بررسی دلایل سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند

بررسی دلایل سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند

آیا شما هم درگیر سرعت کم شارژ گوشی خود شده‌اید؟ این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ما در این مقاله ابتدا شما را با روش‌های مختلف شارژ آشنا کرده و سپس به بررسی تمام دلایل سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند خواهیم پرداخت.

گوشی هوشمند شما می‌تواند مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار گیرد، البته اگر باتری آن از بین نرود. متاسفانه هر چه که گوشی شما قدیمی‌تر می‌شود، مدت زمان بیشتری را برای شارژ نیاز دارد. بیایید در مورد چگونگی شارژ کردن یک گوشی و روش‌های مختلف شارژ موجود برای نسل فعلی گوشی ها صحبت کنیم. ما همچنین به بررسی دلایل سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند خواهیم پرداخت.

باتری‌های قابل شارژ

هر گوشی از یک باتری برخوردار است. در اکثر بخش‌ها، هر باتری قدرت را با راه یکسانی ارائه می‌کند. یک سلول باتری شامل دو الکترود (یکی مثبت و یکی منفی) و یک الکترولیت است. انرژی با از یون‌های درون الکترودها شکل می‌گیرد. آن‌ها جریان الکترونیکی را به ترمینال بیرونی باتری خود هدایت می‌کنند و در نتیجه باعث ارائه شارژ‌ می‌شود. در باتری‌های غیرقابل شارژ‌، این واکنش‌های شیمیایی تنها یک بار رخ می‌دهد. اما در باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ که در محصولاتی نظیر گوشی ها وجود دارد، واکنش‌های شیمیایی برگشت پذیر هستند. بنابراین شارژ‌مجدد باعث می‌شود که سلول بتواند انرژی دریافت کند.

به طور کلی، دو راه برای شارژ گوشی های هوشمند وجود دارد: سیمی و بیسیم. شما می‌توانید جوانب مثبت و منفی را در هر دو آن‌ها شاهد باشید.

مزایا و معایب شارژ سیمی

بررسی دلایل سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند

همراه گوشی های هوشمند مانند دیگر لوازم الکترونیکی کابل‌هایی مخصوص شارژ‌ ارائه می‌شود. این کابل‌ها تا همین اواخر تغییری نکرده بودند. به مدت تقریبا یک دهه، دیوایس‌های غیراپلی همراه کابل‌های USB عرضه می‌شوند که از معماری USB 3.0 پشتیبانی می‌کند. در مقابل، از سال 2020، اپل در محصولات خود از یک مدل جدیدتر به نام لایتنینگ استفاده کرد که می‌تواند به عنوان مسیری برای ارتباط و اتصال برق مورد استفاده قرار گیرد.

تکنولوژی شارژ‌ سریع سرعت شارژ در روش شارژ سیمی را در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش داده است. این نوع تکنولوژی معمولا به یک اتصال جدیدتر USB نوع C نیاز دارد. مشخصات شارژ‌ سریع نیز در هر دستگاه متفاوت است. اکثر شرکت‌ها ادعا می‌کنند که در مدت زمان 30 دقیقه گوشی آن‌ها به مقدار مشخصی شارژ‌می‌شود. به طور مثال با استفاده از تکنولوژی شارژ‌ سریع، شما می‌توانید باتری آیفون های جدید اپل را در 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ کنید.

↑ مزایا

مهم‌ترین دلیل برای استفاده از فناوری شارژ سیمی (حداقل در حال حاضر) کارایی آن است. علاوه بر این تمامی دستگاه‌ها آن را ارائه می‌کنند.

↓ معایب

جای تعجب نیست که کابل‌ها بزرگ‌ترین دلیل برای کنار گذاشتن تکنولوژی شارژ بیسیم هستند. کابل‌ها آزاردهنده بوده و می‌توانند در طول زمان باعث اذیت شما شوند. همچنین آن‌ها زشت به نظر می‌رسند.

مزایا و معایب شارژ بیسیم

بررسی دلایل سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند

این روزها استفاده از تکنولوژی شارژ‌ بیسیم به شکل فزاینده‌ای در حال گسترش است. مزیت‌های زیادی برای استفاده از شارژ‌ بیسیم وجود دارد، هرچند اشکالاتی هم در اینجا دیده می‌شود.

↑ مزایا

با شارژ بیسیم، شما دیگر نگرانی بابت گم کردن کابل شارژ دستگاهتان ندارید. به جای آن تنها کافیست گوشیتان را بر روی یک پد شارژ‌ (که معمولا به شکل یک بشقاب است) قرار داده و آن را به حال خود رها کنید. این بدان معناست که سایش و مشکلات مختلف کمتری برای دیوایس شما به وجود می‌آید و در بلند مدت هزینه‌های کمتری روی دست شما خواهد گذاشت. همچنین شارژ سیمی می‌تواند روش گرانی باشد.

↓ معایب

در سال 2018، شارژ بیسیم هنوز کند عمل می‌کند و انرژی کم‌تری را نسبت به روش سیمی ارائه می‌کند. با این حال از آنجایی که اغلب گوشی ها در پایان روز شارژ تمام می‌کنند، این اختلاف مهم نیست.

شارژرهای سیمی همچنین متمایل به تولید گرمای هدر رفته دارند که تولید بیش از حد آن حتی می‌تواند به منفجر شدن گوشی شما نیز منجر شود. برای جلوگیری از صدمات احتمالی، حتما از پدهای شارژ بیسیم مطمئن و با اصالت استفاده کنید.

