آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

بهترین آنتی ویروس و برنامه های امنیتی کامپیوتر

امروزه کامپیوترها تحت حملات فیشینگ ، نفوذ بد افزار ها و انواع حملات سایبری قرار می گیرند. آیا می دانید بهترین آنتی ویروس و برنامه های امنیتی برای مقابله با این حملات چیست؟ در این مطلب به بررسی روش های بهبود امنیت کامپیوتر می پردازیم.

بدافزارها به صورت گسترده‌ای در حال رشد و افزایش هستند و همچنین حملات فیشینگ نیز در کنار آن‌ها سیستم‌های کامپیوتری را در معرض خطر قرار می‌دهد. سرقت اطلاعات، نقض داده و نرم‌افزارهای مخرب نیز همگی به خاطر گسترش اینترنت افزایش یافته‌اند. البته تمامی این مسائل همان‌طور که به‌سرعت در حال پیشرفت هستند، اثرات و قدرت تخریب آن‌ها نیز افزوده می‌شود و روش‌های مقابله جدیدی را می‌طلبد.

با توجه به این نکته، بهتر است امنیت سیستم خود را بهبود ببخشید. بسیاری از برنامه‌های ضدویروس ،ضد مخرب و غیره وجود دارد و به همین علت انتخاب را بسیار سخت می‌کند.

در این مطلب بهترین آنتی‌ ویروس و برنامه‌ های امنیتی را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید برای بهبود امنیت سیستم خود از آن‌ها استفاده کنید.

1. بهترین آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

آیا می‌دانید دقیقا برای محافظت از سیستم‌های کامپیوتری جدید چه چیزی لازم است؟ این الزامات به دستگاه و سیستم‌عامل مربوط می‌شود. اکثر دستگاه‌ها حداقل نیاز به یک آنتی‌ویروس دارند، و برخی دیگر برای امنیت بیشتر باید به برنامه‌های بیشتری مجهز شوند.

دستگاه‌های ویندوزی معمولا از چندین راه آسیب پذیر هستند و به همین علت به آنتی‌ویروس، ضد مخرب و پاک‌ساز خوب نیاز دارند. البته سیستم‌های لینوکسی از لحاظ امنیت بهتر هستند اما باز هم احتیاج به آنتی‌ویروس پیدا خواهند کرد.

یکی از راهکارها این است که بیشتر از یک آنتی‌ویروس روی سیستم خود استفاده نکنید، چرا که استفاده بیش از یک آنتی‌ویروس روی سیستم موجب خرابی و اختلال دستگاه خواهد شد و این نکته را نیز در نظر داشته باشید که با دو آنتی‌ویروس هیچ‌گاه امنیت سیستم شما دو برابر نمی‌شود! با این حال برنامه‌های امنیتی مختلفی وجود دارند که می‌توانند به‌راحتی با یکدیگر کار کنند.

2.آنتی‌ ویروس

روی هر دستگاه ویندوزی باید یک مجموعه قوی آنتی‌ویروس نصب باشد. برای ویندوز 10، ویندوز دیفندر سکیوریتی سنتر (Windows defender security center) در نظر گرفته شده و با نگاهی عمیق‌تر می‌توان به این نتیجه رسید که این آنتی‌ویروس نسبت به همه آنتی‌ویروس‌هایی که مایکروسافت عرضه کرده بسیار بهتر است. اما خب در نوع خود نقص‌هایی نیز به همراه دارد. اگر تمایلی به استفاده از آن ندارید می‌توانید گزینه‌های زیر را بررسی کنید.

2.1 بیت دیفندر آنتی‌ویروس پلاس 2018 ( Bitdefender Antivirus Plus 2018)

بیت دیفندر- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

بیت دیفندر یکی از بهترین آنتی‌ویروس‌های موجود در بازار است. این آنتی‌ویروس یکی از کامل‌ترین و بهترین سپرهای محافظتی در برابر ویروس و بدافزارها را بدون ایجاد خلل در کارایی، برای سیستم شما ایجاد خواهد کرد.

سپر محافظتی این آنتی‌ویروس از حملات وسیع مخرب‌ها به‌طور گسترده‌ای جلوگیری می‌کند. اگر نگران تراکنش‌های آنلاین بانکی خود هستید، بیت دیفندر رمزگذاری و امنیت جداگانه‌ای برای شما در نظر گرفته است، همچنین این آنتی‌ویروس دارای سیستم چندلایه محافظت در برابر رنسامور ها نیز خواهد بود. علاوه بر این رابط کاربری بیت دیفندر فوق‌العاده کاربرپسند و راحت است.

بیت دیفندر آنتی‌ویروس پلاس 2018 با قیمت 59.99 دلار به ازای هر لایسنس به فروش می‌رسد.

2.2 کسپرسکی توتال سکیوریتی (Kaspersky Total Security)

کاسپرسکی- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

کسپرسکی و نرم‌افزار امنیتی این شرکت اخیرا با واکنش‌های منفی بسیاری روبرو بوده است. در حقیقت در سال 2017 کشورهای امریکا و بریتانیا طبق بیانیه‌هایی استفاده از این آنتی‌ویروس را ممنوع اعلام کرده بودند. به‌طوری‌که سیستم‌های دولتی هر دو کشور دیگر از این نرم‌افزار استفاده نمی‌کنند. اما درهرصورت این آنتی‌ویروس برای سیستم‌های خانگی بسیار عالی است.

کسپرسکی همچون بیت دیفندر، آنتی‌ویروسی پرکاربرد و عالی است. کسپرسکی توتال سکیوریتی از یک نرم‌افزار تشخیص و حذف سریع بدافزار بهره می‌برد. در حقیقت سیستم حفاظتی Cryptomalware موجود در این آنتی‌ویروس، یکی از قدرتمندترین سپرهای محافظت بدافزار موجود در بازار است. همچنین کسپرسکی از آزمایش صحیح و خطاهای کمتری نسبت به دیگر آنتی‌ویروس‌ها استفاده می‌کند که باعث افزایش کارایی آن خواهد شد.

البته آنتی‌ویروس کسپرسکی توتال سکیوریتی در مقایسه با بیت دیفندر تفاوت کارایی بسیار کمی‌دارد، همچنین رابط کاربری آن بسیار عالی و کاربرپسند است.

