کوانتوم دات

فناوری کوانتوم دات ؛ هنر واقعی تلویزیون های QLED سامسونگ

جدیدترین تلویزیون های QLED سامسونگ از فناوری کوانتوم دات (Quantom Dot) بدون ماده سمی کادمیوم برای تولید رنگ‌های متنوع استفاده می‌کنند. در ادامه با این فناوری در تلویزیون های سامسونگ بیشتر آشنا می‌شویم.

سری جدید تلویزیون های QLED سامسونگ تحولی در صنعت نمایش چه از نظر طراحی و زیبایی ظاهری و چه از نظر کیفیت نمایش تصویر محسوب می‌شوند. این تلویزیون‌های برتر، از ذراتی موسوم به کوانتوم‌ دات برای تولید گستره‌ای بی‌سابقه از رنگ‌های متنوع استفاده می‌کنند. نوع ابتدایی این ذرات پیش از این توسط برندهای دیگری برای تولید تلویزیون استفاده شده بود اما تولید ماده سمی کادمیوم در نتیجه فرسایش ذرات کوانتوم دات باعث شد استفاده از آن برای محیط زیست مضر تشخیص داده شود.

تولید کوانتوم دات بدون کادمیوم توسط محققان سامسونگ

ذرات کوانتوم ‌دات هرچند می‌توانست نور بسیار بیشتری در مقایسه با فناوری‌های معمول تلویزیون تولید کند اما به دلیل تشکیل ماده سمی کادمیوم پس از فرسایش این ذرات کنار گذاشته شد. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای محققان سامسونگ در سال‌های اخیر، تولید فناوری کوانتوم دات بدون کادمیوم بود که اکنون در سری تلویزیون های QLED سامسونگ استفاده می‌شود و به همین دلیل آن‌ها را نمایشگرهای کوانتوم دات بدون کادمیوم (Cd-free) می‌نامند.

دکتر یونجو جانگ یکی از چهره‌های اصلی تحقیقات این حوزه در موسسه فناوری‌های پیشرفته سامسونگ بود که توانست جایزه دستاورد برجسته تحقیقاتی این شرکت موسوم به «نوبل سامسونگ» را هم از آن خود کند. او که مدت 15 سال در روند تحقیقات کوانتوم دات سامسونگ حضور داشته درباره روند این نوآوری می‌گوید تولید ذرات کوانتوم دات فاقد ماده سمی کادمیوم یک چالش واقعی بود.

کوانتوم دات

او همچنین افزود:

در ابتدا حتی تصورش را هم نمی‌کردیم تولید کوانتوم بدون کادمیوم ممکن باشد اما سامسونگ به عنوان برندی مسئول در برابر محیط زیست، تولید آن را به عنوان چشم‌اندازی برای خود تعریف کرده بود.

دکتر جانگ با اشاره به این که برای تولید نسخه بدون کادمیوم کوانتوم دات سامسونگ مجبور شدند تا 15 سال تحقیقات خود را ادامه دهند، می‌گوید در زمان آغاز و انجام این تحقیقات، مساله کاربردهای آن مطرح نبود بلکه سامسونگ می‌خواست خود را برای 10 سال بعد آماده کند. او در ادامه اضافه کرد می‌خواستیم کاری را بکنیم که کسی قادر به انجام آن نبوده است برای همین سه سال دیگر هم به تحقیقات‌مان ادامه دادیم.

کوانتوم دات

دکتر جانگ در تشریح تفاوت‌های دو فناوری QLED و OLED می‌گوید:

من در حال حاضر روی تولید نمایشگرهایی تحقیق می‌کنم که بر محدودیت‌های OLED مثل پیکسل سوختگی و طول عمر پایین فایق شده و در بسیاری زمینه‌های دیگر هم قابل استفاده باشد. برای رسیدن به این هدف به صورت اخص روی فناوری کوانتوم دات خود نورده کار می‌کنیم. هدف نهایی من ایجاد فناوری است که ارزش جدیدی را برای مشتریان ایجاد کرده و آن را برای زندگی امروزی ما راحت‌تر می‌کند.

دکتر جانگ یکی از نوآوران حاضر در شرکت سامسونگ است که می‌خواهند آینده فناوری‌های نمایشی را تغییر دهند. به گفته او بسیار هیجان‌انگیز است که شاهدیم نسل آینده تلویزیون اکنون در اتاق نشیمن‌مان در اختیار ماست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. دمشون گرم که فکر محیط زیستن اینا از همه کشورا موفق ترن

  2. تو ایران که میگن ماشین برقی بنزین تولید مصرف میکنه
    این پیشرفت ها بماند

  3. تلوزیون چی نشون میده که بخوایم با “کوانتوم دات بدون کادمیوم ” نگاه کنیم

  4. زنه همزمان داره تبلیغه اسکاژ و نوشیدنی ورزشی هم میکنه چقدر زرنگن این اسیا شرقیا

  5. خداییش لذت بردم.کاشکی توی ایران از دانش تحصیلکرده ها استفاده میشد.