احساسات گیاهان بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد!

احساسات گیاهان بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد!

محققان به تازگی اطلاعات جالب‌ توجهی را در مورد احساسات گیاهان به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد این جانداران می‌توانند دنیای اطراف خود را به صورت پیشرفته‌ای حس کنند.

به جرات می‌توان گفت که هرچه علم پیشرفت می‌کند و ما جهان اطراف خود را عمیق‌تر می‌شناسیم، دیدن ارتباط میان اجزا مختلف دنیا راحت‌تر شده و متوجه می‌شویم که سیاره ما شگفتی‌های بی‌پایانی دارد.

در همین رابطه،‌ اخیرا مقاله‌ای در مورد احساسات گیاهان به چاپ رسیده که از طریق مشخص کردن واکنش‌های میان گروهی از پروتئین‌های کلیدی در این موجودات، حساسیت گیاهان به دنیای اطراف را نشان می‌دهد. محققان اعلام کرده‌اند که با وجود نبود چشم، گوش و حسگرهایی که در انسان و بسیاری از موجودات دیگر دیده می‌شوند، گیاهان این امکان را دارند که محیط اطراف خود را ببینند، بو بکشند و از خطرات آن به خوبی آگاه شوند.

جزئیات مقاله چاپ‌شده در مورد احساسات گیاهان

به بیان دقیق‌تر می‌توان گفت که احساس گیاهان به کمک هزاران پروتئین غشائی عمل می‌کند و میکروب‌ها و عوامل محیطی را تشخیص می‌دهد. تاکنون، تنها بخش بسیار کوچکی از این پروتئین‌ها به وسیله تکنیک‌های علم ژنتیک کلاسیک موردبررسی قرار گرفته‌اند و دانش موجود در مورد شبکه‌های ایجاد شده توسط آن‌ها بسیار محدود است.

با این وجود، به تازگی تیمی از دانشمندان سراسر جهان برای اولین نقشه‌ای از شبکه‌ی 200 مورد از پروتئین‌های موردنظر را تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه برخی از پروتئین‌های حیاتی به عنوان گره‌های شبکه عمل می‌کنند؛ به علاوه،‌ برخی ارتباط‌های پیچیده و ناشناخته در ساختار گیاهان هم به این روش، کشف شد.

احساسات گیاهان بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد!

یکی از دانشمندان این پژوهش که از اساتید بیولوژی دانشگاه UAB است، در این رابطه می‌گوید که تحقیق انجام‌شده جزئیات اولین لایه روابط درونی بین این پروتئین‌ها را آشکار می‌کند؛ فهم دقیق این روابط به پژوهشگران سراسر دنیا کمک می‌کند که مقاومت گیاهان به عوامل آفت‌زا را بالاتر ببرند و این امکان را فراهم کنند که گیاه در محیط‌های غیرمعمول با شرایطی مانند گرمای شدید، کمبود آب، شوری زمین و سرمای هوا زنده بماند.

تیم بین المللی تحقیق که شامل دانشمندانی از کانادا،‌ آمریکا و کشورهای اروپایی می‌شد به سرپرستی یوسف بلخدیر (Youssef Belkhadir) مطالعات را انجام داد و مقاله مربوط به دستاوردهای تیم در ژورنال “Nature” به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. از این به بعدم داریم بیان عضو کمپین گیاه نخوری بشن و بگن نباید گیاه خورد

  2. قبل از اینکه این دانشمندانه روشن فکره غربی و سکولار اینو بگن خدا در قران گفته اگیاهان روح دارن و درک دارن

  3. دقیقا، بنده به عینه همچین چیزی رو دیدم و رسیدگی توی روشت و بهبود وضعیت گل واقعا تاثیر داره و گیاهان مثل حیوانات احساس دارن

  4. اینستاگرام اختلال شدید داره ، بعضی اوقات اصلا باز نمیکنه چطور مطلب نرفتین؟