ارتباط با موجودات فضایی تا اواخر قرن جاری میلادی ممکن می‌شود!

ارتباط با موجودات فضایی تا اواخر قرن جاری ممکن می‌شود!

ارتباط با موجودات فضایی تا اواخر قرن جاری میلادی موضوعی جنجالی است که فیزیکدان مشهور، میچیو کاکو (Michio Kaku) در مورد آن صحبت‌های جالبی را مطرح کرده است.

در چند روز گذشته، فیزیکدان تئوری و دانشمندان معروف میچیو کاکو (Michio Kaku) اظهارات جالب‌توجهی را در ارتباط با فرازمینی ها مطرح کرد و گفت که به احتمال قوی تا کمتر از 80 سال آینده، برقراری تماس با موجودات فضایی امکان‌پذیر خواهد شد؛ البته موضوعات مختلفی مانند صلح‌طلبی و یا ستیزه‌جویی بیگانگان در صورت باخبر شدن آن‌ها از حضور انسان‌ها بر روی زمین هنوز یکی از نگرانی‌های اصلی ماست و کاکو هم این نگرانی را از جنبه‌های مختلف بررسی کرد.

این فیزیکدان در جریان سوال و جواب، در بخشی از وب سایت ردیت به پرسش‌های علاقه‌مندان در مورد موضوعات مختلف جواب میداد که یکی از سوالات در مورد تمدن‌ها فرازمینی بحث را به ارتباط با موجودات فضایی کشاند.

ارتباط با موجودات فضایی تا اواخر قرن جاری میلادی ممکن می‌شود!

کاکو گفت که تجهیزات رادیویی پیشرفته‌ای که دانشمندان در حال حاضر برای جستجوی سیگنال‌های فرازمینی ها از آن‌ها استفاده می‌کنند نقش مهمی در این ارتباط‌گیری خواهند داشت و از طرف دیگر باید در نظر داشت که فرازمینی ها به احتمال قوی ده‌ها سال نوری از ما فاصله دارند و برای برقراری تماس با آن‌ها زمان زیادی لازم است. مشخص کردن سطح پیشرفت تکنولوژیکی بیگانگان هم موضوع دیگری است که در تعیین حسن نیت این موجودات و واکنش آن‌ها در برخورد با انسان‌ها اهمیت زیادی دارد.

البته احتمال دیگری هم وجود دارد که این موجودات ناگهان بر روی زمین حاضر شوند و وجودشان را رسما به ما اعلام کنند که در این صورت، فناوری آن‌ها باید در سطح فوق‌العاده بالایی باشد و ارتباط‌گیری با موجودی نسبتا بدوی مثل انسان ارزش دردسرهای مختلف همراه با این اتفاق را نخواهد داشت.

تاکنون محققان و فیزیکدانان تئوری برجسته جهان نظریه‌های گوناگونی را در مورد ارتباط با بیگانگان مطرح کرده و تخمین زده‌اند که چیزی بین 20 تا 1500 سال آینده از حضور فرازمینی ها در کیهان باخبر خواهیم شد.

با وجود اینکه بر اساس تحقیقات جدید می‌توان گفت که جمعیت قابل‌توجهی از انسان‌ها واکنش مثبتی به کشف حیات فرازمینی دارند، دانشمندان زیادی از جمله فیزیکدان معروف استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) در مورد ارتباط با موجودات فضایی باهوش هشدار داده‌اند؛ این محققان می‌گویند که از بین بردن نسل بشر برای فرازمینی های پیشرفته کار بسیار راحتی خواهد بود.

سیگنال‌های رادیویی و ارتباط با موجودات فضایی

وقتی صحبت از جستجو برای سیگنال‌های رادیویی فرازمینی می‌شود، موضوع اصلی پیدا کردن سیگنال‌هایی با پهنای باند محدود است که در بخش رادیویی طیف الکترومغناطیسی، قسمت کوچکی را به خود اختصاص داده‌اند و بیش‌تر از چند هرتز پهنای باند ندارند. جالب است بدانیم که سیگنال‌های دریافتی از کهکشان‌ها و اجرام آسمانی طبیعی و فوق بزرگ ماهیت متفاوت داشته و می‌توان از طریق پهنای باند گسترده‌ای که دارند، آن‌ها را از سیگنال‌های ساختگی تشخیص داد.

