عبور دو سیارک کوچک از فاصله‌ای بسیار نزدیک به زمین در این هفته

عبور دو سیارک کوچک از فاصله‌ای بسیار نزدیک به زمین، در هفته جاری

به تازگی خبر گذر دو سیارک کوچک از فاصله‌ای نزدیک به سیاره ما در هفته دوم ماه فوریه 2018، از طرف تیمی وابسته به آژانس فضایی آمریکا،‌ ناسا (NASA)، اعلام شد.

تیمی از دانشمندان وابسته به سازمان فضایی ناسا (NASA) به نام «نقشه‌برداری آسمانی کاتالینا» (CSS) که در آریزونای آمریکا قرار گرفته، اخیرا دریافتند که دو سیارک کوچک در هفته جاری از نزدیکی زمین عبور می‌کنند؛ به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که فاصله اعلام‌شده کمتر از مسافت میان زمین و ماه است و در کنار منتشر کردن خبر گذر این سیارک‌ها، دانشمندان اطمینان دادند که عبور این اجرام آسمانی هیچ خطری برای ما ندارد.

سیارک اول که “2018 CC” نام گرفته، در تاریخ 4 فوریه توسط محققان CSS کشف شد و عبور آن از کنار کره خاکی ما دو روز بعد،‌ در ساعت 15:10 به وقت ساحل شرقی آمریکا رخ داد؛ نزدیک‌ترین فاصله این سیارک کوچک با زمین حدودا 184 هزار کیلومتر بود و اعلام شد که عرض آن بین 15 تا 30 متر بوده است.

در مورد سیارک کوچک دوم که با نام “2018 CB” شناخته می‌شود،‌ پژوهشگران گفته‌اند که این جرم آسمانی هم در تاریخ 9 فوریه، در ساعت 17:30 به وقت ساحل شرقی ایالات متحده، در مسیر خود به نزدیک‌ترین مسافت ممکن از سیاره ما می‌رسد و از فاصله 64 هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد؛ این فاصله یک پنجم مسافت بین زمین و ماه بوده و پس از کشف 2018 CB در همان تاریخ 4 فوریه، دانشمندان اعلام کردند که عرض این جرم آسمانی 15 تا 40 متر است.

عبور دو سیارک کوچک از فاصله‌ای بسیار نزدیک به زمین در این هفته

مسیر عبور سیارک 2018 CB از نزدیکی زمین،‌ در تاریخ 9 فوریه 2018

پل چوداس (Paul Chodas)، یکی از مدیران برجسته ناسا در مورد این اتفاق اظهار کرده است که با وجود سایز کوچک سیارک 2018 CB، این سنگ از شهاب چلیابینسک (Chelyabinsk) که در پنج سال پیش در آسمان روسیه وارد اتمسفر شد و خسارت‌های قابل‌توجهی را به بار آورد، بزرگ‌تر است؛ او می‌گوید که بر اساس اطلاعات موجود، سیارک‌هایی با این ابعاد تنها یک یا دو بار در سال به زمین نزدیک می‌شوند.

جالب است بدانیم که آزمایشگاه پیش‌رانش جت یا همان جی ‌پی‌ ال (JPL) ناسا بخشی به نام «مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین» را اداره می‌کند که قسمتی از دفتر هماهنگی دفاع سیاره‌ای است؛ در این مرکز و دفترهای ناظر بر آن خطرات احتمالی در سطح سیاره‌ای، مانند عبور سیارک از کنار زمین یا اتفاق‌های مشابه، رصد شده و در صورت لزوم و قبل از بروز مشکلات جدی، اقدامات لازم برای رفع خطر انجام می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. شرف ندارن ناسا اینا

  2. بی صبرانه منتظر دیدن یه آدم فضایی ام که بیاد منو ببره از این زمین کوفتی و آدماش راحت شم.ینی میشهههههههههههههههههههه

  3. اینم کار آمریکاس اصا دریا و زمین و فضا رو بدین به اونا خخخخ

  4. ینی میشه یکیش صاف بخوره رومون راحت بشیم