سیستم موشکی مریخ اسپیس ایکس در نیمه اول 2019 امتحان خواهد شد

سیستم موشکی مریخ اسپیس ایکس در نیمه اول 2019 آزمایش می‌شود

سیستم موشکی مریخ کمپانی هوا فضای اسپیس ایکس (SpaceX) که با نام موشک BFR هم شناخته می‌شود، در نیمه اول سال آینده میلادی تحت آزمایش‌های اولیه قرار می‌گیرد.

اخیرا در گردهمایی سالانه SXSW، ایلان ماسک، مدیر عامل معروف کمپانی هوافضای خصوصی اسپیس ایکس (SpaceX) اعلام کرد که راکت BFR این شرکت در نیمه اولی سال 2019 آزمایش‌های اولیه‌اش را می‌گذراند. این موشک شگفت‌انگیز که برای ایجاد تمدن بر روی مریخ ساخته شده و به عنوان یکی از اولین قدم‌ها در راه رساندن انسان به سیاره سرخ شناخته می‌شود، به زودی تمامی تمرکز اسپیس ایکس را به خود جلب خواهد کرد.

البته همانطور که خود ماسک و تمامی کسانی که او را می‌شناسند، از زمانبندی‌های خوش‌بینانه او باخبرند،‌ این کارآفرین میلیاردر اعلام کرد که سیستم موشکی مریخ شرکتش، در بهترین حالت ممکن اولین پروازهایش را در سال میلادی آینده انجام می‌دهد و نباید این پیش‌بینی به طور صد درصد جدی گرفته شود.

سیستم موشکی مریخ اسپیس ایکس در نیمه اول 2019 امتحان خواهد شد

اگر در جریان جدیدترین دستاورد اسپیس ایکس در پرتاب موشک فالکون سنگین یا همان فاکون هوی نیستند، باید بدانید که ماسک در اوایل موفقیت کمپانی هوافضای خود اعلام کرده بود که این راکت در سال 2013 به فضا پرتاب می‌شود، اما بروز مشکلات مختلف و روحیه خوش‌بینانه‌ این کارآفرین باعث شد تا پیش‌بینی‌اش 5 سال دیرتر به حقیقت بپیوندد.

سیستم موشکی مریخ اسپیس ایکس به عنوان پروژه بزرگ این کمپانی بعد از عملی کردن فالکون سنگین در نظر گرفته می‌شود و گفته شده که در کنار استفاده از 37 موتور رپتور (Raptor) برای ارسال این راکت به فضا، BFR از نوعی موشک‌های بازیافتی خواهد بود و به عنوان اولین راکت اسپیس ایکس که از قید و بند سیاره زمین فراتر خواهد رفت، تاریخ‌ساز می‌شود.

سیستم موشکی مریخ اسپیس ایکس ظرفیتی غیرقابل‌تصور دارد!

اما استفاده به عنوان وسیله نقلیه برای رسیدن به مریخ تنها کاربرد موشک BFR نیست و برای رسیدن به حداکثر کارایی و بازدهی، قرار است تا این راکت ماموریت‌های محموله رسانی به ایستگاه فضایی بین المللی و سفر به ماه را هم انجام دهد؛‌ جالب است بدانیم که سیستم موشکی مریخ موردنظر 150 تن ظرفیت حمل بار داشته و می‌تواند تا 5 برابر بیشتر فالکون سنگین که بزرگ‌ترین موشک ساخته‌شده در جهان است، محموله جابه‌جا کند.

البته همانطور که اشاره شد نگاه کردن با دیده شک به تاریخ اعلام شده توسط ماسک کار سختی نیست و دلیل این موضوع هم تنها به جاه‌طلبی فوق‌العاده زیاد این میلیارد موفق مربوط نمی‌شود؛ نکته‌ای که باید در مورد چنین مسافرت‌های بین سیاره‌ای مدنظر داشته باشیم این است که ارسال موشکی به بزرگی BFR برای سازمان‌های بزرگ و باسابقه‌ای مانند ناسا (NASA) هم تا حد زیادی چالش‌برانگیز است و نمی‌توان فراموش کرد که مدت زیادی از ارسال فالکون هوی به فضا نگذشته و انجام موفقیت‌آمیز ماموریتی بزرگ‌تر، آن هم به این زودی،‌ کمی غیرممکن به نظر می‌رسد.

با این تفاسیر بسیاری از متخصصان هم هستند که به توانایی اسپیس ایکس برای عملی کردن این سیستم موشکی ایمان دارند و برای باورشان، به موفقیت‌های پیشین کمپانی در عرصه‌های مختلف اکتشافات فضایی استناد می‌کنند؛ درست است که در پروژه BFR فاکتورهای جدیدی درگیر هستند، اما اسپیس ایکس در طول سال‌ها تجربه‌های ارزشمندی کسب کرده و دستاوردهای ثبت‌شده به نام این شرکت برای تمامی کمپانی‌های هوافضای خصوصی چیزی در حد یک رویاست.

با این حال موضوعی که می‌توان از آن اطمینان داشت،‌ آینده روشن سفرهای فضایی است و همانطور که اکثر صاحب‌نظران گفته‌اند قلمرو نوع بشر در کیهان، به کمک کمپانی‌هایی مانند اسپیس ایکس، به زودی گسترده‌تر خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. خیلى هم عالى با آرزوى موفقیت براى اسپیس ایکس و مدیریت حرفه اى ایلان ماسک
    🙂

  2. برید ببینم یه جایی دیگه پیدا میکنید به لجن بکشید یا ن

  3. قلمرو چی گسترش پیدا کنه چ فایده وتی دستمون به قلمرو نمیرسه

  4. سیستم موشکی مریخ اسپیس ایکس ظرفیتی غیرقابل‌تصور دارد!
    دیگه چیزی که من طرفدارش باشم همینه دیگه