قیمت کسپرسکی توتال سکیوریتی 99.99 دلار برای هر لایسنس نرم‌افزاری است که می‌توان تا 5 دستگاه را پشتیبانی کند.

2.3 .وبروت آنتی‌ویروس سکیوریتی (Webroot Antivirus Security)

وبروت -آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

وبروت آنتی‌ویروس سکیوریتی یکی از سریع‌ترین و هوشمندترین آنتی‌ویروس‌ها محسوب می‌شود. همچنین این آنتی‌ویروس سریع‌ترین جست‌وجو را در مقابل همه آنتی‌ویروس‌های موجود در اختیار دارد. از نظر سرعت این آنتی‌ویروس حتی از نورتون، کسپرسکی، ترند میکرو و غیره نیز سریع‌تر عمل می‌کند. برای نصب آن تنها 15 مگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز خواهد بود که در مقایسه با فضای حداقل 500 مگابایتی دیگر نرم‌افزارهای ضدویروس بسیار بهتر است.

اما قابلیت این نرم‌افزار فقط به اندازه آن خلاصه نمی‌شود و این برنامه از اسکن بسیار قوی برخوردار است. وبروت، پکیج‌های امنیتی قدرتمندی در اختیار دارد که می‌توان به محافظت در برابر سرقت، محافظت وبکم و عملیات بانکی و فیشینگ اشاره کرد. از طرف دیگر وبروت پشتیبانی بسیار قوی به مشتریان ارائه می‌دهد.

اگر شما از دستگاه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید اما نیاز به یک برنامه امنیتی فوق‌العاده دارید، وبروت سکیوریتی گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. این نرم‌افزار 39.99 دلار برای هر لایسنس قیمت دارد.

2.4 آنتی‌ویروس رایگان آواست (Avast Free Antivirus)

اگر تمایل به پرداخت هزینه برای دریافت آنتی‌ویروس ندارید، گزینه‌های رایگان نیز در بازار موجود است. آنتی‌ویروس رایگان آواست یکی از بهترین نرم‌افزارهای موجود از این دست خواهد بود. آواست در تشخیص و سرعت حذف بدافزارها بسیار عالی عمل می‌کند و همچنین در حال حاضر از سیستم‌های مدیریت رمز عبور، حالت گیمینگ کم‌مصرف و روش به‌روز شده هیوریستیک اسکن برنامه‌ها استفاده کرده است.

به‌طورکلی آواست یکی از بهترین آنتی‌ویروس‌های رایگان موجود در بازار است که کاربری آن نیز بسیار راحت خواهد بود.

2.5 سوفوس هوم (Sophos Home)

سوفوس هوم -آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

درست همانند آواست، سوفوس هوم یک آنتی‌ویروس بسیار قدرتمند باقابلیت‌های زیاد است. این آنتی‌ویروس دارای قابلیت استثنایی کنترل از راه دور برنامه در دستگاه‌های دیگر خواهد بود. به این معنی که می‌توانید برنامه را روی گوشی فرزندانتان نصب و از راه دور به محتوای آن‌ها نظارت داشته باشید.

سوفوس هوم همچنین به محافظت‌ مرورگر در برابر فیشینگ نیز مجهز شده است. یکی از نکات منفی برنامه، تبلیغات موجود در آن بوده که می‌تواند آزاردهنده باشد.

2.6 جمع بندی بخش آنتی‌ویروس

در دنیای مجازی خطرات و تهدیدات زیادی وجود دارد، خوشبختانه دست ما برای انتخاب آنتی‌ویروس تا این حد باز نبوده است. آنتی‌ویروس‌هایی که برای دریافت آن‌ها باید هزینه پرداخت شود، دارای سیستم محافظتی وسیع و قدرتمندی هستند که سیستم‌های ما را در برابر انواع حملات محافظت می‌کنند. از طرف دیگر آنتی‌ویروس‌های رایگان نیز گزینه‌های مناسبی را برای محافظت از سیستم ارائه می‌دهند.

برخی معتقدند که به‌روز نگه‌داشتن سیستم، حذف کردن برنامه‌های قدیمی و جلوگیری از قرار گرفتن سیستم در برابر حملات ویروسی برای امنیت سیستم کافی است. اما ما پیشنهادی می‌کنیم که حتما روی سیستم خود آنتی‌ویروس نصب داشته باشید چرا که هر صفحه از اینترنت می‌تواند شامل یک حرکت فریبنده یا مخرب باشد که اصلا از آن اطلاع نداشته باشید. اگر تمایل به نصب برنامه آنتی‌ویروس ندارید و از ویندوز استفاده می‌کنید، به کار بردن ویندوز دیفندر نیز می‌تواند گزینه مناسب باشد، از طرفی استفاده از نرم‌افزارهای ضد بدافزار زیر نیز پیشنهاد می‌شود.

3 ضد بدافزار (Anti Malware)

در انتخاب محصولات ضد بدافزار، گزینه‌ها کمتر از آنتی‌ویروس‌ها است. اما می‌توانید از گزینه‌های کم نیز بهترین را انتخاب کنید و مورد استفاده قرار دهید.

3.1 ملوربایتس (Malwarebytes)

ملوربایتس - آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

ملوربایتس یکی از برنامه‌هایی است که همواره در لیست ضد بدافزارها یافت می‌شود و به‌عنوان اولین ضد بدافزار ساخته شده در این لیست قرار می‌گیرد. ملوربایتس به‌طور مداوم به‌روز شده و تشخیص و سرعت حذف بسیار بالایی دارد.

ملوربایتس در دو نوع مختلف عرضه می‌شود: رایگان و پولی. تفاوت اصلی بین دو نسخه در سیستم اسکن لایو آن خواهد بود. نسخه پولی به‌طور فعال سیستم شما را در برابر بدافزار محافظت می‌کند اما نسخه رایگان تنها برای از بین بردن اثرات و خرابی بدافزارها به کار می‌رود. اگر به دنبال یک ضد بدافزار فوق‌العاده هستید، نسخه پولی ملوربایتس گزینه عالی خواهد بود.

قیمت این نرم‌افزار برای لایسنس یک ساله 39.99 دلار است.

