با دروازه جهنم ،‌ دهانه‌ای آتشین در وسط صحرا آشنا شوید! + ویدیو

دروازه جهنم ،‌ حفره‌ای اسرارآمیز و آتشین در دل صحرا + ویدیو

دروازه جهنم نام حفره‌ای اسرارآمیز در میان یکی از صحراهای ترکمنستان است که از سال 1971 شروع به سوختن کرد و تاکنون هم آتش آن خاموش نشده است!

خانم‌ها، آقایان، با دروازه جهنم آشنا شوید! شاید شما هم در فیلم‌های علمی تخیلی مختلف با کوه‌های آتشین و یا دره‌های گدازه‌ای آشنا شده باشید که معمولا به اهریمنان و نیروهای تاریکی نسبت داده می‌شوند؛ با این وجود شاید با شنیدن اینکه یک دهانه در کشور ترکمنستان و در وسط صحرا وجود دارد که از دهه هفتاد میلادی، آتشی خاموش نشدنی را درون خود نگه‌داشته، تعجب کنید!

بر اساس اطلاعات موجود، این حفره مرموز که در صحرای کاراکوم (Karakum) ترکمنستان قرار گرفته، در سال 1971 و به صورت تصادفی ایجاد شده است. مردم محلی هم آن را با نام «دروازه جهنم» (Doorway to hell) می‌شناسند و از زمان پیدایش تاکنون، توریست‌ها و علاقه‌مندان زیادی از سراسر جهان برای تماشای این دهانه به ترکمنستان سفر کرده و می‌کنند.

با دروازه جهنم ،‌ دهانه‌ای آتشین در وسط صحرا آشنا شوید! + ویدیو

نزدیک‌ترین روستا به دروازه جهنم که برخی به آن دروازه دوزخ هم می‌گویند، دروازه (Darvaza) نام دارد و در صحرایی عظیم که حدودا 70 درصد ترکمنستان را پوشش می‌دهد، قرار گرفته است؛ در این صحرا منابع زیاد نفت و گاز طبیعی کشف شده است.

در توضیح علت به وجود آمدن این دهانه هم گفته شده که اوایل دهه 70، گروهی از زمین شناسان شوروی سابق در منطقه مشغول جستجو برای میدان گاز طبیعی بودند که باعث شکل‌گیری دهانه شدند. در خلال تحقیقات این دانشمندان، زمین موردبررسی شکافته شد و تجهیزات زمین شناسی به همراه چادرهای محققان، به درون دهانه‌ای که امروزه می‌بینیم فرورفت.

بعد از این اتفاق، مشخص شده بود که شکاف به وجود آمده یک غار زیرزمینی پر از گاز طبیعی است و محققان از ترس اینکه گازهای خطرناکی در غار وجود داشته باشند و ناخواسته وارد اتمسفر شوند، تصمیم گرفتند تا دهانه را به آتش بکشند. این گروه تحقیقاتی تصور می‌کردند که آتش بیشتر از چند روز دوام نمی‌آورد و پس از خالی شدن غار از گاز، دروازه جهنم خاموش می‌شود.

با این وجود، گودال به بعد از گذشت حدودا 50 سال، هنوز خاموش نشده است!

با دروازه جهنم ،‌ دهانه‌ای آتشین در وسط صحرا آشنا شوید! + ویدیو

بررسی‌های جغرافیایی نشان داده که دروازه جهنم 5,350 مترمربع مساحت دارد و از سال 2009 تاکنون، بیش از 50 هزار توریست برای تماشای این دهانه شگفت‌انگیز به روستای دروازه آمده‌اند؛ جالب است بدانیم که با وجود تلاش‌های زیاد برای خاموش کردن آتش این حفره، دروازه دوزخ با قطر 69 متر و عمق 30 متر همچنان به سوختن ادامه می‌دهد.

با اینکه دمای درون دهانه به 1000 درجه سلسیوس می‌رسد، یک کاوشگر شجاع کانادایی به نام جورج کورونیس (George Kourounis) در سال 2013 نام خود را به عنوان اولین کسی که وارد دروازه جهنم شد، به ثبت رساند.

برای کسب این افتخار، کورونیس از یک سیستم غلتکی خاص، لباس ضد حرارت و تجهیزات تنفسی استفاده کرده بود و بعد از وارد شدن به دهانه هم نمونه‌هایی را تهیه کرد که نشان دادند نوعی باکتری غنی از متان درون حفره وجود دارد.

در ادامه شما را به دیدن ویدیویی از دروازه جهنم ترکمنستان دعوت می‌کنیم:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. به به چه اهنگى هم روش گذاشتن
    ولى جالب بود و همچنین ترسناک

  2. هرچی فک میکنم این اهنگ خیلی میاد به دروازه جهنم باید تو جهنم ازین اهنگا بزارن

  3. ابوالفضل میرحاجیان

    سلام
    لطفاً اصلاح کنید
    نام آن بیابان قَرَه قوم هست نه کاراکوم!
    انگلیسیش کاراکوم هست

  4. چرا از حرارتش استفده صنعتی نمیکنند؟

  5. چقدر حفره اسرار آمیزی بود! ممنون از گجت نیوز

  6. این اسرار امیز چه رو همه چی میزارینش

  7. جون میده واسه سلفی گرفتن

  8. گامداستا خخخخ چه اهنگ باحالی هم روشه

  9. فقط به اندازه آدمایی که تو عکسن نگاه کنین