ویوو اپکس

نگاه نزدیک به ویوو اپکس (Vivo APEX) ؛ با حاشیه‌های صفحه خداحافظی کنید!

ویوو اپکس (Vivo APEX) یکی از جذاب‌ترین گوشی های جدید نمایشگاه MWC 2018 بود. در ادامه نگاهی نزدیک به ویوو اپکس و طراحی منحصر به فرد این گوشی بدون حاشیه خواهیم داشت.

پیش از هر چیز باید بگوییم که “APEX” هنوز یک دستگاه مفهومی است. این یعنی هیچ‌کدام از بخش‌های آن نهایی نشده که متاسفانه، این موضوع شامل نام بسیار زیبای آن هم می‌شود. ما اطلاعاتی در رابطه با قدرت پردازشی، قطعات به‌کاررفته و سیستم نرم افزاری آن نداریم. به همین جهت، در این بخش ما روی شکل ظاهری و طراحی منحصر به فرد گوشی متمرکز شده‌ایم.

ویوو اپکس

ویوو با نمایش گوشی متفاوت اپکس در کنگره جهانی موبایل بارسلون، موجب شگفتی بسیاری از افراد شد. “Vivo APEX” به صفحه نمایشی 5.99 اینچی و 18:9 با وضوح +FHD تجهیز شده است؛ اما هیچ‌کدام از این موارد به اندازه پلتفرم انعطاف‌پذیر اولد گوشی که ویوو مشغول نمایش آن در اسپانیا بود، اهمیت ندارد. مهندسان این شرکت چینی موفق شده‌اند تا با سوار کردن مستقیم میکروچیپ‌ها روی صفحه مدار انعطاف‌پذیر دستگاه، حاشیه‌های صفحه را تا اندازه‌ای کاهش دهند که ما تقریبا با یک گوشی بدون حاشیه واقعی با نسبت صفحه به بدنه تقریبا 98 درصد رو به رو باشیم!

در نسخه آزمایشی این گوشی، حاشیه‌های بالایی و دو طرف صفحه، 1.8 میلی‌متر اندازه داشته و بخش پایینی نیز با حاشیه 4.3 میلی‌متری ساخته شده است. این طراحی می‌تواند زمانی که شما با یک دست مشغول کار کردن با گوشی هستید، روی تجربه کاربری تاثیر منفی بگذارد؛ اما این چیزی نیست که به واسطه بهینه‌سازی‌های مناسب تجربه کاربری و نرم افزار دستگاه، امکان غلبه بر آن وجود نداشته باشد.

یکی از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد گوشی جدید ویوو که می‌تواند تحولی عظیم در طراحی تلفن های هوشمند ایجاد کند، تعبیه اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر در نیمه پایینی صفحه است. این فناوری را پیش‌تر در گوشی X20 پلاس UD شرکت ویوو دیده بودیم. سازندگان باز هم از یک سنسور نوری در محصول جدید خود استفاده کرده‌اند، با این تفاوت که حالا شما برای باز کردن قفل دستگاه می‌توانید انگشت خود را در هر جایی از نیمه پایینی صفحه قرار دهید.

ویوو اپکس هنوز برای عرضه به عنوان یک محصول مصرفی نهایی آماده نیست

با در نظر داشتن شباهت‌های تکنولوژیکی، استفاده از پنل اولدی که به کاربران اجازه می‌دهد هنگام لمس صفحه بازتاب خوانده شدن الگوی انگشت خود را ببینند، چندان عجیب نیست. درست مثل ایکس 20 پلاس UD، پروسه انجام این کار حس فیلم‌های علمی تخیلی را منتقل می‌کند. با این وجود، فناوری ویوو هنوز محدودیت‌هایی داشته و نیاز به توسعه بیشتر دارد. به عنوان مثال، دستگاه در صددرصد مواقع، الگوی انگشت شما را شناسایی نکرده و احتمالا مجبور باشید صفحه را محکم‌تر لمس کنید. دقت و سرعت هم در نمونه فعلی از فناوری پیش رو، عالی نبود و به وضوح مشخص است که فعلا زمان استفاده از آن در سطح گسترده و استفاده حرفه‌ای آماده نشده است. اما نمایش این گوشی یعنی ما در حال نزدیک شدن به رویای دیرینه خود هستیم.

ویوو اپکس

ویوو در کار خود بسیار سخت‌کوش بوده و پیش از این مشغول توسعه سناریوهای پیشرفته برای کار کردن با دستگاه بوده است. نمونه آزمایشی ویوو اپکس شامل یک ویژگی جدید برای اسکن هم‌زمان دو انگشت می‌شد. این موضوع می‌تواند به منظور افزایش ایمنی دستگاه در نظر گرفته شده باشد و حتی مناسب سناریوهای خاصی خواهد بود که دو نفر به صورت هم‌‌زمان بخواهند قفل دستگاه را باز کنند.

ویوو اپکس

هرچند، همان‌طور که حدس می‌زنید این سیستم هم محدودیت‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، برای باز شدن قفل دستگاه در این حالت باید هر دو انگشت به صورت هم‌زمان اسکن شوند؛ نه آن‌که بخواهید انگشتان خود را به ترتیب روی صفحه قرار دهید. شاید این ویژگی تلاش‌های نادرست را کاهش داده و باعث کمی صرفه‌جویی در زمان شود، اما کمی آزادهنده است. مورد جالب دیگر این است که برای استفاده از این ویژگی جدید، انگشتان شما باید منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال شما نمی‌توانید برای باز کردن قفل صفحه، از هر دو انگشت شست خود استفاده کنید؛ حالتی که احتمالا در صورت استفاده از ویژگی دو انگشتی ویوو APEX، بسیاری از کاربران آن را انتخاب خواهند کرد.

