استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، نابغه دنیای علم در سن 76 سالگی از دنیا رفت

استیون هاوکینگ درگذشت، نابغه جهان علم در سن 76 سالگی از دنیا رفت

استیون هاوکینگ درگذشت. استیون هاوکینگ ، یکی از شناخته‌شده‌ترین نوابغ عصر حاضر که به خاطر هوش بالا و دستاوردهای چشم‌گیرش در فیزیک تئوری شناخته می‌شد،‌ در سن 76 سالگی از دنیا رفت.

متاسفانه مدت نسبتا کوتاهی پس از مرگ مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجسته و افتخارآفرین ایرانی، جهان علم و دانش شاهد درگذشت یکی دیگر از برجسته‌ترین اعضای خود بود؛ در ساعات اولیه روز چهارشنبه، 14 مارس 2018 به وقت بریتانیا،‌ خانواده فیزیکدان فوق معروف، استیون هاوکینگ اعلام کردند که این دانشمند نابغه در منزلش از دنیا رفت.

هاوکینگ که در زمان مرگ 76 سال داشت به واسطه فعالیت‌های گسترده و دستاوردهای درخشانش در زمینه سیاه‌چاله‌ها، مسائل مختلف فیزیک تئوری و دانش اخترفیزیک شناخته می‌شد و نگارش کتاب‌ معروف «تاریخچه مختصر زمان» (A Brief History of Time) هم یکی دیگر از خدمات او به نسل بشر بود.

هاوکینگ اولین کسی بود که در مورد پیوستگی نسبیت انیشتینی و مفاهیم مکانیک کوانتوم، نظریه کیهان‌شناسی ارائه داد و به علاوه،‌ جهان علم به لطف این دانشمند برجسته است که از هدر رفت انرژی در سیاه‌چاله‌ها می‌داند؛ پدیده‌ای که بعدها به نام «تابش هاوکینگ» (Hawking radiation) معروف شد.

اطلاعات مختصری از زندگی استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در 8 ژانویه 1942، در آکسفورد انگلستان به دنیا آمد و پس از درخشش در فضای آکادمیک بریتانیا، پزشکان وقتی که 22 سال داشت به او اعلام کردند که به دلیل بیماری عصبی حرکتی نادری تا چند سال دیگر از دنیا می‌رود.

با این وجود هاوکینگ به زندگی کردن و جابه‌جایی مرزهای علم ادامه داد و پس از ارائه دستاوردش در مورد سیاه‌چاله‌ها در سال 1974، کتاب تاریخچه مختصر زمان را در سال 1988 به چاپ رساند؛ این کتاب به زبانی ساده و جذاب جمعیت زیادی را در سطح بین المللی، با مفاهیم پیچیده علمی آشنا کرد.

استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، نابغه دنیای علم در سن 76 سالگی از دنیا رفت

در سال 2014 فیلمی با موضوع زندگی استیون هاوکینگ به نام «نظریه همه‌چیز» (The Theory of Everything) ساخته شد و مجددا جهان را با نبوغ و سرگذشت پرفراز و نشیب این دانشمند برجسته آشنا کرد.

گفته شده که هاوکینگ در منزلش، در کمبریج بریتانیا از دنیا رفت؛ فرزندان استیون هاوکینگ در بیانیه‌ای اندوه خود را از مرگ پدرشان ابراز کردند و گفتند که او دانشمندی فوق‌العاده و مردی شگفت‌انگیز بود که میراثی بزرگ و ارزشمندی را از خود به جا گذاشت؛ میراثی که تا سال‌ها پس از مرگ استیون هاوکینگ، جهانیان از دانش و خدمات او بهره‌مند خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

66 دیدگاه

  1. استیون هاوکینگ قبل از هرچیز یه دانشمند بوده و نابغه توی علم خودش… من توی این قضیه هیچ شکی ندارم و برای خودش و زحماتش احترام زیادی قایلم… ولی به نظرم کسی توی این جمع در حدش نیست که بخاد ادعاهای این آدمو تایید یا رد بکنه، چون مطمئنا اندازه این آدم نمیفهمه! و البته علم نداره! برای نقد و تایید این آدم باید حداقل در حد خودش بود…
    پس بهتره به زندگی خودش و اعتقادات خودش مشغول باشه!با توجه به چیزایی که شنیدیم اون دنیایی هست و قراره هر کسی مسئول کارهای خودش باشه… پس اون دنیا کسی نمیتونه بگه اشتباه کردم چون فلانی گفت!
    هر کسی مسئول کارهای خودش هست و این منطقه!
    حالا بازم تو سروکله هم بزنین که این چرت گفته یا نه، خیلیم درست گفته…

