با قلعه سنگی سیگیریا (Sigiriya)، هشتیم مورد از عجایب هفتگانه آشنا شوید!

قلعه سنگی سیگیریا (Sigiriya)، هشتمین مورد از عجایب هفتگانه

قلعه سنگی سیگیریا (Sigiriya) مکانی باستانی، اسرارآمیز و زیبا در کشور سری‌لانکا بوده که شگفتی‌های زیادی را در خود پنهان کرده است؛ در معرفی این بنای تاریخی با ما همراه باشید.

در ارتفاع 200 متری زمین، بر روی ستونی سنگی و عظیم خرابه‌هایی از یک معبد باستانی و پرشکوه قرار گرفته که فاصله کمی با ستاره‌های آسمان دارد؛ این بنای شگفت‌انگیز قلعه سنگی سیگیریا (Sigiriya) نام داشته و در ناحیه متاله (Matale)، در نزدیکی شهرک دامبولا استان مرکزی کشور سری‌لانکا قرار گرفته است.

با قلعه سنگی سیگیریا (Sigiriya)، هشتیم مورد از عجایب هفتگانه آشنا شوید!

برخی به این مکان لقب هشتمین مورد از عجایب هفتگانه را نسبت داده‌اند و معتقدند که در میان دیوارهای بلند و عمودی ساخته شده و خرابه‌های به جا مانده، روزگاری یک تمدن باستانی پیشرفته وجود داشته است؛ گفته شده که قلعه باستانی سیگیریا در دوران کوتاه پادشاهی کاساپا (Kassapa)، مرکز حکومت بوده است.

اطلاعاتی از قلعه سنگی سیگیریا

بر اساس نوشته‌های باستانی سری‌لانکا، این بنای تاریخی در بین سال‌های 477 تا 495 قبل از میلاد، توسط پادشاه کاسیاپا (King Kasyapa) ساخته شد و در زمان خود، با دقت و وسواس زیاد و به زیبایی تزئین شده بود. تاریخچه خود معبد و دوران ساخت آن پر است از افسانه‌ها و داستان‌های مختلفی که ارزش قلعه سیگیریا را چند برابر می‌کنند و گفته شده که در برخی روایت‌های اسطوره‌ای، این معبد همان آلاکامانداوا (Alakamandava) یا شهر خدایان بوده است.

با قلعه سنگی سیگیریا (Sigiriya)، هشتیم مورد از عجایب هفتگانه آشنا شوید!

با وجود اینکه اسناد تاریخی قدمت بنا را به پنج قرن پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند، محققان شواهد 5 هزار ساله از حضور انسان در قلعه سنگی سیگیریا را کشف کرده و اعلام کرده‌اند که ساکنان این مکان به دوران میان‌سنگی مربوط هستند!

در میانه راه رسیدن به خود قلعه، هزاران توریستی که به این مکان می‌آیند باید از میان پنجه‌های عظیم شیری که به نام “Sīhāgiri” معروف است،‌ عبور کنند.

با قلعه سنگی سیگیریا (Sigiriya)، هشتیم مورد از عجایب هفتگانه آشنا شوید!

در مورد سنگی هم که این قلعه باشکوه بر روی آن قرار گرفته، زمین شناسان اعلام کرده‌اند که این قسمت از سطح منطقه بقایای ماگمای سخت شده از یک آتشفشان بسیار کهن است. صخره عظیم قلعه سنگی سیگیریا از کیلومترها قابل‌رویت بوده و یک سر و گردن از مناطق اطراف بلندتر است.

با قلعه سنگی سیگیریا (Sigiriya)، هشتیم مورد از عجایب هفتگانه آشنا شوید!

متخصصان اعلام کرده‌اند که سطح زیرین قلعه قبل از ساخت به صورت کامل پاک‌سازی شده و بنای معبد مانند، بر روی این سطح برپا شده است؛ قلعه باستانی سیگیریا یکی دیگر از شواهد نبوغ و هوش مردمان تمدن‌های چند هزار ساله است و در کنار سازه‌های عظیم دیگری مانند هرم بزرگ جیزه در مصر و یا تئوتیئواکان در مکزیک، بسیاری را به این شک انداخته که شاید موجودات فضایی باستانی در ساخت آن دخیل بوده‌اند!

جالب است بدانیم که آب‌انبار قصر بالایی قلعه هنوز پس از هزاران سال، آب دارد و دیوارهای قصر پایینی به طرز شگفت‌انگیزی تزئین شده‌اند.

با قلعه سنگی سیگیریا (Sigiriya)، هشتیم مورد از عجایب هفتگانه آشنا شوید!

پس از مرگ سازنده،‌ پادشاه کاسیاپا، تا قرن‌ها این مکان به عنوان محلی مذهبی بود و از قرن 14 میلادی به بعد، دیگر کسی در داخل قلعه زندگی نکرد. با این وجود، در سال 1831 یکی از ارتشیان بریتانیایی به نام جاناتان فوربز (Jonathan Forbes)‌ به صورت اتفاقی قلعه سنگی سیگیریا را کشف کرد و از آن زمان تاکنون، علاقه‌مندان زیادی از سراسر جهان برای دیدن معبدی مخروبه در ارتفاع 200 متری زمین، به سری لانکا آمده‌اند؛ حتی کتابی جالب به نام تاریخ سیگیریا (History of Sigiriya) نیز در مورد بنا نوشته شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. واقعا ممنونم فوق العاده بود مطلب -اگه پولش بود حتما جهانگرد میشدم

  2. اجایبه این الان؟؟؟ پس ۳۳ پل یا مقبره سعدیه ما چیه که اینو کردین جزوش مگه غرب زدگی شاخو دم داره

  3. زیبایی خیره کننده ینی این

  4. اخه چطور ممکنه بالای سنگ کشاورزی کرد؟

  5. جاده چالوس خودمون جاذبه گردش گری بهتریه

  6. منظره ش که فوق العادست
    فک کن چنین بنایی وسط جنگل

  7. مطلب جالب و دوست داشتنی بود، باز هم از این مطالب جذاب و خوب بزارید ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️👍👍👍

  8. ما که از همین تهرون هم پامونو اونورتر نذاشتیم تا حالا عجایب هفت گانه پیشکش

  9. اگه هفتگانه س، چطور این هشتمین موردشه D:?

  10. حیرت انگیزه واقعا