3.2 ضد بدافزار زِمانا (Zemana AntiMalware)

زمانا- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

ضد بدافزار زمانا شبیه به ملوربایتس در دو نسخه رایگان و پولی عرضه می‌شود. نسخه رایگان آن دارای سیستم اسکن بسیار سریع بوده، از گزینه‌های اسکن هوشمند و عمیق استفاده می‌کند و بوتکیت و روتکیت ها را به‌سرعت از بین می‌برد.

اگر به محافظت به هنگام و سریع سیستم نیاز دارید باید نسخه پولی این محصول را خریداری کنید. زمانا در نسخه پولی دارای قابلیت‌هایی برای محافظت در برابر رنسامور ها، اکسپلویت های زیرو دی یا حملات روز صفر و غیره خواهد بود. متخصصان زمانا 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته برای راهنمایی و پشتیبانی حاضر به کار هستند. در حقیقت آن‌ها به صورت ریموت به سیستم متصل شده تا مشکلات را از بین ببرند.

قیمت نسخه پولی زمانا 24.95 دلار برای لایسنس یک ساله است.

3.3 هیتمن پرو آلرت (HitmanPro.Alert)

هیتمن پرو آلرت- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

آخرین ضد بدافزار معرفی شده هیتمن پرو هست. این نرم‌افزار یک اسکنر آنتی‌ویروس ثانویه به شمار می‌رود، به این معنی که می‌توان آن را در کنار یک آنتی‌ویروس به کار برد. هیتمن پرو در محافظت برابر بدافزارها بسیار عالی عمل می‌کند، مخصوصا زمانی که یک سیستم کاملا ویروسی به دست شما می‌رسد استفاده از هیتمن پرو می‌تواند مسائل را حل کند. با اسکن توسط یک آنتی‌ویروس و سپس اسکن با یک ضد بدافزار هر چیزی را که حتی در مخفی‌ترین بخش‌های سیستم باشد می‌توان بیرون کشید و از بین برد.

هیتمن پرو بسیار قدرتمند، دارای قابلیت استفاده آسان و برنامه‌ای کم‌حجم است. در نسخه پولی این برنامه علاوه بر محافظت به هنگام، محافظت در برابر رنسامورها و تراکنش‌های بانکی، گزینه‌های محافظت در برابر روتکیت و بوتکیت نسبت به سایر نرم‌افزارهای مشابه از کارایی بیشتری برخوردار خواهد بود. روتکیت و بوتکیت می‌تواند اثرات مخرب و نابود کننده‌ای را روی سیستم ایجاد کند که باوجود هیتمن پرو این اثرات به‌کلی دفع می‌شود.

قیمت نسخه پولی این برنامه 34.95 دلار برای لایسنس یک ساله است.

3.4 جمع بندی در بخش ضد بدافزار

بدافزارها همواره یکی از عوامل خرابی و نابودی سیستم‌های کامپیوتری بوده‌اند. به‌طور واژگانی این نرم‌افزارها با ویروس‌ها یکی نیستند اما به دلیل نوع رفتار مشابه می‌توان از آن به‌عنوان واژه معادل ویروس‌ها نیز استفاده کرد. برنامه‌های معرفی شده در این بخش هم آنتی‌ویروس نبودند بلکه ضد بدافزارهای تخصصی بودند که هر نوع مخربی را جست‌وجو می‌کنند و از بین می‌برند. آیا می‌دانید که در نیمه دوم سال 2017 میلادی بیشترین تعداد بدافزار ممکن در دنیای اینترنتی ساخته شده است؟

به همین دلیل است که نیاز به برنامه ضد بدافزار همیشه وجود دارد.

4 دیوار آتش (Firewall)

دیوار آتش هرچند که قدرت، ویژگی‌های جست‌وجو و تشخیص بدافزار و ویروس را ندارند اما نقش مهمی را در امنیت سیستم ایفا می‌کنند و تا زمانی که بتواند امنیت سیستم شما را حفظ کند و نیازی به آنتی‌ویروس و ضد بدافزار نداشته باشید گزینه امنیتی بسیار خوبی به حساب می‌رود.

4.1 دیوار آتش ویندوز

فایروال ویندوز - آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

دیوار آتش ویندوز بهترین نوع دیوار آتش موجود است. دیوار آتش اساسا روی پورت‌های نظارت دارد، دیوار آتش ویندوز نیز دقیقا همین عمل را انجام می‌دهد به‌طوری‌که انواع مجوزهای دسترسی و نظارت بر پورت‌ها را در اختیار دارد و بهتر از همه این که اجازه نمی‌دهد اطلاعات سیستم شما به دنیای اینترنت رفته و به‌راحتی پخش شود.

در اواخر دهه 90 محصولات امنیتی ویندوز کمی دچار مشکل شدند. اما دیوار آتش مایکروسافت از این قاعده مستثنا بود. این دیوار آتش از منابع کمتری استفاده می‌کند و راه‌اندازی آن بسیار آسان است. به‌علاوه این که راهنمایی‌های بسیاری برای راه‌اندازی و استفاده از آن در اینترنت موجود است که با استفاده از آن می‌توانید مشکلات موجود در رابطه با دیوار آتش ویندوز را حل کنید.

4.2 زون آلارم (Zone Alarm)

زون آلارم- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

زون آلارم یکی از بهترین گزینه‌های موجود رایگان برای کاربران ویندوز است. همچنین نسخه پولی این مجموعه نیز باقابلیت‌های بیشتر در بازار وجود دارد، درحالی‌که نسخه رایگان زون آلارم نیز برای استفاده روزانه اکثر کاربران مناسب خواهد بود. متأسفانه در سال‌های اخیر، قابلیت‌هایی از نسخه رایگان این محصول به نسخه پولی آن منتقل شده است.

4.3 گلس وایر (GlassWire)

گلس وایر- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

گلس وایر ابزاری جالب برای نظارت بر سیستم است. در طول سال‌های متمادی از دهه 80 و 90 میلادی، سیستم‌های کامپیوتری و اینترنت دارای یک پس‌زمینه تیره و نوشته‌های سفید و سبز رنگ بودند. گلس وایر نیز این سنت را نشکسته اما به نحوی جذاب از رابط کاربری ترکیبی برای نرم‌افزار خود بهره برده است.