از طرف دیگر، باید در نظر داشته باشیم که حیات فرازمینی مفهومی است که از حیات میکروبی و تا موجودات فضایی فوق پیشرفته را شامل می‌شود،‌ اما وقتی کاکو از بیگانگانی با توانایی برقراری ارتباط صحبت می‌کند،‌ منظور نوعی از حیات است که پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه تکنولوژی دارد و انرژی زیادی مصرف می‌کند.

به طور کلی وقتی یک تمدن در حوزه فناوری پیشرفت می‌کند، مقادیر مصرف انرژی آن تمدن هم بالا می‌رود و همانطور که فیزیکدانی روسی به نام نیکولای اس کارداشو (Nikolai S. Kardashev) در سال 1964 پیشنهاد کرد، می‌توان میزان پیشرفت موجودات فضایی را از طریق مقدار انرژی مصرفی آن‌ها تخمین زد.

کارداشو نوعی دسته‌بندی کلی را ارائه داد که تمدن‌ها را به سه گروه II ،I و III تقسیم می‌کرد؛ گروه اول تمدنی است که توانایی بهره‌برداری از منابع سیاره محل سکونتش را دارد و نسل بشر هم جزو این گروه قرار می‌گیرد. گروه دوم به تمدنی گفته می‌شود که امکان استفاده از انرژی‌های سیاره‌ها و ستاره‌های مجاورش را دارد و دسته سوم هم تمدنی است که تمامی انرژی کهکشان میزبانش را کنترل می‌کند.

ارتباط با موجودات فضایی تا اواخر قرن جاری میلادی ممکن می‌شود!

بسیاری از محققان معتقدند که این سیستم پیشنهادی برای تعیین سطح پیشرفت تمدن‌های فرازمینی مدلی کارآمد است و از طرف دیگر،‌ متخصصان حوزه امواج رادیویی می‌گویند که سیگنال‌های با پهنای باند کم به راحتی قابل‌ردیابی هستند و ارتباط با موجودات فضایی از طریق آن‌ها، به نسبت روش‌های دیگر ساده‌ است.

در انتها باید به فعالیت‌های میچیو کاکو در زمینه نظریه‌پردازی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد آینده احتمالی نوع بشر اشاره‌ کنیم؛ این دانشمندان در کتاب جدیدش به نام «آینده انسان» (The Future of Humanity) تصویری جالب‌توجه از ماهیت احتمالی موجودات فضایی را به خواننده ارائه می‌دهد؛ کاکو بر اساس مصاحبه‌های گوناگون با متخصصان حیات فرازمینی ادعا می‌کند که شانس وجود چند ویژگی کلی مانند داشتن غریزه شکار و مسلط بودن به زبان متفاوت در موجودات فضایی زیاد است و تنها باید صبر کرد و دید که بر اساس سطح هوش این بیگانگان، چه پیامدهایی از برخورد با آن‌ها در انتظار بشر خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

32 دیدگاه

  1. موجود فضایی وجود نداره. فیلم جنگ ستارگان فروش ملیاردی میکنه. دولت امریکارسما اعلام جنگ فضایی میکنه.خوب که فکر میکنی میبینی اگر نشه به مردم این باور رو داد نمیشه از باورشان پول درآورد.

  2. اینکه موجوداتی غیر از ما انسان ها وجود دارن شکی نیست همونطور ک تو قرانم هزاران بار شنیدین موجودات اسمان ها و زمین و کسانی ک در اسمان ها و زمین وجود دارن (البته اگه خونده باشین:)) در مورد اشرف مخلوقات هم ک میگین درسته گفته شده انسان اشرف مخلوقاته اما ایا انسان اشرف مخلوقات در تمام هستی جهانه؟
    اونایی ک میگن وجود نداره الان اونقدر مدرک معتبر وجود داره ک اثباتش کنه یا اون اقایی ک میگه هزار ساله دارن میگن وجود داره ولی خبری نشده باید بگم تکنولوژی اون موقع مثل الان نبوده و اگر به روند پیشرفت تکنولوژی یک نگاه بندازی میفهمی ک تکنولوژی در یک بازه زمانی کوتاه پیشرفت چشمگیری داشته.
    یکم فکر کنین…

