شرکت ویوو

شرکت ویوو در سال 2018 تاثیر فوق‌العاده‌ای در دنیای تکنولوژی خواهد گذاشت

شرکت ویوو که ممکن است نام آن برای برخی چندان شناخته شده نباشد، طی سال‌های اخیر نقش مهمی در پیشرفت فناوری های موبایلی داشته است. شرکت چینی Vivo تکنولوژی هایی ارائه کرده که حتی سامسونگ و اپل نیز جرات عرضه آن‌ها در محصولاتشان را نداشته‌اند!

گوشی‌سازان برای باقی ماندن در دایره رقابت، دائما در حال تلاش برای ارائه محصولات و راهکارهایی نوآورانه هستند. برخلاف آن چیزی که بیشتر کاربران تصور می‌کنند، جدیدترین نوآوری در دنیای موبایل از سوی غول‌های این زمینه همچون اپل و سامسونگ ارائه نشده است.

اگرچه در بازار چین نام شرکت ویوو بسیار شناخته شده است، اما قبل از چند ماه پیش، کمتر کاربری نام این شرکت را شنیده بود. شرکت ویوو طی سال‌های اخیر توانسته تاثیر بسیار زیادی در رشد گوشی های هوشمند بگذارد. محصولات و راهکارهای نوآورانه این شرکت به اندازه‌ای خاص بوده‌اند که کمتر مشابه آن‌ها از سوی سامسونگ و یا اپل ارائه شده است.

نخستین شرکت ارائه‌دهنده اسکنر زیر نمایشگر

ماه‌ها قبل از معرفی گلکسی اس 8 سامسونگ، زمزمه‌های ارائه یک راهکار امنیتی جدید شنیده می‌شد و طبق نظر تحلیلگران، پرچمدار سامسونگ در سال 2017 اولین گوشی مجهز به آن بود. قرار گرفتن اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر گوشی، راهکاری فوق‌العاده به نظر می‌رسید، به طوری که برخی عقیده داشتند هنوز زمان ارائه چنین نوآوری نرسیده است.

اما شرکت ویوو در نمایشگاه CES 2018 اولین گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر را معرفی کرد. با حذف هر بخش فیزیکی از بدنه گوشی، دست شرکت برای طراحی آن به صورت دلخواه باز خواهد شد.

اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر

به این ترتیب دیگر نیازی نیست به خاطر رعایت طراحی بدون حاشیه، حسگر اثر انگشت را به پنل پشتی برد، کاری که دردسرهای خاص خود را به منظور طراحی گوشی ایجاد می‌کند. یکی از معایب قرار گرفتن این سد امنیتی در پشت، نیاز به برداشتن گوشی از سطح به منظور باز کردن آن است. پس نمی‌توان در زمان قرار داشتن دستگاه بر روی میز و یا هر سطح تخت دیگر آن را باز کرد.

بهینه‌سازی ایده پیشین توسط شرکت ویوو

شرکت ویوو در جریان نمایشگاه MWC 2018 گوشی مفهومی Apex Full View را معرفی کرد. ویژگی آن، وجود یک سنسور اثر انگشت بسیار بزرگ بود. یکی از مشکلات قرار دادن اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، عدم راحتی کاربران به منظور استفاده از آن به خاطر نیاز به قرار دادن انگشت در پایین‌ترین قسمت نمایشگر محسوب می‌شود. اما در طرح مفهومی جدید شرکت ویوو کاربر می‌بایست انگشتش را در میانه‌های نمایشگر قرار دهد که کار با آن را به مراتب ساده‌تر می‌کند.

ویژگی دیگر گوشی مفهومی Apex Full View، وجود ناحیه‌ای بزرگتر به منظور قرار دادن انگشت است، به طوری که دیگر نیاز نیست به طور دقیق آن را در ناحیه ذکر شده قرار بدهید. به عبارت دیگر، برخلاف حسگر انگشت فیزیکی، اجباری به قرار دادن انگشت بر روی محلی خاص نیست و می‌توان در ناحیه‌ای مشخص از نمایشگر، انگشت خود را بر روی هر قسمتی به صورت دلخواه قرار داد.

اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر

سایر ایده‌های خلاقانه شرکت ویوو

اگرچه اپل نخستین شرکتی بود که توانست به طور کامل حاشیه‌های اطراف نمایشگر (مخصوصا در قسمت بالای آن) را حذف کند، اما همچنان یک بریدگی در بالاترین قسمت صفحه نمایشگر دیده می‌شود که محل قرارگیری سنسورهای دستگاه است.

در گوشی ویوو Apex Full View هیچ بریدگی در بالای نمایشگر دیده نمی‌شود، با این حال فاقد هر گونه گوشی تلفن و دوربین سلفی قابل رویت است. این در حالی است که حاشیه‌های بالای نمایشگر آن کمتر از تمامی گوشی های هوشمندی است که تا امروز تحت عنوان بدونه حاشیه معرفی شده‌اند.

گوشی ویوو اپکس

بعد از معرفی آیفون ایکس به عنوان محصولی زیبا، خلاقانه و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و نوین، تنها ایرادی که به آن وارد می‌شد وجود بریدگی بالای نمایشگر بود. از آنجایی که بیشتر برنامه‌های آی او اس برای گوشی آیفون 10 بهینه‌سازی نشده‌اند، این بخش در برخی مواقع درست در رابط کاربری قرار گرفته و محتواهای مهم را می‌پوشاند. حتی در صورت ارائه راهکاری در تمامی اپلیکیشن‌ها به منظور سیاه کردن اطراف بریدگی، باز هم وجود آن از جذابیت‌های ظاهری یک گوشی بدون حاشیه می‌کاهد.

