مقایسه گلکسی اس 9 پلاس

مقایسه گلکسی اس 9 پلاس با گلکسی نوت 8 سامسونگ

سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (+Samsung Galaxy S9) به خاطر داشتن نمایشگری بسیار بزرگ، شباهت بیشتری با محصولات سری نوت دارد. به همین دلیل در این مطلب به مقایسه مقایسه گلکسی اس 9 پلاس با گلکسی نوت 8 خواهیم پرداخت.

شش ماه بعد از معرفی فبلت استثنایی مجهز به نمایشگر 6.3 اینچی سامسونگ یعنی گلکسی نوت 8، این شرکت پرچمداران جدید سری S را معرفی کرد. مدل پلاس پرچمدار جدید همانند سال گذشته به یک نمایشگر بزرگ 6.2 اینچی مجهز شده است، به همین دلیل رقیب خوبی برای سامسونگ گلکسی نوت 8 محسوب می‌شود. این دو گوشی با وجود داشتن شباهت‌های ظاهری، تفاوت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند.

به عنوان نمونه، هر دوی آن‌ها فبلت‌هایی با نمایشگرهای بزرگتر از 6 اینچ بوده و به نمایشگر Infinity Display سامسونگ مجهز شده‌اند. وجود انحنا در دو طرف نمایشگر، اسکنر عنبیه چشم، دوربین دوگانه، حسگر اثر انگشت قرار گرفته در پشت دستگاه، شارژ وایرلس و چند مورد دیگر، از جمله موارد مشابه میان آن‌ها به شمار می‌آیند.

بعد از معرفی گلکسی نوت 8، با وجود شباهت ظاهری آن با گلکسی اس 8 پلاس، کاربران علاقه‌مند به عکاسی به خاطر وجود دوربین دوگانه در پرچمدار سری Note به آن جذب شدند، اما امسال مدل پلاس پرچمدار سری S نیز به دوربین دوگانه مجهز شده که کار را برای انتخاب سخت‌تر می‌کند. بعد از مقایسه سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8 می‌توانید تصمیم نهایی را بگیرید.

طراحی

مقایسه گلکسی اس 9 پلاس

با مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و پرچمدار سری نوت در سال 2017، از نظر ظاهری شباهت زیادی بین آن‌ها مشاهده خواهید کرد. وجود بدنه‌ای فشرده شده از شیشه و فلز و داشتن لبه‌های گرد و گوشه‌های انحنادار جزو اصلی‌ترین شباهت‌های آن‌ها محسوب می‌شود. سامسونگ بعد از معرفی گلکسی اس 8، پنجره‌ای جدید به سوی طراحی گوشی های هوشمند باز کرد و در گلکسی اس 9 و نوت 8 نیز دقیقا همین سبک رعایت شده است

اما این به معنی عدم وجود تفاوت بین آن‌ها نیست. به عنوان نمونه با مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8 به نمایشگر کوچکتر آن به اندازه 0.1 اینچ (6.2 اینچ در برابر 6.3 اینچ) پی می‌بریم. همچنین در مدل جدید، حاشیه‌های کمتری در پایین نمایشگر دیده می‌شود.

مقایسه گلکسی اس 9 پلاس

یکی از مهمترین تغییرات ظاهری بین آن‌ها، قرارگیری متفاوت محل حسگر اثر انگشت است که در گلکسی اس 9 پلاس به جای کنار دوربین، زیر آن قرار دارد. یکی از مشکلات مهم کاربران حین کار با گلکسی نوت 8 رساندن انگشت به حسگر و باز کردن قفل گوشی است که از دراز بودن دستگاه ناشی می‌شود.

پس حاشیه‌های کمتر، نمایشگر کوچکتر (حتی به میزان 0.1 اینچ) و محل قرارگیری حسگر اثر انگشت، در دست نگه داشتن و کار با گلکسی اس 9 پلاس را کمی ساده‌تر می‌کند. با مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8 به پشتیبانی از استاندارد مقاومتی IP68 و وجود درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری در هر دوی آن‌ها پی می‌بریم.

نمایشگر

گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8

گوشی های سامسونگ سال‌ها است از نظر نمایشگر، به عنوان برترین محصولات شناخته می‌شوند. سامسونگ از بهترین پنل‌های سوپر AMOLED خود در گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8 استفاده کرده که آن‌ها را تبدیل به بهترین در بین بهترین‌ها می‌کند. در کناره صفحه نمایش هر دو گوشی انحنا دیده می‌شود. با وجود یکسان بودن نوع پنل (سوپر AMOLED) و بدیع نبودن طراحی منحنی نمایشگر، سامسونگ صفحه نمایش پرچمداران سری S سال 2017 و 2018 به علاوه گلکسی نوت 8 را با نام Infinity Display خطاب می‌کند.

با مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8 به ماهیت فبلت آن‌ها پی می‌بریم، چرا که به ترتیب نمایشگرهایی 6.2 اینچی و 6.3 اینچی دارند. از نظر کیفیت نمایشگر، هر دو را باید جزو برترین‌ها خطاب کنیم، هر چند تفاوت‌های جزیی همچون حداکثر میزان روشنایی بین آن‌ها وجود دارد. در هر دو گوشی می‌توان با مراجعه به بخش تنظیمات نمایشگر، نحوه مشاهده محتوا را بر روی این صفحه نمایش دارای رزولوشن کیو اچ‌دی پلاس (1440 در 2960 پیکسل) با جزییات دلخواه مشخص کرد.

گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8

یکی از ویژگی‌های نمایشگر هر دو گوشی، نمایش محتوا به بهترین شکل ممکن حین قرار داشتن زیر نور مستقیم آفتاب است، با این حال بیشتر بودن حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش گلکسی اس 9 پلاس به اندازه حدود 150 نیتس سبب می‌شود مدل جدید از این نظر وضعیت بهتری داشته باشد. اما این به معنی ضعف گلکسی نوت 8 از نظر نمایش محتوا در محیط‌های باز نیست. با مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و پرچمدار سری نوت به وجود حالت شب خودکار (دارای فیلتر نور آبی اتوماتیک)، پشتیبانی از محتواهای HDR و قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on Display) در هر دو محصول پی‌ می‌بریم.

رابط کاربری

مقایسه گلکسی اس 9 پلاس

هر دو گوشی به رابط کاربری اختصاصی سامسونگ تحت عنوان اکسپرینس (Samsung Experience) مجهز شده‌اند. یکی از تغییرات مهم مدل جدید، ظاهر متفاوت اپلیکیشن دوربین است. اما اصلی‌ترین چیزی که رابط کاربری گلکسی نوت 8 را از پرچمداران سری S از جمله گلکسی اس 9 پلاس متمایز می‌کند، وجود قلم S Pen است. وجود این قلم سبب شده رابط کاربری پرچمداران سری Note به شیوه‌ای کاملا متفاوت توسعه پیدا کند که همواره جزو اصلی‌ترین نقاط قوت محصولات این شری به شمار می‌آید.

با مراجعه به فروشگاه‌های عرضه لوازم جانبی، قلم‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که بر روی تمامی گوشی های هوشمند کارایی دارند، اما منحصربه‌فرد بودن S Pen سبب شده تعداد زیادی از کاربران، بدون در نظر گرفتن سایر قابلیت‌ها اقدام به خریداری محصولات سری Note کنند. سال گذشته، اصلی‌ترین تفاوت‌های بین گلکسی اس 8 پلاس و گلکسی نوت 8 را دوربین دوگانه و قلم S Pen عنوان کردیم، پس اکنون اصلی‌ترین تفاوت نوت 8 با اس 9، قلم محسوب می‌شود.

با فاکتور گرفتن از ویژگی‌های انحصاری اس پن در رابط کاربری، سایر موارد در هر دو گوشی تقریبا یکسان است. نباید فراموش کرد گلکسی اس 9 پلاس به صورت پیش‌فرض همراه با اندروید 8 اوریو منتشر شده است، در حالی که کاربران گلکسی نوت 8 همچنان منتظر دریافت این به‌روزرسانی هستند. مطمئنا این آپدیت و حتی به‌روزرسانی اندروید 9 نیز برای گلکسی نوت 8 منتشر خواهد شد.

پردازنده و حافظه

پرچمداران سامسونگ همواره به جدیدترین و به‌روزترین سخت افزارها در زمان خود مجهز شده‌اند. با وجود فاصله زمانی شش ماهه بین زمان عرضه گلکسی نوت 8 با مدل‌های جدید، این گوشی همچنان جزو قدرتمندترین‌ها است. با این حال با مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8، به خاطر تفاوت در تراشه‌های به کار رفته در آن‌ها، امتیازهای متفاوتی در بنچمارک‌ها به دست آمده است.

بهبود 30 درصدی عملکرد اسنپدراگون 845 در مقایسه با اسنپدراگون 835 به کار رفته در پرچمدار سری نوت سبب اختلاف قدرت پردازشی این دو گوشی شده است. پردازنده‌ اسنپدراگون 845 (تراشه نسخه چین و آمریکا) و اگزینوس 9810 (تراشه نسخه جهانی) هشت هسته‌ای بوده و سرعت هر هسته آن‌ها به ترتیب 2.8 گیگاهرتز و 2.9 گیگاهرتز است! اما این میزان در اسنپدراگون 835 و اگزینوس 8895 به 2.35 و 2.30 گیگاهرتز کاهش پیدا می‌کند.

