بازیابی پیام کوتاه در اندروید

آموزش بازیابی پیام کوتاه در اندروید بعد از حذف شدن

بازیابی پیام کوتاه در اندروید می‌تواند برای بسیاری از کاربران حیاتی باشد. با بازیابی پیام های کوتاه در اندروید می‌توان حتی در صورت حذف شدن آن‌ها به صورت عمدی و یا سهوی، دوباره به پیامک های حذف شده دسترسی پیدا کرد.

از دست دادن دیتاهای مهم درون گوشی هوشمند می‌تواند بسیار نارا‌حت‌کننده باشد، چرا که کاربران امروز مهم‌ترین اطلاعات خود را در گوشی های هوشمندشان نگهداری می‌کنند. اطلاعات مهم برای برخی تصاویر و ویدیوهای شخصی بوده و برای برخی دیگر، پیام های کوتاه رد و بدل شده است. اگرچه کاربران امروز بیشتر از پیام‌رسان‌های موبایلی به منظور مکاتبه استفاده می‌کنند، اما هنوز برای انجام برخی کارهای رسمی ناچار به ارسال و دریافت پیامک هستند.

اگر به دنبال روشی برای بازیابی پیام کوتاه در اندروید هستید، این مطلب برای شما در نظر گرفته شده است. با استفاده از آن می‌توانید پیامک های حذف شده دارای اهمیت زیاد را بازیابی کنید.

بازیابی پیام کوتاه در اندروید

آموزش را با اعلام یک خبر بد شروع می‌کنیم. واقعیت این است که هیچ روش کاملا قابل اعتمادی به منظور بازیابی پیام کوتاه در اندروید، اگر پیشتر خود را برای مواجهه با چنین مشکلی آماده نکرده باشید، وجود ندارد. حین جستجو برای بازیابی پیام کوتاه در اندروید به روش‌هایی برخورد می‌کنید که تمامی آن‌ها محدود به استفاده از برنامه‌های ریکاوری فایل‌های حذف شده است. نه تنها در دستگاه‌های موبایل، بلکه در دسکتاپ‌ها نیز امکان بازیابی فایل‌ها به صورت صحیح و سالم با استفاده از نرم افزارهای متداول وجود ندارد.

بازیابی پیام کوتاه در اندروید

به عنوان نمونه ما برنامه‌های Mobikin ،FonePaw Android Recovery و EaseUS MobiSaver که جزو بهترین‌ها در زمینه کاری خود هستند را تست کردیم، اما در هر مرتبه تلاش، نتیجه خاصی به دست نیامد. عدم موفقیت در بازیابی پیام کوتاه در اندروید ممکن است نتیجه یکی از محدودیت‌های زیر باشد.

  • نیاز به دسترسی به روت (روت بودن دستگاه) به منظور بازیابی پیام کوتاه در اندروید
  • پولی بودن اغلب برنامه‌های کاربردی بازیابی اطلاعات حذف شده
  • نیاز به استفاده از پروتکل غیر قابل دسترس USB Mass Storage

هر یک از این محدودیت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مانع اول: نیاز به دسترسی به روت

بازیابی پیام کوتاه در اندروید

روت کردن دستگاه اندرویدی همواره جزو علاقه‌مندی‌های کاربران دارای گوشی ها و تبلت‌ های مجهز به این سیستم عامل بوده است. به عبارت ساده، با روت کردن گوشی هوشمند خواهید توانست به هر فایلی درون آن دسترسی پیدا کنید، فایل‌هایی که پیشتر دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نبود. اندروید به صورت پیش‌فرض برخی از فولدرهای سیستمی محافظت شده را از دید کاربران مخفی نگه می‌دارد.

فولدر نگهدارنده فایل‌های مربوط به پیامک‌ ها نیز دقیقا در همین دسته‌بندی قرار می‌گیرد، به همین دلیل نمی‌توان بدون روت کردن دستگاه، با استفاده از یک مرورکننده فایل یا فایل منیجر، به درون دایرکتوری رفته و به فولدر مورد نظر دسترسی پیدا کرد.

بازیابی پیام کوتاه در اندروید

وقتی می‌خواهید به منظور بازیابی پیام کوتاه در اندروید از یکی از اپلیکیشن‌های یاد شده در بالا استفاده کنید، آن‌ها در ابتدا وضعیت دسترسی به روت را بررسی می‌کنند. بدون وجود این دسترسی، برنامه‌ها قادر به انجام کار زیادی نخواهند بود. در زمان تست Mobikin پیام نیاز به دسترسی به روت را رد کردیم، اما نتیجه، نمایش یک صفحه خالی بود!

