حداکثر سرعت مجاز خودروها

ماجرای کاهش حداکثر سرعت مجاز خودروها در جاده‌های ایران

طرح کاهش حداکثر سرعت مجاز خودروها در آزادراه‌ها و جاده‌های اصلی و فرعی ایران که مدتی پیش توسط مسئولان مطرح شده بود، با مخالفت یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی، منتفی شد.

مدتی پیش، داوود کشاورزیان، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی و رئیس قبلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرده بود که قرار است حداکثر سرعت مجاز خودروها در جاده‌های ایران اعم از آزادراه و راه‌های اصلی و فرعی به میزان 10 کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کند. به این ترتیب قرار بود حداکثر سرعت خودروهای سواری در آزادراه‌ها از 120 به 110، در بزرگراه‌ها از 110 به 100، در راه‌های اصلی از 90 به 80 و در راه‌های فرعی از 80 به 70 کیلومتر بر ساعت کاهش یابد. این طرح برای بررسی و تصویب نهایی به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارسال شد و قرار بود در نوروز 97 شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

مهرداد تقی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها در همایشی در اواخر آذرماه گفت طرح کاهش حداکثر سرعت مجاز خودروها توجیه ایمنی ندارد. این طرح زمانی می‌تواند توجیه داشته باشد که ببینیم آیا بیشترین تلفات ما در فاصله سرعت 110 تا 120 کیلومتر بر ساعت رخ می‌دهد یا خیر؟ به گفته تقی زاده، اگر بیشتر تلفات جاده‌ای ما در سرعت بالاتر از 120 کیلومتر بر ساعت باشد، دیگر کاهش 10 کیلومتری سقف سرعت فایده‌ای ندارد. حتی اگر بیشترین تعداد کشته‌های جاده‌ای در سرعت کمتر از 110 کیلومتر بر ساعت باشد، باز هم این طرح بی معنا خواهد بود.

عدم استقبال مردم از طرح کاهش حداکثر سرعت مجاز خودروها

اکنون عبدالهاشم حسن نیا، رئیس جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که اخیرا به معاونت وزیر راه و شهرسازی منصوب شده، اعلام کرد که به نظر من این طرح به عنوان چالش پیش روی ایمنی راه‌ها و جاده‌ها مطرح نیست. وی در ادامه گفت:

من در جریان نظرات پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نسبت به کاهش حداکثر سرعت مجاز خودروها در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و راه‌های فرعی نیستم. نباید به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنیم که احساسی باشد. در مجموع مخاطبان ما و مردم نسبت به این طرح واکنش منفی داشته‌اند و استقبالی از آن نکردند.

حسن نیا در پایان تاکید کرد اگر این طرح فاقد نگاه‌های کارشناسی باشد، بازخورد منطقی در جامعه نخواهد داشت و در نتیجه ما نمی‌توانیم به هدف اصلیمان که حفظ و ارتقای ایمنی در رانندگی و جاده‌ها است، دست پیدا کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. با این کار مردم رو قانون شکن خواهند کرد

  2. به بازه شب چی کاری نداشتن یا باید با 60 تا میرفتیم؟

  3. بجای این کارا وضع جاده هاتونو درست کنید

  4. باید بعضی اتوبانارو بسازن واسه کسانی که پول میدن ماشینه قوی میخرن بتونن ۲۰۰ به بالا برن تخلیه شن
    والا به خدا پس چرا میزارین وارد بشه؟