  2. اینجا شده حموم زنونه هر کی میاد یه حرفه مفتی میزنه انتظار ندارم با این سطح فکره عقب و پایینتون درکی از خدا داشته باشین

  3. بمیر و دوباره متولد شو از خدا ممنونیم که همچین آدم هایی رو خلق میکنه تا بتونیم جهان رو راحتتر بشناسیم و درک کنیم,خصوصا اینکه شاید هر 100 سال یه باز همچین دانشمند هایی متولد بشن-تکنولوژی و پیشرفت علم نجوم مدیون توست پدر علم نجوم مدرن🙏🙏🙏

  4. میخوام بدونم یه بی خدا که مردمو منحرف میکرد بمیره دنیا دچار پسرفت میشه یعنی؟؟؟؟؟

  5. آدم فقط نظرات می خونه تعجب می کنه! این همه جامعه بی فکر و سطحی، ممکنه؟؟

    کسایی که با هاوکینگ هم عقیده بود + بزنن، اونایی که عقیده شون برخلاف هاوکینگ بود – بزنن

  6. طبق اماری که گرفته شد اکثرا بی خدا هستن بچه ها با زدن منفیها…
    بزن حالا….

  7. یه بی خدا با خدا ملاقات کرد!

  8. دوستان خارج از هر بحث و مبحثی نظریه این دانشمند که خدا وجود نداره شاید خیلی ها در جهان هستند که با عقیده هاوکینگ هم عقیده و هم نظر هستند.من سوالی دارم خدمت برادران و خواهران عزیزم.
    1-چرا از زمانی که بشر تواتست تمام وقایع هارو ثبت و ذخیره کند(دوربین و…)چرا هیچ معجزه ای دیگر اتفاق نیفتاد؟؟؟؟
    2-چرا اگر خدا هست بین بندگانش فرق میگذارد؟؟برای گذشتگان راهنما و هدایتگر از جنس پیامبر فرستاد اما برای امروزی ها و آیندگان هیچ راهنما و هدایتگری نیامده و نخواهد آمد؟؟؟
    3-اگر خدا هست چرا در جهان اینقدر بی نظمی و هرج و مرج و کشته و کشتار غارت و…وجود داره پس عدالت چیه و کجاست؟؟؟
    4-چرا در خلقت برابری و عدالت وجود نداره از آنجایی که ما به اجبار آفریده و متولد شده ایم و به اختیار خود شخصمان نبوده پس چرا خداوند عده ای را معلول.نابینا.ناشنوا و…آفریده پس عدالت خدا کجاست؟؟؟
    بنظر من تمام مردم دنیا در یک 3راهی بزرگ واستادن و نمیدونن چی درسته و جی غلط پس اگر واقعا خدا بود چرا یه منجی و یا راهنما نمیفرسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • به هزارو یک دلیل….
      غصه نخور بزودی میفهمی… از کجا اومدی، کجا میری، خدا کیه و….

    • 1 – قرآن معجزه حاظر 2 – قرآن و مهدی(ع) 3 – عدالت اصلی بلافاصله بعد از مرگ شروع خواهد شد و تا ابد ادامه دارد 4 – تفاوت زمینه اصلی عدالت است . مگر می شود همه یک شکل و یک رنگ و ثروتمند باشند ؟؟

    • خیلی بی ربط حرف میزنی

    • [ 1-چرا از زمانی که بشر تواتست تمام وقایع هارو ثبت و ذخیره کند(دوربین و…)چرا هیچ معجزه ای دیگر اتفاق نیفتاد؟؟؟؟]

      آگاهی شما معجزه نیست؟
      سیستم تطبیق پذیری داینامیک بدن شما معجزه نیست؟
      نفس کشیدن شما و تپش قلب شما معجزه نیست؟
      تولید دوربین معجزه نیست؟

