راهکارهای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

راهکارهای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا ؛ آیا درمان خانگی موثر است؟

زمانی که به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می‌شوید به سرعت آنتی بیوتیک و مسکن مصرف خواهید کرد. آیا راهکارهای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده از آنتی بیوتیک است یا روش‌های دیگری نیز برای درمان وجود دارد؟

فصل سرما و سرماخوردگی به پایان خود نزدیک می‌شود. بسیاری از مردم در زمان سرماخوردگی یا ابتلا به آنفولانزا روش‌های خوددرمانی را به کار می‌برند. مصرف آب پرتقال، مصرف کمتر مواد غذایی مناسب به دلیل خوردن نوشیدنی‌ها و استفاده از آنتی بیوتیک ها از این دست روش‌های درمان به حساب می‌آیند.

آب پرتقال دارای میزان قند حل شده بسیار زیاد است و حتی طبق تحقیقات اخیر نشان داده‌شده که ویتامین سی این ماده اصلا برای از بین بردن ویروس‌های سرماخوردگی مناسب نیست.

حذف کردن مواد مغذی در زمان سرماخوردگی نیز دستگاه ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. از طرفی آنتی بیوتیک فقط باکتری‌ها را از بین می‌برد و اثری روی ویروس‌ها نخواهد داشت.

به جای به کار گیری روش‌های نام‌برده، بهتر است از راهکارهای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا که به صورت علمی اثبات‌شده‌اند، استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که نشانه‌های سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار شبیه به یکدیگر هستند اما راهکارهای پیشنهادی در هر دو مورد می‌تواند موثر باشد.

آب غرغره کنید

غرغره آب- راهکارهای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر حس می‌کنید که نزدیک به سرما خوردن هستید، مقداری آب غرغره کنید. یک مطالعه علمی روی نمونه آزمایش 400 نفری نشان داده که افرادی که آب غرغره می‌کنند به طور موثری در مقابل بیماری‌های دستگاه تنفسی که کاملا با سرماخوردگی و آنفولانزا در ارتباط است، مقاوم‌تر هستند. غرغره کردن آب ساده حتی برای افراد سالم نیز مفید خواهد بود.

یکی از راهکارهای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا سوپ مرغ است

سوپ مرغ- راهکارهای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

مصرف سوپ مرغ یکی از راهکارهای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا است. هنوز دلیل اصلی این که چرا این ماده غذایی به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند مشخص نیست، اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مواد موجود در سوپ التهاب‌های ناشی از سرماخوردگی را کاملا از بین می‌برند.

در تحقیقات به عمل آمده، سوپ مرغ به عنوان خنثی‌کننده حرکت نوتروفیل ها در بدن می‌شود. نوتروفیل، گلبول‌های سفید حامل عفونت حاد است.

در آزمایشاتی که بر روی این ماده غذایی صورت گرفته، مشخص شده که هم مرغ و هم سبزیجات درون سوپ، خاصیت مهارکنندگی سرماخوردگی و آنفولانزا را دارند.

استراحت کنید

استراحت کافی و خوابیدن به مدت 7 الی 9 ساعت در طول شب یکی از عوامل اصلی تقویت سیستم دفاعی بدن است که می‌تواند نقش موثری را در برابر سرماخوردگی ایفا کند.

در تحقیقاتی که سال 2009 مجله JAMA Internal Medicine منتشر کرد، محققان میزان خواب 153 فرد سالم را به مدت 2 هفته بررسی کردند. پس از این دوره به هرکدام از افراد قطره‌های بینی حاوی رینوویروس دادند که حاوی ویروس سرماخوردگی است، سپس 5 روز آن‌ها را تحت نظر داشتند. افرادی که به طور منظم 8 ساعت در طول شب می‌خوابیدند تقریبا سه برابر بیشتر از افرادی که کمتر از 7 ساعت به خواب می‌رفتد در مقابل سرماخوردگی مقاوم بودند.

از زینک یا قرص‌های جویدنی استفاده کنید

زینک- راهکارهای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

برخلاف ویتامین سی که در تحقیقات اخیر نشان داده‌شده، نمی‌تواند ماده موثری برای جلوگیری از سرماخوردگی باشد، زینک عملکردی موثر دارد.