به هر صورت، مهندسان باید روی این بخش هم کار کنند. همچنین، در صورت وجود نور کافی و از زاویه مناسب، شما می‌توانید لبه‌های اسکنر تعبیه‌شده در زیر صفحه نمایش ویوو اپکس را ببینید. شاید ویوو بخواهد با کار کردن روی این ویژگی، اسکنر را کمی بهتر از چشمان کاربران مخفی کند. فناوری جدید ویوو بسیار جذاب بوده و به شکلی غافلگیرکننده کار می‌کند، ولی هنوز جای کار دارد. به همین جهت ما باز هم چاره‌ای جز شکیبایی نداریم.

جدای از اسکنر روی صفحه نمایش، ویوو اپکس جنبه‌های جذاب دیگری هم دارد. از آنجایی که صفحه نمایش تقریبا بدون حاشیه و لبه به لبه جدید ویوو هیچ فضایی را برای تعبیه اجزای دیگر باقی نمی‌گذارد، ما شاهد ظهور رویکردهای خلاقانه در “APEX” هستیم. به عنوان نمونه، شما به بلندگوی earpiece برای شنیدن صدای مخاطب خود هنگام برقراری تماس تلفنی نیاز دارید. برای حل این مشکل، ویوو از یک فناوری جدید موسوم به “Screen SoundCasting” بهره برده است که در آن، تمام صفحه نمایش دستگاه به منظور ایجاد صدایی مثل اسپیکر، می‌لرزد. این فناوری احتمالا یادآور گوشی شیائومی می میکس خواهد بود؛ با این تفاوت که حالا شدت صدا بلندتر است چرا که ویوو می‌خواهد از آن به عنوان earpiece و همین‌طور اسپیکر استفاده کند.

این یعنی ما می‌توانیم نسخه آزمایشی گوشی ویوو را با هر زاویه‌ای که می‌خواهیم، نگه داریم و هم‌چنان به مکالمه خود ادامه دهیم. این موضوع حتی شامل حالتی می‌شود که گوشی را به صورت عمودی به سمت گوش خود می‌گیرید. در این حالت که البته ما را غافلگیر کرد، ویوو اپکس باز هم موفق به تشخیص کاری شد که ما مشغول انجام آن بودیم و صفحه نمایش دستگاه را خاموش کرد، در حالی که ما تلاشی برای پوشاندن سنسور مجاورت آن نداشتیم. تنها مورد منفی برای چنین حالتی این است که شما نمی‌توانید در انتظار یک مکالمه خصوصی باشید. گوشی شیائومی می میکس نیز مشکلاتی مشابه در این زمینه دارد.

ویوو اپکس

یکی دیگر از رویکردهای جدید در لیست نوآوری‌های جذاب ویوو، حل مشکل محل قرارگیری دوربین سلفی است. شما واقعا نمی‌توانید دوربین سلفی را در بخش جلویی چنین دستگاهی تعبیه کنید. راه ویوو برای حل این مشکل، استفاده از از یک ماژول مکانیزه‌شده پریسکوپی در حاشیه‌های بالای دستگاه است. در این گوشی، سازندگان از دوربینی 8 مگاپیکسلی استفاده کرده‌اند. هرزمان که بخواهید از دوربین سلفی استفاده کنید، این ماژول ظرف مدت تنها 0.8 ثانیه بیرون آمده و بعد از عکاسی، به شکلی منظم و روان در جای خود قرار می‌گیرد. سوییچ کردن روی دوربین سلفی و مشاهده بیرون آمدن این ماژول، خود برای بسیاری از افراد یک سرگرمی جالب خواهد بود!

ویوو اپکس ، یک محصول منحصر به فرد و نفیس است که با حاشیه‌های آلومینیومی، قاب پشتی شیشه‌ای و بدنه‌ای مکعبی طراحی شده و در آن می‌توان پورت یو اس بی نوع C و دوربین دوگانه مرموز پشتی را پیدا کرد. با این وجود، تلفن هوشمند پیش رو، ما را به نقطه شروع باز می‌گرداند چرا که ما هنوز با یک موبایل آزمایشی رو به رو هستیم و “APEX” با عرضه عمومی فاصله بسیار زیادی دارد.

ما امیدواریم زمانی که ویوو موفق به حل مشکلات و محدودیت‌ها شد، برخی از فناوری های خلاقانه آن را در محصولات آماده عرضه این شرکت ببینیم. با این وجود، در زمان فعلی، ویوو اپکس یکی از محصولات منحصر به فرد در دنیای گوشی های هوشمند است که متاسفانه هیچ اطلاعاتی از زمان عرضه یا قیمت آن در دست نیست. در ویدیوی ضمیمه‌شده، بیشتر می‌توانید با این موبایل جدید آشنا شوید.

نگاه نزدیک ویدیویی به ویوو اپکس (Vivo APEX)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. خیلی خوشگله از نظر قیافه که عالیه

  2. انقدر بدون حاشیه هم دیگه خوب نیست بابا

  3. اولینه تو نوع خودش خیلی زیبا

  4. خود تیتر مطلب هیجان انگیزه گرچه گوشی بدون حاشیه دردسرای خاص خودشو داره منطقی باشیم

  5. به نظرم این برندها موفقیت چندانی به دست نمیارن. به نظرم حضور در بازار موبایل و فراگیر شدنش و موندنش نیاز به اضالت داره که برندهایی مثل ال جی این اصالت رو دارن.
    گجت جون بیشتر در مورد ال جی بزن اینقدر وقتتو با این برندهای الکی تلف نکن