گلکسی اس 9- تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی ا 9

تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 ؛ مشخصات فنی، طراحی و ویژگی‌های جدید

به زودی گوشی جدید پرچم دار سامسونگ، گلکسی اس 9 (Galaxy S9) رونمایی خواهد شد. بیایید ببینیم که این گوشی بالارده سامسونگ چه قابلیت هایی خواهد داشت و تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 در چیست.

شایعات در مورد گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس زیاد شده و به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود. اطلاعات و جزییات متفاوت سخت‌افزاری از طراحی بدنه گرفته تا دوربین این دو گوشی، از گوشه و کنار شنیده می‌شود اما تا زمانی که جعبه این گوشی به همراه تمام متعلقات آن در برابر ما قرار نگیرد نمی‌توانیم صحت شایعات را تائید کنیم.

تا قبل از این انتظار زیادی در تغییر ظاهر گوشی گلکسی اس 9 نسبت به گلکسی اس 8 نداشتیم، چراکه از معرفی صفحه‌نمایش اینفینیتی سامسونگ یک سال بیشتر نگذشته و انتظار نمی‌رود که این شرکت از گزینه دیگری در گلکسی اس 9 استفاده کند، اما به نظر می‌آید که برخلاف تصورات ما، این گوشی از نظر طراحی متفاوت بوده و همچنین از نظر سخت‌افزاری نیز دستخوش تغییرات بزرگی شده است. علت نمایش تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 نیز همین خواهد بود. گلکسی اس 9 احتمالاً در تاریخ 26 فوریه رونمایی می‌شود.

تغییرات به وجود آمده در دوربین گلکسی اس 9

به‌احتمال قوی سامسونگ در گوشی گلکسی اس 9 تجربه‌ای جدید از دوربین را نسبت به گلکسی اس 8 به نمایش خواهد گذاشت. جزییات نشان می‌دهد که این گوشی به سنسور دوربین بسیار سریع 12 مگاپیکسلی با قطر دهانه لنز f/1.5 و f/2.4 مجهز شده است، دوربینی که در گوشی لوکس جدید فلیپ فون سامسونگ نیز دیده می‌شود. درنتیجه با این دوربین می‌توان تصاویر بهتری در موقعیت با نور کم و عکاسی پرتره ثبت کرد.

دهانه لنز گلکسی اس 9- تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9

از طرف دیگر قابلیت Super Slow-mo که برای تصویربرداری با نرخ فریم بالا تعبیه‌شده، همچون سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم می‌تواند ویدئوهایی با نرخ فریم حدود 1000fps ثبت کند.

مکان قرارگیری سنسور اثرانگشت در گلکسی اس 9

مکان قرار گیری سنسور اثر انگشت در گلکسی اس 9- تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9

احتمالا بزرگ‌ترین چالش در مورد طراحی گلکسی اس 8، مکان قرارگیری سنسور اثرانگشت در آن بوده است. مسأله ای که تا حدودی در گلکسی اس 9 حل خواهد شد.

بر اساس رندرهای به‌دست‌آمده از طراحی گوشی جدید سامسونگ گلکسی ای 8 (Galaxy A8)، سنسور اثرانگشت در زیر دوربین پشتی گوشی قرار خواهد گرفت، جایی نزدیک به مرکز بخش پشتی گوشی. سنسور اثرانگشت گلکسی اس 9 را آن‌طور که در شایعات گفته شده، شرکت تایوانی Aegis Technology تولید می‌کند و این شرکت مسئول ساخت سنسور گلکسی ای 8 نیز بوده است.

سنسور اثرانگشت موجود در گلکسی ای 8 دارای همان شکل بیضوی در گلکسی اس 8 خواهد بود با این تفاوت که 90 درجه چرخیده و دقیقاً زیر دوربین قرار می‌گیرد. بنابراین زمانی که می‌خواهید انگشت خود را برای تشخیص دقیق، کاملاً روی سنسور قرار دهید، برخورد انگشت با لنز دوربین و میزان کثیفی آن کم‌تر می‌شود. بااین‌حال، قراردادن سنسور اثرانگشت زیر دوربین آن‌چنان اثر کثیف شدن لنز را کم نخواهد کرد اما حداقل برای این‌که بتوانید در شکل‌های مختلف (از چپ یا از راست) انگشت خود را روی سنسور قرار دهید بهتر و دارای خاصیت ارگونومیک خواهد بود.

تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 در سرعت گوشی

تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9

هرساله برای تولید نسل جدید پرچم‌دار گوشی‌های سامسونگ، پردازنده‌های جدید و با تکنولوژی روز عرضه می‌شود. اما در مورد گلکسی اس 9 موضوع کمی متفاوت است. سامسونگ سال گذشته تولید انبوه تراشه‌ها با تکنولوژی 10 نانومتری را آغاز کرد اما تاکنون حرفی از تکنولوژی تراشه‌های 7 یا 8 نانومتری زده نشده است.

علاوه بر این، هر دو پردازنده‌ای که در نسخه های متفاوت گلکسی اس 9 به کار گرفته خواهند شد، اگزینوس 9810 و اسنپدراگون 845، با تکنولوژی 10 نانومتری ساخته‌شده‌اند. نتیجه این است که اگرچه این دو پردازنده از پردازنده‌های موجود در گلکسی اس 8 سریع‌تر هستند اما بازهم تفاوت‌های عمده‌ای بین آن‌ها وجود نخواهد داشت. همان‌طور که در جدول مقایسه‌ای زیر مشاهده می‌کنید افزایش عملکرد پردازنده اسنپدراگون 845 در مقابل 835 تنها در فرکانس‌های بالای هسته‌های پردازنده دیده می‌شود.

