زبان طراحی سونی - سونی اکسپریا ایکس زد 2 و زد 2 کامپکت

آیا تغییر زبان طراحی سونی به فروش بیشتر گوشی‌هایش کمک می‌کند؟

همراه با گوشی های خانواده اکسپریا XZ2 که در کنگره جهانی موبایل معرفی شدند، به نظر می‌رسد زبان طراحی سونی تغییر کرده است. سرانجام سونی تسلیم روند فعلی بازار شد، اما آیا این باعث موفقیتشان خواهد شد؟

سونی نقش بزرگی در ارتباط با میزان فروش در بازار گوشی های هوشمند ندارد. اما این دلیل نمی‌شود که محصولات خوبی را ارائه نکند. از هر کسی که صاحب یک گوشی با برند سونی بوده یا هنوز هم از این محصولات استفاده می‌کند اگر در مورد آن‌ها سوال کنید یک چیز مشترک می‌شنوید: کاملا خوش ساخت بوده، با قابلیت‌های منحصر به فردی در دوربین همراه هستند (حتی اگر دوربین آن‌ها بهترین نباشد) و گوشی های میان رده آن‌ها گرفته تا پرچمدارانشان همگی به نمایشگرهای ال سی دی بسیار واضحی تجهیز شده‌اند.

برای هر کمپانی سخت است که بخواهد دار میزان فروش گوشی های هوشمند رقابت کند و همزمان به فروش تلویزیون و کنسول های بازی نیز بپردازد. سونی مجبور شده است با مقیاس کوچکتری، فروش گوشی هایش را سر کند. این کار را به بهترین شکل انجام می‌دهد و از چشم خیلی‌ها دور مانده است.

هم‌سو شدن زبان طراحی سونی با روند فعلی بازار

من در مورد خانواده جدید سونی اکسپریا ایکس زد 2 صحبت می‌کنم. سونی اینک از استفاده تکراری از یک قالب طراحی مشخص دست کشیده است و حالا زبان طراحی سونی در طراحی پرچمداران جدیدش تغییر کرده است. این پرچمدار جدید چند چیز نظیر انواع دوربین مناسب و یک پنل ال سی دی HDR شفاف را ارائه می‌کند، اما بیشتر از همه به نظر مدل مشکی ایکس زد 2 جذابیتی فراتر از این‌ها را نیز به همراه دارد.

زبان طراحی سونی - سونی اکسپریا ایکس زد 2 و زد 2 کامپکت

نمایشگر 18:9، عدم وجود حاشیه‌های بزرگ تصویر، یک اسکنر اثر انگشت در قسمت پشتی و اسپیکرهای جلویی مناسب همگی قابلیت‌هایی هستند که سونی برای نخستین بار در محصولاتش از آن‌ها به کار برده است. این یک حرکت هوشمندانه برای تقلید از گوشی هایی است که ما دوست داریم آ«‌ها را بخریم، اما شاید کمی دیر شد باشد. زیرا سونی توان و قدرت مقابله با سامسونگ در زمینه تعداد فروش گوشی هایش را ندارد.

تغییر زبان طراحی سونی حرکت خوبی برای افزایش فروش است، اما آن کافی نیست تا ما محصولاتش را دوست داشته باشیم

زمانی که به کمپانی های گوشی ساز نگاه می‌کنیم، هرکسی به یک شرکتی دلبستگی دارد. به طور مثال یکی طرفدار شرکت اچ تی سی است، اما شخصا اگر یک گوشی ساز باشم محصولات خودم را به آن‌ها ترجیح می‌دهم. بخشی از چیزی که شرکت ما را مورد علاقه مشتریان قرار می‌دهد، نفوذ از جایی در اطراف سر شماست. حال آن می‌تواند یک تبلیغ تلویزیونی و یا یک تبلیغ بیلبورد باشد، حر یا کلامی شنیده شده از سوی دوستان شما و یا حتی یک پست در سایت‌های خبری باشد. گاهی چیزی باعث می‌شود تا هر کدام از ما تصمیم بگیریم نگاه سرسختانه‌ای به برند مورد علاقه خود داشته باشیم. مشکل سونی این است که نتوانسته هیچ یک از ما را از هر راهی تحت تاثیر قرار دهد؛ حداقل به اندازه‌ای نبوده است که مردم را متقاعد به خرید محصولاتش کند.

