بلاک چین

بیت کوین و بلاک چین چیست و چگونه بیت کوین استخراج یا ماین کنیم؟

ارز دیجیتالی بیت کوین و فناوری بلاک چین، امروز به عنوان دو مورد از محبوب‌ترین موضوعات در دنیای تکنولوژی شناخته می‌شوند. در این مطلب به بیان مقدمه‌‌ای از پول دیجیتالی بیت کوین و تکنولوژی بلاک چین پرداخته و به مبانی استخراج یا ماین بیتکویین می‌پردازیم.

چیزی حدود 9 سال از تولد بیت کوین می‌گذرد، اما هیج زمانی به اندازه حال به محبوبیت نرسیده بود. اصلی‌ترین دلیل این اتفاق، افزایش ناگهانی و غیر قابل توجیه هر بیت کوین در نیمه دوم سال 2017 محسوب می‌شد، به طوری که تا حدود 20 هزار دلار افزایش پیدا کرد! اگرچه اکنون ارزش ارز دیجیتالی بیت کوین در مقایسه با بیشترین میزان آن تا امروز به نصف رسیده است، اما همچنان روز به روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود.

یکی دیگر از دلایل افزایش محبوبیت بیت کوین، زیاد شدن شناخت و آگاهی کاربران نسبت به آن است. امروز همه می‌دانند پشت بیت کوین هیچ سازمان خاصی وجود نداشته و دولت‌ها در شبکه آن دخالتی ندارند و حتی قادر به کنترل آن نیز نیستند! شبکه بیت کوین در عوض از تعداد بسیار زیادی نود تشکیل شده است. هر نود، یک کامپیوتر غول‌آسا با توان پردازشی فوق‌العاده بالا محسوب می‌شود.

ارز دیجیتالی بیت کوین - بلاک چین

شالوده ارز دیجیتالی بیت کوین

تکنولوژی بلاک چین به عنوان هسته ارز دیجیتالی بیت کوین شناخته می‌شود. بیت کوین، یک ارز رمزنگاری شده بر پایه فناوری بلاک چین است. با وجود محبوبیت بیت کوین، این تنها ارز الکترونیکی و رمزنگاری شده در دنیا نیست. اگرچه اختلاف‌های بسیار زیادی بین ارزهای دیجیتالی وجود دارد، اما اصلی‌ترین وجه تشابه همه آن‌ها بنا شدن بر پایه یک تکنولوژی بسیار پیچیده با نام بلاک چین است.

به زبانی بسیار ساده، بلاک چین را باید ترکیبی از ریاضی و دانش رمزنگاری دانست. بلاک چین مجموعه‌ای از بلاک‌ها است که هر کدام دارای ارزش بوده و به صورت زنجیر به یکدیگر متصل شده‌اند. منظور از رمزنگاری، نوشتن و حل کردن کدها است. به لطف آن می‌توان یک دیتای رمزنگاری شده مشخص را ایجاد کرد، به طوری که تنها توسط دریافت‌کننده‌ای که به طور ویژه برای وی در نظر گرفته شده قابل پردازش خواهد بود. دیتای تبدیل شده به وسیله یک یوزر بدون هویت، به دلیل عدم تناسب غیر قابل استفاده خواهد بود.

فرم‌های مدرن این تکنولوژی انسان را قادر ساخته به کمک اینترنت و اشتراک‌گذاری تحت شبکه، به معاملات فایل‌ها از تمام فرمت‌های ممکن بپردازد، بدون این که مشکلی از بابت فاصله وجود داشته باشد. البته با استفاده از دروازه‌‌های پرداخت آنلاین نیز می‌توان به معامله‌های پولی پرداخت، اما با توجه به نیاز به تایید شدن آن‌ها توسط مراجع صلاحیت‌دار، این کار هزینه و زمان زیادی بر گردن انسان‌ها می‌گذارد.

ارز دیجیتالی بیت کوین

تکنولوژی بلاک چین به عنوان پایه ارز دیجیتالی بیت کوین و دیگر پول‌های دیجیتالی، شیوه‌ای که تاکنون به وسیله آن به انتقال دیتا می‌پرداختیم را تغیر می‌دهد. به لطف عدم وجود امکان تقلب مالی و دیگر ویژگی‌های ساختاری، امنیت به عنوان یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بلاک چین شناخته می‌شود. از جمله دلایل عدم امکان تقلب مالی، نوشته شدن تمامی تراکنش‌ها در یک دفتر عمومی است. یک نسخه از این دفتر در اختیار تمامی کامپیوترها (نودها) واقع در شبکه بلاک چین قرار دارد.

ارز دیجیتالی بیت کوین - بلاک چین

پس هر شخصی که به اینترنت دسترسی داشته باشد قادر خواهد بود دفتر عمومی را مشاهده کند. این دفتر در اصل دارای اطلاعات مربوط به تمامی تراکنش‌های انجام شده در شبکه از ابتدای تاسیس آن است. حجم این فایل تا نخستین ماه سال جاری میلادی (یک ماه قبل) به حدود 150 گیگابایت رسیده است!

