بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2 ؛ طراحی جدید با نمایشگر 18:9

در این مقاله به بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2 (Sony Xperia XZ2) پرچمدار جدید سونی که در نمایشگاه MWC 2018 معرفی شده، همراه با مشخصات فنی، قابلیت‌ها و گالری تصاویر آن بپردازیم.

بار دیگر کنگره جهانی موبایل از راه رسید و شرکت سونی از جدیدترین گوشی های پرچمدار خود در رویداد خبری پرده برداری کرد. حال باید به سونی اکسپریا ایکس زد 2 سلام کنید.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

ما در این مقاله به بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2 ، پرچمدار جدید سونی خواهیم پرداخت که به نظر حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی

سونی در گوشی پرچمدار جدید خود از طراحی مستطیلی نوک تیز خود فاصله گرفته و لبه‌های گرد و قاب پشتی همراه قوسی نرم استفاده کرده است. سونی امسال تصمیم گرفته است که سرانجام از لجاجت خود دست برداشته و اسکنر اثر انگشت را به قاب پشتی گوشی خود ببرد، از یک نمایشگر 18:9 استفاده کرده و از یک محافظ گوریلا گلس 5 برای محافظت از قاب پشتی و جلویی زیبای این گوشی استفاده کرده است. در بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2 باید گفت که ظاهر این محصول بسیار خوب به نظر می‌رسد و با کمی دقت بیشتر می‌توان المان‌هایی از سایر گوشی های هوشمند موجود در بازار را در آن مشاهده کرد.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

اکسپریا ایکس زد 2 همچنین از تاییدیه IP65 و IP68 برخوردار است که به معنای مقاومت در برابر آب و حتی شنا در زیر آب است. به طور کلی ظاهر گوشی بد به نظر نمی‌رسد، به خصوص اینکه در رنگ‌های بسیار جذابی می‌توانیم آن را ببینیم. سبز Deep و صورتی Ash رنگ‌های کاملا متمایزی هستند، در حالی که مشکی Liquid و نقره‌ای Liquid نیز موجود هستند. تمامی این رنگ‌ها شفاف هستند و نور را منعکس می‌کنند. وقتی به قاب پشتی این گوشی می‌نگریم به یاد گوشی اچ تی سی یو 11 و شباهت زیادی که با آن دارد می‌افتیم.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

در قاب جلویی ما نمی‌توانیم باریک‌ترین حاشیه‌ها را مشاهده کنیم، اما هماهنگی خاصی بین قطعات قرار گرفته در وسط قاب وجود دارد که این امر نه تنها استفاده راحت از گوشی را به همراه دارد، بلکه می‌تواند گوشی سونی را با سایر محصولات بازار متمایز سازد. سونی این زبان طراحی را “Ambient Flow” نامیده است که یک طراحی با تمرکز بر خمیدگی، انعکاس نور و تقارن مرکزی است. در ابتدا شاید جایگیری اسکنر اثر انگشت کمی احساس بدی به شما منتقل کند، اما این تصمیم عمدی به نظر می‌رسد. این اسکنر دقیقا جایی تعبیه شده است که انگشت اشاره شما در هنگام استفاده از گوشی در آنجا قرار می‌گیرد. مدت زمانی طول خواهد کشید تا شما با این طراحی جدید کنار بیایید.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

نمایشگر

قاب جلویی گوشی یک نمایشگر 5.7 اینچی با وضوح +Full HD و پشتیبانی از HDR را به آغوش کشیده است. همانطور که گفته شد، نسبت ابعاد این نمایشگر 18:9 است که این روزها توسط بسیاری از گوشی سازها مرود استفاده قرار می‌گیرد. اما سونی یک عملکرد جالب را نیز برخلاف رقبا به نمایشگر گوشی خود اضافه کرده است.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

تکنولوژی Leveraging که برای تلویزیون های Bravia سونی مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ اینک در گوشی اکسپریا ایکس زد 2 نیز مورد استفاده قرار گرفته تا علاوه بر محتوای SDR بتوانند کاربران از محتوای HDR نیز بهره‌مند شوند.

پردازنده و عملکرد

همراه با جدیدترین تراشه کوالکام، اسنپدراگون 845 و 4 گیگابایت رم، سونی نشان داده است که ارتباط نزدیکی را با بزرگ‌ترین تراشه ساز جهان دارد و همیشه از جدیدترین دستاوردهای آن‌ها استفاده می‌کند. این نخستین تراشه کوالکام است که از پردازشگر دیجیتال سیگنال تصاویر (ISP) استفاده می‌کند و سونی حال به لطف آن موفق شده ضبط ویدیوهای HDR 4K را برای نخستین بار در تاریخ گوشی های هوشمند به گوشی جدید خود بیاورد. انسجام تنگاتنگی با آنتن‌های RF دیده می‌شود، جایی که سونی تمامی سخت افزار لازم را برای به حداکثر رساندن سرعت اینترنت LTE اینترنت توسط مودم gigabit LTE تراشه اسنپدراگون 845 مهیا کرده است. در نهایت، ایکس زد 2 از قابلیت استفاده از OK Google در هنگام خاموش بودن صفحه نمایش برخوردار است که به گفته‌ی سازنده انرژی بسیار کمتری را نسبت به تراشه اسنپدراگون 835 مصرف خواهد کرد.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

