بالاخره اینترنت اکسپلورر کار دست مايکروسافت داد : اتحاديه اروپا 731 ميليون يورو مايکروسافت را جريمه کرد

جنجال حقوقی که مدتی بود میان مایکروسافت و اتحادیه اروپا بوجود آمده بود، بالاخره کار دست کمپانی آمریکایی داد. اتحادیه اروپا مایکروسافت را به خاطر عدم ارائه حق انتخاب مرورگر پیش‌فرض در هنگام نصب ویندوز به پرداخت 561 میلیون یورو محکوم کرده است.

دیروز اتحادیه اروپا تصمیم گرفت کمپانی مایکروسافت را به خاطر نقض توافقنامه‌ای که در سال 2009 به امضا رسیده بود، 561 میلیون یورو (حدودا 732 دلار) جریمه نقدی کند. در آن زمان مایکروسافت قبول نموده بود که به جای آن که مرورگر اینترنت اکسپلورر را به طور پیش‌فرض در سیستم عامل خود نصب کند، از آن پس در هنگام نصب ویندوز چند گزینه را در اختیار کاربر قرار دهد، تا آنها بتوانند از طریق این باکس یکی از 12 مرورگر محبوب را برای نصب به همراه سیستم عامل انتخاب نمایند.
اما مایکروسافت به بهانه مشکل فنی این گزینه را در سرویس پک 1 ویندوز 7 حذف نمود. اتحادیه اروپا در ماه جولای تحقیق و تفحص در این باره را رسما آغاز نمود و در اکتبر گذشته مایکروسافت محکوم به زیر پا گذاشتن قوانین گردید.

ماه گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد که اتحادیه اروپا احتمالا تا پایان ماه مارس مایکروسافت را به خاطر این موضوع جریمه خواهد کرد. حالا این حکم صادر شده و مایکروسافت باید برای تخلف خود غرامت سنگینی را بپردازد. طی حکمی که صادر شده، کمیسیون ویژه رسیدگی به این موضوع اشاره نموده که این اولین باری است که یک کمپانی به خاطر نقض توافقنامه‌ای که خود به امضا رسانیده، جریمه می‌شود. به گفته کمیته رسیدگی به پرونده مایکروسافت، مبلغ این جریمه بر اساس میزان اثرگذاری این تخلف بوده است. آنها اعلام کرده‌اند که 15 میلیون کاربر ویندوز در اروپا در هنگام نصب این سیستم عامل، باکس انتخاب مرورگر را مشاهده ننموده‌اند.

مایکروسافت در واکنش به این تصمیم اتحادیه اروپا با انتشار یک بیانیه رسمی "مسئولیت کامل" آنچه که "خطای فنی" منجر به نقص قانون نامیده را پذیرفته و هیچ اشاره ای هم به فرجام خواهی برای رفع جریمه نکرده.

    ما مسئولیت کامل بابت خطای فنی که این مشکل را به وجود آورده می پذیریم و قبلاً نیز به خاطر آن عذرخواهی کرده ایم. ما یک ارزیابی کامل و منصفانه از این وضعیت به کمیسیون اروپایی ارائه کرده ایم و گام هایی برای تقویت روند توسعه نرم افزارهای خود و اجتناب از وقوع مجدد این اشتباه -یا موارد مشابه آن- در آینده، برداشته ایم.

برای مایکروسافت که همیشه نسبت به تصمیمات اتحادیه اروپا موضع منفی گرفته و درخواست استیناف داده، این یک رویکرد جدید است و شاید به این خاطر اتخاذ شده باشد که درخواست های قبلی موفقیت آمیز نبودند.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*