موشک ضدزره آذرخش

هوانیروز سپاه از موشک ضدزره آذرخش رونمایی کرد

موشک ضدزره آذرخش جدیدترین دستاور دفاعی کشورمان است که توسط مهندسان هوانیروز سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی طراحی شده و صبح امروز به همراه تعدادی دستاورد دفاعی دیگر رونمایی شد.

صبح امروز، نیروی زمینی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در حضور سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، و سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، از جدیدترین دستاوردهای دفاعی خود رونمایی کرد که موشک ضدزره آذرخش نیز یکی از آنان است.

این موشک هواپرتاب بوده و روی هلیکوپترهای رزمی همچون هلیکوپتر تهاجمی کبرا نصب می‌شود. بیشینه برد این موشک 10 کیلومتر و سرعتش نیز به 550 متر بر ثانیه می‌رسد که در شرایط استاندارد SI برابر با 1.86 ماخ است. آذرخش 70 کیلوگرم وزن و 12.7 سانتی‌متر قطر دارد.

موشک ضدزره آذرخش

موشک ضدزره آذرخش یک جستجوگر فروسرخ در دماغه خود دارد که با کمک آن روی هدف مورد نظر قفل کرده و به سمت آن می‌رود. این جستجوگر می‌تواند از فاصله 6 کیلومتری روی هدف قفل کرده و موشک را به سمت آن هدایت کند. آذرخش یک موشک شلیک کن-فراموش کن است؛ به این معنی که به لطف سیستم هدایتی‌اش، پس از شلیک موشک، دیگر نیازی نیست تا هلیکوپتر موشک را به سمت هدف هدایت کرده و یا هدف را تا لحظه برخورد برای موشک نشانه گذاری کند.

موشک ضدزره آذرخش

آذرخش موتور راکتی سوخت جامد دارد و برای پرواز و تغییر مسیر دارای 4 بالک متحرک در سر موشک و 4 بالک پایدار کننده ثابت در دم خود است که البته بخش انتهایی این 4 بالک دمی نیز متحرک است.

AIM-9J/P

با نگاه به موشک ضدزره آذرخش سریع متوجه می‌شویم که بر اساس موشک هوا به هوای AIM-9J/P سایدوایندر طراحی شده که ایران نیز از دارندگان آن است. البته در این بین تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. در مقایسه با سایدوایندر، آذرخش سبک‌‌تر است و همچنین برد و سرعت کمتری نسبت به سایدوایندر دارد. البته سایدوایندر موشک هوا به هوا است و سرعت بالا برای آن ضروری است، اما آذرخش یک موشک هوا به سطح است و نیاز به آن سرعت بالا ندارد. درباره برد نیز باید گفت برد آذرخش برای یک موشک هلیکوپتر پرتاب کاملا مناسب و مطابق استاندارد است. کاهش وزن نیز حمل آن را برای هلیکوپتر آسان‌تر می‌کند.

موشک ضدزره آذرخش

اما دلیل برد و سرعت کمتر موشک ضدزره آذرخش چیست؟ AIM-9J/P سایدوایندر دارای سرجنگی 4.5 کیلوگمری ترکش‌زا است که نوع سرجنگی و وزن آن برای یک موشک ضدزره مناسب نیست. پس به نظر می‌رسد متخصصان داخلی با افزایش وزن سرجنگی و تغییر نوع آن به سرجنگی ضدزره، از مقدار سوخت قابل حمل موشک کاسته‌اند تا بدین ترتیب موشک در برابر زره‌پوش‌ها مانند تانک‌ها موثر باشد. از وزن و نوع سرجنگی موشک اطلاعاتی در دست نیست،‌ اما نوع آن بایستی «به شدت انفجاری ضد تانک» یا همان HEAT، که نوعی سرجنگی خرج گود به شمار می‌رود، و وزنش نیز احتمالا در حدود 10 کیلوگرم باشد. این نوع سرجنگی  به عنوان سرجنگی انرژی شیمیایی دسته‌بندی می‌شود و با ذوب کردن زره تانک،‌ به آن نفوذ می‌کند.

میل 17 سپاه

یک فروند هلیکوپتر ترابری میل Mi-17 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تجهیز هلیکوپترهای ترابری میل Mi-17 به سامانه دید در شب، تیربار سعیر، سامانه کلاهک جستجوگر خودکار روزانه با قابلیت جستجوی خودکار پس از شلیک، قفل بر روی هدف و ردیابی و شناسایی خودکار هدف و همچنین آزمایشگر چند منظوره اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی هلیکوپتر میل Mi-17 نیز از دیگر پروژه‌های دفاعی رونمایی شده صبح امروز بودند.