مقایسه گلکسی اس 9 پلاس

با مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8 به قدرت هر دوی آن‌ها در بخش حافظه پی‌ می‌بریم؛ وجود 6 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت ظرفیت داخلی برای هر نوع نیازی کافی خواهد بود.

دوربین

مقایسه گلکسی اس 9 پلاس

با مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8 از نظر دوربین، تنها تفاوت ظاهری بین آن‌ها، قرارگیری عمودی سنسورها به جای طراحی افقی است. اگرچه سنسور دوم مدل جدید همانند نوت 8 به عنوان اولین گوشی دارای دوربین دوگانه سامسونگ، از نوع تله فوتو در نظر گرفته شده است، اما اصلی‌ترین تفاوت بین دوربین دو گوشی به سنسور اصلی مربوط می‌شود.

سنسور اصلی به ویژگی گشودگی دریچه دیافراگم متغیر مجهز شده و می‌تواند بین دو مقدار حداکثری و حداقلی F1.5 و F2.4 جابه‌جا شود. نتیجه، توانایی برای ثبت تصاویر بهتر حین عدم وجود نور طبیعی کافی است.

کیفیت دوربین

با مقایسه تصاویر ثبت شده توسط دوربین دو گوشی، برخی مواقع به کیفیت جزیی افزایش پیدا کرده در مدل جدید پی‌ می‌بریم که چندان زیاد نیست. همانند همیشه، دوربین‌های موبایل سامسونگ اشیا را پررنگ‌تر از نمونه واقعی آن‌ها نمایش می‌دهند. خوشبختانه امکان عکاسی به صورت فایل خام (RAW) نیز در نظر گرفته شده که به لطف آن نحوه نوردهی و دیگر موارد، بعد از ثبت عکس توسط کاربر و به وسیله نرم افزارهای ویرایشگر مشخص خواهند شد.

اگرچه شارپنینگ دیجیتالی سبب می‌شود عکس‌ها جذاب‌تر به نظر برسند،‌ اما به محض بزرگنمایی بر روی آن‌ها، با کاهش کیفیت رو به رو خواهید شد. همین موضوع سبب شده در گلکسی اس 9 پلاس میزان اعمال آن کاهش پیدا کند. این تغییر در گلکسی نوت 8 نیز در مقایسه با گلکسی اس 8 اعمال شده بود.

حین عکاسی در شب، هر دو گوشی خوب عمل می‌کنند، اما همانطور که از دوربین جدید گلکسی اس 9 پلاس انتظار می‌رود، در این شرایط عملکرد بهتری دارد. البته این بهبود به اندازه‌ای نیست که سامسونگ مدعی آن می‌شود، اما در هر صورت پرچمدار سال 2018 به میزان جزیی، عملکرد بهتری حین عکاسی در زمان نبود نور کافی دارد.

گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8

فیلم برداری، بخش دیگری است که حین مقایسه گلکسی اس 9 پلاس با گلکسی نوت 8 به تفاوت‌های آن در دو گوشی پی می‌بریم. در گلکسی نوت 8، حین استفاده از رزولوشن 4K، تنها نرخ در دسترس 30 فریم بر ثانیه است، اما در مدل جدید می‌توان این میزان را تا 60 فریم بر ثانیه افزایش داد. به این ترتیب برخلاف گلکسی نوت 8، در زمان استفاده از نرم 30 فریم بر ثانیه دیگر محدودیتی از نظر زمان وجود ندارد، در حالی که در پرچمدار قبلی، فیلم برداری 4K محدود به زمانی مشخص خواهد بود. اگر نرخ را در گلکسی اس 9 به 60 فریم بر ثانیه افزایش بدهید، تنها قادر به 5 دقیقه فیلم برداری خواهید بود.

امکان فیلم برداری سوپر اسلومشون ویژگی دیگری است که دوربین گلکسی اس 9 پلاس را از گلکسی نوت 8 متمایز می‌کند. در این نوع ویدیوها که دارای رزولوشن اچ‌دی و نرخ 960 فریم بر ثانیه هستند، 0.2 ثانیه ویدیو ضبط شده و سپس تبدیل به یک کلیپ عادی 6 ثانیه‌ای خواهد شد که به صورت حرکت آهسته پخش می‌شود. ضبط یک ویدیوی سوپر اسلوموشنن حرفه‌ای، کار فوق‌العاده دشواری است، به همین دلیل به خیال ضبط چندین فیلم این چنینی در هر روز بعد از خرید گلکسی اس 9 پلاس، به سراغ این گوشی نروید.

