تعدادی از سیاره های منظومه تراپیست 1 قابل سکونت هستند

تعدادی از سیاره های منظومه تراپیست 1 قابل سکونت هستند

پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند که به احتمال قوی، دو مورد از سیاره های فراخورشیدی منظومه تراپیست 1 (Trappist 1) قابل سکونت هستند.

اخیرا کشف شگفت‌انگیزی در مورد سیاره های سامانه تراپیست 1 (Trappist 1) گزارش شده است؛ دانشمندان پس از تحقیقات گسترده و بررسی فاصله مداری سیاره‌ها، در کنار جزر و مد گرمایش به وجود آمده به واسطه حرکت در منظومه، اعلام کرده‌اند که دو مورد از سیاره های فراخورشیدی این منظومه احتمالا شرایط ایدئال برای میزبانی حیات بر روی سطح خود را دارند.

منظومه تراپیست 1 مدت‌هاست که به واسطه داشتن 7 سیاره با ابعادی مشابه زمین، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است و یکی از پژوهشگران برجسته موسسه علوم سیاره‌ای (PSI) به نام امی بار (Amy Barr) به همراه دو محقق دیگر، با آنالیز داده‌های موجود در مورد این سامانه ستاره‌ای اطلاعات جالب‌توجهی را در مقاله‌ای که به تازگی در ژورنال “Astronomy & Astrophysics” به چاپ رسیده، منتشر کرده‌اند.

تعدادی از سیاره های منظومه تراپیست 1 قابل سکونت هستند

منظومه تراپیست 1

بار در این رابطه می‌گوید که ستاره تراپیست 1 سن زیادی داشته و به نسبت تاریک است؛ به همین دلیل سطح سیاره‌های منظومه بر طبق استانداردهای علوم سیاره‌ای، سرد در نظر گرفته می‌شود و طیف دمایی آن‌ها بین 126 درجه سلسیوس (سردتر از سطح سیاره زهره) تا 106- سلسیوس (سردتر از قطب‌های زمین) قرار گرفته است.

از طرف دیگر، سیاره های منظومه تراپیست 1 با فاصله کمی از ستاره میزبان خود حرکت می‌کنند و مدت زمان لازم برای گردش کامل آن‌ها در حد چند روز است؛ همچنین، مدار آن‌ها به صورت دایره کامل نبوده و به همین دلیل، جز و مد حرارتی مشابه آنچه که در ماه‌های زحل و مشتری رخ می‌دهد،‌ برای این اجرام آسمانی اتفاق می‌افتد.

بار معتقد است که با فرض اینکه سیاره‌ها از آب،‌ سنگ و فلز تشکیل شده باشند، دانشمندان می‌توانند تعیین کنند که از هرکدام از مواد چقدر در هر سیاره وجود دارد و لایه هر ماده در سیاره‌ها چقدر ضخیم است.

تعدادی از سیاره های منظومه تراپیست 1 قابل سکونت هستند

مقایسه فاصله‌های مداری سیاره‌های منظومه شمسی و تراپیست 1

سیاره‌های موردبررسی توسط تیم بار، نسبت فاصله از ستاره منظومه با حروف انگلیسی b تا h نام‌گذاری شده‌اند و این طور که به نظر می‌رسد، سیاره‌های d و e با داشتن دمای سطحی و جز و مد حرارتی مناسب، بیشترین امکانات را برای میزبانی حیات دارند.

تعدادی از سیاره های منظومه تراپیست 1 قابل سکونت هستند

نمودار میزان قطر سیاره های منظومه تراپیست 1 و منظومه شمسی به نسبت نور دریافتی از سوی ستاره میزبان

تیم بار اعلام کرده است که به احتمال قوی بر روی سیاره d اقیانوس‌هایی از آب وجود دارد و در سیاره‌هایی مانند تراپیست b و c، شرایط به قدری نامساعد است که لایه‌های سنگ مذاب بخش زیادی از آن‌ها را فرا گرفته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. دوستان … سن منظومه ما کمتر و جوون تر از منظومه کشف شده هست پس شرایط بهتری داره و بقای بیشتر اگه خودمون سیارمونو نابود نکنیم حالا حالاها بشر پا برجاست…..در رابطه با مریخ هم طرحی دارن سرمایه گذاری میکنن برای ساخت پایگاه های سکونت موقت بطوری که فیلتر های طراحی بشه برای شکتن تشعشعات خورشیدی و پرورش نوع خاصی گیاه سرچ کنید مفیده 🙂

  2. مطمعن باشید اگرم حیاتی باشه مردم ایران اخرین مردمی هستن که جابه جا میشن البته تا چند قرن دیگه

  3. خب توشون موجود زنده هم هست؟؟

  4. یکیشم بسمونه اون یکی رو هم مواد معدنیشو غارت میکنیم

  5. آخرش هم اگه زمین به فنا بره، ما بدبخت بیچاره ها اینجا می میریم و آدم پولدارا و جهان اولیا میرن…

  6. چند روز قبل معرفی رسمی این منظومه تو بوووق و کرنا کرده بودن که آره بزرگترین کشف بشره و… اما بعد یه مدت دیدن اونطوریا هم نیست و به گمانم اصلا شرایط تقریبا مناسبی هم برای زندگی در اونجا حاکم نباشه