کابل های اینترنت

این نقشه فوق‌العاده، کابل های اینترنت زیر دریا در سراسر جهان را نشان می‌دهد

Telegeography با انتشار نقشه‌ای جذاب از کابل های اینترنت زیر دریا، این شبکه پیچیده را به تصویر کشیده است. هرچند، برخی مقامات نسبت به احتمال قطع این کابل‌ها توسط روسیه نگران هستند!

این نقشه نشان می‌دهد که شبکه کابل های زیر دریا که اینترنت را زنده نگه می‌دارند، تا چه اندازه گسترده و پیچیده هستند.

در این نقشه که توسط کمپانی Telegeography تهیه شده، از رنگ‌های مختلف برای نمایش صدها کابل فیبر نوری که زیر اقیانوس وجود دارند، استفاده شده است. کابل های اینترنت زیر آبی طی چندین دهه متوالی ایجاد شده‌اند و بر خلاف پروژه‌های شبکه‌های جاده‌ای و آبی که توسط دولت انجام می‌شوند، نتیجه فعالیت کمپانی‌های خصوصی هستند.

خطوطی که در این نقشه‌ها می‌بینید، از نظر جغرافیایی صحیح نیستند، اما در آنها، راه بلند و وسیع کابل‌ها و قلمروهایی که به یکدیگر متصل شده‌اند را می‌توان دید.

کابل های اینترنت

جزئیات مربوط به شبکه کابل های اینترنت در اروپا

بنا بر گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسفیک (APEC)، در حدود 97 درصد از اطلاعات بین قاره‌ای در دنیا از طریق این کابل‌ها منتقل می‌شود.

اگرچه آنها از استراتژی‌های مهم کشورهای که در آن مشارکت دارند محسوب می‌شوند، نسبتا کارهای کمی برای محافظت از آنها انجام شده است. طی ماه‌های اخیر، مقامات نظامی در رابطه با این کابل‌ها هشدار داده و می‌گویند برخی کشورها همچون روسیه ممکن است آنها را قطع کنند.

اواخر سال گذشته نیز یکی از فرمندهان نیروی دریایی آمریکا، یکی از فرماندهان ارشد ارتش انگلستان، رییس سابق ستاد ارتباطات دولت انگلستان (GCHQ) و یک اتاق فکر واقع در لندن، نسبت به همین موضوع و احتمال قطع کردن این کابل‌ها توسط برخی کشورها هشدار داده بودند.

کابل های اینترنت

کابل های اینترنت اطراف آمریکای شمالی

ریشی سوناک (Rishi Sunak)، یکی از نمایندگان محافظه‌کار، در گزارش خود برای اندیشکده Policy Exchange هم نسبت به “فعالیت تهاجمی” روسیه خبر داده بود؛ جایی که کابل های اینترنت ، ارتباط میان اروپا و آمریکا را ایجاد می‌کنند. در پیش‌گفتار این گزارش، یکی از فرماندهان بازنشسته ارتش نیروی دریایی آمریکا با نام “James Stavridis” مدعی شده “نیروهای زیردریایی روسیه، مسئولیت نظارت دقیق و هدف قرار دادن فعالیت‌های زیرساخت کابل‌ها در مجاورت آتلانتیک شمالی را بر عهده گرفته است.”

او گفت آنها ظرفیت وارد کردن ضربه‌ای متمرکزشده را دارند که خسارت آن می‌تواند “به صورت بالقوه، فاجعه‌آور” باشد.

کابل های اینترنت

یک کشتی در سال 2011 که ونزوئلا را برای قرار دادن کابل‌های جدید، ترک می‌کند. رد آن با توپ‌های نارنجی شناور متصل‌شده به آن دیده می‌شود. این کابل‌ها بعدا در کف دریا قرار خواهند گرفت.

استوارت پیچ (Stuart Peach)، مارشال نیروی هوایی انگلستان، طی یک سخنرانی در دسامبر سال گذشته گفت: “ریسکی جدید در رابطه با نحوه زندگی ما وجود دارد و آن، آسیب‌پذیری کابل های اینترنت است که در بستر اقیانوس به صورت متقاطع قرار گرفته‌اند. سناریویی را تصور کنید که در آن، کابل ها قطع یا مختل شده باشند و به سرعت و به شکلی فاجعه‌آور، به اقتصاد و سبک زندگی ما ضربه بزنند.”

ابتدای ماه دسامبر، رییس سابق “GCHQ” یعنی “Robert Hannigan” به روزنامه تایز گفت: “در جنگ‌های هیبریدی، شما می‌توانید بدون به زانو درآوردن انلگستان و تنها با قطع کردن [کابل های فیبر نوری]، به اقتصاد آن ضربه بزنید. بدون تمایل به درگیری کامل، قطع کردن کابل‌ها سرعت کارها را پایین می‌آورد و با تجارت ماشینی، شما می‌توانید زندگی کردن را سخت کنید.”

روسیه در پاسخ به این نگرانی‌ها، به جدی نبودن موضوع اشاره کرده است. سفارت این کشور در پاسخ به مصاحبه تایمز، یک نظرسنجی از طریق توییتر برگزار کرد که به نظر می‌رسید در آن بسیاری از پاسخ‌دهندگان، این موضوع را جدی نگرفته بودند. به علاوه، سفارت روسیه ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان، گفت امیدوار است روزنامه تایمز از نتایج لذت ببرد!

کابل های اینترنت

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. کابل به این بلندی و چجوری اگه خراب بشه تعویض میکنن؟

  2. خیلی ممنون بابت خبر، جالب بود و تا قبل این فکر می کردم از طریق مثلا امواج رادیویی متصلن بهم …

  3. واقعاااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    به شخصه اصلا نمی دونستم همچین کابل هایی وجود داره

  4. چه شلم شورباییه بی سلیقه چیندنش که! ادم یه قیچی ورداره بره همشونو ببره تا زندگی مردم به حالت عادیش برگرده کلی هم وقته اضافه گیرمون میاد