تواند به طور دائم دی ان ای سلول‌های بنیادی را تخریب کند و آن‌ها را از بین ببرد. این تحقیقات افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف الکل را کاملا مشخص می کند

دانشمندان بر این باورند که استالدئیدی که پس از تجزیه الکل در کبد به وجود می‌آید باعث افزایش سرطان می‌شود. استالدئید یک ماده سمی است که در مطالعات سلولی به عنوان عنصر به وجود آورنده سرطان، شناخته می‌شود.

در این مطالعات تیمی از دانشمندان، ماده الکل، به طور خاص الکل اتانول را بر روی موش ها آزمایش کردند و اثرات این ماده را با تجزیه تحلیل کروموزوم های دی ان ای مورد بررسی قراردادند. این تیم متوجه شد که استالدئید دائماً به دی ان ای سلول های بنیادین در خون آسیب می‌رساند. این مسئله به طور واضح نشان می‌دهد که چگونه الکل می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان شود.

کتان پتل در این مورد می‌گوید:

بسیاری از سرطان به علت آسیب های دی ان ای سلول های بنیادی به وجود می‌آید درحالی‌که برخی دیگر از آن‌ها به طور تصادفی اتفاق می‌افتند. یافته های ما نشان می‌دهد که نوشیدن الکل می‌تواند خطر این آسیب را افزایش دهد.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که چگونه بدن پخش استالدئید را مدیریت می‌کند. این ماده توسط بدن و یک سری از آنزیم ها به واحدهای آلدئید دی هیدروژن شکسته می‌شود. بنابر این بدن به طور موثر نمی‌تواند خود را از استالدئید به وجود آمده توسط نوشیدن الکل، پاک کند. این مسئله عدم تعادل بدن انسان را بعد از مصرف الکل توجیه می‌کند.

مصرف الکل

زمانی که آلدئید هیدروژن در بدن موش های مورد آزمایش وجود نداشته باشد، سرعت تخریب دی ان ای آن‌ها 4 برابر بیشتر از زمانی است که این ماده را در بدن دارند. در انسان‌ها نیز این گونه است، عدم وجود آنزیم آلدئید هیدروژن در بعضی موجب می‌شود تا زود تر آسیب ببینند.

کتان پتل در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف الکل می‌گوید:

مطالعات ما نشان می‌دهد که تجزیه نشدن الکل به صورت موثر موجب آسیب های جدی دی ان ای و به وجود آمدن سرطان‌های بدخیم می‌شود. اما باید به یاد داشته باشیم که سیستم بازسازی و پاک‌سازی بدن آن قدر قوی نیست که بتوان کاملاً در برابر سرطان مقاومت کند، حتی اگر سیستم دفاعی بدن فرد فوق‌العاده قوی باشد.

مطالعه روی بحث افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف الکل روشن‌ترین درک ما نسبت به مکانیزم بدن در برابر الکل و سرطان است. 7 نوع سرطان رایج به طور مستقیم با نوشیدن الکل در رابطه است: سرطان دهان، گلو، حنجره، دستگاه گوارش، پستان، کبد و روده. همچنین در ادامه تحقیقات بیشتری نیز برای درک بیشتر این چرا الکل این 7 سرطان را افزایش می‌دهد در حال انجام است.

آیا هر نوع الکلی باعث ایجاد سرطان می‌شود؟ و آیا نوشیدنی های الکلی نسبت‌های متفاوت در بروز چنین بیماری های دارند؟ در تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شد مشخص شد که کم خطرترین نوع نوشیدنی الکلی، شراب قرمز است. البته این به معنی سالم بودن شراب قرمز نیز نیست. بهترین روش برای دفع بیماری های مزمن مربوط به نوشیدن الکل، کم کردن حجم و میزان الکل مصرفی است.

این مقاله در مجله Nature به ثبت رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. الکل که الکله ما نفس می کشیم سرطان میگیریم!!!

  2. مشروب مشروبه وحرامه چه شرابه قرمز چه صورتی چه سفید چه ودکا چه ویسکی چه عرق چه کنیاک چه ابه جو چه مارتینی چه شامپاین چه تکیلا چه راکی همه و مهم الکل دارن فقط طعم و گیراییشون متفاوته

  3. اینو که همه میدونستیمم معلومه خطر ابتلا به سرطانو هم الکل
    هم سیگار افزایش میدن