وعده شرکت کوالکام برای بهبود کارایی 30 درصدی این پردازنده نسبت به اسنپدراگون 835 تنها زمانی خود را نشان می‌دهد که پردازنده به حالت‌های گرافیکی سنگین مثل فیلم‌برداری، بازی یا واقعیت افزوده برود. درواقع ارتقاء قدرت پردازش گلکسی اس 9 نسبت به گلکسی اس 8 تنها در قابلیت‌های اضافی این گوشی مثل فیلم‌برداری 4K HDR با نرخ فریم 60fps دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که پردازنده اسنپدراگون 845 به‌طور خاص برای گلکسی اس 9 تولید شود.

اسنپدراگون 845اسنپدراگون 835
تکنولوژی ساخت پردازندهنسل دوم 10 نانومتر (LPP)نسل اول 10 نانومتر (LPE)
هسته های پرازنده4 هسته Kryo 385 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز(کرتکس A75) + 4 هسته Kryo 385 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز (کرتکس A55)4 هسته Kryo 280 با فرکانس 2.45 گیگاهرتز + 4 هسته Kryo 280 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکیآدرنو 630، 2X 2400*2400 با نرخ فریم 120fps، تشخیص اشیاء فیزیکی در هنگام فایند واقعیت مجازیآدرنو 540
مودماسنپدراگون ایکس 20 ال تی ای (5xCA) سرعت دانلود Cat 18 تا 12 گیگابیت در ثانیه و سرعت آپلود Cat 13 تا 150 مگابیت در ثانیه، 4X4 MIMOاسنپدراگون ایکس 16 ال تی ای (4xCa) سرعت دانلود Cat 16 تا 1 گیگابیت در ثانیه و آپلود Cat 13 تا 150 مگابیت در ثانیه
وجود پردازنده هوشمندبله، هگزاگون 685بله، هگزاگون 685
کدر ویدئو4K HDR با نرخ فریم 60fps4K با نرخ فریم 30fps
پردازش سیگنالی تصویرکوالکام اسپکترا 280 پشتیبانی سنسور تصویر 16 مگاپیکسلی تا 60 فریم در ثانیهکوالکام اسپکترا 180
امنیتواحد پردازشی امنیتی ایزولهپردازنده امنیتی کوالکام
جزییات دیگرشارژ سریع نسخه 4 پلاس

دو سیم کارته و پشتیبانه تماس ال تی ای دو گانه

کاهش نویز چند فریمی

فیلم برداری اسلو موشن 720P و 480 فریم در ثانیه

شارژ سریع نسخه 4

نوع قرارگیری سخت‌افزار در بدنه گلکسی اس 9

قرار گیری سخت افزار در گوشی- تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9

سامسونگ اعلام کرد که سخت‌افزار گلکسی اس 9 را با سیستم انباشت صفحات (stacked system boards) در بدنه آن قرار می‌دهد. با استفاده از این سیستم می‌توان تراشه‌ها را به‌طور فشرده‌تر در کنار یکدیگر قرارداد و فضای بیشتری برای سایر قطعات در نظر گرفت.(مثلاً فضایی برای قرارگیری باتری ال شکل)

چرا باتری با ظرفیت بیشتر در گلکسی اس 9 قرار نگرفته است؟ متأسفانه سیستم انباشت صفحات سخت‌افزاری در این گوشی، احتمالاً تنها در نسخه با پردازنده اگزینوس به کار گرفته می‌شود، بنابراین به نظر نمی‌رسد که کاربران باتری گوشی را به پردازنده ترجیح دهند و نسخه پردازنده اگزینوس آن را تنها به خاطر باتری خریداری کنند.

باوجود صفحات لمسی بسیار نازک، مادربورد های کوچک‌تر و سنسورهای دوربین باریک‌تر، انتظار داریم که سامسونگ بتواند برای فضای خالی به وجود آمده در گوشی، از یک باتری بزرگ‌تر و همچنین قابلیت‌های سخت‌افزاری بهتر و بیشتر برای گلکسی اس 9 استفاده کند. تاکنون شایعات نشان می‌دهد که این گوشی به یک باتری 3200 میلی‌آمپر ساعت مجهز خواهد شد که از باتری گلکسی اس 8 بزرگ‌تر است.

وجود اسپیکر استریو در گلکسی اس 9

تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9

آن‌طور که شایعات نشان می‌دهد، گلکسی اس 9 به اسپیکر استریو با صدای استثنایی مجهز خواهد شد. هدفون‌هایی AKG که در گلکسی اس 8 و نوت 8 وجود داشت در گلکسی اس 9 نیز موجود خواهند بود به‌علاوه این‌که این گوشی از اسپیکرهای استریو AKG نیز بهره می‌برد. مکان قرارگیری این دو اسپیکر نیز در پایین و بالای گوشی در حاشیه‌های کوچک صفحه‌نمایش خواهد بود. البته احتمالاً گلکسی اس 9 دارای حاشیه صفحه‌های نازک‌تری نسبت به گلکسی اس 8 نیز باشد.

آیا تفاوت های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 قابل توجه هستند؟ آیا گلسی اس 9 می تواند از نظر سخت افزاری و طراحی بهترین گوشی سال 2018 نام بگیرد؟