گلس وایر می‌تواند به شما گزینه نظارت بر تغییرات شدید روی سیستم، مشخص کردن علت آن و بستن پروسس و یا پورتی که باعث این حالت شده را می‌دهد.

4.4 جمع بندی بخش دیوار آتش

آیا واقعا احتیاجی به یک نرم‌افزار مجزا دیوار آتش است؟ فایروال ویندوز به خودی خود بسیاری از امکاناتی را که یک دیوار آتش فراهم می‌کند، در اختیار دارد و کاملا با سیستم‌عامل سازگار خواهد بود. همچنین به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود و مشکلات را به شما گزارش می‌دهد.

5 برنامه‌های ضد رنسامور (Anti Ransomware)

در کنار آنتی‌ویروس‌ها و ضد بدافزارها، برنامه‌های اختصاصی ضد رنسامور نیز وجود دارد. درحالی‌که آنتی‌ویروس و ضد بدافزارها دارای سیستم‌های داخلی محافظت در برابر رنسامورها هستند، برنامه‌های ضد رنسامور دارای ابزارهایی برای به‌روزرسانی سریع، تشخیص بهتر رنسامورها و محافظت قوی‌تر در موارد امنیتی چندلایه هستند.

5.1 سایبرریزون رنسام فری (Cybereason RansomFree)

سایبرریزون رنسامور- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

سایبرریزون یکی از برنامه‌هایی است که ارزش یک‌بار امتحان کردن را دارد. این برنامه توسط شرکتی تولید و ساخته می‌شود که اکثر کارکان آن در بخش‌های امنیتی و دفاعی نظامی کارکرده‌اند. سایبرریزون برنامه‌ای قدرتمند برای ایجاد لایه محافظ در برابر رنسامورهای آزاد بیشمار در اینترنت است.

ضد رنسامور سایبرریزون امنیتی سیستم شما را با تحلیل و بررسی فایل‌هایی که رفتار مشکوک دارند تامین می‌کند. اگر یک رفتار مشکوک توسط برنامه کشف شد، آن را به‌سرعت قرنطینه کرده تا سیستم در امنیت کامل باقی بماند. برای ایجاد امنیت بیشتر، فایل‌های طعمه مانندی در پوشه های حساس سیستم قرار می‌دهد، و زمانی که این طعمه ها در دست رنسامورها قرار گیرد به‌سرعت آن‌ها را از بین می‌برد.

سایبرریزون رنسام فری یکی از بهترین برنامه‌های ضد رنسامور موجود در بازار برای کاربران معمولی و سیستم‌های خانگی است.

5.2 ضد رنسامور ملوربایتس بتا (Malwarebytes Anti Ransomware Beta)

ملوربایتس آنتی رنسامور- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

نام ملوربایتس همیشه در کنار امنیت به چشم می‌خورد. تمامی نرم‌افزارهای توسعه داده شده توسط ملوربایتس همگی از نسخه بتا شروع به کار می‌کنند، و ضد رنسامور ملوربایتس نیز از این دست برنامه‌ها است. ملوربایتس بتا، برای تشخیص رنسامورها، روی سیستم شما نظارت می‌کند، آن‌ها را کشف کرده و سپس نابود و پاک‌سازی خواهد کرد.

در حال حاضر نمی‌توان ضد رنسامور ملوربایتس را در کنار نسخه رایگان آتی ویروس ملوربایست در ویندوز نصب کرد. هر دو برنامه از منابع یکسانی استفاده می‌کنند و نصب شدن هم‌زمان آن‌ها موجب بروز خطا در سیستم خواهد. اما می‌توانید برای رفع این مشکل از این ضد رنسامور در کنار نسخه پولی برنامه هم‌زمان استفاده کنید.

5.3 ابزار ضد رنسامور کسپرسکی

کسپرسکی، نرم‌افزاری برای محافظت در برابر رنسامورهای نیز عرضه کرده است. آنتی‌ویروس این شرکت بسیار عالی است اما ضد رنسامور کسپرسکی، لایه اضافی محافظ را برای امنیت بیشتر در سیستم ایجاد می‌کند. کسپرسکی یکی از شرکت‌های امنیتی است که به دلیل ارائه راهکارهای عالی در برابر رنسامورها بسیار مورد تحسین قرار گرفته. این شرکت در کنار برنامه ضد رنسامور خود، یک بسته رمزگذاری رنسامور نیز ارائه می‌دهد.

5.4 نتیجه ضد رنسامورها

رنسامورها بدون شک یکی از موانع امنیتی قدرتمند به حساب می‌آیند. اگر احتمالا به یک رنسامور برخورد کنید، کمترین اتفاقی که برای سیستم شما می‌افتد، پاک شدن همه فایل‌ها خواهد بود، به‌علاوه این که راهی هم برای بازگردانی فایل‌های پاک شده وجود ندارد! برنامه‌های ضد رنسامور در کنار آنتی‌ویروس‌ها متولد شدند و لایه امنیتی مجزایی را برای هر کدام از آنتی‌ویروس‌ها و سیستم‌های کاربران به وجود آوردند.

6 امنیت مرورگر

مرورگرها ، اصلی‌ترین درگاه ما برای اتصال روزانه به اینترنت هستند. احتمالا تعداد روزهایی از سال که از مرورگر استفاده نکرده‌اید، به اندازه انگشتان دست خواهد بود. خرید، کارهای بانکی، سرگرمی، شبکه‌های اجتماعی، همگی به وسیله مرورگرها انجام می‌شوند.

از این‌رو، مرورگرها در برابر حملات امنیتی بسیار آسیب پذیر هستند. به‌راحتی هک می‌شوند و تمامی اطلاعات شخصی که ما در آن می‌گذاریم بدون وجود لایه‌های امنیتی به‌راحتی در دسترس دیگران قرار می‌گیرد. فیشینگ و دیگر حملات امنیتی در سال 2017 بسیار گسترش یافت و همچنین کمپین‌های بدافزاری و سرقت اطلاعات رمزگذاری شده به‌سرعت پیشرفت کرد.