اما چطور یک دیتابیس آنلاین که دفتر عمومی خود را در اختیار همگان قرار می‌دهد از خطر هک شدن به دور است؟ وجود میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان که دست به دست دادن آن‌ها شبکه را تشکیل داده، به عنوان اصلی‌ترین عامل بازدارنده از هک شدن محسوب می‌شود. یک نسخه از دفتر بر روی تمامی نودها قرار دارد، به همین دلیل امکان دست بردن در دفتر عمومی ثبت تراکنش‌ها، عملا در شبکه بلاک چین ارز دیجیتالی بیت کوین وجود ندارد.

هر بلاک از دیتا دارای یک برچسب زمانی بوده و به بلاک قبلی متصل شده است. بلاک‌ها به ترتیب زمانی مرتب می‌شوند. می‌توان دیتا را مشاهده و اضافه کرد، اما امکان ویرایش وجود ندارد.

یکی از پیاده‌سازی‌های اصلی تکنولوژی بلاک چین، ارز دیجیتالی بیت کوین به شمار می‌آید. با توجه به افزایش اطلاعات کاربران، آن‌ها امروز واژه بیت کوین و دیگر پول‌های رمزنگاری شده را با عبارت استخراج یا ماینینگ می‌شناسند.

ارز دیجیتالی بیت کوین - بلاک چین

بیت کوین‌هایی که از نقطه A به سمت B ارسال می‌شوند، توسط ماینرها و یا همان استخراج‌کنندگان و به وسیله حل کردن مجموعه‌ای از مسئله‌های پیچیده ریاضی به تایید می‌رسند. به منظور تصمیم‌گیری برای انتخاب یک بلاک برای افزوده شدن به بلاک چین، رقابتی جدی میان ماینرها برقرار است. یک نود باید مسئله‌های ریاضی مشخصی را که توسط یک تابع هش پنهانی ایجاد شده‌ حل کند. این الگوریتم هش به طور دقیق SHA-256 نام دارد.

به صورت منطقی هیچ احتمالی برای حل کردن مسئله وجود ندارد، اما با مجموعه‌ای از حدس و گمان‌ها می‌توان به جواب رسید. آن را به چشم ترکیبی از رشته‌ها ببینید که در صورت تشخیص دادن صحیح، اجازه اضافه شده بلاک به بلاک چین (زنجیره بلاک) صادر شده و به کاربر هدیه‌ای در قبال این کار (بیت کوین) اهدا می‌شود. از آنجایی که هیچ راه حل منطقی وجود نداشته و پاسخ باید از طریق حدس زدن پیدا شود، همه چیز به قدرت پردازشی کامپیوتر کاربر بستگی خواهد داشت. نرخ هش، تعداد حدس‌هایی است که نود در هر ثانیه می‌تواند داشته باشد.

استخراج یا ماینیگ بیت کوین

هر ماینر، با دیگر استخراج‌کنندگان ارز دیجیتالی بیت کوین که درون شبکه حضور دارند رقابت می‌کند، به طوری که در تلاش است اولین نفری باشد که استخراج را انجام می‌دهد. دلیل وجود رقابت این است که ماینرها در پاسخ به معتبرسازی تراکنش‌ها، بیت کوین دریافت می‌کنند و همه می‌دانیم بیت کوین چه ارزش بالایی دارد.

ارز دیجیتالی بیت کوین - بلاک چین

ممکن است باور این موضوع برایتان دشوار باشد، اما تعدادی از کامپیوترهایی که در سراسر جهان مشغول استخراج بیت کوین هستند، نزدیک به هزار برابر در مقایسه با ترکیب 500 سوپرکامپیوتر بزرگ دنیا قدرت بیشتری دارند! اصلی‌ترین نتیجه‌گیری که می‌توان از این موضوع داشت، امنیت بسیار بالای شبکه ارز دیجیتالی بیت کوین است. در واقع به منظور تهدید شبکه و یا مختل کردن آن، به مجموعه‌ای از کامپیوترهای بسیار قدرتمندتر از نودهای شبکه بین کوین نیاز است و می‌دانیم چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

اگرچه ممکن است به عقیده برخی، ارز دیجیتالی بیت کوین و یا دیگر پول‌های رمزنگاری شده به خاطر نداشتن پشتوانه راه به جایی نبرند، اما نمی‌توان از قدرت تکنولوژی بلاک چین چشم‌پوشی کرد. بعید نیست بانک‌ها در آینده‌ای نزدیک به سمت استفاده از بلاک چین حرکت کنند، چرا که هزینه‌های مربوط به تامین امنیت شبکه‌های بانکی آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.