      [ 2-چرا اگر خدا هست بین بندگانش فرق میگذارد؟؟برای گذشتگان راهنما و هدایتگر از جنس پیامبر فرستاد اما برای امروزی ها و آیندگان هیچ راهنما و هدایتگری نیامده و نخواهد آمد؟؟؟]

      چرا گوگل برای وب سایت هی قدیمی، در گذشته (قبل از 2000) از شیوه های ذخیره سازی موازی استفاده می کرد و اما الان از map-reduce ؟
      چرا الان رفاه مردم بیشتر است؟ چرا فرق گذاشته؟
      چرا قبلاً بیماری بوده و نمی تونستن کنترلش کنن و چرا فرق گذاشته؟

      [ 3-اگر خدا هست چرا در جهان اینقدر بی نظمی و هرج و مرج و کشته و کشتار غارت و…وجود داره پس عدالت چیه و کجاست؟؟؟]

      تمامی کشتار و بی نظمی و حق خوری مقصرش انسان هست و نه خدا!

      [ 4-چرا در خلقت برابری و عدالت وجود نداره از آنجایی که ما به اجبار آفریده و متولد شده ایم و به اختیار خود شخصمان نبوده پس چرا خداوند عده ای را معلول.نابینا.ناشنوا و…آفریده پس عدالت خدا کجاست؟؟؟]

      اینجا مسئله اینه که ربطش به ما چیه، ما چه کاره ایم!
      انسان چه کارس که برای خدا تعین و تکلیف کنه؟

      هیچ چیز 100 درصد نیست!

      ممکنه شما به یک فقیر کمک کنی و وی با اون پول چاقو بخره و مرتکب قتل بشه!

      [ بنظر من تمام مردم دنیا در یک 3راهی بزرگ واستادن و نمیدونن چی درسته و جی غلط پس اگر واقعا خدا بود چرا یه منجی و یا راهنما نمیفرسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟]

      زندگی در جریان هست، پس خدا هم هست

    • یک پاسخ ساده داره، اینکه خالق تمام هستی ما نه آفریده بلکه آفریده شده های خالق هستی ما را تولید کردند توجه کنید ما آفریده نشدیم توی دستگاه بوجود آمدیم برای مقاسد خاص مثل حیواناتی که الان به روش مصنوعی بوجود میارن یا متولد میشن ، حتما این هستی از یکجا وبوسیله یک نفر یا چند نفر آفریده شده ، یک خالق یا خالقاتی هستند ولی به چه شکل و چجوری معلوم نیست ، موجودات فضایی ها اعتقاد دارند که یک خالق وجود داره

    • چیزی از پوچ بوجود نمیاد هاوکینگ تا بیگ بنگ تونست نظریه بده علم انسان به بعدش پاسخ گو نیست نه نمیشه بگی هست نه میشه بگی نیست در اصل ولی اینکه دنیا به حال خودش رها شده شکی نیست با این چیزایی که میبینی

    • سوالات همه جواب داده شدن
      فقط کافیه بخای و بری کتاب اندیشه اسلامی تو دانشگاه بخونی،نه اینکه فقط برای پاس شدن ورقش بزنی…
      بعد یه مدلی حرف میزنی انگار واقعا حرفات ثابت شدن و درست!
      چرا جبره؟! بعد ادامه میدی؟! مرد حسابی از بیخ حرفت مغلطه است بعد ادامه میدی و روی یه اصل اشتباه یه فرض اشتباه رو بنا میکنی؟! من با اول صحبت های مشکل دارم و قبولشون ندارم بعد ادامه میدی؟!