بعضی مواقع تصمیماتی گرفته می‌شود که بر مبنای علاقه کاربران به محتوا و سرویس‌های اینترنتی است. در نتیجه تبلیغات به وجود می‌آید. متأسفانه بعضی از سرویس‌های تبلیغاتی محتوای مخرب را برای کاربران ارسال می‌کنند. این محتوا حرکات ما را تعقیب می‌کند و هرجا که باشیم تبلیغات را رو به روی ما قرار می‌دهد.

6.1 اسکریپت‌ها، بلاکرها و رمزگذاری

تعدادی از بلاکر ها تاثیر به سزایی در کلیات امنیت اینترنتی شما می‌گذارند. در زیر برخی از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

یو بلاک اوریجین (uBlock Origin)

یو بلاک - آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

یو بلاک اوریجین در حال حاضر بهترین بلاکر موجود در سطح اینترنت است. این نرم‌افزار با یک سری از قابلیت‌های داخلی عرضه شده که می‌توانند تبلیغات مخرب، اسکریپت‌های مخرب، ردیاب‌ها و سایر موارد مشکل ساز را متوقف کنند. در  یو بلاک اوریجین فهرستی موجود است که می‌توانید به‌طور دستی برای بلاک کردن انواع تبلیغات مخرب تنظیم و ویرایش کنید.

این برنامه برای کروم، مایکروسافت اج، اپرا و فایرفاکس موجود خواهد بود.

یو ماتریکس (uMatrix)

یو ماتریکس مشابه برنامه یو بلاک است، با این تفاوت که می‌تواند اجازه بلاک کردن انواع مختلف محتوا در دامنه‌های متنوع را به کاربر بدهد. به عنوان مثال می‌توانید با استفاده از آن در زمان تماشای محتوای رسانه‌ای، دریافت کوکی توسط وب‌سایت خاص را بلاک کنید. یو ماتریکس همچنین دارای قابلیت کنترل وسیع کاربری و انواع ارجاع است. این برنامه نیز برای کروم، فایرفاکس و اپرا در دسترس خواهد بود.

دیسکانکت (Disconnect)

دیسکانکت- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

دیسکانکت نمایی از افراد یا ابزاری که قصد اتصال به مرورگرهای کاربران را دارد به آن‌ها می‌دهد. این برنامه به وسیله مسیریابی ترافیک داده کاربران از تونل رمزگذاری شده می‌تواند اجازه دسترسی و انتخاب تبلیغات، تجزیه تحلیل، محتوای شبکه اجتماعی و داده‌های ورودی به مرورگر را صادر کند.

دیسکانکت همچون وی پی آن‌ها کار می‌کند، بنابراین احتمالا هم‌زمان نتواند با وی پی ان نصب شده روی سیستم شما فعالیت داشته باشد.

این برنامه نیز در کروم، فایرفاکس ، اپرا و سافاری موجود است.

نواسکریپت و اسکریپت امن (NoScript and ScriptSafe)

نواسکریپت یک برنامه پیشگیری از اسکریپت مخرب است که به‌طور خاص برای فایرفاکس ساخته شده.

اسکریپت امن که با الهام گیری از نواسکپریت تولید شده نیز بر روی کروم قابل دسترسی خواهد بود. بااینکه سبک توسعه این برنامه در کروم اجازه انجام همه کارهای نواسکریپت را نمی‌دهد، اما در کل برنامه بسیار کاربری و مناسبی است.

HTTPS Everywhere

آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

HTTPS به‌سرعت در حال شکل‌گیری به صورت یک استاندارد کلی امنیت اینترنت است. اما وب‌سایت‌های زیادی هستند که از این پروتکل استفاده نمی‌کنند. استفاده از این پروتکل اجباری نیست اما برای امنیت بیشتر داده‌ها توصیه می‌شود. HTTPS Everywhere وب‌سایت‌ها را برای استفاده از پروتکل HTTPS به‌منظور این که همیشه داده‌ها را محافظت کنید، ترغیب می‌کند.

HTTPS Everywhere در کروم، فایرفاکس و اپرا قابل دسترسی است.

برای استفاده از این سیستم در سافاری باید برنامه DuckDuckGo را به کار برد تا کاربر را به نسخه HTTPS هر وب‌سایتی منتقل کند. از سوی دیگر می‌توان از SSL ALways استفاده کرد. همچنین پورت HTTP Everywhete مایکروسافت اج نیز در حال راه‌اندازی است.

6.2 برنامه‌های مدیریت رمز عبور

در این بخش 3 برنامه مدیریت رمز عبور عالی را معرفی می‌کنیم.

LastPass

Lastpass - آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

برنامه LastPass یکی از بهترین گزینه‌های مدیریت رمز عبور است. کاربری بسیار راحتی دارد، دارای کیف پول امن برای نگه‌داری رمز عبور بوده و قیمت آن بسیار عالی است. علاوه بر این حتی نیازی نیست که 24 دلار برای نسخه پولی آن پرداخت کنید، چرا که نسخه رایگان آن دارای قابلیت‌های بسیاری خواهد بود.

Dashlane

dashlane- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

Dashlane بزرگ‌ترین رقیب LastPass است. این برنامه قابلیت‌های مدیریتی رمز عبور عالی ارائه می‌دهد و دلیل آن نیز سیستم امنیتی توسعه یافتی و ابتکاری آن خواهد بود. Dashlane از رابط کاربری مناسبی برخوردار بوده اما بهترین قابلیت آن را می‌توان تغییر رمز عبور دسته‌ای نام برد که با استفاده از این گزینه می‌توانید با یک تغییر، چندین رمز عبور را هم‌زمان اصلاح کنید.

قیمت این محصول 39.96 دلار است.

KeePass

keepass- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

KeePas یکی از برنامه‌های مدیریت رمز عبور متن‌باز بوده و به‌جای این که به صورت ابری اطلاعات را ذخیره کند، تمامی رمزها و داده‌ها را در خود دستگاه نگه می‌دارد. البته برای کاربرانی که تمایل ندارند رمز عبور خود را در فضای اینترنتی قرار دهند این برنامه بسیار مناسب است. البته برای هر دستگاه به صورت مجزا باید KeePass را نصب کنید که پروسه کار را طولانی‌تر خواهد کرد.

