کشف 95 سیاره خارج از منظومه شمسی توسط ناسا تایید شد

ناسا کشف 95 سیاره خارج از منظومه شمسی را تایید کرد

سازمان فضایی آمریکا،‌ ناسا (NASA)، به تازگی خبر کشف 95 سیاره خارج از منظومه شمسی را منتشر کرده و به این ترتیب، امید به پیدا کردن سیاره‌ای همانند زمین بالا رفته است.

هر سیاره‌ای که در سیستم ستاره‌ای ما، یعنی منظومه شمسی قرار نگرفته باشد، یک سیاره فراخورشیدی است و در همین رابطه،‌ ناسا (NASA) که به عنوان معروف‌ترین آژانس فضایی دنیا شناخته می‌شود، از کشف 95 سیاره خارج از منظومه شمسی خبر داده است.

این اتفاق تعداد سیارات فراخورشیدی کشف‌شده تا به امروز را به عدد 3600 می‌رساند و بر اساس اطلاعات منتشرشده از ناسا، دانشمندان به کمک تلسکوپ کپلر (Kepler Telescope) توانسته‌اند تا این 95 سیاره خارج از منظومه شمسی را از میان 275 کاندیدای احتمالی رصد کنند.

به صورت کلی می‌توان گفت که از طریق تجهیزات فوق پیشرفته‌ای مانند کاوشگر کپلر، در ماموریت‌های مختلف رصد کیهان اجرام آسمانی مختلفی زیر نظر گرفته می‌شوند و آن‌هایی که شانس سیاره بودنشان زیاد است و تعدادی از ویژگی‌های موردنیاز را دارند، به عنوان کاندیداهای احتمالی به حساب می‌آیند؛ تلسکوپ کپلر چیزی در حدود 10 سال پیش، در 7 مارس 2009 به فضا فرستاده شد و گفته شده که از آن زمان تاکنون، تقریبا 5 هزار سیاره احتمالی در بیرون از منظومه خورشیدی ما، توسط این تلسکوپ کشف شده است.

کشف 95 سیاره خارج از منظومه شمسی توسط ناسا تایید شد

تصویری خیالی از کاوشگر کپلر

یکی از مهم‌ترین کشفیات مربوط به این کاوشگر فضایی مربوط به سال 2015 است که سیاره فراخورشیدی “Kepler-452b” در فاصله 1400 سال نوری از زمین، از طریق کپلر کشف شد؛ بسیاری از دانشمندان به خاطر شرایط مخصوص این جرم آسمانی که به سیاره ما شبیه است، اسم «زمین دوم» را برای آن انتخاب کردند.

جزئیات کشف جدید 95 سیاره خارج از منظومه شمسی

دکتر اندرو مایو (Andrew Mayo) که رهبری تیم بین المللی از دانشمندان مسئول کشف این 95 سیاره فراخورشیدی را بر عهده داشته، در این باره می‌گوید که او و تیمش از بین حدود 300 کاندیدای احتمالی این اجرام را به عنوان سیارات فراخورشیدی شناسایی کرده‌اند؛ داده‌های دریافتی توسط تلسکوپ کپلر به صورت سیگنال‌هایی نورانی هستند و تشخیص اینکه این سیگنال‌ها مربوط به ستاره‌ها و یا خطاهای تجهیزات هستند و یا اینکه از طرف یک سیاره خارج از منظومه شمسی به زمین رسیده‌اند،‌ ‌کار ساده‌ای نیست.

مایو در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود اظهار کرده که پس از تفکیک سیگنال‌های حقیقی از داده‌های غیر مرتبط، وجود سیاره‌هایی با ابعاد مختلف تایید شد و کار تیم او منجر به افزایش 50 درصدی تعداد سیارات کشف‌شده در ماموریت اخیر کپلر که آن را به نام “K2” هم می‌شناسند، شده است؛ به این ترتیب فرصت بهتری فراهم ‌شده تا ستاره شناسان دنیای این جرم‌های شگفت‌انگیز آسمانی را بیشتر کاوش کنند.

کشف 95 سیاره خارج از منظومه شمسی توسط ناسا تایید شد

به عنوان مثال، پیدا کردن یکی از این سیاره‌ها که به دور ستاره‌ای پرنور به نام “HD 212657” گردش می‌کند، این امکان را برای دانشمندان فراهم کرده تا ماهیت کلی سیارات فراخورشیدی را بهتر موردبررسی قرار دهند؛ این اتفاق که در کاوش جدید تیم مایو روی داده، از آن جهت اهمیت دارد که رصد جرمی که به دور یک ستاره پرنور می‌چرخد، برای تلسکوپ‌های روی زمین بسیار ساده‌تر است.

به صورت کلی بحث کشف سیارات فراخورشیدی یکی از موضوعات علمی جذاب به حساب می‌آید، چرا که تصویر ما از جهان اطراف و کیهان را کامل‌تر می‌کند و دیدی کلی‌تر در مورد منظومه شمسی و سایر سکونت‌گاه‌های احتمالی بشر را به ما می‌دهد. از طرف دیگر، بشر از مدت‌ها پیش به دنبال گسترده‌تر کردن قلمرواش در کیهان بوده و پیدا کردن مکانی که شرایط میزبانی از حیات ما را داشته باشد، بسیار جالب‌توجه است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. ناسا چرت و پرت زیاد میگه باور نکنید

  2. دنبال حیات بگردن بخوان بچرخن هی سیاره پیدا کنن هیچی هم نفهمن از حیات که بدرد نمیخوره

  3. اگه بشه فهرست بندی باشه خیلی خوبه مثلا بخش همین فضایی فهرست داشته باشه بشه هم بری مستنداتشو ببینی هم مقالاتش هم خبراش

  4. جالبه کاش اخبار نجوم و ناسا رو بیشتر کنید علاقه مند هستیم به شدت

  5. درود و صد درود به سازمان فضایى فوق پیشرفته آمریکا ناسا همیشه برایت آرزوى موفقیت را دارم عزیززززززززز ددددددددددددددل خواهررررررررررررر
    🙂
    🙂
    🙂

  6. ایا میدانستید ناسا اسم جزیره دزدان و قاتلان دریایی در جزایره کاراییب بوده؟؟ چرا این سازمان این اسمو روی خود گزاشته؟ چون هدفش غارته

  7. بین این همه ستاره و سیاره و کهکشان واقعا ما اشرف مخلوقاتیم ؟تو کت من نمیره که تنها موجودات زنده هستی باشیم و فک نکنم منطق هم خلاف همین نظر رو داشته باشه

    • طبق نظریه انریکو فرمی حرفت منطقیه حداقل از جنبه ریاضیات وسعت هستی انقدر سرسام آوره که تنها بودن ما توش غیر ممکنه

    • بله و منطق میفرماید اگه موجود دیگری باشه که هست…سعی میکنه بیاد روی زمین مثل ما که سعی میکنیم بریم جای دیگه ولی نه اونا میتونن بیان و نه ما میتونیم از اینجا بریم…همشم به خاطر کمربند انرژی ون آلنه که ناسا هیچوقت منطقی بهش پاسخ نداد…