    • 1- چون خبرنداری، نمیتوان منکر شد.
      2- خدای متعال 12تا هدایتگر از جنس پیامبر فرستاد، همه را ضدخدا، شهیدکرد، آخری هم [ازدست امثال همان ضدخدا] فراری است ولی خواهدآمد.
      3- بی‌نظمی، هرج و مرج، کارِ بی‌ا‌نظباط‌ها و شلخته‌هاست؛ کشتار و غارت، کارِ ضدخداست؛ عدالت هم [عنقریب] برقرار خواهدشد؛ امّا گاهی اقتضای عدالت، عدم دخالت در جلسۀ امتحان است.
      راستی، چرا منکرین حقّ‌تعالا، گناهِ عالم و آدم را به پایِ غایب میگذارند؟ کسی که اصلاً نیست‍، مقصر هم نیست. خرابکاری را من‌وتو کردیم، خدا متهمِ؟ هرجا گل‌کاشته، من کردم! هرجا گندزده، عدالتِ دیگری [خدای متعال] زیر سؤالِ؟ این، نهایتِ بی‌انصافی و بی‌مسئولیتی است.
      وانگهی، اگر خدا نیست، در جوامع متمدن‌ و با انظباط هم نیست؛ چرا آنجا (ابر و باد و مه و خورشید و فلک) درست کار میکند؟ چون آنها بجای نق‌زدن به غیر، نظم و درستکاری را از خود، طلب و آغاز کرده‌اند.
      4- در عدالت [مثل مسابقۀ دوی سرعت] نقطۀ استارت، متفاوت و نسبی است؛ ظاهراً نقاط شروع مسابقه، ناهمسانند ولی این، اقتضایِ عدالت است. همچنین [مثل مسابقۀ جنگلی] هرکس باید از نقطۀ رهاشدگی، راهِ درست را تشخیص داده، خود و لوازمش را تمیزتر به پیشگاه عدالت الاهی که -شاهد و قاضی- یکی است، برساند. یعنی هرکس به اندازۀ توان و داشته‌اش، مکلّف و پاسخگوست.
      اصلاً، جامعه‌ای که همۀ افرادش مهندس/دکتر/… یکسان باشند، فرضاً محال است.
      شاید فقط تویی [یا تو و افرادی که باشون سروکار داری] که در چندراهی گیرکردی، خیال‌میکنی، تمام مردم دنیا، حال و روزشون همینه! دعا میکنم خدای منان هدایتت کند؛ البته خودت هم باید عملاً بخواهی و بگردی تا هدایت‌شوی.
      وَ مَن یَّتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا = هرکس از خدا پرواکند [خدا] براى او راهِ برون‏رفتى، قرار می‏دهد (طلاق2)

  9. ایشان مرد بزرگی در زمینه علم بود . یادش گرامی باد .
    اونایی که از آقای هاوکینگ انتقاد میکنن بدلیل عدم اعتقاد به وجود خدا (اون خدایی که کَله گندها و دزدان و اختلاص کننده های ما بهش اعتقاد دارن) ، میتونن با دلیل علمی خدا رو اثبات کنن؟

  10. واقعا خبر ناراحت کننده بود.. روحش شاد 🙁

  11. منم شک دارم واقعا همه چی از پوچ درست شده باشه ، واقعا استیون هاوکینگ چرا میگه خدا وجود نداره !و بعد مرگ یعنی خاموشی

    • استیون هاوکینگ از نظر علمی میگه. اون چون تو مسائل نجوم خبره س همه فکر می کنن پس هرچی اون بگه س. ولی اثبات وجود خدا چیزی بالاتر از علم رو نیاز داره، حداقل این نظر منه. من خودم نمیتونم با ایمان بگم که خدا وجود داره، یعنی خیلی مطمئن نیستم ولی حداقل این رو می دونم که با این حرفا نمیشه وجود خدا رو رد کرد. خدا اگه وجود داشته باشه بالاتر از این حرفاست.

    • غرب همینو میخواد تا تو فکر کنی

  12. یه نقاب دیگه هم مرد . یکی که نه میتونه حرف بزنه نه حرکت کنه نه قلم کاغذ بگیره دستش چطور میتونه با این همه مفاهیم دیوانه کننده کلنجار بره ؟ همه اینا برای این بوده که یه نقاب رو بندازن جلو که اخر سر برگرده بگه از نظر ریاضی و فیزیک خدا وجود نداره و اینهمه کهکشان و … همینجوری الکی الکی درست شدن . (ریاضیات و فیزیک از جمله دروسی هستن که تا دست به قلم نشی و شروع به نوشتن نکنی هیچ چیز یاد نمیگیری . از هر کسی که یکم ریاضی فیزیک حالیش هست بپرسید )

    • توهم توطئه!!!!

