کامپیوترها

کامپیوترها از میدان به در نمی‌شوند

سال 1646 میلادی، برای اولین بار واژه «کامپیوتر» وارد فرهنگ لغات انگلیسی و معادل آن «شخصی که محاسبه می‌کند» ترجمه شد. 1897 سالی بود که برای اولین بار، دستگاه‌های محاسبه مکانیکی به همین نام به بازار آمد. کامپیوترها مانند سایر لوازم الکترونیکی در سال 1341 به ایران هم وارد شد و به این ترتیب از اقتصاد تا سیاست، تحت تاثیر آن تغییر کرد. امیر عباس هویدا، از اولین مقاماتی بود که توانست صاحب رایانه در کشور شود.

رفته‌رفته کامپیوتر همزمان با تکنولوژی دستخوش دگرگونی شد و انواع رایانه‌های شخصی یا غیر ثابت و جاسازی شده یا ثابت رونمایی شد. حتی رایانه‎ها و تجهیزاتی طراحی شد که انقلابی در زندگی توانخواهان محسوب می‌شد. در حال حاضر با وجود یکه تازی‌های لپ تاپ‌های قابل حمل، خرید و فروش کامپیوتر همچنان طرفداران خود را دارد.

از اینکه شما را ملاقات می‌کنم، خوشحالم

برای همه ما، نشستن در مقابل کامپیوترها و کار با آن ساده است، اما برای افرادی که نابینا، فلج و به صورت کلی توانخواه هستند وضعیت به چه گونه‌ای است؟ سهم ناتوانان جسمی در بازار خرید و فروش کامپیوتر و دیگر تجهیزات الکترونیکی به چه میزان است؟ تکنولوژی در زندگی توانخواهان با توجه به شرایط خاص آن‌ها، می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. در سال‌های گذشته نسل جدیدی از کامپیوترها، ابزارها و نرم‌افزارها، کاربران توانخواه را برای سفر به دنیای دیجیتال آماده‌ و ارتباط آن‌ها را با دنیای پیرامون برقرار کرد. مثلا یک حسابدار نابینا می‌تواند از طریق شنیدن داده‌ها از کامپیوتر مخصوص نابینایان کار کند و یک برنامه‌نویس توانخواه می‌تواند با تکان دادن و حرکات ظریف گردن کد خود را بنویسند. نکته این است که رایانه‌ها، حسابگرانی هستند که با انواع مختلف ورودی‌ها و خروجی‌ها می‌توانند سازگار باشند. کامپیوتر صرفا این نیست که کاربر با استفاده از ماوس و صفحه کلید سنتی، آن را به کار گیرد؛ بعضا با استفاده از پا یا حرکات چشمی می‌توان کامپیوتر را کنترل کرد. همچنین طی دو سال اخیر هم انواع جدیدتری از کامپیوترها مخصوص افراد قطع نخاع نیز ساخته شد. این دستگاه به وسیله تداخل کامپیوتر و مغز کار می‌کند و این رابط به دستگاه امکان تایپ می‌دهد. در اولین جلسه‌‌ای که یکی از این توانخواهان با همکارانش، ناگهان روی صفحه کامپیوتر نوشته شد: «از اینکه شما را ملاقات می‌کنم خوشحالم.» خرید تجهیزات الکترونیکی ویژه توانخواهان در ایران هم به صورت محدود انجام می‌گیرد که البته بخش عمده آن به کشور وارد می‌شود. اطلاعات زیادی از قیمت‌های تجهیزات الکترونیکی اعم از کامپیوتر یا ماوس‌های ویژه توانخواهان در سایت‌های خرید و فروش آنلاین مانند دیوار موجود نیست. بهتر است این قبیل سایت‌ها به این قسمت توجه ویژه‌ای کنند و از این دسته از افراد و دیگر فروشندگان بخواهند رایانه‌ها و لوازم‌های مانند آن را در سایت‌های آنلاین قرار دهند.

اگهی‌ها چگونه باشند؟

خرید و فروش کامپیوترهای مختلف اعم از نو و دست دوم مانند دیگر لوازم الکترونیکی در سایت‌های فروش آنلاین مانند دیوار امکان‌پذیر است و تنها کافیست محصول ارائه‌شده، ویژگی‌های مورد نظر را داشته باشد. به عنوان مثال، در این سایت یک دستگاه کامپیوتر رومیزی فول اچ دی با مشخصاتی از قبیل «کیس مناسب خانگی رم 4 گیگ، سی پی یو دو هسته‌ای، گرافیک 2 گیگ و هارد 500 گیگ» 900 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین کامپیوتر دیگری مجهز به ویندوز 10، هارد 500 گیگ، گرافیک 1 رم 2 دو هسته‌ای، ماوس و کیبورد بی‌سیم، یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. اگر شما هم یک توانخواه هستید و می‌خواهید محصول خود را تعویض کنید، آگهی خود را مطابق همین نمونه‌ها در سایت قرار دهید.

پایان رپورتاژ آگهی /.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. تبلت کار همشو انجام میده با یه اینترنت پر سرعت

  2. لب تاب دیگه رو بورسه کامپیوتر به زودی حذف میشه

  3. سیستم خداس چ برای بازی چ کارای دیگه

  4. بازی کردن فقط با کنسول

  5. من نمیدونم چه مرضیه وقطی کنسوله بازی هست با کامپیوتر بازی بکنی؟ مگه یه سری بازی های خاص از قبیله sim city که من عاشقشم و بازی های اسدراتجیک