فولکس واگن آی دی ویژن

فولکس واگن آی دی ویژن ؛ تلفیق نوآوری و فناوری های متعلق به آینده

فولکس واگن آی دی ویژن (Volkswagen I.D. Vizzion) در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 معرفی شد. خودروی مفهومی فولکس واگن با یک بار شارژ می‌تواند 660 کیلومتر را بپیماید.

فولکس واگن یکی از خودروسازان پیشگام بوده و همواره توجه ویژه‌ای به آینده این صنعت داشته است. در ادامه این مسیر، حالا خودروی مفهومی آی دی ویژن پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفته تا شاهد یکی دیگر از پروژه‌های جاه‌طلبانه آلمانی‌ها باشیم.

این خودروی الکتریکی که بر پایه پلتفرم “MEB” فولکس واگن توسعه پیدا کرده، شامل موتور الکتریکی با توانایی پیمایش 413 مایل (665 کیلومتر) با هر بار شارژ، سیستم هوش مصنوعی (AI) و سطح 5 از فناوری خودران می‌شود تا دیگر نیازی به سیستم‌های مرسوم برای کنترل خودرو نباشد.

اگر تصور می‌کنید با طراحی محصول جدید فولکس واگن آشنا هستید، باید گفت آی دی ویژن با ترکیبی از المان‌های موجود در اتومبیل های خانواده مفهومی ID و همین‌طور برخی از خودروهای دیگر همچون پاسات و آرتئون ساخته شده است.

فولکس واگن آی دی ویژن

در رابطه با ابعاد، خودروی پیش رو با طول 5164 میلی‌متر، عرض 1948 میلی‌متر و ارتفاع 1506 میلی‌متر ساخته شده است. در همین حال، فاصله چرخ‌ها 3098 میلی‌متر است که در نتیجه آن، فضای موجود برای سرنشینان عقب به حداکثر خواهد رسید. در مقایسه، طول و عرض و همین‌طور ارتفاع خودروی آرتئون برابر 4862، 1871 و 1435 میلی‌متر و فاصله چرخ‌های آن هم 2837 میلی‌متر است. به بیان دیگر، فولکس واگن آی دی ویژن خودرویی بسیار بزرگ خواهد بود!

یکی از ویژگی‌های برجسته این خودرو که سازندگان تمرکز زیادی روی آن دارند، هوش مصنوعی و سیستم یادگیری ماشینی خودرو با استفاده از آرایش دوربین‌ها و سنسورها است. به عنوان مثال، این سیستم توانایی تشخیص انحراف از خطوط را داشته و یا مدل‌های مختلف وسایل نقلیه را از یکدیگر تشخیص می‌دهد.

همچنین این فناوری در نقش دستیار داخلی خودرو نیز عمل کرده و قادر به تشخیص «نیازها و سلایق» کاربران همچون پخش موسیقی دلخواه یا فعال شدن سیستم سرمایشی است.

فولکس واگن آی دی ویژن

فولکس واگن آی دی ویژن برای سطح 5 از فناوری رانندگی خودران طراحی شده است؛ در نتیجه خبری از صندلی راننده، فرمان، داشبورد و پدال در آن نخواهد بود.

خودروی مفهومی I.D. Vizzion با استفاده از امکانات متعدد همچون اسکنرهای لیزری، سنسورهای اولتراسونیک، سنسورهای رادار و سیستم‌های دوربین، قادر به تشخیص دنیای اطراف خود بوده و از فناوری اتومبیل متصل برای همگام‌سازی داده‌های ترافیکی از طریق شبکه ابری یا ارتباط با زیرساخت هوشمند استفاده می‌کند.

محصول متفاوت آلمانی‌ها از یک منبع تولید نیروی برق با موتور دوگانه قدرت می‌گیرد و به واسطه مجموع قدرت خروجی 302 اسب بخار (225 کیلووات) و همین‌طور سیستم AWD، سازندگان ادعا می‌کنند که آی دی ویژن بر اساس آزمایش “NEDC” می‌تواند با یک بار شارژ، 665 کیلومتر (413 مایل) را بپیماید.

فولکس واگن آی دی ویژن

در بخش داخلی، صندلی راحتی چهارنفره مشابه آن‌چه که در خودروهای لیموزین می‌بینیم، وجود دارد و همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، خبری از کنترل‌های رانندگی یا پنل مربوطه نیست.

فولکس واگن می‌گوید آی دی ویژن از طریق ژست‌های حرکتی و دستور صوتی عمل می‌کند و تمام مسافران به یک “HOLOLENS” که «یک رابط کاربری مجازی را از طریق واقعیت افزوده روی فضای واقعی نمایش می‌دهد،» دسترسی خواهند داشت. برای استفاده از این فناوری، کاربران باید از عینک مخصوصی که توسط مایکروسافت توسعه داده است استفاده کنند.

هم‌چنان یک جفت از صفحه‌های شماره‌گیر چرخشی فیزیکی با امکان فشردن آنها را در بخش جلویی و پشتی کنسول وجود دارد تا کاربران بتوانند به صورت دستی، حجم صدا را تغییر داده و یا خودرو را متوقف کنند.

فولکس واگن آی دی ویژن

سه حالت سفر مختلف برای خودروی مفهومی فولکس واگن در نظر گرفته شده است: خانواده (Family)، آرام (Relax) و فعال (Active).

“Active” که می‌توان آن را همان حالت استاندارد در نظر گرفت، به مسافران اجازه انجام کارهای مختلف همچون نشستن، کار کردن، ارتباط برقرار کردن و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را می‌دهد. در همین حال، “Relax” ضمن افزایش فضای قرارگیری پا، موسیقی آرام‌بخش پخش کرده و نور محیطی داخل خودرو را به رنگی گرم تغییر می‌دهد.

فولکس واگن می‌گوید سیستم “HOLOLENS” هم حالت‌های گوناگونی دارد. یادگیری (Learning) یکی از همین حالت‌ها برای کودکان، به منظور استفاده از برنامه‌ها یا بازی‌های تعاملی و آموزشی است.

فولکس واگن آی دی ویژن

متاسفانه فعلا هیچ اطلاعاتی از زمان عرضه یا آغاز تولید فولکس واگن آی دی ویژن در دست نیست. با این حال، فولکس واگن می‌گوید چیزی که در نمایشگاه ژنو پیش روی کاربران قرار گرفته، چشم‌اندازی «از چیزی است که احتمالا برای سال 2030 ممکن خواهد شد.» در نتیجه، حداقل یک دهه زمان برای تولید انبوه و فراهم کردن شرایط برای عرضه این خودرو نیاز خواهد بود.

گالری عکس فولکس واگن آی دی ویژن