      اگه یکم هاوکینگ می شناختی این حرف نمی زدی!! از اولش اینطوری نبوده

    • سعید این آقا هم انگار داره جات رو توی جدول میگیره. سریع یه چیزی بگو و بهش نشون بده که ازش شاسکول تری

    • این خدا بیامرز als داشته، بیماری که توش موتور نورون های تحتانی و فوقانی تخریب میشن
      هیچ حرکتی نمیتونست داشته باشه…بقا توی این افراد معمولا 2 تا 3 ساله ولی توی این پروفسور حدودا 55 سال بوده
      موضوع از اینجا بیشتر جالب تر میشه که قبل از بیماری سل ایشون که ازش قطع امید کرده بودن، هیچ ارتباطی با اطراف نداشته، کاملا ناگهانی خوب میشه و قدرت ارتباط با اطرافیانو پیدا میکنه…
      تا اونجایی که خود علم پزشکی تعریف کرده، als als ه…فقط نمیدونم اون صندلی چی بوده و آیا واقعا کارش همون چیزی بوده که میگفتن؟!
      واقعا نمیشه حرف هیچ کسی بدون تحقیق قبول کرد…
      استیون هاوکینگ قبل از هرچیز یه دانشمند بوده و نابغه توی علم خودش… من توی این قضیه هیچ شکی ندارم و برای خودش و زحماتش احترام زیادی قایلم… ولی به نظرم کسی توی این جمع در حدش نیست که بخاد ادعاهای این آدمو تایید یا رد بکنه، چون مطمئنا اندازه این آدم نمیفهمه! و البته علم نداره! برای نقد و تایید این آدم باید حداقل در حد خودش بود…
      پس بهتره به زندگی خودش و اعتقادات خودش مشغول باشه!با توجه به چیزایی که شنیدیم اون دنیایی هست و قراره هر کسی مسئول کارهای خودش باشه… پس اون دنیا کسی نمیتونه بگه اشتباه کردم چون فلانی گفت!
      هر کسی مسئول کارهای خودش هست و این منطقه!
      حالا بازم تو سروکله هم بزنین که این چرت گفته یا نه، خیلیم درست گفته…

  13. خداوند رحمتش کند.

    انسان خوب و بی آزاری بود

  14. هر دو، هم استیفن هاوکینگ و هم sir saeid از یه هوا نفس میکشن ولی یکی میشه دانشمند اون یکی میشه شاسکول 😀

  15. خیلی ناراحت شدم اینا دانشمندان هستند که به هشون علاقه داشتم وای اگر روزی دوباره دانشمندان مانند تایسون و …
    از دنیا برند و مثل آنها از زمین خالی بمانند

  16. البته مرحوم به خدا اعتقاد نداشت و نه به جهان اخرت
    عملا الان دهنش سرویسه

  17. خدا رحمتش کنه مرحوم راحت شد

  18. روحش شاد واقعا چند سال زجر کشید با ابن حال حیف که فوت کردند 😔😔

  19. آره یادش همیشه گرامی باد

  20. هروقت ک تو درس از سر این سایت برداری

  21. به این میگن یک عمر با عزت میدنم که جاش بهشته ولی نبودش به علاقه مندان نجووم تسلیت میگم

    • وقتی می گشید جاش تو بهشته یعنی شناختی نسبت به این دانشمند برجسته نداشتید و خودشو صرفا میستودید نه نظریاتشو.
      اون عقیده ای به بهشت نداشت، بهش اثبات نشده بود.

  22. پاشین جشن ترقه بازیه اهورا مزدانگاهتونم که تموم شد
    کر شدیم دیشب
    نمیدونم کی مردم این ایینه پوچو دور میریزن

  23. بینگ بنگ رحمتش کند🙏

    • بیگ بنگ خاله جان… خدایا چرا درباره کسی صحبت میکنین و اظهار نظر میکنین که حتی نمیدونین اسم تئوریش چی بوده!؟
      مجبورتون کردن نظر بدین!؟

  24. 😣😣😣😭😭😭😢😢😢😢

  25. من نمیفهمم مریم میرزا خانی چه ربطی به استیون داشت الان؟

  26. من فقط یه بچه ام که بزرگ نشده و هنوز می پرسم “چرا” و چطور” و البته گاهی هم به جواب می رسم.
    #استفان_هاوکینگ یادش گرامی 🙁