اما حالا که با مقدمات تکنولوژی‌های شارژ گوشی آشنا شدید، وقت آن رسیده تا به بررسی دلایل مختلف سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند بپردازیم. در بیشتر موارد این سرعت کم به خاطر پنج دلیل زیر است.

5 دلیل سرعت کم شارژ گوشی ها

1 – لوازم جانبی بد

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که گوشی شما دیرتر از قبل شارژ‌ می‌کند ممکن است در واقع مشکل از خودش نباشد. به جای آن، شما احتمالا از یک آداپتور، یک کابل بد و یا یک منبع برق ضعیف استفاده می‌کنید.

کابل‌های USB دچار فرسایش می‌شوند، به خصوص اگر در منزل شما چندین نفر با چند دستگاه مختلف از آن استفاده می‌کنند. این کابل‌ها معمولا خم می‌شوند، به زمین می‌افتند و یا در مکان‌هایی نگهداری می‌شوند که درجه حرارت آن‌ها به طور قابل توجهی تغییر می‌کند. بنابراین قبل از هر اقدامی کابل شارژ گوشی‌تان را عوض کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا خیر.

بررسی دلایل سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند

شما همچنین باید آداپتور را عوض کنید و سپس گوشی خود را شارژ کنید تا شاید مشکل حل شود. آیا از آداپتور قدیمی استفاده می‌کنید؟ شما باید یک مدل جدیدتر خریداری کنید.

بسیاری از کاربران علاقه‌مند هستند تا گوشی خودشان را به کامپیوتر وصل کرده و از این طریق شارژ کنند. در این صورت سرعت شارژ گوشی شما به سن کامپیوتر و یا این که از چه درگاهی برای اتصال استفاده می‌کنید بستگی دارد.

در انتها منبع برقی که از آن برای شارژ گوشی خود استفاده می‌کنید را بررسی کنید. شما باید از یک منبع مستقیم استفاده کنید، ممکن است محافظی که سر راه قرار داده‌اید کمی از قدرت برق بکاهد.

2 – مشکل درگاه

کابل تنها مشکل پیش روی شما نمی‌تواند برای جلوگیری از یک شارژ‌ سریع باشد. درگاه شارژ گوشی شما ممکن است دچار آسیب شده باشد. دقت کنید تا آن شکستگی و یا یک گرفتگی نداشته باشد. می‌توانید با یک چراغ قوه و یک ذره‌بین داخل درگاه گوشی را مشاهده کرده و این موضوع را بررسی کنید. تلاش کنید تا هر نوع مزاحمی اعم از گرد و خاک را از داخل درگاه بیرون بیاورید. فقط باید این کار را با احتیاط کامل انجام دهید تا باعث ضربه زدن به المان‌های داخلی نشود.

بررسی دلایل سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند

توصیه من به شما استفاده از یک خلال دندان پلاستیکی برای حذف اشیا داخل درگاه است.

3 – اپلیکیشن های پس زمینه

ممکن است دلیل سرعت کم شارژ گوشی شما اپلیکیشن هایی باشند که در پس زمینه اجرا شده‌اند و از منبع برق گوشی استفاده می‌کنند. هر دو پلتفرم اندروید و آی او اس در حال حاضر ابزار جدیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند که بتوانید ببینید چه برنامه‌های در پس زمینه مشغول کار هستند. کاربران اندرویدی می‌توانند با رفتن به آدرس Settings > Battery به این بخش دسترسی پیدا کنند. بر روی آیفون نیز باید در صفحه Settings بر روی گزینه Battery کلیک کنید تا بفهمید کدام اپلیکیشن استفاده زیادی از باتری گوشی شما دارد.

بررسی دلایل سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند

اگر می‌بینید اپلیکیشنی بیش از اندازه از باتری گوشی شما استفاده می‌کند و باعث کاهش عمر و سرعت شارژش شده است، آن را حذف کنید.

4 – باتری قدیمی

اگر تمامی نکات این لیست را بررسی کردید و همچنان سرعت کم شارژ گوشی شما را می‌رنجاند، ممکن است با تعویض باتری مشکل حل شود. اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش مشخص شد که اپل به عمد نحوه‌ی تعویض باتری آیفون برای جلوگیری از کاهش سرعت گوشی را کم می‌کند تا آن‌ها به فکر تعویض باتری گوشی خود بی‌افتند. هرچند خیلی از کاربران از این قضیه انتقاد کردند، اما به نظر اپل دلایل خوبی برای این کار خود داشته است.

یک راز کوچک صنعت موبایل این است که باتری های لیتیوم یونی همیشگی نیستند و تنها می‌توانند برای مدت زمان محدودی مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین باید به این نکته نیز واقف باشید که یک باتری قدیمی خود می‌تواند دلیلی مهم برای سرعت کم شارژ گوشی شما باشد.

5 – مشکل خود شما هستید

آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که حتی در صورت اتصال گوشی به شارژر از آن استفاده می‌کنید؟ همین موضوع باعث طولانی‌تر شدن مدت زمان مورد نیاز برای شارژ آن می‌شود.

بررسی دلایل سرعت کم شارژ گوشی های هوشمند

اپلیکیشن‌هایی همچون فیس بوک می‌توانند قاتل عمر باتری گوشی شما باشند. اگر گوشی شما در حال شارژ است، آن را کنار بگذارید کمی استراحت کنید و پس از آن که عملیات شارژ تمام شد، حالا گوشی را برداشته و به اشتراک گذاری مطالب در صفحه فیس بوک خود بپردازید.