برنامه FonePaw تلاش کرد برای مدت زمانی کوتاه و به منظور انجام دادن وظیفه خود به روت دسترسی پیدا کند، اما نتیجه آن نمایش یک اخطار امنیتی از سوی سیستم عامل بود. اگرچه دسترسی روت موقتی بعد از ریبوت کردن دستگاه از بین خواهد رفت، اما همچنان می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

حتی اگر بخواهید به صورت دائمی دستگاه اندرویدی خود را روت کنید، باید خطرها و ریسک‌های احتمالی آن را به جان بخرید. البته امروز به لطف وجود روش‌های ایمن، خطر روت کردن به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است، اما همچنان احتمال برک شدن گوشی (کاملا غیر قابل استفاده شدن آن همچون یک آجر) وجود دارد.

بازیابی پیام کوتاه در اندروید

از طرفی دیگر، بعد از داشتن دسترسی روت، باید حواستان را خیلی جمع کنید، چرا که ممکن است برخی اپلیکیشن‌ها از وجود این دسترسی در دستگاه‌ شما سو استفاده کرده و مشکلات زیادی را به وجود بیاورند. نیاز به دسترسی به روت، امکان بازیابی پیام کوتاه در اندروید را از بسیاری از کاربران سلب می‌کند، چرا که آن‌ها حاضر به انجام این کار نیستند.

مانع دوم: رایگان نبودن بازیابی

بازیابی پیام کوتاه در اندروید

اگر دستگاه شما از قبل روت شده و یا به روت شدن آن به صورت موقتی رضایت داده‌اید، حین تلاش برای بازیابی اطلاعات شوکه خواهید شد! واقعیت این است که برای استفاده از برنامه‌های بازیابی که قادر به انجام کاری مفید هستند باید پول پرداخت کنید. اگرچه امکان استفاده آزمایشی از آن‌ها برای دوره‌ای یک هفته‌ای یا یک ماهه وجود دارد، اما در این مدت مفیدترین کار نرم افزار، تشخیص فایل‌های حذف شده است.

کاربرانی که تجربه ریکاوری موفق داشته‌اند می‌دانند این امری هزینه‌بر است. به عنوان نمونه اگر به تعمیرگاه‌های تخصصی مراجعه کرده و درخواست بازیابی اطلاعات حذف شده هارد دیسک اکسترنال خود را کنید، با هزینه‌های چند صد هزار تومانی رو به رو خواهید شد. به همین شیوه به منظور بازیابی پیام کوتاه در اندروید باید چیزی حدود 50 دلار پرداخت کنید.

می‌توان مطمئن بود درصد زیادی از کاربران تنها به منظور بازیابی چند پیام متنی چنین پولی را پرداخت نمی‌کنند، حتی اگر به توسعه‌دهنده برنامه اعتماد داشته و مطمئن باشند با پرداخت پول و دریافت لایسنس نرم افزار، می‌توانند پیام‌های متنی حذف شده را بازگردانند.

مانع سوم: USB Mass Storage

بازیابی پیام کوتاه در اندروید

برخی کاربران ترجیح می‌دهند به جای نصب برنامه بازیابی فایل اندرویدی، یک نرم افزاری ریکاوری همچون Recuva را بر روی دسکتاپ نصب کرده و بعد از اتصال گوشی هوشمند به سیستم کامپیوتری، وضعیت فایل‌های پاک شده آن را بررسی کنند. اگرچه این کار به خاطر استفاده از برنامه‌‌های ویندوز (توانمندتر) عاقلانه به نظر می‌رسد، اما همچنان محدودیت‌های خاص خود را دارد.

وقتی دستگاه اندرویدی خود را به دسکتاپ متصل می‌کنید، امکان استفاده از چند پروتکل فراهم می‌شود. دستگاه‌های مدرن عموما از MTP یعنی پروتکل انتقال رسانه (Media Transfer Protocol) یا PTP یعنی پروتکل انتقال تصویر (Picture Transfer Protocol) استفاده می‌کنند. دستگاه‌های اندرویدی بسیار قدیمی از پروتکلی دیگر با عنوان UMS استفاده می‌کردند.

بازیابی پیام کوتاه در اندروید

UMS همان پروتکلی است که درایو‌های فلش حین اتصال به سیستم کامپیوتری از آن استفاده می‌کنند. به لطف آن اطلاعات موجود در درایو برای کامپیوتر قابل دسترسی می‌شود. مشکل اینجاست که در زمان استفاده از UMS، یک دستگاه به دسترسی اختصاصی نیاز خواهد داشت.

به همین دلیل وقتی بر روی کامپیوتر، فایل‌های درون گوشی را مرور می‌کنید، در همان زمان قادر به استفاده از آن نخواهید بود. در گذشته این موضوع به خاطر فولدرهای سیستمی اندرویدی مشکل‌ساز می‌شد، علاوه بر اینکه اندروید مجبور بود از سیستم فایل FAT دارای سرعت بسیار پایین و همچنین منسوخ شده استفاده کند.

در نهایت باید گفت اندروید امروز از UMS پشتیبانی نمی‌کند، به همین دلیل نمی‌توان از برنامه ریکاوری فایلی همچون Recuva به منظور بازیابی پیام کوتاه در اندروید استفاده کرد، چرا که تنها پروتکل‌های در دسترس MTP و PTP است. نرم افزار در واقعیت حتی نمی‌تواند گوشی هوشمند متصل به سیستم کامپیوتری را پیدا کند! در برنامه EaseUs MobiSaver از کاربر خواسته می‌شود UMS را فعال کند، اما این کار در گوشی های هوشمند اندرویدی امروزی امکان‌پذیر نیست.