سونی شرکتی است که خود از بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه موبایل بهتر است. شما می‌توانید بسیاری از دلایل که چرا پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 موفقیت عظیمی را به دست آورده و بیش از هر کنسول دیگری فروش رفته‌اند را به مشخصات فنی بهتر و شبکه‌ی آنلاین گسترده‌تر آن‌ها (و حتی بازی های انحصاری PS4 که محبوبیت بیشتری نزد گیمرها دارند) ربط دهید. وقتی که ما تمام این قطعات پازل را کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم که چرا پلی استیشن 3 و 4 اینقدر موفق بوده و ما را متقاعد کرده است تا به جای کنسول ایکس باکس وان مایکروسافت، آن را خریداری کنیم. سونی هرآنچه در چنته داشته است را ارائه کرده و ما نیز محصولات جدید آن را خریداری می‌کنیم؛ کنسول‌هایی که هر نسل جذاب‌تر و بهتر و جمع و جورتر می‌شوند.

در نظر داشته باشید فروش گوشی متفاوت از کنسول‌های پلی استیشن است

اما حالا چرا این شرکت بسیار موفق، نتوانسته چنین پیروزی بزرگی را در بخش گوشی های هوشمند خود به دست آورد. شاید آن‌ها با میزان فروش خوبی که در اروپا و ژاپن داشته‌اند زاضی بوده‌اند و نیاز به تغییر را احساس نمی‌کرده‌اند، اما با حضور کمپانی‌هایی همچون هواوی و تصمیم از سامسونگ و اپل برای گسترش هر چه بیشتر در سراسر جهان، حال به نظر می‌رسد آینده‌ی سونی به خطر افتاده باشد. اما من شخصا نمی‌دانم که سونی دقیقا به چه فکر می‌کرده است. سونی یا در مورد میزان فروش گوشی هایش بی اهمیت بوده است و یا نمی‌دانسته که حتی در یک سطح کوچک، چگونه با سامسونگ رقابت کند.

زبان طراحی سونی - سونی اکسپریا ایکس زد 2 و زد 2 کامپکت

حال زبان طراحی سونی عوض شده است. من باید اعتراف کنم که علاقه‌ای به گوشی‌هایی با حاشیه‌های کوچک، نمایشگرهای قد بلند و فاقد جک 3.5 میلی‌متری هدفون ندارم. حال سونی با این عملکرد سعی کرده خودش را در بازار جلو ببرد، گرچه یک سال دیرتر این حرکت را انجام داده است. با این حال هر کسی که قصد خرید گوشی های سونی را داشته باشد، می‌تواند از تغییرات محسوسی که در نسل جدید اعمال شده سخن بگوید. من همچنین این تفکر سونی را دوست دارم که از نمایشگر ال سی دی با وضوح کمتر از رقبا استفاده کرده است. در عوض این کمپانی از قابلیت پشتیبانی از HDR بر روی این نمایشگر استفاده کرده است که می‌تواند آن را نزد صاحبانش عزیز کند. این نکته هم قابل ذکر است که سونی هیچگاه از یک نمایشگر AMOLED همانند سامسونگ استفاده نکرده و بعید هم به نظر می‌رسد که بخواهد استفاده کند.

شاید سونی با عملکرد بخش موبایل خود راضی است و آن را کافی می‌داند. باید منتظر ماند و دید

البته من یک خبره‌ی بازاریابی نیستم، بنابراین باید منتظر ماند و دید که سونی چگونه در این راه گام خواهد برداشت. این شغل من است که در مورد عملکرد گوشی سازها نظر بدهم، پس ممکن است در این بین حرف‌هایی زده باشم که به مذاق برخی افراد خوش نیاید. نظر شما چیست؟ آیا گوشی های خانواده اکسپریا XZ2 سونی می‌توانند عملا محصولات موفقی باشند؟ آیا با تغییر زبان طراحی سونی موافق هستید یا همان گوشی های سبک قدیمی غول ژاپنی را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. گوشیهای جدید در ابتدای معرفی شاید کمی مابوس کننده بودن ولی هرچه زمان میگذره وویژگیهاش رو میشه هرچی ویدیوهاش در یوتیوب بیشتر میشه تازه متوجه میشیم از نظر ظاهری چقدر خوبن. بنظرم بسیار گوشیهای عالی معرفی کرد سونی و به ضرس قاطع بهترین‌ گوشیهای تاریخ سونی هست سونی با رفع عیوب این گوشی در اکسپریا اکس زد2 پریمیوم میتونه مخاطبان زیادی رو جذب کنه همونطور که در اکثر نقدهایی که من ازش دیدم دید کارشناسا بهش خیلی مثبت بوده

  2. در جواب به تیتر مطلب عمرا

  3. آره بهتر شده بهترم میشه

  4. کم کردن حاشیه هاش بیشتر کمک میکنه

  5. صد در صد تاثیر داره ولی نه زیاد