ماه گرفتگی 11 بهمن

تماشای ماه گرفتگی 11 بهمن در ایران؛ ماه گرفتگی آبی امشب در کدام مناطق بهتر دیده می‌شود؟

ماه گرفتگی 11 بهمن در ایران هم قابل مشاهده است و امشب فرصت بسیار خوبی است تا این پدیده را تماشا کنیم. اما ماه گرفتگی آبی امشب در کدام مناطق ایران بهتر دیده می‌شود؟

امشب شاهد یک پدیده نجومی هستیم که بعد از 152 سال مجددا در حال رخ دادن است. وقتی سه پدیده نجومی یعنی ماه گرفتگی کامل، ماه آبی یا بلومون و همچنین ابرماه در یک زمان رخ می‌دهند، رویدادی شگفت‌انگیز به وقوع می‌پیوندد. به همین دلیل تماشای ماه گرفتگی 11 بهمن در ایران بعد از گذشت یک قرن و نیم بسیار جذاب است. در نتیجه ترکیب این سه حالت، ماه بسیار نورانی‌تر از هر زمان دیگری دیده شده و به خاطر نزدیک شدن به زمین، به مراتب بزرگتر دیده خواهد شد.

ماه گرفتگی 11 بهمن

ناسا به طور دقیق اعلام کرده در ماه گرفتگی 11 بهمن ، قمر کره زمین نزدیک به 14 درصد روشن‌تر به نظر خواهد رسید. همه ما منظور از ماه گرفتگی کامل را می‌دانیم، اما ممکن است عبارت بلومون یا ماه آبی برایمان تازگی داشته باشد.

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که در کمتر از سی روز، ماه برای دو مرتبه به صورت کامل دیده شود، در حالی که می‌دانیم قمر زمین در هر ماه تنها یک مرتبه دارای شکل کامل است. در اولین روز سال 2018، اولین ماه کامل در ژانویه مشاهده شد و امشب نیز مجددا طی 30 روز مجددا ماه را به صورت کامل می‌بینیم.

ماه گرفتگی 11 بهمن

از طرف دیگر، در حالی که امشب بلومون رخ می‌دهد، تنها قمر طبیعی زمین قرار است از سایه تشکیل شده توسط سیاره خود عبور کند. در این حالت ماه به رنگ قرمز دیده شده و ماه خونین (Blood Moon) خطاب می‌شود. تجمیع این رویداد‌ها سبب به وجود آمدن پدیده‌ای تحت عنوان ابر ماه آبی خونین خواهد شد. درست به همین دلیل از ماه گرفتگی 11 بهمن بسیار هیجان‌زده هستیم.

ماه گرفتگی 11 بهمن

دیدن ماه گرفتگی 11 بهمن در ایران

در شامگاه 11 بهمن ماه 1396 و درست در زمان غروب آفتاب، خسوف رخ داده و قمر طبیعی زمین با شکل و شمایلی سرخ‌گون از افق بیرون می‌آید. ورود ماه به بخش نیمه سایه‌ای خود در ساعت 14:21 به وقت تهران است، اما در ساعت 17:00، ماه گرفتگی 11 بهمن به اوج خود می‌رسد. از آنجایی که قمر زمین در ساعت 17:30 طلوع می‌کند، متاسفانه وارد شدن آن به بخش نیم سایه‌ای، شروع شدن ماه گرفتگی 11 بهمن و بخش اعظمی از خسوف کامل را نمی‌توان در ایران تماشا کرد.