رفع خواب آلودگی در هنگام رانندگی

رفع خواب آلودگی در هنگام رانندگی با چند روش ساده

اگر به دنبال راهی برای فرار از خواب آلودگی در هنگام رانندگی هستید، ما چند نکته مهم را به شما توصیه می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید به این امر مسلط شوید. خواب آلودگی راننده، یکی از مهم‌ترین عوامل تصادف های جاده ای در جهان است.

بر اساس آنچه که آمارهای منتشر شده جهانی نشان می‌دهند، اغلب تصادف های جاده ای مربوط به خواب آلودگی رانندگان اتومبیل‌ها است. به گفته‌ی متخصصان، اگر با احساس خستگی یا خواب آلودگی در هنگام رانندگی مواجه شده‌اید، فورا خودرو را یک جای مناسب پارک کرده و چند دقیقه‌ای استراحت کنید. اما در برخی موارد، موقعیت اینکه شما پارک کنید و به استرحت بپردازید نیست. در واقع برخی از آن‌ها آنقدر کوتاه هستند که شاید نیازی به استراحت و خواب نباشد، یا اینکه با کمبود وقت مواجه هستید و یا جای پارک مناسب و ایمنی را در اختیار ندارید. در این مواقع راه حل چیست؟

ما چند راه حل خوب و موثر را پیش روی شما می‌گذاریم که در این مواقع می‌توانند جایگزین خوبی برای خواب و استراحت در جهت مبارزه با خواب آلودگی در هنگام رانندگی باشند.

مبارزه با خواب آلودگی در هنگام رانندگی


مصرف نوشیدنی کافئین دار یا انرژی زا

مبارزه با خوابالودگی در هنگام رانندگی رفع خواب آلودگی در هنگام رانندگی

اگر می‌بینید که در هنگام رانندگی امکان خواب آلودگی شما وجود دارد، باید پیش از آغاز سفر چه کوتاه، چه بلند خود از نوشیدنی‌ها یا سایر خوراکی‌های کافئین دار استفاده کنید. یکی از بهترین آن‌ها قهوه است. یک فنجان قهوه‌ی غلیظ می‌تواند شما را تا 2 الی 3 ساعت از شر خواب آلودگی در هنگام رانندگی خلاص کند.

اما اگر علاقه‌ای به خوردن قهوه ندارید هم می‌توانید از سایر نوشیدنی‌های خنک انرژی زا که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد استفاده کنید. این نوشیدنی‌ها به لطف کافئین و قندی که دارند باعث هوشیاری شما می‌شوند.

باید خودتان را سرگرم کنید

رفع خواب آلودگی در هنگام رانندگی

همواره توصیه می‌شود در هنگام رانندگی با راننده صحبت نشود و وی مشغول کاری به جز رانندگی کردن نباشد. اما اگر احساس خواب آلودگی می‌کنید باید کمی قانون را نادیده گرفته و کاری را به صورت مکرر انجام دهید تا ذهنیتتان نسبت به خواب تغییر کند و ذهن شما گول بخورد.

یک خوراکی میل کنید، مشغول آدامس جویدن شوید و یا اگر از موسیقی لذت می‌برید، آن را گذاشته و با خواننده آن همخوانی کنید.

شرایط را برای خود سخت کنید

رفع خواب آلودگی در هنگام رانندگی

اگر می‌خواهید از شر خواب آلودگی در هنگام رانندگی خلاص شوید، باید شرایط آسوده و آرامی که دارید را برهم زنید. در واقع این کار می‌تواند با تغییر ارتفاع و زاویه پشتی صندلی و یا کشیدن شیشه اتومبیل به سمت پایین برای برخورد باد با صورت شما انجام شود. این رفتارها باعث می‌شوند تا شما از آن حالت پایدارتان خارج شوید و کمی تحرک پیدا کنید.

وقتی عضلات بدن شما فعالیت پیدا کنند،‌ بدن شما نیز از حالت خواب برمیخیزد و هوشیارتر خواهید شد.

دمای داخل خودرو را تغییر دهید

رفع خواب آلودگی در هنگام رانندگی

علاوه بر این که می‌توانید با کشیدن پایین شیشه خودرو اجازه دهید باد به صورت شما بخورد، شما می‌توانید با استفاده از سیستم تهویه دمای داخل خودرو را نیز تغییر دهید. این مورد نیز می‌تواند به عنوان راهی برای خارج شدن از حالت پایداری و آسایش شناخته شود.

چراغ‌های داخل خودرو را روشن کنید

رفع خواب آلودگی در هنگام رانندگی

و اما دیگر راهی که در شرایط هوای تاریک می‌توانید خواب آلودگی در هنگام رانندگی را در شما از بین ببرد، روشن کردن چراغ‌های داخل خودرو است. البته به صورت مدام این چراغ‌ها را روشن نگه ندارید، زیرا این کار باعث می‌شود در دیدن جاده با مشکل مواجه شوید.