6.3 جمع بندی بخش امنیت مرورگر

بلاکر ها همواره برنامه‌هایی هستند که به صورت روزمره استفاده می‌شوند چرا که همیشه تبلیغات وجود دارد.

البته سیستم‌های تبلیغاتی جدید مثل گوگل و MUO روش‌هایی به کار برده‌اند تا کاربر را با علایقشان به سمت تبلیغات بکشاند. درهرصورت اگر کاربر تمایلی به دیدن تبلیغات و دیگر محتوای آزاردهنده نداشته باشد، بلاکر ها بهترین گزینه برای متوقف کردن آن خواهند بود.

در بخش برنامه‌های مدیریت رمز عبور، هر کدام از نرم‌افزارها قابلیت‌های خاص و منحصربه‌فردی دارند، یک سری رایگان هستند و نسبت به سلایق کاربران ساخته شده‌اند.

7.ابزار پشتیبان گیری

در کنار برنامه‌های امنیتی، احتیاج به ابزار پشتیبان گیری همواره حس می‌شود. ویندوز 10 به صورت پیش‌فرض دارای سیستم پشتیبان گیری داخلی کاربردی است. قسمت‌های مختلف این برنامه عبارتند از:

  • سیستم ایمیج : کپی دقیق کل یک درایو سیستم ایمیج است و می‌توان به وسیله آن سیستم را به حالت قبلی بازگردانی کرد. سیستم ایمیج را می‌توان در سیستم‌های مشابه (مثلا با یک سیستم‌عامل) به کار برد.
  • سیستم رستور پوینت (نقطه بازگردانی سیستم): سیستم به‌طور خودکار نقاط بازگردانی را می‌سازد، بنابراین زمانی که مشکلی در آن ایجاد شود می‌توانید با استفاده از این نقاط بازگردانی، سیست را به حالت عادی برگردانید.
  • پشتیبان گیری کامل: پشتیبان گیری کامل یک کپی از تمام سیستم یا بخشی از سیستم را نگه‌داری می‌کند.

7.1 پشتیبان گیری کوبیان (Cobian Backup)

کوبیان - آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

برنامه پشتیبان گیری کوبیان یکی از بهترین نرم‌افزارهای رایگان پشتیبان گیری است. کوبیان قابلیت‌های بسیاری برای بکاپ های محلی یا سروری دارد. با استفاده از آن می‌توانید یک بکاپ کلی یا جداگانه تهیه کنید و همچنین تنظیمات میزان فشرده‌سازی فایل را تغییر دهید. علاوه بر این بکاپ های زمان‌بندی‌شده و مدیریت آن‌ها را نیز در اختیار خواهید داشت.

رابط کاربری کوبیان بسیار کاربرپسند و آسان است و برنامه از ابزار متنوعی برای مدیریت بکاپ ها بهره می‌برد.

 7.2 Backblaze

بک بلیز- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

Backblaze امکان بکاپ گیری به صورت ابری را به کاربر می‌دهد و همچنین یکی از بهترین برنامه‌های پشتیبان گیری ابری است.

Backblaze برنامه‌ای کم‌حجم است و رابط کاربری ساده‌ای دارد. برای اکثر کاربران، بکاپ گیری به صورت خودکار و روزانه بهترین گزینه خواهد بود. البته Backblaze منابع سیستم را درگیر نمی‌کند و به اکثر عملیات را به صورت پس‌زمینه انجام می‌دهد.

قیمت این نرم‌افزار 50 دلار برای لایسنس یک ساله محصول است.

7.3 گوگل بکاپ

گوگل بکاپ- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

برنامه گوگل درایو اپ که به نام گوگل بکاپ شناخته می‌شود دارای قابلیت‌های زیاد و رابط کاربری جدید و استثنایی است. محدوده داده‌های انتقالی روی گوگل بکاپ 15 گیگابایت خواهد بود که با خرید اکانت، این مقدار افزوده می‌شود.

همچنین گوگل بکاپ با گوگل فوتوز هماهنگ شده و می‌تواند تصاویر موجود در آن را مدیریت کند.

7.4 جمع بندی بخش ابزار پشتیبان گیری

در این بخش شما 3 گزینه مناسب برای پشتیبان گیری محلی، ابری و جزئی در اختیار دارید. ساختن بکاپ برای افزایش امنیت سیستم یک گزینه حیاتی است.

البته سیستم‌های پشتیبان گیری ابری و آفلاین، مزیت‌های خود را دارند و برخی از کاربران تمایل دارند که از هر دو استفاده کنند.

8 ابزار رمزگذاری دیسک

در ادامه بهترین ابزار رمزگذاری دیسک را بررسی می‌کنیم. این ابزار برای محافظت از داده‌های محلی درون هارددیسک‌ها استفاده می‌شود.

8.1 بیت لاکر

بیت لاکر- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

یکی از بهترین نرم‌افزارهای رمزگذاری بیت لاکر است. ویندوز 10 در نسخه‌های پرو، اینترپرایز و Education

به صورت پیش‌فرض دارای بیت لاکر هستند. البته کاربران ویندوز 10 نسخه هوم این قابلیت را ندارند و باید از نرم‌افزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده کنند.

علت بهتر بودن بیت لاکر نسبت به نرم‌افزارهای مشابه، اول به خاطر این است که به‌راحتی بر روی سیستم‌عامل وفق داده می‌شود. همچنین مشکلات دیگر نرم‌افزارها را از نظر امنیتی ندارد. دوم این که از یک سیستم رمزگذاری بسیار قوی استفاده می‌کند و برای باز کردن رمزگذاری آن روش‌های متنوعی وجود دارد.

8.2 وراکریپت (VeraCrypt)

وراکریپت- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

وراکریپت یکی از برنامه‌های مشابه بیت لاکر است که توسط شرکت تروکریپت ساخته شده. این برنامه قابلیت‌هایی همچون ساخت دیسک مجازی رمزگذاری شده، رمزگذاری همه با بخشی از دیسک و احراز هویت در زمان قبل از اجرا سیستم‌عامل دارد.

وراکریپت گزینه‌های رمزگذاری بیشتری نسبت به بیت لاکر ارائه می‌دهد و همچنین از الگوریتم‌های هش نیز بهره برده است.

