وقت گذران

کارهایی وقت گذران که شما را به اخراج از محل کار نزدیک می‌کنند!

کارهای وقت گذران و وقت تلف کن مشکلی است که این روزها دامان کل نیروهای کار جهان را گرفته است. این مسئله هم برای کارفرمایان مشکل ایجاد می‌کند و هم به اقتصاد یک کشور لطمه وارد می‌کند. اما آن ها چه چیزهایی هستند؟

ساعت را نگاه می‌کنید. ساعت 4 و دقیقه های پایانی کار است. نگاهی به میز کار کارمندان می‌اندازید. چقدر از کارها همچنان باقی مانده است…! این مشکل در بسیاری از کشور ها نظیر آمریکا شیوع بیشتری دارد. به همین دلیل بیزنس من های آمریکایی برای پاسخ به این پرسش های دست به تحقیقاتی زده و پاسخ‌هایی بسیار عجیب گرفته‌اند.

کارمندان و کارگران امروزی، بسیار بیشتر از گذشته زمان‌ها را هدر می‌دهند و این مسئله مستقیما به نفع آن‌ها است.

هنگامی که علت این امر از آن‌ها پرسیده شد، تعداد کثیری از آن‌ها اعلام کردند که حدودا 3 ساعت از زمان کاری را صرف کارهای خارج از موضوع و وقت گذران می‌کنند. این همان میزانی است که مدیران به آن مشکوک بودند. این میزان معادل با 759 میلیارد دلار در هر سال است. اما مسئله بغرنج تر از این حرف هاست…

بر اساس آخرین تحقیقات سایت Salary.com امسال حدود 4% از کارمندان پذیرفته‌اند که نیمی از تایم کاری شان را به مسائل خارج از کار اختصاص می‌دهند. پس این افراد مشغول چه کاری هستند؟

زمان وقت گذران‌ها چگونه می‌گذرد؟

بر اساس گزارش‌ها، 64% از کارگران در زمان کاری از اینترنت استفاده شخصی می‌کنند. 50% از آن ها به پیامک، تماس، واتس اپ (تلگرام) بازی می‌پردازند. 60% همینطور به خرید آنلاین می‌پردازند و بسیاری دیگر بازی می‌کنند! اما، استفاده شخصی از زمان کاری، تنها عوامل موثر بر کسب و کارها نیستند دلایل دیگری نیز وجود دارند؛

  • غیبت (42%)
  • ارتباطات دوستانه با همکاران (32%)
  • صرف خوراکی و میان وعده (27%)
  • قرار ملاقات (23%)
  • پچ پچ کردن در محیط کار(24%)

وقت گذران ها چه هزینه‌ای روی دست کارفرمایان می‌گزارند؟

هیچ یک از کارمندان یا کارگران نباید زمان زیادی را در طول روز هدر دهند. زیرا هر ساعت میزان زیادی از درآمدهای شرکت را کاهش می‌دهد.
پرسش دیگر این است که هدر رفت زمان کم چه مشکلی به وجود می‌آورد؟

یک گزارش تخمین می‌زند که اگر هر کارمند در آمریکا تنها 36 ثانیه از کل روز کاری‌اش را هدر دهد، رقم نجومی 120.484.000 دلار هر سال عملا به هدر می‌رود. اکنون کافیست تا با یک حساب سر انگشتی دقایق یا ساعات را در یک روز مدنظر قرار دهیم. گویا از بودجه نظامی آمریکا هم بیشتر می‌شود! همه این ها دست به دست هم می‌دهد تا خلاقیت به شکل چشم گیری در میان نیروی کار آمریکا (؟!) با سقوط همراه باشد.

زمانی برای وقت گذران ها

چگونه با موارد وقت گذران مقابله کنیم؟

این که شما فرد با وجدانی باشید تحسین برانگیز است، اما باید نگاهی ژرف به اموری که تایم را به هدر می‌دهد و راهکارهای آن داشته باشیم؛

1. غیبت و سخن چینی

خیلی سخت نیست تا به این تله بیافتیم. کافیست یک نفر شروع کند و از توپ بازی بچه همسایه شان بگوید! آمار نشان می‌دهد که همین یک کار روزانه 1 ساعت از وقت افراد را به هدر می‌دهد. چاره آن نیز اینست که از افراد و مباحث شروع کننده، فاصله بگیریم.

2. روابط اجتماعی شخصی

شوخی و حرف های دوستانه را به زمان استراحت یا ناهار موکول کنید.

3. حواس پرتی توسط پچ پچ کنندگان

اگر یک فرد حراف، حواس شما را پرت می کند یا از خلاقیت باز می‌دارد، کافیست یک هدفون در گوش خود بگذارید یا از اون بخواهید محل کار خود را به سوی دیگر تغییر دهد.

4. اینترنت

تا زمانی که به آن نیازی ندارید، از آن فاصله بگیرید.

5. ایمیل

غرق شدن در انبوهی از ایمیل‌ها در هر روز، خود یک عامل اتلاف وقت است. به جای مطالعه و پاسخ به هر ایمیل، تنها زمانی از روز را برای پاسخ به ایمیل های مهم اختصاص دهید. مابقی ایمیل ها (شخصی) می تواند در منزل پاسخ داده شود.

6. قرارهای ملاقات

اگر قرار ها وقت شما را به هدر می دهند، بهترین راه انجام مورد های ضروری و پر اهمیت می‌باشد. اگر حضور شما اجباری نیست، آن را فاکتور بگیرید. هنگامی که حضور شما الزامی بود، سعی کنید در بحث‌ها شرکت داشته باشید و از انزوا در بحث جلوگیری کنید. در بحث بودن هر فرد، می‌تواند در آینده ساعات زیادی را ذخیره کند.

میان وعده و استراحت

هر فردی نیازمند استراحت و صرف (مثلا) ناهار می‌باشد، اما بهترین حالت صرف چند دقیقه در یک یا دو بار در روز است.

شاید رسیدن به تمامی اهداف در هر روز، کمی غیر ممکن به نظر برسد. اما اگر موارد هدر دهنده زمان بالا را کاهش داده یا کنار بگذارید، خواهید دید که کارها چقدر آسان تر و شاید هم همراه با پاداش همراه باشد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. چقدر این صحبت ها شبیه به انتظارات نظام سرمایه داری هستش!
    اینکه چقدر سرمایه به هدر میرود فکر کنم دغدغه ی اقلیت پولدار جامعه هستش
    البته غیبت کردن و این مسایل هم جایز نیست که این بر میگردد به رشد شخصیت افراد که از آموزشهای ابتدایی آغاز میشود.
    انسان صرفا برای کار کردن و کارمندوار زندگی کردن نیست
    در پایان باید عرض کنم که به جای نگرانی از هدر رفتن پول میلیاردر ها باید نگران کیفیت زندگی مخصوصا آموزش صحیح نیروی کار بود

  2. “این که شما فرد با وجدانی باشید تحسین برانگیز است”
    ج: البته؛ ولی در نظام ولنگاری، مطمئناً توبیخ خواهید شد! هرچند اگر خداترس بوده و کمفروشی را حرام بدانید؛ حتّا اگر نخواهید/نیارزد، ناچارید باوجدان باشید.