این دارو دقیقا با رینوویروس که عامل اصلی سرماخوردگی است مبارزه می‌کند.

در سال 2011 محققان با آزمایشاتی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف زینک به افراد کمک می‌کند تا بدن‌های مقاوم‌تری در برابر سرماخوردگی داشته باشند.

زینک یکی از موادی است که سیستم دفاعی بدن ما به آن نیاز دارد. البته توصیه‌شده که بیش از 15 الی 25 میلی گرم در روز مصرف نشود چرا که مصرف زیاد آن حتی موجب از کار افتادن سیستم دفاعی بدن نیز خواهد شد.

برای کاهش درد در بدن از استامینوفن یا ادویل استفاده کنید

داروهایی مثل استامینوفن یا ادویل می‌توانند با دردهایی که توسط سرماخوردگی یا آنفولانزا به وجود می‌آیند مبارزه کنند. در تحقیقاتی که در سال 2013 روی 1000 نفر از افراد مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی انجام شد، استامینوفن، تسکین‌دهنده‌تر بود. اما باید توجه کنیم که ادویل به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی در برابر ویروس، احتمالا داروی مناسب‌تری باشد.

از عسل برای تسکین سرفه استفاده کنید

عسل- راهکارهای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر تمایل به استفاده از شربت‌های سرفه ندارید، می‌توانید عسل بخورید. عسل یک ماده عالی برای بهبود سرفه‌های سرماخوردگی است و مصرف آن برای کودکان نیز پیشنهاد شده است.

تحقیقات Pediatrics سال 2012 که روی 300 کودک انجام شد، نشان داد که 10 گرم عسل در زمان خواب نشانه‌های سرفه را در زمان سرماخوردگی از بین می‌برد. همچنین عسل می‌تواند به خواب کودک نیز کمک کند.

برای رفع گرفتگی بینی از دکونژستانت استفاده کنید

جی ال هوکر عضو هیئت امنا بخش کودکان درمانگاه مایو اعلام کرده که استفاده از موادی همچون ویکس ها نمی‌تواند در رفع مخاط بینی و گرفتگی آن کمک کند. بوی قوی منتول و ویکس تنها محرک‌های مغر را به تنفس بیشتر وادار می‌کند.

برای رفع گرفتگی بینی بهتر است از دکونژستانت استفاده کنید. این دارو می‌تواند مویرگ‌های خونی را در ناحیه بینی تنگ کند و باعث کاهش تورم در آن ناحیه شود.

اگر معده شما نیز مشکل دارد از زنجبیل استفاده نمایید

بعضی اوقات سرماخوردگی به کل بدن آسیب می‌رساند. اگر احساس تهوع، نفخ یا سوء هاضمه می‌کنید، زنجبیل می‌تواند به رفع این عوارض کمک کند.

طبق مطالعات انجام‌گرفته، مقدار کمی زنجبیل می‌تواند در کاهش علائم سرماخوردگی، بیماری صبحگاهی و تهوع ناشی از شیمی‌درمانی موثر باشد.

استفان‌ هانوور، استاد پزشکی جراحی دانشگاه فاینبورگ گفت : زنجبیل همچنین می‌تواند برای رفع نفخ نیز استفاده شود. این ماده سرعت تخلیه معده را کاهش داده و به آزادسازی گازهای اضافی بدن کمک خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. چرا از مصرف انار پخته چیزی نگفتید آقا معجزه میکنه

  2. قرص زینک برای مو هم خوبه
    ولی ایرانیشو نخرید چون به آدم حالت تهوع دست میده خارجیشو استفاده کنید

  3. آب نمک مگه نبود ؟؟ آب خالی هم خوبه؟ ععععععععععععههه

  4. عسل که گلو رو بدتر میکنه

  5. اییییییییی مرغ حالم بهم میخوره مرغ بخورم اونم سوپش

  6. اولا مرگ بر انفولانزا و درود بر ابمیوه
    دوما این غربی ها چرا سرما میخورن اینقدر زشت میشن؟ یاده خدا بیامرز پدر ژپتو افتادم