8.3 رمزنگار فضای جتیکو بست کریپت (Jetico BestCrypt)

جتیکو بست کریپت- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

جتیکو یکی از بهترین برنامه‌های رمزگذاری دیسک در بازار است. این برنامه می‌تواند انواع فضاهای دیسک را که شامل RAID نیز می‌شود رمزگذاری کند. همچنین قابلیت احراز هویت در زمان اجرای سیستم را نیز دارد. گزینه دیگر موجود در این سیستم، بوت شدن سیستم توسط درایوها رمزگذاری شده در یک شبکه مطمئن است و راهکار آن به صورتی است که تا زمانی که به شبکه پیش تعریف شده امن متصل نشوید، به شما اجازه دسترسی به فضای دیسک را نخواهد داد.

8.4 جمع بندی بخش رمزگذاری دیسک

این سه نرم‌افزار معرفی شده هر آن چیزی را که می‌خواهید برای رمزگذاری دیسک به شما ارائه می‌دهد. بیت لاکر و وراکریپت هر دو گزینه‌های رایگان هستند که از ابزار بسیار متنوعی بهره می‌برند. فقط کافی است که رمزهای عبور خود را همیشه به یاد داشته باشید تا بتوانید به‌راحتی و همیشه در برابر حملات شبکه‌ای یا سرقت اطلاعات در امان بمانید.

9 سایر نرم‌افزارهای امنیتی

تا اینجا در مورد آنتی‌ویروس، ضد بدافزار، دیوار آتش و خیلی از موارد امنیتی دیگر صحبت کردیم. اما هنوز هم یک سری نرم‌افزار امنیتی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار داده شوند. در ادامه برنامه‌هایی را می‌بینیم که برای امنیت بیشتر سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نصب کردن آن‌ها همیشه الزامی نیست.

9.1 امنیتی عمومی

این برنامه‌ها در پس‌زمینه سیستم کار کرده و امنیت کلی را برای شما فراهم می‌کند.

آنچکی (Uncheky)

آنچکی- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

آنچکی یکی از بهترین پایدار کننده‌های سیستم در زمان نصب برنامه‌های مختلف است. با این برنامه از ایجاد و نصب برنامه‌های مخرب جلوگیری کنید.

آنتی اکسپلویت ملوربایتس بتا

نسخه پولی برنامه امنیتی ملوربایتس به صورت پیش‌فرض دارای آنتی اکسپلویت نیز هست. آنتی اکسپلویت ملوربایتس بتا به صورت رایگان نیز در دسترس کاربران خواهد بود.

پاک‌کننده دیسک مجیک

پاک کننده دیسک مجیک- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

پاک‌کننده دیسک مجیک یک برنامه لینوکسی است که بهترین گزینه‌های پاک‌سازی دیسک را ارائه می‌دهد. بر خلاف دیگر نرم‌افزارهای مشابه ، مجیک از دسترسی زمان بایاس برای انجام فعالیت‌های خود بهره می‌برد.

پاک‌کننده دیسک مجیک باقابلیت‌هایی همچون منهدم سازی و پاک کردن رکوردهای مستر بوت عرضه شده است. این نرم‌افزار قدرتمند می‌تواند به‌راحتی تمامی فایل‌ها را حذف کند. البته تا زمانی که از وجود نسخه پشتیبانی برای فایل‌هایتان مطمئن نیستید با این برنامه کار نکنید.

قیمت پاک‌کننده دیسک مجیک 11 دلار است.

Gpg4win

gpg4win- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

Gpg4win بهترین گزینه امنیتی برای ارتباطات در ویندوز است. GnuPG یک نوع پیاده سازی OpenPGP استاندارد برای رمزگذاری ارتباطات الکترونیکی است. زمانی که Gpg4win را نصب می‌کنید، امکان رمزگذاری پیام‌ها در بخش ایمیل نیز داده می‌شود.

9.2 ابزار رنسامور

از این ابزار می‌توانید در کنار ضد رنسامور ها استفاده کنید. برخی از آن‌ها برای مشکلات خاص پیاده سازی شده‌اند.

ترند میکرو رنسامور اسکرین آنلاکر (Trend Micro Ransomware Screen Unlocker)

ترند میکرو اسکرین- آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

ترند میکرو رنسامور، یکی از نرم‌افزارهایی است که در صورت قفل شدن صفحه‌نمایش توسط رنسامور ها می‌تواند آن را باز کند. این برنامه در دو سناریو مختلف به کار می‌آید.

  • سناریو 1: لاک اسکرین رنسامور در حالت نرمال فعال و در حالت سیف مود غیر فعال است
  • سناریو 2: لاک اسکرین رنسامور در هر دو حالت نرمال و سیف مد فعال است.

آیدی رنسامور (ID Ransomware)

بسیاری از رنسامور های پس از رمزگذاری فایل خودشان را نشان می‌دهند. اگر این عمل رخ نداد باید یک فایل رمزگذاری شده را در ID Ransomware آپلود کنید تا به‌سرعت مشکل را تشخیص دهد.

4 ابزار موردنیاز برای رمزگذاری

زمانی که مشکل را تشخیص دادید باید ابزاری برای رفع مشکل داشته باشید. در این بخش فهرستی از رمزگذارهای رنسامور را برای شما معرفی خواهیم کرد.

9.3 اصلاحات دی ان اس

دامین نیم سیستم یا دی ان اس، یک سیستم نام‌گذاری سلسله مراتبی است که آی پی آدرس‌های مختلف را به دامنه‌های قابل درک مدل می‌کند. اگر شما روتر مخصوص خود را دارید، یا از ISP رایگان دریافت کرده‌اید به‌طور مستقیم به تنظیمات پیش‌فرض همان ISP متصل می‌شود. اما به این معنای نیست که تنظیمات DNS را در اختیار شما می‌گذارند. برخی از ابزارهای اصلاح دی ان اس را برای انجام این عمل معرفی می‌کنیم.