سونی هروقت به بحث پلتفرم اندروید وارد شده‌ایم، درخشان ظاهر شده است. همراه با آخرین تراشه اسنپدراگون شرکت کوالکام، انتظار می‌رود عملکرد بی‌نقصی را گوشی جدید سونی ارائه کند. هرچند ما نمی‌توانیم با بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2 قضاوت کنیم، اما به نظر می‌رسد عملکرد باتری این گوشی نیز بسیار معقولانه و مناسب است.

دوربین

اگرچه دوربین دوگانه باز هم به گوشی پرچمدار سونی راه پیدا نکرد، اما نباید فراموش کرد که سونی خود سازنده‌ی سنسور دوربین بیشتر گوشی های پرچمدار بازار است. یک سنسور 19 مگاپیکسلی و تکنولوژی Motion Eye متعهد می‌شوند که شما می‌توانید با دوربین این گوشی عکس‌هایی بسیار باکیفیت و ویدیوهای اسلوموشن با نرخ 960fps را در وضوح تمام فول اچ دی ضبط کنید. همانطور که اشاره شد، سونی اکسپریا XZ2 نخستین گوشی هوشمند در جهان است که از ضبط ویدیویی 4K HDR پشتیبانی می‌کند. سونی و کوالکام می‌گویند که در ضبط و نمایش این ویدیوها رنگ‌ها 64 برابر از حالت SDR خواهند بود. در بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2 کیفیت بالای تصاویر ضبط شده کاملا مشهود بود.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

سازندگان سه بعدی نیز در حالی که دوربین 5 مگاپیکسلی سلفی این گوشی می‌تواند اسکن‌های 3 بعدی را ضبط کند، می‌توانند جزئیات و بافت‌های مربوط به مدل‌های سه بعدی را به لطف افزایش کارایی الگوریتم‌های پس پردازش به دست آورند. این قابلیت پیشتر نیز وجود داشت و حالا پیشرفته‌تر شده است. علاوه بر این شما می‌توانید آن‌ها را در قالب یک فایل تصویری نیز به اشتراک بگذارید.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

رسانه

یکی دیگر از بخش‌های Xperia XZ2 که تمرکز ویژه‌ای بر روی آن شده، بخش سرگرمی گوشی است. پخش صوتی باکیفیت از طریق بلوتوث و USB نوع C در واقع حاصل استفاده از کدک‌های LDAC‌ سونی است. در همین حال اسپیکرهای این گوشی نیز حالا نسبت به نسل پیش، یعنی اکسپریا ایکس زد 1 حدود 20 درصد قدرتمندتر شده‌اند.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

سونی یک قابلیت جذاب به نام Dynamic Vibration‌ را نیز به این سیستم اضافه کرده است. اجرای بازخورد هپتیک که XZ2 از بازی‌ها، موسیقی و ویدیوها دریافت می‌کند حالا دو برابر نسل قبل شده است. این تمرکز بیشتر در دریافت بازخورد، بر روی صداهای پایین متمرکز است. به طور مثال در بازی‌هایی نظیر پرندگان خشمگین زمانی که شما خانه‌ی خوک‌ها را تخریب می‌کنید، درحالی که لمس کردن موسیقی و فیلم‌ها جذاب‌تر شده است، تجربیات فراگیری را نیز به دست خواهید آورد. البته در صورت دلخواه می‌توانید قابلیت Dynamic Vibration را غیرفعال کنید.

ارتباطی

گرچه جک هدفون از این گوشی حذف شده است، اما صونی در جعبه آن یک آداپتور تبدیل USB نوع C به جک 3.5 میلی‌متری هدفون را نیز قرار داده تا بتوانید از هدفون های معمولی خود نیز همچنان استفاده کنید. علاوه بر این باید به بلوتوث 5 و پشتیبانی از شارژ بیسیم Qi نیز اشاره کرد.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

باتری

گوشی های سونی همیشه در زمینه عمر باتری خوب ظاهر شده‌اند و انتظاری در گوشی XZ2 به جز یک عملکرد خوب از آن نخواهیم داشت. این محصول به یک باتری با ظرفیت 3180 میلی‌آمپر ساعت تجهیز شده است که به مراتب بزرگ‌تر از باتری گوشی نسل قبل خواهد بود. البته فراموش نکنید که همه چیز ظرفیت نیست و یک نمایشگر بزرگ‌تر ممکن است باعث مصرف بیشتر انرژی نسبت به نسل پیشین شود.