کیفیت دوربین سلفی

در دوربین سلفی تغییرات زیادی رخ نداده است. هر دو گوشی به یک سنسور 8 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم F1.7 مجهز شده و قادر به ثبت تصاویر HDR هستند. در دوربین سلفی هیچ تثبیت‌کنندگی وجود ندارد. همچنین خبری از فلاش LED نبوده و در تاریکی می‌بایست از نور صفحه به منظور روشن کردن محیط اطراف خود استفاده کنید.

سنسور دوربین سلفی هر دو گوشی از نوع واید است، به همین دلیل در مقایسه با دوربین‌های سلفی عادی، اشیای بیشتری را می‌توان درون قاب تصویر جای داد. نباید از افکت «کله موزی» که بر روی افراد واقع در گوشه فریم اعمال می‌شود غافل شد.

قابلیت‌های چندرسانه‌ای

همانطور که در بخش نمایشگر به آن اشاره کردیم، هر دو گوشی به صفحه نمایش‌هایی فوق‌العاده مجهز شده‌اند، به همین دلیل تماشای ویدیو بر روی آن‌ها لذت خاصی خواهد داشت.

یکی از ویژگی‌های جدید گلکسی اس 9 پلاس در مقایسه با پرچمداران سال 2017 این شرکت، مجهز شدن به یک جفت اسپیکر استریوی توسعه یافته در همکاری با AKG است که تنها به بهبود جزیی کیفیت صدای پخش شده (نه قدرت صدا) منجر شده است. این در حالی است که در نوت 8 تنها یک اسپیکر استریوی تکی وجود دارد. بهبود بیس صدا ویژگی دیگری است که با مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8 به آن پی می‌بریم.

کیفیت صدای گلکسی اس 9 پلاس

با خرید هر یک از این دو گوشی، یک هدست درون گوشی AKG دریافت خواهید کرد. این هدست از طریق درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری به دستگاه متصل می‌شود.

دوام باتری

اگرچه گلکسی نوت 8 نمایشگر بزرگتری دارد، اما در مقایسه با گلکسی اس 9 پلاس به باتری کوچکتری مجهز شده است. ظرفیت باتری این دو گوشی به ترتیب برابر 3200 میلی‌آمپر ساعت و 3500 میلی‌آمپر ساعت است. اما آیا این موضوع تاثیر چندانی بر روی دوام آن‌ها می‌گذارد؟

دوام باتری گلکسی اس 9 پلاس

در تست دوام باتری انجام شده، میزان عمر هر دو گوشی برابر هشت ساعت بود. به لطف وجود قابلیت‌های ذخیره نیرو، با وجود نمایشگر بزرگتر از 6 اینچ هر دو فبلت، آن‌ها دوام باتری قابل قبولی دارند. به نظر می‌رسد گلکسی نوت 8 روی هم رفته عملکرد بهتری از این نظر دارد، چرا که با وجود داشتن نمایشگر بزرگتر و استفاده از تراشه اسنپدراگون 835، دوام باتری آن با اس 9 پلاس تقریبا یکسان است. این در حالی است که یکی از تغییرات نهم اسنپدراگون 845، کاهش میزان مصرف انرژی تا حدود 25 درصد به شمار می‌آید.

نتیجه گیری از مقایسه گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8

امسال انتخاب از بین آخرین مدل سری S و Note برای کاربران سخت‌تر شده است. سال گذشته، دوربین یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین دو گوشی بود و در کنار وجود قلم S Pen، دلیل مهمی برای خرید محصول سری Note به شمار می‌آمد، اما امسال اصلی‌ترین تفاوت تنها همان قلم است.

قیمت یکی از موضوعاتی است که احتمالا کاربران را از خرید گلکسی نوت 8 منصرف می‌کند. با وجود به کار رفتن سخت افزارهای جدیدتر در گلکسی اس 9 پلاس، این گوشی 110 دلار از پرچمدار سری Note ارزانتر است. این دو گوشی اکنون به ترتیب 950 دلار و 840 دلار قیمت دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. وقتی یه پرچمدار نسبت به نسخه قبلیش هیچ تفاوتی نداشته باشه و همه بگن که همون قبلی بهتره یعنی بزرگترین شکست برای برند سامسونگ. به نظرم کسی بخواد 4 تومن خرج این گوشی کنه بره وی 30 پلاس بگیره خیلی به صرفه تره

    • اقای معصومی…سری این دو گوشی متفاوته….اون نوت اون یکی اس…دلیل بر افت و شکست برای سامسونگ نیست…و هر کدوم طرفداران خاص خودشو داره