در ویوو اپکس به جای استفاده از گوشی تلفن سنتی به همراه یک اسپیکر، از تکنولوژی رسانش استخوانى استفاده شده است. به این ترتیب به وسیله لرزش صدا از طریق گوشی هوشمند، امواج صوتی به صورت مستقیم به گوش کاربر می‌رسند. گوگل نیز چندی پیش تلاش کرد از همین فناوری در گوگل گلس استفاده کند. این راهکار انتقال صدا به گوش کاربر حین عدم وجود هرگونه بریدگی در بالای نمایشگر بود، اما راهکار شرکت ویوو برای قرار دادن دوربین سلفی چیست؟

دوربین سلفی گوشی در حالت عادی در قالب یک ساختار کشویی مخفی است و تنها زمانی رویت می‌شود که به آن نیاز دارید.

دوربین گوشی ویوو اپکس

با وجود نوآورانه بودن این راهکار، همچنان نگرانی‌هایی از بابت یک دوربین سلفی با توانایی داخل رفتن و بیرون آمدن وجود دارد. به عنوان نمونه، به خاطر ظریف بودن این بخش و از طرفی امکان بیرون آمدن و داخل رفتن پیاپی آن، احتمال آسیب دیدن افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی دیگر، آماده شدن آن برای گرفتن عکس سلفی در مقایسه با زمانی که سنسور دوربین رو به روی شما قرار دارد کمی بیشتر است، به همین دلیل ممکن است طرفداران عکاسی سلفی کمی حین کار با گوشی دچار مشکل شوند. گوشی Apex Full View، نمونه‌ای بارز از یک گوشی دارای طراحی بدون حاشیه محسوب می‌شود، اما به چند دلیل هنوز یک طرح مفهومی شناخته شده و نمی‌توان به عنوان یک محصول تجاری بر روی آن حساب باز کرد.

گوشی Apex Full View

شرکت‌های بزرگ دیگر همچون سامسونگ و اپل نیز در حال توسعه راهکارهایی نوین بوده و در هر سال، گوشی هایی جدید و مجهز به ویژگی‌های منحصربه‌فرد و تازه معرفی می‌کنند، اما آن‌ها همچون شرکت ویوو دل و جرات ارائه یک نوآوری تازه که به صورت کامل آماده استفاده نیست را ندارند!

بعد از تست سنسور اسکن اثر انگشت شرکت ویوو که توسط سیناپتیکس توسعه پیدا کرده است، می‌توان متوجه شد چرا هنوز شرکت‌هایی همچون اپل و سامسونگ، یک گوشی هوشمند مجهز به این قابلیت ارائه نکرده‌اند. این اسکنر اثر به طور صحیح انگشت کار می‌کند، اما سرعت آن به هیچ عنوان به اندازه اسکنرهای اثر انگشت متداول به کار رفته در گوشی های کنونی سامسونگ و اپل نیست.

دلیل دیگر دل و جرات زیاد شرکت ویوو برای ارائه راهکارهایی بسیار خلاقانه، عدم محبوبیت آن در سطح جهانی همانند اپل و سامسونگ است. این شرکت می‌داند محصولات آن بیشتر در بازارهای کشور چین عرضه خواهند شد، اما سامسونگ و اپل باید میلیون‌ها دستگاه را در بازارهای سراسر دنیا عرضه کنند. به همین دلیل توانایی آن‌ها برای ریسک کردن کاهش پیدا می‌کند.

گوشی Apex Full View

با وجود عالی نبودن اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش ویوو، فیس آیدی اپل و سیستم تشخیص چهره سامسونگ نیز چندان قابل تعریف نیست و ایرادهایی به آن‌ها وارد می‌شود. گفته شده تکنولوژی تشخیص چهره سامسونگ، در دو گوشی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس در مقایسه با پرچمداران سال 2017 این شرکت بهبود پیدا کرده است، به همین دلیل باید بعد از تست، مجددا درباره سیستم تشخیص چهره پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا نتیجه‌گیری کرد.

وجود شرکت ویوو و امثال آن برای دنیای فناوری بسیار مفید است. نه تنها این شرکت‌ها به تنهایی راهکارها و محصولاتی خلاقانه ارائه می‌کنند، بلکه سبب می‌شوند شرکت‌های بزرگ و تراز اول نیز احساس خطر کرده و فناوری‌هایی را که تصمیم داشتند در سال‌های دورتر ارائه کنند، خیلی زودتر توسعه بدهند. بعید نیست ارائه ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای که اکنون در آخرین پرچمداران اپل و سامسونگ مشاهده می‌کنیم، ناشی از احساس خطر آن‌ها در مقابل شرکت ویوو و نوآوری‌های فوق‌العاده آن بوده باشد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. قابلیت هاش زیاد فوق العاده نبودن که بخاد تاثیر فوق العاده بذاره

  2. اثر انگشت عالیه سر صفحه

  3. بنظرم اصلا فناوری های جالبی نبودن

  4. اون حسگر اثر انگشته چرت بود

  5. شرکت ویوو همین الانشم تاثیر زیادی روی بازار موبایل گذاشته

  6. به قول “ری کراک” :
    اسم برند خیلی مهمه

    ویوو خیلی اسم زیبایی هست

    با تشکر

  7. این اجوزه از کجا پیداش شد?شتر در خ ب پنبه د

  8. اسکنر اثر انگشت ویژگی منطقی و خیلی خوبی برا گوشیا نیست!
    برای اسکنری که کار بزرگی قرار نیست بکنه (بازکردن صفحه موبایل) چنین قیمتایی منطقی نیست