اپن دی ان اس (OpenDNS)

این ابزار گزینه مناسبی برای امن سازی اینترنت شخصی است. اپن دی ان اس محافظت در برابر فیشینگ و  محافظت در برابر دامنه‌های بدافزاری را می‌دهد و برای استفاده هر فرد در خانه مناسب خواهد بود. متأسفانه یک نکته منفی در مورد این نرم‌افزار وجود دارد. شرکت سازنده، دی ان اس و آی‌پی شما را ذخیره می‌کند.

دی ان اس گوگل پابلیک (Google Public DNS)

دی ان اس گوگل پابلیک، سرعت مرور بالا در اینترنت را ارائه می‌دهد. این برنامه بزرگ‌ترین سرویس دی ان اس در دنیا است که 400 میلیارد درخواست در روز را مدیریت می‌کند. میزان پوشش جهانی برنامه نشان‌دهنده این است که گوگل پابلیک همیشه در دسترس است.

همچنین زمانی که ISP تشخیص دهد که دی ان اس دچار مشکل شده است، استفاده از گوگل پابلیک می‌تواند به‌سرعت مشکل را حل کند. این برنامه همچون اپن دی ان اس دچار یک نکته منفی خواهد بود. امنیت شما به‌طور فراگیر تامین نمی‌شود، چرا که طبق سیاست‌های گوگل، اطلاعات کاربران در گوگل ذخیره می‌شود.

دی ان اس واچ (DNS Watch)

برنامه امنیتی دی ان اس واچ قابلیت‌های بسیاری در خود دارد که آن را از دیگر برنامه‌های امنیتی دی ان اس متمایز می‌کند. به‌طور مثال دی ان اس واچ هیچ‌گونه ذخیره‌سازی یا لاگی در خود ندارد، همچنین این برنامه تضمین می‌کند که اطلاعات شما را امن نگه دارد بنابراین از لو رفتن اطلاعات نباید هیچ‌گونه نگرانی داشته باشید.

دی ان اس کریپت

دی ان اسکریپت یک پروتکل اینترنتی است که ترافیک داده شما و سروی دی ان اس را رمزگذاری می‌کند. حتی در زمان استفاده از وی پی ان و پروتکل HTTPS، دامنه می‌بایست از طریق درخواست دی ان اس پالایش شود. برخی اوقات در حین انجام این عمل، اطلاعات سرقت می‌رود. دی ان اسکریپت ارتباطات به وجود آمده در کلاینت دی ان اس و سرور دی ان اس را رمزگذاری می‌کند تا از عدم سرقت اطلاعات اطمینان حاصل شود.

9.4 مرورگرهای امن

بالا بردن سطح امنیتی مرورگر یکی از راهکارهای عالی برای بالا بردن امنیت سیستم است، اما برخی از مرورگرها نیز وجود دارند که به قابلیت‌های مهم امنیتی مجهز هستند. البته این مرورگرها از نظر سرعت کمی از مرورگرهای معمولی پایین‌تر خواهند بود.

مرورگر تور (Top Browser)

مرورگر تور - آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

تور یک شبکه به‌هم‌پیوسته است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت کاملا ناشناس به فضای اینترنت وارد شوند. همچنین این مرورگر ارتباطات را در زمان انتقال رمزگذاری می‌کند.

علاوه بر این که امنیتی را برای اینترنت شما فراهم می‌کند، یک گزینه حیاتی برای خبرنگارها و فعالان زمینه‌های مختلف خواهد بود تا بتوانند اطلاعات خود را بدون استراق سمع مخابره کنند.

ازآنجایی‌که تور، وی پی ان نیست، بنابراین ترافیک شبکه را رمزگذاری نمی‌کند بلکه تنها می‌تواند ترافیک مرورگر را امن کند.

مرورگر اپیک (Epic Browser)

مرورگر اپیک -آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

مرورگر اپیک یک شبکه زیرزمینی و کاملا مخفیانه ندارد بلکه می‌تواند اسکریپت‌های متفاوت و ردیاب‌ها را فیلترگذاری کند. علاوه بر این تاریخچه مرور کاربر را ذخیره نمی‌کند، حفظ دی ان اس و کش داده را نیز انجام نمی‌دهد.

بریو (Brave)

مرورگر بریو -آنتی ویروس و برنامه های امنیتی

مرورگر متن‌باز بریو سریع و امن است. همچنین دارای قابلیت بلاک اسکریپت، ردیاب تبلیغاتی و غیره خواهد بود. همچنین در یک زبانه جدید به کاربر تبلیغات و ردیاب‌های متوقف‌شده را نشان می‌دهد.این مرورگر از پروتکل HTTPS نیز پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی بخش ابزارهای امنیتی

در این مطلب با بسیاری از برنامه‌های امنیتی آشنا شدید و ازاین‌پس می‌توانید برای سیستم خود یک دیوار امنیتی مناسب بسازید. البته روزبه‌روز بدافزارها و نرم‌افزارهای مخرب جدیدی وارد دنیای مجازی می‌شوند که مقابله با آن‌ها سخت به نظر می‌رسد و صدالبته لازم نیست به خاطر ترس از این مخرب‌ها، اینترنت و سیستم را قطع کنید.فقط کافی است آنتی ویروس و برنامه های امنیتی قوی روی سیستم نصب داشته باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. لطفا برای من ارسال نمایید

  2. واقعا ممنون
    نیاز به همچین توضیح کاملی داشتم
    درمورد امنیت سیستم عامل اندروید هم یه مطلب کامل مثل همین تهیه کنید خیلی عالی میشه

  3. تو قسمت آنتیویروس ها چرا نود32 جایی نداره؟!!!!!! 😐

  4. ممنون. خیلی زحمت کشیدید برای این مقاله

  5. هرچی رایگان باشه بدرد نخوره
    ممنون از گجت بخاطر معرفی

  6. اینقدر که ما اپل دار ها یادمون رفته اصلا چیزی به اسمه ویروس وجود داره ?

  7. مقالات رو خورد کنی خیلی بهتره

    این جوری که مطلب طولانی میزاری حرفه ای و جالب نیست

    مطالب کوتاه و غنی خیلی بهتره خیلی هم از عکس استفاده شده!

    با تشکر

  8. خیلی مفید بود ، سپاس فراوان از شما

  9. چند وقته ورژن رایگان انتی ویروس قدرتمند Kaspersky ارائه شده Kaspersky free عالیه