متاسفانه فایل‌های متنی مربوط به پیام های کوتاه بر روی حافظه اصلی گوشی ذخیره می‌شوند، اما اگر فایل حذف شده پیشتر بر روی کارت حافظه جانبی قرار داشت، می‌توانید آن را از درون دستگاه خارج کرده و با استفاده از یک رم ریدر، به کامپیوتر متصل کنید. برنامه Recuva به این شیوه می‌تواند قدرت خود در بازیابی فایل‌های حذف شده را نشان بدهد.

راهکار بازیابی پیام کوتاه در اندروید

بازیابی پیام کوتاه در اندروید

در دنیای صفر و یک‌ها، هیچ چیزی به اندازه بکاپ اهمیت ندارد، به همین دلیل متخصصان عقیده دارند باید پیش از وقوع حادثه به فکر چاره بود. گرفتن بکاپ در حقیقت در نقش واکسن زدن عمل می‌کند، به طوری که در برابر بیماری (حذف شدن فایل‌ها) به طور کامل مصون خواهید شد.

برنامه‌های زیادی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها از بابت پیام های متنی خود خاطر جمع شد، چرا که حتی در صورت فراموشی کاربر، به صورت خودکار و بر اساس زمان‌بندی ارائه شده به بکاپ‌گیری می‌پردازند.

نرم افزار SMS Backup & Restore به جرات بهترین ابزار به منظور بازیابی پیام کوتاه در اندروید است، چرا که محیط کاربری ساده‌ای داشته و از طرفی بسیار قدرتمند عمل می‌کند. به صورت خودکار از پیامک های شما نسخه پشتیبان تهیه شده و در صورت دلخواه بر روی حسابتان در یک سرویس فضای ابری بارگذاری می‌شود. به این ترتیب نه تنها در زمان حذف شدن پیام ها، بلکه حتی بعد از سرقت شدن گوشی نیز به پیامک های خود دسترسی خواهید داشت. کافی است بر روی گوشی جدید اپلیکیشن SMS Backup & Restore را نصب کرده و سپس فایل بکاپ را بازگردانی کنید.

بازیابی پیام کوتاه در اندروید

بعد از نصب، با خیال راحت به اپلیکیشن اجازه دسترسی به اطلاعات خود را داده و سپس گزینه Set up a backup را در صفحه اصلی انتخاب کنید. می‌توان در کنار پیام های متنی، از اطلاعات تماس نیز نسخه پشتیبانی تهیه کرد. به منظور فعال‌سازی بکاپ‌گیری از MMS و اموجی‌ و یا گرفتن نسخه پشتیبانی از تنها برخی گفتگوها، می‌توانید از گزینه Advanced Options (گزینه‌های پیشرفته) استفاده کنید.

در نهایت محل ذخیره شدن فایل بکاپ را انتخاب کنید. خوشبختانه این اپلیکیشن بازیابی پیام کوتاه در اندروید علاوه بر امکان ذخیره‌سازی محلی فایل (بر روی حافظه دستگاه)، از گوگل درایو و دراپ باکس نیز پشتیبانی می‌کند. تهیه بکاپ بر روی خود گوشی به هیچ عنوان عاقلانه نیست، به همین دلیل یکی از دو سرویس ذخیره‌سازی ابری یاد شده را انتخاب کرده و سپس به حساب کاربری‌تان متصل شوید. در ادامه باید مشخص کنید فایل بکاپ برای چه مدتی نگهداری شود.

در نهایت نوبت به زمان‌بندی بکاپ‌گیری می‌رسد. از آنجایی که فایل‌های پیامک ها حجم بسیار کمی دارند، تهیه نسخه پشتیبان به صورت روزانه هیچ مشکلی به وجود نخواهد آورد. برای کاربران سخت‌گیر، امکان بکاپ‌گیری ساعتی نیز وجود دارد! بعد از مشخص کردن زمان‌بندی مورد نظر، بر روی گزینه Back up now ضربه بزنید تا یک نسخه پشتیبان تهیه شده و سپس برنامه بر روی زمان‌بندی تعیین شده قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. تو سطل اشغال دنباله ان روید میگرده جالب بود 🤣

  2. جالب بودن و بدرد بخور ممنون

  3. مطلب مفیدی بود ممنون

  4. بعد از حذف نیازی نیست به بازگردانی وگرنه مگه مرض داشتیم حذف کنیم

  5. این که خیلی بده بعد از پاک شدن هم امنیت نداریم

  6. با این همه مانعی که هست همون حذف بشن پیاما بهتره 🙂

  7. چه فایده نمیشه به صورت رایگان ازش استفاده کرد و هزینه زیادی هم داره
    در هر حال ممنون بابت مطلب