هتل فضایی

تا سال 2021 دو هتل فضایی شرکت Bigelow Aerospace میزبان مسافران خواهند بود

ساخت هتل فضایی ایده‌ بسیار بزرگی است که شرکت Bigelow Aerospace در سر داشته و در تلاش است آن را عملی کند. هتل های فضایی این شرکت تا سال 2021 در مدارهای پایینی زمین قرار گرفته و به خاطر اقتصادی بودن سفر به آن‌ها، افرادی بیشتری می‌توانند لذت سکونت در فضا را تجربه کنند.

شرکت Bigelow Aerospace، از زمان تاسیس خود در سال 1999 همواره به دنبال ساخت ماژول‌هایی فضایی به عنوان محلی برای سکونت انسان‌ها در مدارهای پایینی زمین بوده است. این شرکت اکنون Bigelow Space Operations را راه‌اندازی کرده است که طرحی به منظور بازاریابی برای اجرایی کردن پروژه مسکن دادن انسان در اطراف کره زمین است.

حاصل نهایی طرح BSO را می‌توان دو هتل فضایی دانست. آن‌ها فقط درسال 2018، میلیون‌ها دلار به منظور ارزیابی جزییات موقعیت‌‌های موجود و شرایط اطراف کره زمین خرج خواهند کرد. شرکت تصمیم دارد دو زیستگاه فضایی قابل گردش خود را تا سال 2021 ارسال کند.

نتیجه تلاش آن‌ها دو زیستگاه فضایی قابل گردش با نام B330-1 و B330-2 بوده و هر دو برای قرار گرفتن در مدارهای پایینی زمین طراحی شده‌اند. هر کدام قادر است حداکثر شش نفر را درون فضای 330 مکعب متری خود جای دهد. شرکت Bigelow Aerospace می‌‌خواهد آن‌ها را تبدیل به پایگاه‌هایی اقتصادی برای انجام اعمال مطالعاتی و تحقیقاتی کند. به عقیده آن‌ها، توانایی دسترسی به مدارهای پایینی زمین به کشورهای خارجی اجازه می‌دهد برنامه‌های فضایی مخصوص به خود را طرح‌ریزی کنند.

هتل فضایی

ناسا در سال 2016، یکی دیگر از ماژول‌های Bigelow Aerospace را به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کرد. این سازمان فضایی، در سال 2017 یک قرارداد سه ساله با شرکت عقد کرد و قرارداد قبلی تحت عنوان Bigelow Expandable Activity Module را گسترش داد.

ایده اولیه ساخت هتل فضایی

همکاری بین Bigelow Aerospace و ناسا تعجب‌آور نیست، چرا که موسس این شرکت یعنی رابرت بیگلو (Robert Bigelow)، ایده زیستگاه فضایی قابل گردش را برای نخستین مرتبه در سال 1999 از پروژه TransHAB خود ناسا به دست آورد! با این حال این شرکت اهدافی جداگانه از چشم‌اندازهای سازمانی فضایی ناسا دارد. با توجه به سابقه و فعالیت‌های درخشان Bigelow Aerospace می‌توانیم مطمئن باشیم ایده راه‌اندازی هتل فضایی در مدارهایی پایینی زمین، سرانجام توسط آن عملی خواهد شد.

هتل فضایی

اما نباید فراموش کرد ایده هتل فضایی این شرکت، تنها برنامه بردن انسان به فضای اطراف زمین نیست. شرکت‌های افراد بزرگی همچون ایلان ماسک (اسپیس ایکس)، جف بزوس (بلو اوریجین) و ریچارد برانسون (ویرجین گالاکتیک) مدت‌ها است در حال برنامه‌ریزی برای امکان‌پذیر کردن سفرهای فضایی برای افراد بیشتری هستند و تاکنون چند طرح عملی نیز ارائه کرده‌اند.

هتل فضایی

با این حال با توجه به ایده هتل فضایی Bigelow Aerospace که گفته شده تا سال 2021 عملی می‌شود، این شرکت از دیگر رقبای خود جلوتر است. شرکت‌های دیگر، بیشتر در حال برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌هایی هستند که سفر انسان به مدارهای پایینی زمین را امکان‌پذیر می‌کند، اما Bigelow Aerospace چند قدم از آن‌ها جلوتر بوده و ایده سکونت دادن انسان‌ها در همین مدارها را در سر می‌پروراند. مزیت دو هتل فضایی آن، قابل دسترس بودن برای تعداد بیشتری از مردم است. با این حال همچنان انتظار داریم عده انگشت شماری از پس هزینه‌های جاری آن بر بیایند!