اجرای طرح رجیستری

اجرای طرح رجیستری برای گوشی های دست دوم از هفته آینده آغاز می‌شود

بر اساس اعلام معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سومین مرحله اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل از هفته آینده با عنوان انتقال مالکیت و برای گوشی های دست دوم آغاز می‌شود.

دهقانی نیا، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اعلام کرد مرحله سوم طرح رجیستری موبایل از هفته آینده آغاز می‌شود. این مرحله که با عنوان انتقال مالکیت شناخته شده، به گوشی های دست دوم مربوط می‌شود. به گفته دهقانی نیا، طرح انتقال مالکیت به افرادی مربوط است که قصد دارند گوشی موبایل خود را بفروشند و یا گوشی دست دوم بخرند. بر این اساس، باید تمامی مراحل اصالت کالا و فعال‌سازی این گوشی‌ها مطابق با اعلام قبلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شود.

معاون فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه اظهار کرد:

با وجود این که تاکنون چند برند مشمول اجرای طرح رجیستری شده‌اند، اما فروشندگان موبایل و واحدهای صنفی باید فقط گوشی‌هایی را خریداری کنند که اصالت و قاچاق نبودنشان ثابت شده باشد؛ حتی اگر گوشی مربوطه متعلق به برندی غیر از مدل‌های اعلام شده برای طرح رجیستری باشد. به این معنی که به زودی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیم دارد تا تمامی برندهای تلفن همراه را وارد طرح رجیستری کند.

رشد واردات رسمی موبایل با اجرای طرح رجیستری

وی همچنین گفت طبق آمارهای گمرک، اجرای طرح رجیستری تا اینجای کار خوب پیش رفته و در 9 ماه ابتدای سال 96 معادل 278 میلیون دلار گوشی موبایل وارد کشور شده است. در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، تنها 147 میلیون دلار بود. بنابراین واردات موبایل با یک رشد 160 درصدی به صورت رسمی انجام شده است.

دهقانی نیا در ادامه خاطر نشان کرد که کلیه افراد عرضه کننده گوشی های تلفن همراه باید از طریق کد دستوری اعلام شده، اصالت گوشی را بررسی کرده و از قاچاق یا غیر قاچاق بودن گوشی مطمئن شوند. در غیر این صورت هیچ عذری از آن‌ها پذیرفته نخواهد بود. مشتریان نیز باید تنها گوشی‌هایی را از فروشگاه‌ها خریداری کنند که از اصالت و غیر قاچاق بودنشان مطمئن شده‌اند. روش‌های اطلاع از اصالت گوشی‌ها در اطلاعیه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام شده است. وی افزود در حال حاضر بیش از 70 درصد گوشی‌هایی که وارد شبکه می‌شوند به صورت رسمی وارد کشور شده‌اند و گوشی‌هایی هم که به صورت قاچاق وارد بازار شده‌اند اکنون در حال خروج از شبکه ارتباطی اپراتورها هستند.

طرح رجیستری

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا همچنین تاکید کرد افرادی که تا پیش از تاریخ 14 آذر 1396 گوشی موبایل خود را خریده باشند به عنوان دارندگان گوشی مجاز شناخته می‌شوند و گوشی‌هایی که از این تاریخ به بعد وارد شبکه شوند باید حتما مراحل تعیین اصالت را طی کنند.

صفار، رئیس اتحادیه واردکنندگان گوشی های تلفن همراه نیز عنوان کرد که ما از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌خواهیم تا سایر برندهای موبایل را هم حداکثر تا 22 بهمن، تحت پوشش طرح رجیستری قرار دهد. وی تاکید کرد میزان واردات رسمی در حال افزایش است، اما نیاز کشور بسیار بالاست و نباید این نیاز از طریق گوشی های قاچاق تامین شوند. به همین دلیل امیدواریم تا 22 بهمن‌ماه، تمامی گوشی‌ها و برندهای موبایل تحت پوشش این طرح قرار بگیرند. گوشی های قاچاق آسیب زیادی به سلامت مردم وارد می‌کنند و باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشت و کشور را به سمت واردات رسمی پیش برد.

در ادامه نشست خبری که با حضور مسئولان برگزار شده بود، ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی های تلفن همراه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در رابطه با طرح رجیستری گفت:

هدف اولیه ما از اجرای طرح رجیستری این بود که بتوانیم تمامی برندهای موبایل را از طریق واردات رسمی به بازار کشور عرضه کنیم. سالانه 2 هزار میلیارد تومان بابت قاچاق تلفن همراه هزینه می‌شود که سود آن به جیب قاچاقچیان می‌رود. در نتیجه دولت سود و عوارض خود را از آن‌ها دریافت نمی‌کند، مردم متضرر می‌شوند و فروشندگان گوشی های رسمی نیز تحت فشار قرار می‌گیرند. ما به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قول می‌دهیم تا مثل قبل، بیشترین همکاری را داشته باشیم و به هر مشکلی که برخوردیم، آن را برطرف کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. شرافتا طرح ریجستری یعنی دزدی مستقیم از جیب مردم!

  2. به گوشی کهنه هم رحم نمیکنن

  3. شما که قراره پول بگرید دیگه این مسخره بازیا چیه؟؟
    شماره کارت بدید براتون واریز کنیم این همه دردسر هم برای ما درست نکنید

  4. واردات رسمی؟ شوخیتون گرفته؟؟ والا ما بهبودی توی وضعیت ندیدیم بجز گرون شدن!!! در نتیجه جای واردات رسمی (که به دنبالش نمایندگی ها بیشتر بشه، خدمات افزایش پیدا کنه و…) فقط شاهد افزایش قیمت و سود بردن آقایون هستیم!

  5. اخه نه 2 هزار میلیارد تومان برسه دست شما نمیخورین بکشین بالا
    انگار میخوان چیکار کنن حرف بیخود میزنن

  6. هر روز یه داستان جدید در میارن .بابا دست از سر مردم بردارید

  7. اون دو هزار میلیاردو میخوان از دهن مردم دربیارن