  3. چنانچه سواد انگلیسی دارید این کتاب را بخوانید تا با موضوع فرازمینی ها بیشتر اشنا شوید!
    The Day After Roswell
    by Philip J. Corso

  4. انسان اشرف مخلوقاته ولی فعلا به صورت محدود از مغزمون استفاده میکنیم نهایتا ۵ درصد اگه بتونیم از صدش استفاده کنیم ما هم موجودات عجیبی میشیم خیلی کارهای عجیبی میتونیم انجام بدیم

  5. ببینم شما اوانارو مثل خودمون فرض میکنین اگه انقد انرژی دارن که بتونن به زمین برسن پس مطمعنن شعورشم دارن زمین به این کوچیکی به چه دردشون میخوره اونا باشعورتر ازین حرفان فک کنم باید اونا از رسیدن ما به سیارشون بترسن خودمون که خودمونو بهتر میشناسیم واقعا راس گفتن کافر همرا به کیش خود پندارد

  6. این همه قرن ها گذشته که هیچی نشده….
    با دیدن چندتا یوفو و چند ویدیوهایی که معلوم نیست کدومش ساختگیه و یا راستیه هم که چیزی نمیشه گفت…
    خلاصه مطمعن باشید حالا حالا هم فرازمینی دیده نمیشه…..همچون گذشته…
    اینا هم که پیش بینی میکنن بخاطر جو راه انداختن… و بحساب پیشرفت تکنولوژی میخوان مردمو تو کف بندازن..
    نمونشم پیش بینیهای پایان دنیا که همش کشک بوده تا فعلا اینم یکی دیگشه

  7. دیگ کم کم دارن بوشو در میارن که اماده شین برای رویارویی با موجودات خوشگل فرا زمینی…ی لحظه یاد فیلم ای تی افتادم…
    ولی بدور از شوخی خیلی انگار هم ترسناکه هم هیجان انگیز

  8. نظرهایی که دوستان دادن واقعا خوندنیه خداییش یه دور همشو بخونین منکه خیلی خندیدم😂😂

  9. انسان قبر خودشو میکنه ، موجودات فضای نه اندازشون مشخص هست نه میزان تکنولوژیشون ، شاید به قول هاوکینگ اونا ما رو مثل باکتری خواهند کشت ، واقعا زمین ما مثل یک قولبول قرمز در بدن جهان هستیه…

  10. فکر کردن بهش هم ترسناکه!
    درسته حرف زدن با فضاییا خیلی هیجان انگیزه اما جنبه استعمار شدنمون رو هم در نظر بگیرید .چه تضمینی وجود داره اگر فضاییا از وجودمون باخبر بشن تصمیم به استعمار ما نگیرن؟ که این به معنی نابودی کره زمینه

  11. یه لحظه به این فکر کنید که اگر با فضایی ها ملاقات کنیم هنوزم میتونیم بگیم که انسان اشرف مخلوقاته؟!

  12. نکنه یوفوئیها دیگه ساکنین زمین بشمار میایند؟
    400000 ساله دارن روی زمین جولان میدن!

  13. ایشونو باید یکی از خواب بیدار کنه ! خیلی عقبه!

  14. Michio Kaku خیلی به معقوله فرازمینی ها بدبینانه نگاه کرده واقیعت این است که نا سا و اژانس فضایی روسیه سال2030 را سال ارتباط با فرا زمینی ها اعلام کردند…با تشکر

  15. سلام سعید گفت امشب کار داره نیست فردا میاد کلی کامنت میزاره براتون

  16. این که شیرازی هستش کاکو چطوری

  17. لحظه نابود شدن یا لحظه جاودانه شدن باشه شاید

  18. اواخر قرن؟ سری که واسه من نجوشه میخوام واسه سگ بجوشه

  19. ارتباط چرا برقرار میکنن مگه مرض دارن بابا. بیان بزنن نابودمون کنن

  20. من موندم این تخمین دقیق زمانی رو چطوری میزنن