شگفتی دنیای ستاره شناسی با ثبت تصویر زمین و ماه از فاصله میلیون‌ها کیلومتر

شگفتی دنیای ستاره شناسی با ثبت تصویر زمین و ماه از فاصله میلیون‌ها کیلومتر

در ماه‌های اخیر فضاپیمای اسیریس-رکس (OSIRIS-REx) ناسا با تهیه تصویر زمین و ماه در یک قاب، از فاصله چند میلیون کیلومتری، توجه زیادی را به خود جلب کرد.

گاهی اوقات برای دیدن اساس یک موضوع باید از فاصله‌ای دور و با یک دید کلی به آن موضوع نگاه کرد؛ هنگامی هم که صحبت از دو جرم آسمانی با فاصله تقریبی 400 هزار کیلومتر،‌ یعنی زمین و ماه در میان باشد، دیدن هر دوی این اجرام به هیچ وجه خالی از لطف نبوده و مطالب گسترده و مهمی را به انسان یاد‌آور می‌شود.

در همین رابطه، به تازگی فضاپیمای اسیریس-رکس (OSIRIS-REx) آژانس فضایی آمریکا که در حال دور شدن از سیاره میزبان خود است، با رسیدن به فاصله حدودی 5 میلیون کیلومتری از زمین، سیاره ما و قمرش را در یک قاب به تصویر کشید؛ این عکس زمین و ماه به وسیله دستگاه MapCam این کاوشگر فضایی به ثبت رسید.

شگفتی دنیای ستاره شناسی با ثبت تصویر زمین و ماه از فاصله میلیون‌ها کیلومتر

تصویر اصلی منتشر شده در وب سایت ناسا از زمین و ماه

مدتی پیش ناسا (NASA) با همکاری دانشگاه آریزونا تصویر زیر که نشان دهنده محدوده دید MapCam در هنگام ثبت تصویر زمین و ماه است را منتشر کرد؛ آژانس فضایی ایالات متحده چند وقت پیش فضاپیمای اسیریس-رکس را به سمت سیارک بنو (Bennu) ارسال کرد و انتظار می‌رود که این ربات پیشرفته در چند ماه آینده به مقصدش برسد. ناسا اعلام کرده است که این تصویر زمین و ماه در 2 اکتبر 2017 ثبت شده است.

شگفتی دنیای ستاره شناسی با ثبت تصویر زمین و ماه از فاصله میلیون‌ها کیلومتر

در مورد جزئیات ماموریت کاوشگر معرفی‌شده هم می‌توان گفت که ناسا قصد دارد تا از سیارک بنو نمونه‌هایی ارگانیک را تهیه کرده و آن نمونه‌ها را به همراه فضاپیمای خود به زمین بازگرداند. دانشمندان بر این باورند که مواد زیستی موجود بر روی این سیارک به احتمال قوی قابلیت میزبانی حیات را دارند.

از طرف دیگر به دلیل بالا بودن احتمال برخورد سیارک بنو با زمین در چند قرن آینده،‌ این جرم آسمانی از اهمیت تحقیقاتی بالایی برای پژوهشگران برخوردار است. بنو با عرض تقریبی 500 متر توانایی نابودی کامل زمین را ندارد، اما برخورد چنین سیارک عظیمی با سیاره ما باعث ایجاد خسارت‌های بسیار زیادی می‌شود.

ناسا اعلام کرده است که متخصصان با روی هم قرار دادن سه تصویر ثبت‌شده از سیاره ما و قمرش در طول موج‌های نوری مختلف، توانسته‌اند تا به این تصویر زمین و ماه دست پیدا کنند. دانشمندان مجبور بودند که برای روشن‌تر شدن جزئیات عکس، ماه را نورانی‌تر کرده و داده‌های تصویری دریافتی را تا حد مشخصی ویرایش کنند.

جالب است بدانید که تاکنون تصاویر زیادی از زمین و ماه در یک قاب به ثبت نرسیده است و عکس فرستاده‌شده از فضاپیمای اسیریس-رکس در کنار پررنگ‌تر کردن اهمیت ماموریت های فضایی این چنین،‌ عظمت جهان هستی و کوچک بودن سیاره ما در مقابل بزرگی کیهان را به زیبایی، به نمایش می‌گذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. دو تا مطلب بالا تر زن هندیه بی حجابه

  2. ماه چه کوچولوهه از اینجا چند میلیون کیلومترییییییی

  3. تصویر جالبی بود ما خیلی وقته حس میکنیم ماه نزدیک وشمونه زمان پیامبرم میگفتن ماه اندازه بشقابه

  4. همونطور که گفته این عکس برای مشخص بودن ماه یا حتی زمین دست کازی شده
    شعاع کره زمین 6000 کیلومتره و فاصله ماه تا زمین 384000 کیلومتره یعنی حدوده 65 برابر شعاع زمین اما همونطور که توی عکس میبینید فاصله زمین تا ماه حداکثر 25 برابر شعاع زمین باشه که برای امکان دیده شدن ماه و زمین در این عکس وسط عکس برش خورده که جذابیت عکس رو از بین برده

  5. با سلام. دسته بندی برای دسترسی به مستند های گجت نیوز وجود داره؟

    • سلام سهیل جان
      مستندها فعلا در شاخه‌ی هنر و زیرشاخه‌ی فیلم قرار میگیره، اما به زودی دسته‌ی مخصوص مستند اضافه میشه به منوی سایت

  6. زمین های تخت گرایی هم بذارید