بررسی اولیه سونی اکسپریا ایکس زد 2

انتظارها

سونی قطعا در تمامی قطعات پرچمدار جدید خود با تفکر عمل کرده است تا محصولی قدرتمند را بسازد. همراه با مشخصات فنی قدرتمند، طراحی شاسی تجدیدنظر شده و قابلیت‌های چندرسانه‌ای غنی، گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 2 آماده‌ی رقابت با گلکسی اس 9 و سایر رقبای خود در بازار است.

در نهایت اسکنر اثر انگشت به قاب پشتی گوشی رفت، اینک تلفن جدید سونی می‌تواند ویدیوهای 4K HDR‌ ضبط کند و آن را بر روی نمایشگر جدید خود پخش کنید. در کل XZ2 یک پرچمدار با طراحی منحصر به فرد و کارایی بالا است. ما امیدواریم که عرضه چنین محصولی از سوی سونی دیر صورت نگرفته باشد و بتوانیم همچنان در بازار نام این غول گوشی ساز ژاپنی را به نیکی یاد کنیم.

گالری تصاویر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. فکر کنم سونی گل کاشت امسال. مخصوصاً روی دوربین . پریمیوم چی در بیاد خدایا پولو بده بخریم حال کنیم لامصبو.

  2. همیشه طراحی تکراری
    یبارم که کلا عوض کرد ظاهرشو زد زشت تر از قبلش کرد پشتشم ک کلا شبی htc u11 ultra
    کپی زده قشنگ

  3. آقا چرا سنسور اثر انگشت و همون کنار لبه نمیذاره؟ دلیلش چیه باید بره پشت. خب همون جای قبلی طراحی کنه دیگه. انقد پیچیدس این موضوع؟

    • تغییر مکان سنسور اثر انگشت دو دلیل عمده داشت!
      1_فاصله گرفتن از زبان طراحی قبلی
      2_فعال بودن سنسور اثر توی تمام بازار های جهانی

      سنسور اثر انگشت گوشی های قبلی سونی توی برخی از بازارها مثل آمریکا غیر فعال بودن

  4. سلام. داداش غلط املایی زیاد داری تو متن. حداقل سه موردش من دیدم

  5. این گوشی چرا پشتش سولاخه؟ مگه ما پتروسه فداکاریم؟

  6. نمیدونم چرا بعضیا فقط به طراحی گیر دادن، این گوشی واقعا محشره و واقعا سونی گل کاشت
    دیروز مدیر سامسونگ گفت اسلوموشن رو از چنگ سونی در آوردیم ولی سونی امروز اسلوموشن با کیفیت 1080 رو معرفی کرد، سونی بی‌نظیره
    الان نمیدونم آیا هستن کسانی که بگن چرا اس 9 شبیه اس 8 شده?

  7. گام خوبی بود برای بهتر شدن طراحیش

  8. سلام
    من عاشق سونی بودم ولی کم کم دارم از طراحیش نا امید میشم و به سمت سامسونگ و گوشی های خارق العاده خانواده S اون میرم واقعا فوق العاده طراحی شدند
    یه جایی تو مطالب سایت نوشته که سونی بازم هم از دوربین دوگانه استفاده نکرده خب دلیلش هم مشخصه که نیاد ۲ تا دوربین رو بزار کنار هم که کار یه دوربین رو انجام بده امروز تو کنفراس مطبوعاتی مطلبی درباره دوربین دوگانه گفته شد که من عین اون رو براتون میزار لطفا با دقت بخونید

    11:22
    Sina King
    سونی همچنین بر رویِ دوربین دوگانه نیز در حال کار میباشد

    11:22
    Sina King
    ما در سونی در حال تغییر دنیایِ تصویربرداری دیجیتال هستیم

    11:23
    Sina King
    سونی در حال کار بر رویِ اولین دوربین دوگانه دنیا با قدرت ایزویِ خارق العاده ای است که حتی از قدرت چشمان انسان نیز فراتر است

    11:23
    Sina King
    این دوربین 2 گانه از چیپستی اختصاصی برایِ ضبط تصاویر و پردازش آنها بهره میبرد

    11:24
    Sina King
    در آینده بیشتر درباره این تکنولوژی صحبت خواهیم کرد

    11:24
    Sina King
    ممنون از وقتی که گذاشتید

    • سنسور دوگانه دوربین دلیل بر برتری قطعی کیفیت تصویر نسبت به سنسور های تکی نیست همون طور که گوگل با سنسور تکی
      خیلی بهتر از سنسور های دوگانه عملکرد و امتیاز بیشتری داشت
      سونی همیشه حساب شده حرکت میکنه
      مطمئناً اگه سنسور دوگانه استفاده کنه قطعا با قابلیت و بهبود های منحصر به فرد به گوشی هاش اضافه میکنه

  9. بنظرتون شبیه htc u 11 نشده؟

  10. پشتش چقدر زشته…تازه جلوی گوشی هم هنوز حاشیه بیداد میکنه