نامه انیشتین در دفاع از دوستش که مرتکب قتل شده، به حراج می‌رسد!

حراج یک نامه عجیب از انیشتین ؛ دفاع از دوستی که مرتکب قتل شد!

نامه انیشتین در مورد یکی از دوستانش که مرتکب قتل شده بود، اخیرا به حراج گذاشته شده است؛ این نوشته‌های جالب‌توجه، به خط خود آلبرت انیشتین بوده و برگی از تاریخ محسوب می‌شود.

آلبرت انیشیتین (Albert Einstein) برنده جایزه نوبل و به اعتقاد برخی، شناخته‌شده‌ترین فیزیکدان تاریخ است که تاثیر شگفت‌انگیزی بر مسیر پیشرفت بشریت گذاشت؛ در همین رابطه،‌ به تازگی یکی از نامه‌های انیشتین که برای دفاع از دوستش نوشته شده، به حراج گذاشته شده است.

جزئیات نامه انیشتین

این نامه که به تاریخ 29 آوریل 1917 مربوط می‌شود، به زبان آلمانی و خطاب به دوست صمیمی این دانشمند برجسته، میشل بسو (Michele Besso) است؛ بسو به عنوان تنها فردی شناخته می‌شود که در مقاله معروف تئوری نسبیت خاص انیشتین، نام او به عنوان همکار ذکر شده است.

در قالب این نوشته‌ها،‌ انیشتین راجب موضوعاتی شامل نسبیت عام، فیزیک کوانتوم و یکی از دوستانش به نام فردریک آدلر (Friedrich Adler) که متهم به قتل کارل وان استرج (Karl von Stürgkh) است، صحبت می‌کند؛‌ استرج رئیس دولت اتریش بود و در خلال جنگ جهانی اول، در سال 1916 کشته شد. محاکمه آدلر چند روز پس از نگارش نامه انیشتین انجام شده بود.

نامه انیشتین در دفاع از دوستش که مرتکب قتل شده، به حراج می‌رسد!

در نامه انیشتین به ویژگی‌های مثبت شخصیت آدلر اشاره شده و این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان به او کمک کرد. انیشتین می‌گوید که آدلر فردی سخت‌کوش، مورداحترام، آرام، خوش‌قلب و با وجدان بود و در مورد تلاشش برای پادرمیانی در مشکل به وجود آمده،‌ می‌نویسد.

البته در کنار ویژگی‌های مثبت،‌ به مشکلات شخصیتی آدلر هم اشاره شده است و لج بازی، ازخودگذشتگی افراطی و خطرناک و نداشتن احساس نزدیکی به واقعیت او هم موردنقد قرار گرفته است. به علاوه، آدلر پیش از این در قالب چند نامه نظرات خود در مورد تئوری نسبیت را بیان کرده بود که عمده این نظرات مورد تایید انیشتین نبود.

در ادامه این فیزیکدان نابغه از بسو راهنمایی می‌خواهد و از او می‌پرسد که با این تفاسیر، بهترین راه برطرف کردن مشکلات به وجود آمده چیست؟

قتلی غیرقابل انتظار

رابطه انیشتین و آدلر فراتر از حوزه علم فیزیک و به صورت یک دوستی همراه با صمیمیت بود؛ بر اساس گزارشی که در سال 1978 به چاپ رسیده، در زمان معروفیت انیشتین به خاطر تئوری نسبیت خاص، خبر مخالفت آدلر با یکی از تصمیمات رئیس دولت اتریش در مورد دانشگاه وین و مرگ استرج توجه زیادی را به خود جلب کرد.

گزارش شده که فردریک آدلر از برنامه روزانه استرج باخبر بود و می‌دانست که این مقام عالی‌رتبه دولتی معمولا در هتلی به نام میلس (Meissel) نهار می‌خورد؛ در روز 21 اکتبر آدلر هم برای صرف نهار به این هتل رفت و در نزدیکی استرج مشغول خوردن غذا شد. پس از پایان وعده غذایی، آدلر با خونسردی به سمت میز این مقام اتریشی رفت و به او شلیک کرد. استرج پس از مدت کوتاهی جان باخت و آدلر هم به زندان افتاد.

در محاکمه، آدلر مجرم شناخته شد و برای جلوگیری از قهرمان سازی مخالفان، دادگاه او را به 18 سال زندان با اعمال شاقه محکوم کرد؛ با این حال آدلر در سال 1918 عفو شد و به عنوان قهرمانی مردمی،‌ از زندان آزاد شد.

نامه انیشتین در دفاع از دوستش که مرتکب قتل شده، به حراج می‌رسد!

امضا آلبرت انیشتین

حراج نوشته های انیشتین تا تاریخ 25 ژانویه (5 بهمن ماه) ادامه دارد و کمترین مبلغ در نظر گرفته شده برای این نامه،‌ 22 هزار دلار است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. انیشتینم پارتی بازی میکرده ای سرخوررررررررر

  2. از ادمی که تمامه زندگیش دنباله زن بارگی و شهوت بوده انتظار بیش نیست یه مستند از زندگی انشتین در voa دیدم همش در مورده زن بارگی بود اینه که میگن علم شعور نمیاره
    در ضمن رفتارش با زنه زشتو پیرشم خیلی بد بوده
    هر چند منم اگه جای این اقا بودم و زنم پیر بودو اینقدر مورد توجه بودم بهتر از این عمل نمیکردم

  3. ینی از شور دراومدن ینی این یه نامه گیر اوردن گذاشتنش حراج این چ کاریه؟؟

  4. لطفا یه آیتم گجت تی وی در مورد زندگی نیتون و انیشتن برید

    عشقه این مرد

  5. فقط تسلا

    خدایی نیوتون و انیشتین خوبن ها اما سرو همه تسلاس

  6. ای انیشتین کلک D:

    عاشقتم لامصب